![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind het trouwens een positief resultaat voor Vlaanderen: de meerderheid van de Vlaamse zetels in Kamer en Senaat wordt straks bezet door partijen die voor confederalisme of onafhankelijkheid zijn. Naar verwachting zal N-VA minstens 5 tot maximaal 8 Kamerzetels bezetten, Vlaams Belang 17 of 18 en Lijst Dedecker nog eens 5 of 6. Dat betekent dat eenderde van de Vlaamse Kamerzetels voor separatisten zijn!
Het ziet er nu naar uit dat er een roomsblauwe coalitie komt. Dat is niet mijn ideologische voorkeur, maar voor Vlaanderen is dat gezien de uitslag de best mogelijke keuze. Christendemocraten en liberalen hebben zowel in Vlaanderen als in Wallonië de meerderheid en voor de voor een staatshervorming noodzakelijke tweederde meerderheid zullen deze keer Vlaamse oppositiepartijen kunnen dienen en niet, zoals in 2001, Franstalige. De nipte meerderheid voor roomsblauw in Vlaanderen biedt bovendien een zekere garantie dat de N-VA zijn stempel kan drukken op de staatshervorming. Anderzijds is de uitslag in Wallonië ronduit schandalig, in die zin dat de PS daar ondanks verlies gewoon de grootste partij is gebleven, zelfs in Henegouwen, ja zelfs in Charleroi! Het bevestigt wat ik eerder al zei: Walen hebben echt een waardeloze mentaliteit. Alleen al daarom zou je er als Vlaming geen land meer mee moeten willen vormen. Het is in ieder geval te hopen dat de Vlaamse partijen, in het bijzonder de N-VA, gesteund door de verkiezingsuitslag nu eindelijk eens de eenheid van België op de onderhandelingstafel durven te leggen. Als de Franstaligen niet bereid zijn de Vlaamse eisen te slikken, dan moeten daar gewoon de consequenties uit volgen die elke Nederlander, Duitser, Fransman of Brit (die allen met stijgende verbazing naar het voortbestaan van België kijken) allang genomen zou hebben: het opzeggen van de Belgische samenwerking. Nu is het moment om dat te doen. Ofwel moeten de Franstalige partijen op een pijnlijke manier afscheid nemen van hun arrogante houding, ofwel volharden ze en is de splitsing een voldongen feit. Ik ben erg benieuwd wat het wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Niet onbelangrijk verschil , hoor.
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Dan zal er niet hervormd moeten worden, maar gevormd... Als jullie het been stijf houden, zal het niet plooien maar breken.
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het iemand trouwens al opgevallen dat Jo Van Deurzen sinds enkele weken systematisch spreekt over "staatsvorming" ipv over "staatshervorming"? Waarom doet die man dat, en waarom stelt niemand zich daar een vraag over?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
tijdens de regeringsonderhandelingen. Ik gun de CD&V nog het voordeel van de twijfel. Hij beschikt over uitstekende kaarten, maar als hij zijn troeven verkwanselt zal de CD&V er binnen twee jaar heel wat minder rooskleurig voorstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Dat is mij niet opgevallen en dat zal een slip of the tongue zijn, want als het van vod Vandeurzen afhangt...
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
|
![]() Het Belgische parlement heeft idd. een Franstalige meerderheid nodig voor de staatshervorming. Maar Vlaanderen heeft deze niet nodig om onafhankelijk te worden. Een aanhoudende blokkade van de staatshervorming door de Franstaligen geeft Vlaanderen maar een keus: Belgie opdoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is voor Vlaanderen dan ook een win-winsituatie op lange(re) termijn.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 11 juni 2007 om 08:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Men kan het heel simpel voorleggen aan de Franstalige partijen:
Nee tegen staatshervorming = nee tegen België Wedden dat ze dan ineens wel voor een staatshervorming zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() De uitslag van de verkiezingen moet toch wel een steun zijn voor de hervormers, tegen alle berichten in tijdens de paarse periode!!
Nu zie je toch maar echt hoe ze de polls verdraaiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het zal waarschijnlijk gaan zoals bij elke staatshervorming: Vlaanderen zal mogen betalen voor extra autonomie. Cash welteverstaan.
De vorige keer heeft Vlaanderen het (slecht werkend) Franstalig onderwijs een cash-injectie gegeven en nu zal het waarschijnlijk Brussel worden dat, o verrassing, met een geldgebrek kampt. Dit lijkt me de enige (relatief) aanvaardbare toegeving te zijn voor o.a. de splitsing van BHV. De Franstalige dromen van enkele Vlaamse gemeenten aan te sluiten bij hun francophonie, maar daar kan absoluut geen sprake van zijn. Het ideale scenario zou natuurlijk zijn dat de Franstaligen weigeren om o.a. BHV te splitsen. Dan rest Vlaanderen het scenario waarbij we géén toestemming van de Franstaligen nodig hebben: de onafhankelijkheid! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als Leterme dat geloof beschaamt, dan zal de kiezer ook volgende keer zijn conclusies trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waar moet het toch heen met dit gedrocht van een staat? Vlaanderen straft Paars af, Wallonie niet. Wat nu? Welke gezamenlijke regering gaat er nu gevormd worden? Wanneer gaan alle Vlaamse politici, net zoals De Wever, nu eens de MOED hebben om deze realiteit in te zien: BELGIE BESTAAT NIET. Er zijn twee totaal verschillende Belgie's met een eigen taal, cultuur, media, politiek landschap,... waarvan het samenleven niet meer lukt. De kloof was nog nooit zo groot als vandaag, 11 juni 2007. Men zou beter nu al werk maken van een deftig scheidingsplan �* la Tsjechie-Slowakije. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bron: http://www.hbvl.be:80/Nieuws/Verkiez...C-C29CCFB8B074} Ik ben toch eens benieuwd naar wat CD&V gaat ondernemen.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 11 juni 2007 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ga je die krijgen? Via een referendum dat niet eens grondwettelijk is?
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Een democratisch-correct georganiseerd referendum gaat boven de grondwet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat versta jij onder een democratisch-correct georganiseerd referendum?
![]() |
#39 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
(De VLD moet echter wel verstandig zijn. Wat Somers gisteren deed vond ik erg dom. De SPa heeft de rekening betaald voor de PS en nu begint Somers ineens weer in 'Belgische' politieke families te denken, enkel en alleen om aan de macht te blijven. Ik zou maar oppassen als ik hem was.) Mocht het een tripartite (oranje paars) worden dan is het de volgende verkiezingen Belgie exit. VB is dan de enige oppositiepartij en het wordt dan prijsschieten voor deze heren en dames. Citaat:
Misschien. Maar zover is het nog niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Met een vraag die uitsluitend door die initiatiefgroep is bepaald, zonder inmenging van welke instantie ook - Met een ruim en openbaar debat in de media - Met een door de overheid betaald en aan elke burger bedeeld infoboekje waarin voor- en tegenstanders hun argumenten kunnen uiteenzetten - Bindend, dwz de uitslag wordt automatisch wet - Prioriteit van het volksbesluit boven een besluit van de representatieve organen |
|
![]() |
![]() |