Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Denken jullie dat Mladic & Karadzic nog opgepakt zullen worden.
Ja, beide zullen nog opgepakt worden 5 35,71%
Slechts 1 van de 2 zal opgepakt worden 2 14,29%
Nee, het blijft een groot schandaal, ze zullen nooit gevonden worden 7 50,00%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2007, 15:48   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Na maanden van bombardementen door het machtigste bondgenootschap ter wereld is er een compromis uit de bus gekomen dat aanzienlijk voordeliger was voor de Serviërs dan wat in Rambouillet voorgesteld werd. (volgens Rambouillet was Kosovo al lang onafhankelijk, want dan zou er al in 1999 een referendum uitgevoerd geweest zijn). Uiteindelijk bleek na maanden van bombardementen de Serviërs nog altijd het grootste deel van Kosovo te controleren en had hun leger ook weinig schade opgelopen. Uit frustratie is de NAVO dan maar burgerlijke doelwitten beginnen te bombarderen.
En dat kunnen ze opnieuw doen.

Citaat:
Putin is niet de imcompetente corrupte Yeltsin hé... en trouwens herinner U nog dat Russische tanks voor de NAVO in Pristina stonden, wat de Amerikanen er bijna toe verleidde om WOIII te beginnen. (Clarke wilde de Russische tanks bombarderen, wat de Fransen en Engelsen hem uit zijn hoofd hebben kunnen praten).
Voor zover ik dat verhaal goed begrepen heb, waren de Russen aanwezig op een luchthaven bij Pristina, maar zijn zij het die zijn weggetrokken en de confrontatie vermeden hebben.

Waarom heeft Rusland zich daarmee gemoeid en niet met de eerdere conflicten met de andere Slavische volkeren?

Citaat:
Persoonlijk denk ik niet dat Rusland Kosovo zal binnenvallen, wat ze zeker wel zullen doen is elk voorstel torpederen waar de Serviërs zich niet akkoord mee verklaren. Volgens het officieel statuut dat Kosovo momenteel heeft is elke verandering van statuut onderhevig aan de goedkeuring van de VN-veiligheidsraad. Onafhankelijkheid waar Rusland niet mee akkoord gaat is dus illegaal.
Geen reden tot paniek dan?

Citaat:
Het was ook niet de bedoeling dat de NAVO zou toezien op de etnische zuivering van Serviërs en andere minderheden, toch was dit wat er gebeurde. Serviërs en zigeuners kunnen nu enkel nog overleven in zwaarbewaakte enclaves, en wekelijks worden er mensen afgemaakt om hun etnische afkomst. Het hoeft weinig verbeelding om zich voor te stellen wat er zal gebeuren als de NAVO zich terugtrekt en Kosovo volledig onafhankelijk wordt. De Serviërs weten het maar al te goed, en wisten het ook al in de jaren '90. (ze hadden eind jaren '80 ook al staaltjes gezien van de Albanese verdraagzaamheid, toen 10000'en Serviërs op de vlucht werden gedreven, wat Milosevic ertoe noopte de Kosovaarse zelfstandigheid af te schaffen)
Dat de Albanezen niet lief zijn voor de Serviërs kan ik me wel voorstellen, maar dat onverdraagzaamheid zullen enkelingen van alle partijen toch al getoond hebben in het verleden?
Oud 4 juli 2007, 16:03   #22
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
En dat kunnen ze opnieuw doen.
Ja, maar de situatie is nu anders dan in 1999, niet alleen is Rusland nu veel sterker en zullen ze niet zomaar toezien als Servië echt gebombardeerd wordt (het zou wel eens een heel koude winter kunnen worden in Europa) bovendien bevindt Servië zich nu als enclave middenin EU-gebied. Ik denk niet dat de EU ditmaal akkoord zal gaan met een herhaling van zo'n scenario.

Citaat:
Voor zover ik dat verhaal goed begrepen heb, waren de Russen aanwezig op een luchthaven bij Pristina, maar zijn zij het die zijn weggetrokken en de confrontatie vermeden hebben.
Nee, eerst zijn ze door Pristina getrokken, nadien, na een compromis met de NAVO, hebben ze zich teruggetrokken rond de luchthaven.

Citaat:
Waarom heeft Rusland zich daarmee gemoeid en niet met de eerdere conflicten met de andere Slavische volkeren?
Omdat er zich geen gelijkaardig conflict voordeed in Oost-Europa in de jaren '90, EN omdat de NAVO-actie in 1999 illegaal was.(zonder toestemming van de VN, net als de oorlog in Irak)

Citaat:
Geen reden tot paniek dan?
Toch wel want de NAVO zou wel eens eenzijdig kunnen terugtrekken en de Kosovaarse onafhankelijkheid erkennen, en dat geval is een nieuwe oorlog verre van uitgesloten.

Citaat:
Dat de Albanezen niet lief zijn voor de Serviërs kan ik me wel voorstellen, maar dat onverdraagzaamheid zullen enkelingen van alle partijen toch al getoond hebben in het verleden?
Het gaat zeker niet over geïsoleerde individuën maar over een systematische politiek, ik zou U aanraden om het rapport over Kosovo van Amnesty International of andere mensenrechtenorganisaties eens te lezen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 18:33   #23
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Een volksverrader als Tadic zal er alles aan doen om deze verdedigers van het eigen volk uit te leveren aan de erfvijand van de Serviërs.

Voor de radicale nationalisten, is het nu niet het moment om een coup te plegen ?

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 18:45   #24
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een volksverrader als Tadic zal er alles aan doen om deze verdedigers van het eigen volk uit te leveren aan de erfvijand van de Serviërs.

Voor de radicale nationalisten, is het nu niet het moment om een coup te plegen ?
O jij trekt hier de Servische kaart? En wat vindt u dan van de Kroaten en hun daden in de Krajina?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be