Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2007, 18:09   #21
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ja, ja, we wisten wel dat splitsen uw enige levensdoel is zondermeer. Je hoefde het echt niet zoveel in de verf te zetten, hoor.
Ik maak me nochtans sterk dat zelfs jij het manipulatieve karakter van deze studie identificeert.
Oud 14 juni 2007, 18:11   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Echt een belachelijke "berekening" die hier gemaakt wordt. Er wordt zomaar van uitgegaan dat de mensen in gesplitste kieskringen op dezelfde partij zouden stemmen, hoewel er andere lijsten zouden zijn!

Nu zijn de Franstalige lijsten in Halle-Vilvoorde net zo populair omdat Franstalige partijen er met hun kopstukken uit Brussel (zoals bijvoorbeeld Laurette Onckelinx) kunnen gaan opstaan.

In een gesplitste kieskring kunnen ze enkel plaatselijke (en onbekende) mensen op hun lijsten hebben, met minder stemmen en dus minder zetels tot gevolg.

Ook toont een andere kieskring duidelijk dat Halle Vilvoorde geen tweetalige streek is, maar officieel tot Vlaanderne behoort. Dat kan de integratie van Franstaligen alleen maar ten goede komen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 18:12   #23
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Echt een belachelijke "berekening" die hier gemaakt wordt. Er wordt zomaar van uitgegaan dat de mensen in gesplitste kieskringen op dezelfde partij zouden stemmen, hoewel er andere lijsten zouden zijn!

Nu zijn de Franstalige lijsten in Halle-Vilvoorde net zo populair omdat Franstalige partijen er met hun kopstukken uit Brussel (zoals bijvoorbeeld Laurette Onckelinx) kunnen gaan opstaan.

In een gesplitste kieskring kunnen ze enkel plaatselijke (en onbekende) mensen op hun lijsten hebben, met minder stemmen en dus minder zetels tot gevolg.

Ook toont een andere kieskring duidelijk dat Halle Vilvoorde geen tweetalige streek is, maar officieel tot Vlaanderne behoort. Dat kan de integratie van Franstaligen alleen maar ten goede komen.
Correct ... waarom die avator?
Oud 14 juni 2007, 18:16   #24
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Correct ... waarom die avator?
Uit onnozelheid.

Ik heb wat medelijden met Hans omdat al zijn vroegere paladijnen het zijn afgestapt. Vroeger zag je hier veel meer bubbelavatars: hans, patriot, kim, Yann, nello,...

Ik wilde Hans een hart onder de riem steken.

Maar de avatar zal snel weer verdwijnen, hoor, ik ben hem al beu aan het worden.
Oud 14 juni 2007, 18:19   #25
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit onnozelheid.

Ik heb wat medelijden met Hans omdat al zijn vroegere paladijnen het zijn afgestapt. Vroeger zag je hier veel meer bubbelavatars: hans, patriot, kim, Yann, nello,...

Ik wilde Hans een hart onder de riem steken.

Maar de avatar zal snel weer verdwijnen, hoor, ik ben hem al beu aan het worden.
Ik had een gelijkaardig antwoord verwacht

Alleen vergsite ik me de laatste tijd regelmatig denkende dat Hans1 iets gepost had terwijl jij het was, de inhoud van de post maakte dat wel onmiddellijk duidelijk maar ik heb wel een aantal keer de wenkbrauwen gefronst.
Oud 14 juni 2007, 18:20   #26
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ik had een gelijkaardig antwoord verwacht

Alleen vergsite ik me de laatste tijd regelmatig denkende dat Hans1 iets gepost had terwijl jij het was, de inhoud van de post maakte dat wel onmiddellijk duidelijk maar ik heb wel een aantal keer de wenkbrauwen gefronst.
Ik raakte er zelf ook door verward. Soms dacht ik dat ik iets gepost had en dan was dan Hans1.

Wel een heel andere inhoud.

Ik heb mijn avatar weer veranderd.
Oud 14 juni 2007, 18:24   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik raakte er zelf ook door verward. Soms dacht ik dat ik iets gepost had en dan was dan Hans1.

Je deed me stilaan zelfs wat aan UFSIA denken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 18:27   #28
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Spiegelpsychologie
Oud 14 juni 2007, 19:00   #29
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik blijf trouw FDF steunen.
Oud 14 juni 2007, 19:07   #30
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik blijf trouw FDF steunen.
Ik vond je avatar van Großbrüssel erg goed. Die zouden ze eigenlijk moeten ophangen in Brussel en de Rand. Misschien eens mailen naar TAK?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 19:36   #31
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vond je avatar van Großbrüssel erg goed. Die zouden ze eigenlijk moeten ophangen in Brussel en de Rand. Misschien eens mailen naar TAK?
Dan is ie weer even terug.

Maar ik moet deze nog wat verbeteren:
Oud 14 juni 2007, 22:47   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
"Twee zetels minder bij splitsing B-H-V"

do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

De onderzoekers brachten alle stemmen onder in een kieskring Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel.

Volgens die berekeningen halen de Vlaamse partijen dan veertien zetels, tegenover zestien zetels nu.

De Vlamingen in Brussel zouden dan geen enkele zetel meer halen in de Kamer. Alle zetels voor Brussel zouden naar Franstaligen gaan. De Vlamingen zouden ook geen zetels halen in Waals-Brabant.

De Franstaligen van hun kant zouden wel nog altijd Kamerzetels halen in Vlaams-Brabant. Nu haalt de liberale MR al één zetel in Vlaams-Brabant. Als de Franstalige partijen zich zouden verenigen tot een Union des Francophones, zoals in veel gemeenten, dan zouden ze mogelijk nog meer zetels halen.
Twee kieskringen: Vlaams-Brabant en Waals-Brabant. De Brusselaars krijgen de keuze tussen de twee lijsten (zoals men vandaag in BHV voor de Senaat kan kiezen tussen twee lijsten). Simpel. Geen minorisering van de Nederlandstalige Brusselaars, en men kan in Halle-Vilvoorde niet langer voor Waalse politici stemmen. Geen Vlaams zetelverlies dus.

Hte enige wat je moet doen, is het wetsvoorstel stemmen, dat úw partij heeft mee ondertekent.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:08   #33
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed opgemerkt.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:18   #34
discuz
Minister

Standaard

Als een Vlaming die weet hoe wij als bevolkingsgroep door onze machthebbers zijn behandeld, kan ik voor een deel meevoelen met de haat en wraak die in het hele taaldebat doorklinkt.

De zaak BHV is uiteindelijk niet meer dan een boekhoudkundige herschikking - geen enkele franstalige in de Brusselse rand zal daardoor verhuizen of vervlaamsen.

Drie opmerkingen, voor beide bevolkingsgroepen. Ten eerste: Er wordt hier nu eenmaal frans en vlaams gesproken, leer ermee leven. Ten tweede: er wordt hier ook engels, marokkaans, turks, pools enz. gesproken, leer daar ook mee leven. Wees tevreden dat ge niet altijd dezelfde zever moet horen. Ten derde - but not least - al diegenen die beweren dat de zaken beter zouden gaan als elke anderstalige het vlaamse grondgebied zou verlaten is een leugenaar, die inspeelt op de aangeboren angst van iedereen voor alles wat vreemd is.

Laat u toch niet zo voor de kar spannen.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:23   #35
Patrick Mertens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, die zever horen we al 100 jaar en nog altijd is uw liedje identiek.
Inderdaad Hans, maar tijden kunnen veranderen. De katholieke kerk bestaat na meer dan 2000 jaar ook nog altijd, alleen zwaaien zij allang de plak niet meer. Mensen worden mondiger en sterker. Vergeet niet dat we een geschiedenis van zware repressies kennen. De brave Vlaming is voortdurend overmeesterd en vernederd geweest door constante oorlogen. Logisch dat vele generaties monddood werden gemaakt en enkel probeerden te overleven. Maar dat gevoel is zowel bij mij als bij mijn kinderen niet meer aanwezig. Vlaanderen en Wallonië draaien op 2 snelheden. De vraag is alleen hoe lang het nog duren zal vooraleer de elastiek die beide samenhoudt het begeeft.

Laatst gewijzigd door Patrick Mertens : 14 juni 2007 om 23:24.
Patrick Mertens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:26   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ten eerste: Er wordt hier nu eenmaal frans en vlaams gesproken, leer ermee leven.
Wij spreken Nederlands, mijnheer. Geen "Vlaams".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:28   #37
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië draaien op 2 snelheden. De vraag is alleen hoe lang het nog duren zal vooraleer de elastiek die beide samenhoudt het begeeft.
Dat is nog zo'n non-argument: het ziet er sociaal, economisch en cultureel ook heel anders uit in pakweg Buggenhout dan in Borgerhout. Hoe lang zal het nog duren vooraleer die elastiek breekt?
Oud 14 juni 2007, 23:31   #38
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
U schrijft misschien wel Nederlands, maar u spreekt een variant van Nederlands die als Vlaams mag bestempeld worden.

Wat is er trouwens verkeerd met de term Vlaams?
Oud 14 juni 2007, 23:44   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, mijnheer, wij spreken Vlaams en geen Nederlands.
De meeste Nederlanders verstaan ons zelfs niet als wij er niet speciaal op letten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 23:46   #40
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Maar soit, gaat ge nu al ruzie stoken tussen de vlamingen en de hollanders ook?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be