Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2007, 19:08   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Geronimo Bekijk bericht
Ik vind als we België mogen opdoeken, dan mogen we evengoed Vlaanderen opdoeken. Er zijn ook grote verschillen in Vlaanderen, dat mogen we niet vergeten. Ik denk zeker niet dat je van Vlamingen als volk of ras kunt spreken. Want Vlaanderen is al door iedereen eens uitgeprobeerd (de Romeinen, de Germanen... later de Nederlanders, Spanjaarden, Fransen, enz.). Kijk gewoon eens rond je en kijk gewoon eens naar de haarkleuren: ros, blond, donkerbruin, lichtbruin, wit, goudkleurig, roze ... (dat is wel na haarkleurring moet ik toegeven). We verschillen ook qua mentaliteit, kijk maar naar de verkiezingsuitslagen: Oost-Vlaanderen kleurt blauw, de rest oranje. West-Vlamingen hebben Limburgers niet graag. En Antwerpenaars worden door de andere provincies beschouwt als dikke nekken.
Als de Vlamingen niet bestaan, dan bestaan ook de Belgen niet. Als de deelvormende elementen niet bestaan, kan het geheel ook niet bestaan.

Of hoe u uw eigen ruiten ingooit! Proficiat!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 19:09   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind als we België mogen opdoeken, dan mogen we evengoed Vlaanderen opdoeken. Er zijn ook grote verschillen in Vlaanderen, dat mogen we niet vergeten. Ik denk zeker niet dat je van Vlamingen als volk of ras kunt spreken. Want Vlaanderen is al door iedereen eens uitgeprobeerd (de Romeinen, de Germanen... later de Nederlanders, Spanjaarden, Fransen, enz.). Kijk gewoon eens rond je en kijk gewoon eens naar de haarkleuren: ros, blond, donkerbruin, lichtbruin, wit, goudkleurig, roze ... (dat is wel na haarkleurring moet ik toegeven). We verschillen ook qua mentaliteit, kijk maar naar de verkiezingsuitslagen: Oost-Vlaanderen kleurt blauw, de rest oranje. West-Vlamingen hebben Limburgers niet graag. En Antwerpenaars worden door de andere provincies beschouwt als dikke nekken.
En dus ook geen Fransen, geen Duitsers, geen Britten, enzovoort, enzovoort. Kortom, volgens u bestaan er geen volkeren. Of is het Belgische volk de enige uitzondering op aarde?
Oud 17 juni 2007, 19:11   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dus ook geen Fransen, geen Duitsers, geen Britten, enzovoort, enzovoort. Kortom, volgens u bestaan er geen volkeren. Of is het Belgische volk de enige uitzondering op aarde?
Ik ga niet voor hem antwoorden, maar voor mezelf op die vraag.

Idd. Volkeren bestaan niet. Dat hebt u goed gezien.
Het woord 'volk' is niet meer dan een term die enkel bestaat in theorie, maar in de praktijk niet aan te duiden is, laat staan af te bakenen is.

Proficiat. ^^
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 19:19   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dus ook geen Fransen, geen Duitsers, geen Britten, enzovoort, enzovoort.
Alleszins toch geen Britten.
Wel Engelsen, Schotten, Ieren en Weshmen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 19:37   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
onze protestantse noorderburen.
Das gibt's doch nicht!

Ze zouden het eruit moeten sláán.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 19:43   #26
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Das gibt's doch nicht!

Ze zouden het eruit moeten sláán.
In tegenstelling tot Vlaanderen of België dat 100% katholiek is zeker?
Oud 17 juni 2007, 20:08   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In tegenstelling tot Vlaanderen of België dat 100% katholiek is zeker?
Ik stel de laatste paar dagen een significante aanwinst van nieuwe forumnarren vast. Wellicht een gevolg van de verkiezingen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 20:13   #28
Don Geronimo
Partijlid

Don Geronimo's schermafbeelding

Standaard

Je kan toch stof doen opwaaien, hé.
Wat ook de bedoeling was.
En wat ik ook altijd doe.
Drukke samenleving.

Een president en zijn verkiezingen kosten ook veel, hoor. Tenzij we die een ceremoniële functie willen geven. Of gewoon geen president en geen koning!
Alhoewel dat wil ik Albert niet aandoen. Ik ben geen Belgicist, Vlaming, Waal, Brusselaar, Fransman, Indiër, Chinees of Amerikaan. Ik ben internationaal. Het liefst zie ik het anarchisme, maar dat lijkt me nu wel een beetje onrealistisch. Dus moeten we het maar doen met de middelen die we hebben: België.

Een confederale staat, is toch wel de oplossing, dat moet je toegeven.

Als je wilt splitsen: hoe ga je Brussel bij Vlaanderen voegen als de meerderheid er franstalig is? Tenzij ze graag bij die Nederlandofielen (qua taal) willen horen. Maar dat denk ik niet, want iedere keer als ik er ben, doet niemand de moeite om Nederlands te spreken, dus spreek ik maar Frans, Spaans of un pocco d' Italiano.

Defensie vind ik persoonlijk eigenlijk niet van belang, maar voor rampen en die andere media-attractieve gebeurtenissen is het toch wel goed om nog een legertje te hebben. We kunnen toch niet alles aan onze buren vragen. Die mensen hebben ook hun werk.

Jusitie is, volgens mij natuurlijk, praktisch gezien, nog altijd een beetje absurd om te splitsen. Tenzij je Justitie hebt op 2 vlakken: Federaal en Gewestelijk. Sommige elementen van Justitie splitsen en sommige behouden.

Gezondheidszorg mag bijeen blijven van mij, maar het zou niet zo erg zijn als het gesplitst zou zijn.

Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 20:58   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een president en zijn verkiezingen kosten ook veel, hoor. Tenzij we die een ceremoniële functie willen geven. Of gewoon geen president en geen koning!
Ook goed. Zoals in Zwitserland: elke minister neemt voor enkele maanden de taken van staatshoofd (lintjes knippen en andere staatshoofden ontvangen) op zich.

Citaat:
Alhoewel dat wil ik Albert niet aandoen.
Guillotineren is toch pijnloos.

Citaat:
hoe ga je Brussel bij Vlaanderen voegen als de meerderheid er franstalig is? Tenzij ze graag bij die Nederlandofielen (qua taal) willen horen. Maar dat denk ik niet, want iedere keer als ik er ben, doet niemand de moeite om Nederlands te spreken, dus spreek ik maar Frans, Spaans of un pocco d' Italiano.
Grondwettelijk verankerde taalgaranties voor de Franstaligen. Zij mogen (binnen Brussel) hun eigen onderwijs en cultuur organiseren.
Ik ken geen of nauwelijks taalhomogene naties. Vlaanderen is dat ook niet. Vlaanderen kent een Franstalige minderheid, en we zullen daar moeten mee leven.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 juni 2007 om 20:59.
Oud 18 juni 2007, 07:27   #30
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is volgens mij aan de naties Vlaanderen en Wallonië, om zelf te beslissen of België nog moet behouden blijven.
Als zij bepaalde materies samen willen organiseren, dan kunnen zij dat doen via de confederatie.
Als het Belgisch niveau geen enkele meerwaarde biedt, dan is een meerderheid in één deelstaat voldoende om de boel op te blazen.

Wat kan je hiertegen hebben?
Zou jij consequent die lijn door willen trekken naar Nederland toe?
Oud 18 juni 2007, 07:37   #31
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik zal proberen op al die vragen een antwoord te geven.

Waarom niet justitie splitsen?
Als er bijvoorbeeld iemand in Vlaanderen een misdaad pleegt, gaat naar Wallonië/Brussel dan moeten ze hem uitleveren, wat een grote tijdverspilling is en ook absurd.
Hoezo? Wat als iemand een misdaad pleegt in Luxemburg of Nederland, wat dan?

Citaat:
België is al zo klein.
Vlaanderen staat qua inwonersaantal in het midden van de wereld...

Citaat:
Waarom niet de gezondsheidzorg splitsen?
Lijkt mij geen goed idee. Ik ben in Vlaanderen, ga naar Brussel en er is daar een heel ander systeem van werken. De problemen die er zijn in de gezondsheidszorg kunnen opgelost worden in een federale regering, als men er maar aan beide kanten een beetje moeite voor doet.
En die moeite doet men niet. Gelieve uw conclusies te trekken...

Citaat:
Een gesplitste gezondsheidszorg is een verzwakte.
Waarom? Een gesplitste gezonheidszorg is er een die aangepast is aan de specifieke medische cultuur in Vlaanderen en Wallonië en dat lijkt me niet verzwakt, maar juist versterkt.

Citaat:
Waarom de monarchie niet afschaffen?
Toch eens leuk, die straffe uitspraken van onze kroonprins. Of Laurent die eens een grapje uithaalt.
Vindt u? Ik vind het maar allesbehalve grappig en als je weet hoeveel die mannen ons kosten... Bovendien is een monarchie ondemocratisch erbij.

Citaat:
En geef toe: die goeie, ouwe Albert deugt toch nog!
Deugen? Pardon, maar die is rijp voor de mestvaalt...

Citaat:
En anders zijn er van die afschuwelijke presidentsverkiezingen, kijk maar naar de Franse. Dan krijg je op de eerste persconferentie van je president te zien dat hij misschien een beetje te veel ophad.
Ik dacht dat jij zo'n taferelen als "leuk" zou omschrijven, maar blijkbaar gaat dat alleen als je niet verkozen bent en uit de juiste kut gevallen...

Citaat:
Ik moet ook wel toegeven dat Chirac wel een grappenmaker was. Maar presidenten dat is om problemen vragen, die zijn tot alles in staat (Bush)
Jaja, de president van Nepal is ook zo'n smeerlapke... Of was dat een koning?

Citaat:
Nederland is Vlaanderen niet.
Vlaanderen is anders wel een deel van de Lage Landen, ook al gaat ge op uw kop staan...

Citaat:
De geschiedenis heeft dit al meermaals bewezen. We werden liever bezet door de Spanjaarden dan door onze protestantse noorderburen.
Interessant... Weet jij wel eigenlijk dat in de Unie van Utrecht ook Vlaanderen en Brabantse steden meededen? Blijkbaar hadden we die Spanjolen liever kwijt dan rijk, maar was Farnese een iets te kwaliteitsvolle conquistador. De geschiedenis bewijst dus eerder het tegendeel van wat jij zegt.

Citaat:
Kijk gewoon eens rond je en kijk gewoon eens naar de haarkleuren: ros, blond, donkerbruin, lichtbruin, wit, goudkleurig, roze ... (dat is wel na haarkleurring moet ik toegeven).
Ik merk dat u een racistische variant van volk hanteert, terwijl ik eerder een civiel burgerschap nastreef gebaseerd op een burgerlijke lijm.

Citaat:
We verschillen ook qua mentaliteit, kijk maar naar de verkiezingsuitslagen: Oost-Vlaanderen kleurt blauw, de rest oranje.
Misschien is het u niet opgevallen, maar ook Oost-Vlaanderen kleurt oranje. Enkel Wallonië niet: daar heb je een liberale Noord-Zuid as met twee rode industriegebieden naast. Trek je die lijn ook door?

Citaat:
En bedankt om iedere keer zo enthousiast en creatief te antwoorden.
Graag gedaan.
Oud 18 juni 2007, 07:54   #32
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er alleszins voorstander van!
Op voorwaarde dat Brussel geen volwaardige speler wordt binnen de confederatie (kan desnoods een hoofdstad worden, onder confederale controle).
Wat bedoel je met "als volwaardige speler"?
Een zelfstandige deelstaat ,als hoofdstad van de confederatie?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 08:00   #33
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Niet alleen defensie ,ook zaken van veiligheid (als grote criminaiteit en terrorisme) ,klimaat en millieu en energie ,kunnen beter op confederaal niveau geregeld worden.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 08:31   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ga niet voor hem antwoorden, maar voor mezelf op die vraag.

Idd. Volkeren bestaan niet. Dat hebt u goed gezien.
Het woord 'volk' is niet meer dan een term die enkel bestaat in theorie, maar in de praktijk niet aan te duiden is, laat staan af te bakenen is.

Proficiat. ^^
Jullie leven echt wel in een droomwereld... Omdat "volk" een identitair concept is, betekent dat nog niet dat het niet zou bestaan. Liefde bestaat ook, ook al is het niet materieel. En de verscheidenheid in een concept betekent al evenmin dat het concept zelf niet zou bestaan.

In ieder geval, ga eens in een Ierse pub vertellen dat het Ierse volk niet bestaat. U zult onmiddellijk ondervinden wat van uw stelling waard is...
Oud 18 juni 2007, 08:32   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleszins toch geen Britten.
Wel Engelsen, Schotten, Ieren en Weshmen.
Toch wel, hoor. De meeste Engelsen identificeren zich ook als Britten. En ook veel Schotten en Welshmen zien dat zo. Ook veel Noord-Ieren.
Oud 18 juni 2007, 09:59   #36
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Toch wel, hoor. De meeste Engelsen identificeren zich ook als Britten. En ook veel Schotten en Welshmen zien dat zo. Ook veel Noord-Ieren.
veel "Belgen" ook, al bestaat het "belgisch volk" natuurlijk niet.
Ge begaat dezelfde fout als de belgicisten bij ons, er IS éen staat, dus we zullen maar zeggen dat we ook éen "volk" zijn zeker
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 10:02   #37
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Toch wel, hoor. De meeste Engelsen identificeren zich ook als Britten.
En dat is logisch. De expansie ging uit van Engeland.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 11:34   #38
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan toch stof doen opwaaien, hé.
Wat ook de bedoeling was.
En wat ik ook altijd doe.
Drukke samenleving.

Alhoewel dat wil ik Albert niet aandoen. Ik ben geen Belgicist, Vlaming, Waal, Brusselaar, Fransman, Indiër, Chinees of Amerikaan. Ik ben internationaal. Het liefst zie ik het anarchisme, maar dat lijkt me nu wel een beetje onrealistisch. Dus moeten we het maar doen met de middelen die we hebben: België.

Een confederale staat, is toch wel de oplossing, dat moet je toegeven.

Als je wilt splitsen: hoe ga je Brussel bij Vlaanderen voegen als de meerderheid er franstalig is? Tenzij ze graag bij die Nederlandofielen (qua taal) willen horen. Maar dat denk ik niet, want iedere keer als ik er ben, doet niemand de moeite om Nederlands te spreken, dus spreek ik maar Frans, Spaans of un pocco d' Italiano.

Defensie vind ik persoonlijk eigenlijk niet van belang, maar voor rampen en die andere media-attractieve gebeurtenissen is het toch wel goed om nog een legertje te hebben. We kunnen toch niet alles aan onze buren vragen. Die mensen hebben ook hun werk.

Jusitie is, volgens mij natuurlijk, praktisch gezien, nog altijd een beetje absurd om te splitsen. Tenzij je Justitie hebt op 2 vlakken: Federaal en Gewestelijk. Sommige elementen van Justitie splitsen en sommige behouden.

Gezondheidszorg mag bijeen blijven van mij, maar het zou niet zo erg zijn als het gesplitst zou zijn.
Het bipolair federalisme is gewoon één grote en massale vergissing. Ik denk dat dat onderhand wel duidelijk is geworden. Een nieuwe staatshervorming gaat de zaken alleen nog maar verergeren.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 12:05   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Zou jij consequent die lijn door willen trekken naar Nederland toe?
Als daar in Vlaanderen vraag naar is, ja.
Alleen heb ik daar m'n twijfels over...
Oud 18 juni 2007, 12:07   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus aangezien de meeste Walen zich identificeren als "Belg" alsook een paar losgelopen Vlamingen, bestaat het Vlaamse volk niet en het Belgische wel??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be