Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2007, 11:55   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Altijd dat verbieden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 11:57   #22
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Ik snap dat u het lachwekkend vind dat ik dit zeg.
Maar u bent een volwassene en u denkt als een volwassene.
Een kind van pakweg 12 jaar denkt heel anders dan een volwassene.
Er is ook een verschil van kind tot kind natuurlijk, het ene kind kan er beter mee om dan het andere. Een kind dat vb enkel in het weekend 3 uur mag spelen leeft meer in de realiteit dan een kind dat pakweg iedere dag vier uur speelt na schooltijd en ook nog eens in het weekend achter de playstation zit.
Kinderen doen ook erge uitspraken hierdoor zonder dat ze dat zelf beseffen.
Mijn twaalfjarige neefje tijdens zo'n spelletje tegen zijn speelmakker:
Haha, sjakkaaa nog enen zijne kop deraf, sjakkaaa sjakkkaaaa, ik ben de beste killer! Ik heb er al meer neergestoken als gij, en sjakkaaa nog enen, woehaa recht in zijne kop!
Idd, en kinderen denken ook niet dat het om echte mensen gaat, ze zien het als kleine mannetjes die bestuurt worden door het vriendje. Meer niet. Vroeger hadden wij een commodore 64 en wij hadden toen ook schiet spelletjes, karate spelletjes...ik zelf zag het ook gewoon als kleine mannetjes maar op geen enkel ogenblik als een echt mens en zeker wekte het geen interesse op om in de werkelijke wereld een ander omver te knallen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 12:03   #23
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dat is geen genot halen uit bloed of slachtingen, dat is een pc spel en jongeren weten dit goed genoeg. Vreemd dat de mensen die hier tegen pc spelletjes zijn tegelijkertijd geen probleem hebben met Halal slachtingen.
ook met Halal slachtingen heb ik een probleem.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 12:05   #24
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind toch dat zulke spelen een verkeerde boodschap geven.
Het komt over als of het ok is om plezier te hebben in het met een bijl bewerken van mensen, en dat het ok is m leedvermaak te hebben in het zoveel mogelijk omver rijden van mensen met je auto.
Ok het is maar een spel, maar juist het feit dat over zulke wreedheden 'spelletjes' worden gemaakt die toegankelijk zijn voor kinderen vind ik eigenlijk niet kunnen.

Nog zo'n spel is Mortal Kombat waar men de bloedspetters in het rond ziet vliegen, en men op het einde van het gevecht met een fatality of mortality stapje voor stapje de tegenstrever zijn ledematen uit de kom kan doen springen, de oogbollen uit hun oogkassen kan doen floepen, het lichaam kan doen ontploffen en nog meer van dat gruwelijks.
Wat voor u gruwelijk is, is voor anderen mss juist grappig omdat het er zover 'over' is.
Citaat:
Dat is mss ook een reden waarom kinderen/pubers/jongvolwassenen minder aangegrepen zijn door een oorlog dan pakweg een jaar of dertig geleden.
Om het even grof uit te drukken: een stapel lijken op een marktplein in Bagdad, of een stapel lijken in een oude burcht in een videospel, what's the difference?
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de selectie van beelden die in de media worden getoond. Dat er over de meeste conflicten nog steeds bericht wordt zonder daar persoonlijke gruwelverhalen aan vast te hangen of zonder daar beelden te maken van aangrijpende zaken heeft daar ook wel iets mee te maken. Recent stond er nog een artikel in Humo over een boek dat ging over datgene wat kindsoldaten hadden meegemaakt. Men had bepaalde passages minder erg gemaakt gewoonweg om het realistischer te doen overkomen.

Op beelden over de Irakoorlog (of Israël) op tv na herinner ik me nauwelijks beelden van doden of gewonde soldaten/militieleden/burgers. Ook het beeldmateriaal dat je krijgt bij een nieuwsflash over Zwart-Afrika(nette heren in maatpak schudden elkaar handjes), vormen m.i. ook maar een heel selectieve kijk op het conflict. Eventjes rondkijken op internet en je vind ze direct, de afgeschoten hoofden e.a. Herinner je je nog de bloedeloze oorlog in Irak zoals die aanvankelijk getoond werd? Zoiets zet m.i. aan tot oorlog. Het gemak waarmee mensen oproepen om militair in te grijpen ("ze tot de steentijd te bombarderen") in een conflictsituatie, zonder dat ze beseffen dat daar doden en gewonden zullen vallen. Zonder dat ze beseffen dat een oorlog grote trauma's nalaat... Wel zo'n lage drempel om voor oorlog te pleiten lijkt me eerder het gevolg van een gekuiste berichtgeving en een gebrek aan realiteitszin dan van een gebrek aan morele waarden.

Op het gebied van criminaliteit: elke keer dat er ergens een gezinsdrama gebeurd, reageren omstaanders en media met een (m.i. juist) onbegrijpen. Geweldscriminaliteit wordt steeds afgekeurd door de media, maar een jongere die tussen deze media en zijn spelconsole zit is niet in staat het verschil te zien?
Citaat:
Zulke spelen mogen in mijn ogen enkel verkocht worden aan 18+, zodat deze ook zelf verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor eventuele daden die ze nabootsen uit een videospel.
Als je morgen Manhunt in huis haalt, en overmorgen jezelf een kapmes aanschaft om er de beenhouwer mee te gaan uithangen, dan wordt je hoe dan ook gesanctionneerd, 18 jaar of niet.
Citaat:
Hier in huis hebben we ook een playstation, en mijn partner heeft spelen zoals Mortal Kombat, ik vind het als volwassene zelfs te gruwelijk om te kijken. Hij mag deze enkel spelen na bedtijd van de kinderen.
Ik zal mijn kinderen later nooit het plezier van een playstation ontzeggen, men moet ook kunnen meegaan met zijn tijd, maar spelen van zulk een genre komen er bij mij niet in. En wat de gruwelijke spelen van papa betreft tegen die tijd: achter slot en grendel tot na bedtijd, of op ebay.
Hierin kan ik je volgen, hoewel de kans op een averechts effect bestaat.
Citaat:
De gezinsbond heeft hierin zeker gelijk. Er zijn andere spelletjes genoeg op de markt, die evenveel plezier bieden en minder gruwelijk zijn, of op een speelse manier educatief zijn.
Ik vind niet dat de Gezinsbond of iemand anders mij moet komen dicteren welke spelletjes ik (of eventuele latere kinderen) mag spelen. Dat je dat voor jezelf en je eigen kinderen uitmaakt nog tot daar aan toe.
Citaat:
Wat was er mis met de vechtspelen van vroeger waar je kon boksen met een leuk tirreliremuziekje op de achtergrond en zonder dat het bloed en de ledematen in het rond vlogen?
Ik hoor het antwoord al komen: het was niet realistisch genoeg.
Daar zit hem voor mij nu het probleem: het moet altijd maar realistischer: realistischer qua graphics, dramatischer qua muziek, echte geluiden erbij, veel geschreeuw en geroep, realistische gelaatstuitdrukkingen bijvoorbeeld vertrokken van pijn als er vb een rib uitgerukt wordt, en sinds kort kan men ook via onder andere de Wii de bewegingen maken die je op het scherm kan zien.
Binnenkort wss ook in die technologie de eerste gruwelijke spelen.
Hou een denkbeeldinge bijl in je eigen handen en hak er maar op los, hoe groot is het verschil dan nog tussen de realiteit en de fictie??
Over de realistischere spelletjes: niet enkel de gewelddadige spelletjes worden realistischer, ook andere spellen en zelfs films worden vandaag veel beter (=realistischer) gemaakt dan pakweg twintig jaar terug. Bepleit je ook een terugkeer naar het niet getoonde of minder realistische geweld in films?
Over de Wii, ik kende het enkel nog maar van de tennisbewegingen. Aan kapbijlen had ik nog niet gedacht.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 21 juni 2007 om 12:22.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 12:08   #25
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ook met Halal slachtingen heb ik een probleem.
En met het nieuws? Met panorama? Met koppen? ...
Elk programma dus waar ook maar een druppel bloed of geweld kan bijkomen? Wie zegt dat bij een reportage over pedofielen er geen enkele volwassene bijzit die ideeen begint te krijgen?
Oud 21 juni 2007, 12:18   #26
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is ook een verschil van kind tot kind natuurlijk, het ene kind kan er beter mee om dan het andere. Een kind dat vb enkel in het weekend 3 uur mag spelen leeft meer in de realiteit dan een kind dat pakweg iedere dag vier uur speelt na schooltijd en ook nog eens in het weekend achter de playstation zit.
Kinderen doen ook erge uitspraken hierdoor zonder dat ze dat zelf beseffen.
Mijn twaalfjarige neefje tijdens zo'n spelletje tegen zijn speelmakker:
Haha, sjakkaaa nog enen zijne kop deraf, sjakkaaa sjakkkaaaa, ik ben de beste killer! Ik heb er al meer neergestoken als gij, en sjakkaaa nog enen, woehaa recht in zijne kop!
Om te weten hoe je kind daarop reageert kan je het spel mss zelf ook eens spelen, bij voorkeur met je zoon of dochter ernaast. En probeer dan gewoon dezelfde gevoelens op te roepen als je kind.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 21 juni 2007 om 12:19.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 12:21   #27
Tegendradigaard

Standaard

ach waar is de tijd dat men gezelschapsspelletjes speelde om de lange wintervavonden op te vullen.....
Gezellig rond de tafel met zijn allen en wat lachen (als je won) en wat janken (als je verloor)....

Wat bazelt die oude zak, hoor ik jullie al roepen......

Wat ik niet kan begrijpen trouwens is, dat als je een partner hebt je, nog op de pc zit om je te amuseren.... In mijnen tijd zat ik dan op mijn partner om mij te amuseren.....

Tja nie moeilijk dat daar 4 kinderen van kwamen..... LOL.... dat was het zekers.....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 13:48   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
ach waar is de tijd dat men gezelschapsspelletjes speelde om de lange wintervavonden op te vullen.....
Gezellig rond de tafel met zijn allen en wat lachen (als je won) en wat janken (als je verloor)....

Wat bazelt die oude zak, hoor ik jullie al roepen......

Wat ik niet kan
Die gedachte kwam idd spontaan in me op
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:07   #29
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vroeger hadden wij een commodore 64 en wij hadden toen ook schiet spelletjes, karate spelletjes...ik zelf zag het ook gewoon als kleine mannetjes maar op geen enkel ogenblik als een echt mens en zeker wekte het geen interesse op om in de werkelijke wereld een ander omver te knallen.
Er is een verschil tussen het realisme dat je had met Commodore 64 spelletjes en het realisme dat je met de spelletjes van vandaag hebt. Tezamen met het steeds maar toenemende sadisme in sommige spelletjes, kan ik best begrijpen dat er soms eens geoordeeld wordt dat "trop teveel" is.

Citaat:
The BBFC's verdict of the game is damning: "Manhunt 2 is distinguishable from recent high-end video games by its unremitting bleakness and callousness of tone in an overall game context which constantly encourages visceral killing with exceptionally little alleviation or distancing," the organisation said today.
Ik denk dat dat een veelzeggend statement is van de britse commissie die spellen als GTA en Doom3 niet heeft verboden en dat nu voor Manhunt2 voor de eerste keer in 10 jaar wel doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:09   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
En met het nieuws? Met panorama? Met koppen?
Druipt het bloed van die programma's? Gesteld dat iemand zich uren zou verlekkeren aan Al Quada video's dan zou ik me toch ook zorgen gaan maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:18   #31
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Tijd dat die gezinsbond afgeschaft wordt... De oma's en opa's die die organisatie uitmaken zijn allang begonnen met te pissen tegen muren in hun huis zonder dat ze het zelf weten.
Oud 21 juni 2007, 15:10   #32
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin vind ik dat. Minder aangegrepen door een oorlog? Misschien omdat het niet hier is?

T'is heel simpel é, vanaf de moment dat er een kind iemand omver rijd en verklaard dat hij het deed omdat het in Carmegeddon de bedoeling is, vanaf de moment dat een kind iemand afslacht en beweerd dat hij het deed omdat het in manhunt de bedoeling is...vanaf dat moment ga ik met je akkoord, zolang dat niet het geval is word dus aangetoont dat kinderen goed genoeg weten dat het niet kan.
Ik zal mij vanavond bezig houden met het zoeken naar een bron, maar ik meen mij twee gevallen te herinneren waarbij kinderen van een jaar of twaalf-dertien een ander kind in het ziekenhuis gemept hadden met een stok en dat ze dit hadden gezien in een videospel.

Een ook dat een veertienjarige een soort home-made bom(metje) in het huis van zijn vriend had gesmeten omdat ze een videospelletje aan het naspelen waren. Het recept van het bommetje had hij vanop internet.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:14   #33
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht

Ik vind niet dat de Gezinsbond of iemand anders mij moet komen dicteren welke spelletjes ik (of eventuele latere kinderen) mag spelen. Dat je dat voor jezelf en je eigen kinderen uitmaakt nog tot daar aan toe.

mvg,

Andy
Nee als ik het voorstel goed begrijp wil de gezinsbond aan u en uw kinderen ook niet dicteren welke spelletjes u al dan niet mag spelen.
Zij willen dat als er op een spelletje 16+ staat, dat het dan voor de handelaar verboden is om het te verkopen aan kinderen die jonger zijn dan zestien. Nu kan een negenjarige een spel kopen dat 16+ is.
Een spel dat de gradatie 16+ meekrijgt, krijgt dat ook mee voor een reden, het heeft een explicitie inhoud en is niet geschikt voor (veel) jongere spelertjes.
Men laat een tienjarig kind toch ook niet naar bride of chucky of iets dergelijks kijken
Oud 21 juni 2007, 15:21   #34
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die gedachte kwam idd spontaan in me op
LOL.....je wordt ouder papa geef het maar toe......

het droeve lot he.... LOL
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:26   #35
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wie is dat engeltje van een meisje in jou avator?
Dat is Isabella
Oud 21 juni 2007, 15:27   #36
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Zei ik dat ergens?

Btw, ik ben helemaal geen pacifist, geweld kan ook positief zijn.
Maar het GENOT dat men haalt uit bloed en het afslachten op beestachtige wijze, dát vind ik ziekelijk.
't Ja: als ik je avatar bekijk, heb ik toch zo mijn vragen.
Ik vind mensen met maskers op wel gevaarlijk.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:28   #37
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Ik heb Carmageddon I, II en III gespeeld (waar I veruit de beste is), Manhunt I en elk GTA-spel dat uitgekomen is op de pc. Om nog maar te zwijgen over de genocides die ik gepleegd heb in strategiespellen als Victoria, Europa Universalis en Rome/Medieval Total War. Ik heb echter nooit de neiging gehad om op straat te gaan met een mes en mensen te besluipen en te vermoorden.

Instabiele mensen die zo'n spelletjes spelen, zullen niet nog instabieler worden in mijn ogen. Als je op een dag bv. een universiteit binnenwandelt met een M16 en iedereen begint neer te schieten, ligt dat volgens mij eerder aan de persoon dan aan eventuele pc-spellen die hij of zij speelt. In plaats van een verbod (dat met online-besteldiensten zoals amazon en ebay toch gigantisch makkelijk te omzeilen valt) zouden ze beter de leeftijdsregels op de pc-spellen beter naleven.

Of nog beter, de ouders zouden zich eens kunnen interesseren in de spellen die de kinderen spelen en op die manier een eventuele negatieve invloed tegenwerken.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:29   #38
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Druipt het bloed van die programma's? Gesteld dat iemand zich uren zou verlekkeren aan Al Quada video's dan zou ik me toch ook zorgen gaan maken.
Euhm, druipen is misschien veel gezegt maar wat noem jij de aanslagen elke dag in Irak, bloedloos dan? Er komt wel degelijk geweld aan te pas bij heel wat onderwerpen. Op het nieuws heeft men toch bepaalde executies laten zien in Irak. Toen men vroeger die Belgiesche militairen door de straten sleepte...is toch ook op tv geweest.
Waarom laat je trouwens het stukje over pedofielen weg? Het hoeft niet altijd bloed te zijn dat walgelijk is é.

Waarom kunnen dus documentaires over pedofielen wel, als jij denkt dat spelletjes geweld veroorzaken, waarom zouden documentaires dan geen pedofielen kunnen aansporen?
De documentaire enkele weken geleden waar men liet blijken dat weed kweken enorm veel en makelijk geld opbrengt...waarom mag dat dan wel?
Oud 21 juni 2007, 15:30   #39
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is Isabella
Amaj. Wauw. Geen andere woorden voor. Toevallig nog vrijgezel?
Oud 21 juni 2007, 15:31   #40
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal mij vanavond bezig houden met het zoeken naar een bron, maar ik meen mij twee gevallen te herinneren waarbij kinderen van een jaar of twaalf-dertien een ander kind in het ziekenhuis gemept hadden met een stok en dat ze dit hadden gezien in een videospel.

Een ook dat een veertienjarige een soort home-made bom(metje) in het huis van zijn vriend had gesmeten omdat ze een videospelletje aan het naspelen waren. Het recept van het bommetje had hij vanop internet.
Ik geloof dat ik weet waar jij het over hebt, maar dat was dacht ik omdat ze naar de powerrangers keken. Niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be