![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: MAg G.H. Luxemburg zich aansluiten bij België | |||
JA, als 4de gewest |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
JA, als 11de provincie bij het Waalse Gewest |
![]() ![]() ![]() |
6 | 30,00% |
JA, als speciaal uitgewerkt model |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
NEEN, liever geen aansluiting |
![]() ![]() ![]() |
8 | 40,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat uit zich ook economisch: zowat half de provincie gaat in het groothertogdom werken, en de industrie is er meer op de high tech gericht, dan bv. de Luikse staalindustriën. Dat uit zich ook politiek: Luxemburg is een christen-democratisch bastion, en komt daarmee goed overeen met de politieke cultuur in het groothertogdom. De Luxemburgse natie is een van de vier grote naties uit de Lage Landen, naast de Vlaamse, Waalse en Nederlandse. Mij is dan ook een raadsel waarom expliciet de vraagstelling is gepaard naar een vereniging met België, en dan nog als provincie, in plaats van op een vereniging van de 4 naties in een verbond van de Lage Landen. De laatste keer dat een vereniging werd bepleit was bij het Comité de Politique Nationale in 1919. Toen ging het om een annexatie (samen met Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands Limburg) bij de unitaire staat. Is het nog niemand opgevallen dat Luxemburg het meeste te verliezen heeft van die 4 naties? Luxemburg is -met een ruime voorsprong- het rijkste land ter wereld, met 48000$ /hoofd /jaar BNP. Een unitaire staat, of incorporatie van Luxemburg in het Waalse Gewest zou de specifieke economische cultuur die het land rijk maakt doen knappen. Dat zullen de Luxemburgers nooit willen. Wat wel aanvaardbaar is, is een confederatie. Daarin is Luxemburg beschermd tegen de "broederliefde" van Vlaanderen, Nederland en Wallonië door het behouden van zijn interne en externe soevereiniteit.
![]() |