![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen? | |||
Voor. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 33,33% |
Tegen. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 50,00% |
Geen antwoord. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 16,67% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hmmm ik zou het toch wel nie leuk vinden moest ik morgen afstuderen terwijl ik weet dat ik het makkelijk gehad heb tenenover iemand die het 5 jaar eerder voor hetzelfde diploma 2 keer moeilijker had, ... dat is nie fair, ook omgekeerd is het niet fair, en naar de arbeidsmarkt ook niet,... We zoeken een burgie aftestudeerd in de jaren 93 , 98 2002 of 2003 ,... ziede het al komen,... ah ja en liefst van die school... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dat opzicht kan ik u wel volgen, maar hoe ga je bepalen dat je genoeg of niet te veel "academicie" opleid ?
het zou mammelijk vrij erg zijn iemand 5 jaar of meer te laten blokken voor kernfysicus en dan als hij zijn papierken heeft zeggen ... sorry maat we hebben ons nucleair testpogramma stilgezet, zoek maar iets anders, ... dan staat die daar aan den dop, ... de prive kan er niks mee doen want die hebben dan hun heel goed opgeleide techniekers die door ervaring hun werk heel goed kunnen en goeiekoper zijn dan die denker die misschien wel slim genoeg is voor de job, maar nooit geleerd heeft hoe bepaalde eenvoudige zaken simpel werken,... iedereen zal in zijn werkveld ongetwijfeld voorbeelden kunnen geven van heel intelligente mensen die het totaal verkloten als ze ergens met hun fikken aan gaan zitten,... niet omdat ze dom zijn, maar gewoon omdat ze niet genoeg besef hebben van een aantal eenvoudige basiszaken die je alleen leert door te doen of een overzicht dat je krijgt als je een technische opleiding krijgt,... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als ik een electricien iets vraag weet ik dat die dat kan, als ik eerst moet vragen wat zijn afstudeerjaar was, kan ik daar nie veel mee aanvangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
De academici die ik voor ogen heb moet je eerder in niet-technische branches gaan zoeken. Een kernfysicus lijkt me eerder iemand die aan een hogeschool wordt opgeleid, in zover het om een functie gaat waaraan een directe, concrete nood in de samenleving verbonden is. Dat geldt bijvoorbeeld veel minder voor historici, filosofen, politicologen, antropologen, economen (tgov. boekhouders, managers, etc.). Laat mij het voorbeeld nemen van een socioloog: dat kan iemand zijn met een zeer praktische instelling, iemand die naar oplossingen voor maatschappelijke problemen zoekt, de nadruk legt op empirisch onderzoek, rapporten schrijft op vraag van de overheid, een vakbond of een bedrijf. Het kan echter ook iemand zijn die in de weer is met het uitwerken van de veldentheorie van Bourdieu, het bekritiseren van kapitalistische uitsluitingsmechanismen, het publiceren van artikels over de manier waarop Amerikanen en Arabieren omgaan met afstandsverschillen (wanneer is een afstand tussen twee mensen "intiem"?). Niet meteen of noodzakelijk zaken van praktisch nut. Kennis om de kennis, niet: kennis om aan een of ander probleem te verhelpen. Volgens mij liggen hier de roeping en de historische wortels van een universiteit. Vandaag gaat de UA er zelfs prat op een sociologie-opleiding aan te bieden die sterk 'beleidsgeoriënteerd' is! Nou moe: laat d�*t maar aan de hogescholen over. Wat mij betreft komen er dus twee soorten sociologie-opleidingen, elk met z'n eigen karakter en beslist ook in nauw contact met elkaar. De meeste studenten zullen trouwens voor het praktische luik kiezen (met een minimum aan theorie natuurlijk) omdat dat doorgaans onmiddellijke en zekere voldoening schenkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en dan kunnen we op het domme plebs neerkijken als was het koeiedrek. ik doe dat nu al. |
|
![]() |
![]() |