Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2007, 13:00   #21
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Zeer correct gesteld!

Paulus.
Correct, en nu ff een quote van Churchill: "een politicus denkt aan de volgende verkiezingen, een staatsman denkt aan de volgende generaties"

Met dat in gedachten kunnen we Dehaene gerust een staatsman noemen, en Verhofstadt een politicus.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 13:26   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Mag ik er u op wijzen dat tijdens de gloriejaren van paars (de eerste paars-groene regering) Dehaene steevast populairder bleek dan Verhofstadt... Dezer dagen is Dehaene zo goed als verdwenen uit die populariteitslijstjes. Uw stelling snijdt dus geen hout.
Verhofstadt is erger dan Dehaene geweest. Maar ik had het even over Jean-Luc, niet over Guy. Zijn regering werd wel degelijk afgestraft in 1999 en dat was niet te wijten aan de dioxine hoor, zoals de zeer magere resultaten van de CD&V in 2003 hebben uitgewezen.

Citaat:
Staatsschuld is uit de jaren '80, mijn beste, en Dehaene was zowat de eerste die die schuldgraad terug onder controle kreeg. Mede door exuberante belastingen idd, maar voor Dehaene heeft het doel altijd vele middelen geheiligd.
Juist ja, door belastingen. Tot 500 euro meer belastingen per jaar in mijn geval. Dit terwijl er niets gedaan werd om echt te besparen.
Mijn punt is dat Dehaene verre van een staatsman was, en dat zijn loodgieterswerk allesbehalve mooi was om aan te schouwen. Hij had ook totaal geen respect voor het parlement. Mijn punt is dat je Dehaene niet de hemel in moet prijzen omdat Verhofstadt toevallig veel erger was.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 13:43   #23
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Zijn regering werd wel degelijk afgestraft in 1999 en dat was niet te wijten aan de dioxine hoor, zoals de zeer magere resultaten van de CD&V in 2003 hebben uitgewezen.
1. Dehaene had in 1999 nog altijd ver, ver, veruit de meeste voorkeursstemmen van alle politici.

2. In 2003 deed Dehaene niet meer mee.

Citaat:
Juist ja, door belastingen. Tot 500 euro meer belastingen per jaar in mijn geval. Dit terwijl er niets gedaan werd om echt te besparen.
Ik betaal als werknemer alleen al op mijn loon (dus zonder BTW, accijnzen, etc. etc.) meer dan 15000 euro belastingen per jaar. 500 euro is dan echt wel peanuts daartegen. Het verbaast me dan ook dat u naar dit bedrag grijpt als motivatie om Dehaenes financiële beleid te hekelen.

En ik zou graag de eerste politicus tegenkomen die écht wil besparen en daar ook in slaagt.

Citaat:
Mijn punt is dat Dehaene verre van een staatsman was, en dat zijn loodgieterswerk allesbehalve mooi was om aan te schouwen. Hij had ook totaal geen respect voor het parlement. Mijn punt is dat je Dehaene niet de hemel in moet prijzen omdat Verhofstadt toevallig veel erger was.
Niemand ziet hier een hemel behalve uzelf. En imho verdient dit land (= België) niet beter dan loodgieterswerk: het maakt alleen maar duidelijk hoever de beide gemeenschappen van elkaar staan.
Oud 5 juli 2007, 14:43   #24
Tegendradigaard

Standaard

Het zijn in mijn ogen alletwee minkunkels die zo snel mogelijk van het politieke toneel mogen en moeten verdwijnen. PUNT.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 15:02   #25
Dycore
Banneling

Standaard

De man die aan de basis lag van de pas gefaalde Europese constitutie zal bemiddelaar zijn voor een volgende regering. Seniele zak gvd. Dat beloofd
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 15:16   #26
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Dat is niet absoluut niet waar.

De regering Dehaene was er na 8 jaar in geslaagd het primair saldo terug positief te maken. In 1992 was de staatsschuld ingevolge de rente in volle galop geslagen en bedroeg 136 % van het GDP. Op dat moment werden ook de eerste fundamenten voor de Europese muntunie gelegd en de beroemde criteria van Maastricht (de 3% en de 60% norm).

In de totale politeke chaos die na Martens XIII was ontstaan (eerste 'zwarte zondag'), leek het er op dat moment sterk op dat België op veel vlakken uit de boot zou vallen als een land met de zwaarste schuldgraad. Het is de verdienste van Dehaene geweest die zich als een echte crisismanager heeft gedragen die met met zowel belastingen als zware besparingen getracht heeft het primair saldo terug in het zwart te krijgen om zo het aantal aflossingsleningen in te perken (die de staatsschuld verzwaarde gezien het rentesneeuwbaleffect).

Ik ben voor de rest zeker geen fan van Dehaene, de man heeft m.i. te veel minachting t.a.v. de kiezer en de dmocratische instellingen zeker als het kiesresultaat hem niet zo aanstaat, maar het is wel de man geweest die dit land voor een financiële afgrond heeft behoed. Men kan daar geringschattend over doen, maar ik heb respect voor iemand die erin geslaagd is de beerputten uit te kuisen die 5 voorgaande regeringen hebben laten vollopen, terwijl iedereen je staat uit te jouwen en af te kraken (Dehaene was toen zowat de impopulairste politicus ooit in België).

Deze regering had met dezelfde budgettaire discipline een ongelooflijk overschot kunnen creëren en iedereen een pak belastingen kunnen teruggeven.
Oud 5 juli 2007, 15:28   #27
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
De man die aan de basis lag van de pas gefaalde Europese constitutie zal bemiddelaar zijn voor een volgende regering. Seniele zak gvd. Dat beloofd
draai of keer het zoals je wil, op Belgisch vlak waren zijn prestaties indrukwekkend.
Oud 5 juli 2007, 15:30   #28
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. In 2003 deed Dehaene niet meer mee.
Ik dacht van wel, als senaatslijstduwer voor de toenmalige voorzitter De Clerck. Soit, het draaide ook niet om hem maar om De Clerck. Dus hij deed enkel pro forma mee als stemmenkanon.

Citaat:
Ik betaal als werknemer alleen al op mijn loon (dus zonder BTW, accijnzen, etc. etc.) meer dan 15000 euro belastingen per jaar. 500 euro is dan echt wel peanuts daartegen. Het verbaast me dan ook dat u naar dit bedrag grijpt als motivatie om Dehaenes financiële beleid te hekelen.

En ik zou graag de eerste politicus tegenkomen die écht wil besparen en daar ook in slaagt.
Dehaene heeft hard gesneden hoor. Maar toegegeven, de crisis was toen zo alomtegenwoordig dat de geesten ook niet veel politieke massage nodig hadden.

Ik blijf er ook bij dat de macht van syndicaten veel te veel hoogstnoodzakelijke bijsturingen van de begroting hebben geblokkeerd op het einde van de jaren '80.

Wie praat nog over Jef Houthuys vandaag? Da's nochtans een belangrijke protagonist geweest in die hele zooi van toen. Die maakte pas regeringen zoveel en hoe hij wou (met Debunne en Martens).

Citaat:
Niemand ziet hier een hemel behalve uzelf. En imho verdient dit land (= België) niet beter dan loodgieterswerk: het maakt alleen maar duidelijk hoever de beide gemeenschappen van elkaar staan.
Ondanks mijn respect voor zijn prestaties, is Dehaene 'old school'.

1992 en nu verschillen 15 jaar in regionalisering.

Je komt niet meer weg met het parlement ostentatief uit te lachen en alles te regelen 'en petit comité' in achterkamertjes. Zelfs de voorbije regering etaleerde onbeschaamd haar onbekwaamheid op verschillende beleidsvlakken. Weliswaar met de nodige dosis 'spin', maar toch.

De politiek van 'geen commentaar' of 'de kiezer heeft het niet begrepen' wordt niet meer gepikt, noch in de media, noch bij de mensen zelf. Bovendien heerst er niet zo'n financiële crisissfeer, maar wel een communautaire crisissfeer. Daar kan zelfs Dehaene niet aan helpen vrees ik.

Dus een derde informatieronde zal volgen.
en een vierde...
en een vijfde...
[ad infinitum]
Oud 5 juli 2007, 16:50   #29
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
draai of keer het zoals je wil, op Belgisch vlak waren zijn prestaties indrukwekkend.
Yep en dat hadden ze op internationaal vlak ook snel door. Het brein was niet Martens, het was Dehaene.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)

Laatst gewijzigd door Sante : 5 juli 2007 om 16:53.
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 17:02   #30
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
Yep en dat hadden ze op internationaal vlak ook snel door. Het brein was niet Martens, het was Dehaene.
Juist, en hij is geen Eurocommissievoorzitter geworden door één land dat hardnekkig bleef weigeren: Groot-Brittannië. Alle ander landen steunden hem.
Oud 5 juli 2007, 17:13   #31
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Zoals hier al is gezegd, heeft JLDH de financiën terug op het spoor gezet nadat zijn partij mede-verantwoordelijk was.
Hij deed dat door crisisbelastingen, speciale KB's, opblazen plafonds bijdragen, niet-indexering belastingschalen,.....zo kan ik het ook.
Maar JLDH heeft niets gedaan aan

-fiscale fraude
-sociale fraude
-activering werklozen
-vreemdelingeproblematiek
-justitie-investeringen
-modernisering financiën
-inkrimping/beter ambtenarenaparaat
-......

klinkt het lijstje u bekend ?
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 17:19   #32
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ja maar de ontkoppeling van Kamer/Senaat en regionale parlementen, waardoor de gewesten pas echt afzonderlijke entiteiten werden, kwam er maar in 1995 als gevolg van de St. Michielsakkoorden van 1993.
Dat klopt allemaal wel maar Dehaene deed het nu niet echt vanuit een visie op hoe het land zou moeten opgebouwd zijn en functioneren. Het was veel meer een kwestie van geen keuze te hebben. Of de oplossingen die hij eraan gegeven heeft veel lof verdienen valt erg te betwijfelen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 17:31   #33
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staatsschuld is uit de jaren '80, mijn beste, en Dehaene was zowat de eerste die die schuldgraad terug onder controle kreeg. Mede door exuberante belastingen idd, maar voor Dehaene heeft het doel altijd vele middelen geheiligd.
Dus is het in feite de bevolking die de schuldgraad teruggedrongen heeft. Veel bespaard is er niet geworden. Daarenboven, terwijl onze ervaren gids de lasten op de rug van de burger bleef stapelen liet hij de problemen bij politie en justitie maar op hun beloop en de gevolgen daarvan hebben we gekend.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 18:06   #34
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

awel........ volgens mij hebben we t'weer aan ons klossen......

t'zal weer zijn van "gééne commentaarrrrrr !"

de problemen oplossen als ze zich voordoen..........

en de vlamingen "verkopen" aan de walen.........

niks nieuws onder de zon dus............

jammer, maar helaas..........

nen arroganten dikzak (maar dan wel nen erg slimme of sluwe) gaat den boel ne keer komen redden zie.........

arm vlaanderen !!!!!!!!!
Oud 5 juli 2007, 21:38   #35
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
awel........ volgens mij hebben we t'weer aan ons klossen......

t'zal weer zijn van "gééne commentaarrrrrr !"

de problemen oplossen als ze zich voordoen..........

en de vlamingen "verkopen" aan de walen.........

niks nieuws onder de zon dus............

jammer, maar helaas..........

nen arroganten dikzak (maar dan wel nen erg slimme of sluwe) gaat den boel ne keer komen redden zie.........

arm vlaanderen !!!!!!!!!
Ik heb liever "geen commentaar" dan een Noël Slangen die het beleid gaat dicteren, en dan hebben we 't nog niet over alle onfrisse zaakjes rond zijn persoon.
Oud 6 juli 2007, 07:34   #36
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Ondanks mijn respect voor zijn prestaties, is Dehaene 'old school'.

Je komt niet meer weg met het parlement ostentatief uit te lachen en alles te regelen 'en petit comité' in achterkamertjes. Zelfs de voorbije regering etaleerde onbeschaamd haar onbekwaamheid op verschillende beleidsvlakken. Weliswaar met de nodige dosis 'spin', maar toch.

De politiek van 'geen commentaar' of 'de kiezer heeft het niet begrepen' wordt niet meer gepikt, noch in de media, noch bij de mensen zelf. Bovendien heerst er niet zo'n financiële crisissfeer, maar wel een communautaire crisissfeer. Daar kan zelfs Dehaene niet aan helpen vrees ik.
De politieke sfeer is inderdaad grondig veranderd, en de tijd van Dehaene is voorbij (voor de kiezer). Maar niet in de politiek zelf: ik durf ervoor wedden dat vele van die dwarsligger-partijkes (CdH, FDF) wel eens twee keer zullen nadenken als ze Dehaene op bezoek krijgen: er is binnen die partijkes immers geen enkele politicus aanwezig die het tegen dit zwaargewicht durft opnemen, en zijn mordicus zwijgen tegen de pers (een verplichting die hij ook oplegt aan iedereen die mee aan de onderhandelingstafel zit) kan imho wel degelijk voor een ontmijning zorgen (omdat nadien er geen blamages meer zijn als iemand moet terugkomen op publiek gemaakte eerdere verklaringen). En de huidige pers smeekt bijna om zo'n boude verklaringen, dus dat gaat voor hen ook een tijdje "komkommeren" worden...

Ik vond het trouwens zeer grappig hoe Dehaene gisteren dat ziekenhuis binnenstormde, en dan met een gigantische licht-cynische glimlach zonder een woord te zeggen de persmeute bekeek toen hij in de lift stapte.

Citaat:
Dus een derde informatieronde zal volgen.
en een vierde...
en een vijfde...
[ad infinitum]
En dan komt paars-groen terug?
Oud 6 juli 2007, 07:45   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als dorpspoliticus in Vilvoorde heeft JLDH in alle geval getoont waar zijn prioriteiten liggen. Voetbal en gratis pintjes.

Da's mijn persoonlijke interpretatie.
En natuurlijk het feit dat de regeringen op de zijne volgende nog steeds zijn crisisbelasting heffen.
Oud 6 juli 2007, 09:08   #38
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Nee hoor.

De federalisering van België kwam er onder Martens. Niet onder Dehaene.

Paulus.
Martens, de 'tunnelgraver' die ons land met een put van 10.000 miljard heeft opgezadeld. Levenslange gevangenisstraf moest die knoeier gekregen hebben voor misdaden tegen zijn volk. Onvoorstelbaar hoe sommige tv-zenders deze crimineel nog af en toe durven op te voeren als 'staatsman'.
Oud 6 juli 2007, 09:11   #39
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De politieke sfeer is inderdaad grondig veranderd, en de tijd van Dehaene is voorbij (voor de kiezer). Maar niet in de politiek zelf: ik durf ervoor wedden dat vele van die dwarsligger-partijkes (CdH, FDF) wel eens twee keer zullen nadenken als ze Dehaene op bezoek krijgen: er is binnen die partijkes immers geen enkele politicus aanwezig die het tegen dit zwaargewicht durft opnemen, en zijn mordicus zwijgen tegen de pers (een verplichting die hij ook oplegt aan iedereen die mee aan de onderhandelingstafel zit) kan imho wel degelijk voor een ontmijning zorgen (omdat nadien er geen blamages meer zijn als iemand moet terugkomen op publiek gemaakte eerdere verklaringen). En de huidige pers smeekt bijna om zo'n boude verklaringen, dus dat gaat voor hen ook een tijdje "komkommeren" worden...

Ik vond het trouwens zeer grappig hoe Dehaene gisteren dat ziekenhuis binnenstormde, en dan met een gigantische licht-cynische glimlach zonder een woord te zeggen de persmeute bekeek toen hij in de lift stapte.

Met al zijn dédain voor de journalisten vergeet hij dat de pers informatie verzamelt voor de bevolking. En de bevolking, dat zijn Dehaene's opdrachtgevers. Enfin, in een democatie zou dat zo zijn. De pers negeren en steevast reageren met 'geen commentaar' is dus fundamenteel ondemocratisch. Deze man is dus een bedreiging voor de democratie.

En dan komt paars-groen terug?
Oud 6 juli 2007, 09:12   #40
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politieke sfeer is inderdaad grondig veranderd, en de tijd van Dehaene is voorbij (voor de kiezer). Maar niet in de politiek zelf: ik durf ervoor wedden dat vele van die dwarsligger-partijkes (CdH, FDF) wel eens twee keer zullen nadenken als ze Dehaene op bezoek krijgen: er is binnen die partijkes immers geen enkele politicus aanwezig die het tegen dit zwaargewicht durft opnemen, en zijn mordicus zwijgen tegen de pers (een verplichting die hij ook oplegt aan iedereen die mee aan de onderhandelingstafel zit) kan imho wel degelijk voor een ontmijning zorgen (omdat nadien er geen blamages meer zijn als iemand moet terugkomen op publiek gemaakte eerdere verklaringen).
Misschien, maar dat is koffiedik kijken, kan JLDH ook dreigen dat hij de laatste wissel is voor een uiteenvallen van België.

De francophonen voor een ultimatum zetten.

Dus een échte communautaire atoombom !
Alhoewel de vraag van Martens om NV-A te laten verdampen in CD&V niet bepaald in die richting wijst.
Anderzijds heeft Yves Leterme gesteld dat als België geen meerwaarde voor vlaanderen, lees CD&V, meer betekent....
We zitten dus duidelijk in een periode van warm en koud blazen.
Maar het feit alleen al dat men JLDH oproept, betekent al hoe moeilijk de situatie ligt.
Want na JLDH is er niet veel meer buiten een constitutionele knoop en volgt misschien.......de Kroonraad !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 6 juli 2007 om 09:17.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be