Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2007, 10:29   #21
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Het artikel is dus een leugen volgens jou?
Het artikel zelf is geen leugen; de conclusies die bijvoorbeeld jij eraan vast hangt wel. Voor zover ik zie zegt dat artikel dan ook nergens dat organische zonnecellen of de techniek van die cellen, zoals jij het zo mooi verwoordt, nieuw zijn, of wel? Zij hebben een nieuw design, niet meer of niet minder. Of dat design radiatieresistenter is, reppen ze zelfs met geen woord.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 10:52   #22
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Eigenlijk bestaan die dingen al, nl. velomobiels. Deze trapautootjes rijden makkelijk meer dan 30 en na wat oefening is 40 geen enkel probleem. Ze zijn ook uit te rusten met een kleine hulpmotor. Je neemt dan wel geen waterstof mee. Een gewone batterij volstaat. Het is simpel en nu beschikbaar. (http://www.velomobiel.nl/)
Het zou inderdaad niet slecht zijn moest je op deze vehikels een zonnecelfolie kunnen bevestigen. Wanneer je op je werk zit kan de batterij van je velomobiel wat bijgeladen worden, of zelfs wanneer je rondrijdt.
Op deze manier moeten woon-werk verplaatsingen van enkel minder dan 25 km zonder enig probleem mogelijk zijn.

Zoiets dus idd.

Natuurlijk moet er wel wat aan de wegeninfrastructuur gedaan worden.
Het lijkt me rusische roulette om je daarmee tss de wegmastodonten te begeven.
En de fietspaden, tja, de fietspaden ....
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 11:32   #23
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het artikel zelf is geen leugen; de conclusies die bijvoorbeeld jij eraan vast hangt wel. Voor zover ik zie zegt dat artikel dan ook nergens dat organische zonnecellen of de techniek van die cellen, zoals jij het zo mooi verwoordt, nieuw zijn, of wel? Zij hebben een nieuw design, niet meer of niet minder. Of dat design radiatieresistenter is, reppen ze zelfs met geen woord.
Ik zeg nergens dat de techniek anders is. Ik zeg enkel zoals in de vorige topic hierover nieuwe dingen zullen uitgevonden worden die goedkoper zijn, beter zijn (goedkoper is beter) waardoor de prijs door massaproductie zo naar beneden kan gehaald worden zodat iedereen het als een dvd-recorder in huis kan halen.
Ze hebben nu iets wat er nog niet was...anders was iemand anders eerst geweest é.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 12:06   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg nergens dat de techniek anders is.
Deze morgen pieptje je nochtans anders; of was jij het niet die zei: Hebben jullie het patent op deze techniek van zonnecellen die de koreanen nu hebben uitgevonden? Dus de koreanen hebben idd iets nieuws gevonden zoals er duidelijk staat?

De techniek is niets nieuws; enkel het design is anders.

Citaat:
Ik zeg enkel zoals in de vorige topic hierover nieuwe dingen zullen uitgevonden worden die goedkoper zijn, beter zijn (goedkoper is beter) waardoor de prijs door massaproductie zo naar beneden kan gehaald worden zodat iedereen het als een dvd-recorder in huis kan halen.
Ze hebben nu iets wat er nog niet was...anders was iemand anders eerst geweest é.
Ze hebben een nieuw design, dat klopt. Of het effectief ook beter is, is maar zeer de vraag. Goedkoper is immers niet noodzakelijk beter... Je kan aan wat mensen zonder kennis van zaken misschien wijsmaken dat dit het ei van Columbus is dat alle problemen zal oplossen, maar in realiteit is het dat niet.

Massaproductie op organische cellen zal er niet voor zorgen dat er performantere cellen op de markt komen, die gebaseerd zijn op halfgeleidersubstraten. Massaproductie op organische cellen zal zorgen voor wat meer gadgets op zonneënergie en voor meer wegwerp producten op zonnenergie. Fundametele opwekking van energie met zonnecellen, doe je niet op organische substraten.
Oud 16 juli 2007, 13:47   #25
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze morgen pieptje je nochtans anders; of was jij het niet die zei: Hebben jullie het patent op deze techniek van zonnecellen die de koreanen nu hebben uitgevonden? Dus de koreanen hebben idd iets nieuws gevonden zoals er duidelijk staat?

De techniek is niets nieuws; enkel het design is anders.

Ze hebben een nieuw design, dat klopt. Of het effectief ook beter is, is maar zeer de vraag. Goedkoper is immers niet noodzakelijk beter... Je kan aan wat mensen zonder kennis van zaken misschien wijsmaken dat dit het ei van Columbus is dat alle problemen zal oplossen, maar in realiteit is het dat niet.

Massaproductie op organische cellen zal er niet voor zorgen dat er performantere cellen op de markt komen, die gebaseerd zijn op halfgeleidersubstraten. Massaproductie op organische cellen zal zorgen voor wat meer gadgets op zonneënergie en voor meer wegwerp producten op zonnenergie. Fundametele opwekking van energie met zonnecellen, doe je niet op organische substraten.
Techniek omvat heel veel. Jij had het misschien weer over jou specefieke kennis van fotocellen op zich. Ik niet. Het design...behoort dat niet bij de techniek dan? Ze hebben iets gedaan wat eerder nog niet gedaan is ok? Anders waren ze niet het EERSTE. Simpel toch of niet? Het nieuwe "design", hebben jullie daar een patent op nee, dus zij waren eerst.

Goedkoper is niet noodzakelijk beter maar indien de effectiviteit hetzelfde is en het product goedkoper dan is het wel beter. En zo te zien gaan ze daar duidelijk voor.

Voor de rest...ik blijf het zeggen, zeggen dat iets niet kan is belachelijk. Wat men nu allemaal kan zou men 20 jaar geleden al nooit geloofd hebben?
Oud 16 juli 2007, 14:05   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het design...behoort dat niet bij de techniek dan?
Nee; de techniek blijft onveranderd, het design variëert.

Citaat:
Ze hebben iets gedaan wat eerder nog niet gedaan is ok? Anders waren ze niet het EERSTE. Simpel toch of niet? Het nieuwe "design", hebben jullie daar een patent op nee, dus zij waren eerst.
Met dat specifieke design wel ja, hetgeen al iets heel anders is dan wat jij in eerste instantie liep te verkondigen.

Citaat:
Goedkoper is niet noodzakelijk beter maar indien de effectiviteit hetzelfde is en het product goedkoper dan is het wel beter. En zo te zien gaan ze daar duidelijk voor.

Voor de rest...ik blijf het zeggen, zeggen dat iets niet kan is belachelijk. Wat men nu allemaal kan zou men 20 jaar geleden al nooit geloofd hebben?
Als je weet wat de techniek achter photovoltaische opwekking is, dan kan je heus zo'n uitspraken doen. Zo'n uitspraak afdoen als zever, terwijl je zelf geen kaas gegeten hebt van de technologie, d�*t is pas belachelijk.
Oud 16 juli 2007, 14:11   #27
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Kunnen dien nieuwe zonnecellen ook voor wat meer zon zorgen astemnblieft.....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:16   #28
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee; de techniek blijft onveranderd, het design variëert.
Mij goed kerel. De techniek is identiek hetzelfde en ze hebben het is een nieuw jasje gestopt. Who cares. Het is goedkoper en dus beter.

Citaat:
Met dat specifieke design wel ja, hetgeen al iets heel anders is dan wat jij in eerste instantie liep te verkondigen.
Ik bedoel nog altijd hetzelfde, jij hebt gewoon weer woorden in mijn mond gelegt. Als een auto een nieuw design krijgt behoort dit evenzeer tot de techniek van de wagen. Of jij het nu design of techniek noemt zal mij een worst wezen. Het beinvloed uiteindelijk allemaal de werking van het produkt waar het om draait. Ik bedoelde met het gebruik van het woord techniek niet hetzelfde als wat jij bedoelde.

Citaat:
Als je weet wat de techniek achter photovoltaische opwekking is, dan kan je heus zo'n uitspraken doen. Zo'n uitspraak afdoen als zever, terwijl je zelf geen kaas gegeten hebt van de technologie, d�*t is pas belachelijk.
Nogmaals, wat men over 50 jaar zal weten over alles...wat men nog gaat uitvinden kun jij met je expertise toch niet weten. Dit blijven beweren blijft belachelijk mijn beste.
Oud 16 juli 2007, 14:31   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, wat men over 50 jaar zal weten over alles...wat men nog gaat uitvinden kun jij met je expertise toch niet weten. Dit blijven beweren blijft belachelijk mijn beste.
Over 50 jaar blijft de techniek die achter een zonnecel zit onveranderd. Daar mag jij nog zoveel op je hoofd gaan staan, of andere zaken roepen, als je wil; het zal er niets aan veranderen. Je spreekt hier over fysische beperkingen, niet over technologische beperkingen.
Oud 16 juli 2007, 14:37   #30
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over 50 jaar blijft de techniek die achter een zonnecel zit onveranderd. Daar mag jij nog zoveel op je hoofd gaan staan, of andere zaken roepen, als je wil; het zal er niets aan veranderen. Je spreekt hier over fysische beperkingen, niet over technologische beperkingen.
Men zal misschien dingen ontwikkelen die de fysische eigenschappen van een zonnecel doet veranderen. Dingen die ook jij niet kunt vatten.
Fysische beperkingen zoals wij die momenteel kennen, denk je dat de mens momenteel alles weet over de fysica?
Wat de mens denkt te weten is nogmaar het topje. In de ruimte zijn er genoeg voorbeelden te vinden die voor ons fysisch niet te vatten of te verklaren zijn. Nogmaals, zeggen dat het niet kan is belachelijk.

Vliegen, belachelijk! Sneller vliegen dan 200 kmp/h, belachelijk. Sneller vliegen dan het geluid, belachelijk... Het was allemaal onmogelijk. En uiteindelijk...

Laatst gewijzigd door illwill : 16 juli 2007 om 14:38.
Oud 16 juli 2007, 14:52   #31
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Men zal misschien dingen ontwikkelen die de fysische eigenschappen van een zonnecel doet veranderen. Dingen die ook jij niet kunt vatten.
Maar natuurlijk; je hebt uiteraard gelijk.
Oud 16 juli 2007, 15:09   #32
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk; je hebt uiteraard gelijk.
Ik weet het niet, maar het kan wel.

Zoals ik al vroeg...weten wij momenteel alles van de fysica?
Een zwart gat kan ook niet bestaan volgens onze kennis van de fysica...en toch zijn ze er.

Laatst gewijzigd door illwill : 16 juli 2007 om 15:18.
Oud 16 juli 2007, 15:20   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Ik vermoed dat zulke zonnecellen gebaseerd zijn op geconjugeerde polymeren. Allemaal goed en wel, maar deze staan nog ver af van toepassingen in real life.

Vooral die bagger performance is jammer. Conventionele zonnecellen, van de hoge kwaliteit, gaan gemakkellijk over de 25 %
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 15:34   #34
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In bepaalde gevallen is het wel mogelijk om simpelweg te zeggen dat iets niet kan omwille van bepaalde limieten die de fysica ons oplegt. De Betz-limiet voor windturbines, het Carnot-rendement voor verbrandingsmotoren,... Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men niet kan nastreven om die limieten te naderen.
Nu begeef ik me op glas ijs maar ik meen mij te herinneren dat zonnecelperformantie ook gebonden is aan welbepaalde quantumfysische beperkingen?
Michi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 15:35   #35
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ging ergens over het probleem met de groeisnelheid van bepaalde cellen?
Wie zegt dat nooit ene techniek gaat uitgevonden worden die dergelijke cellen oftewel kan vervangen waardoor ze niet meer moeten groeien en wie zegt dat men nooit omstandigheden gaat uitvinden die ervoor zorgen dat deze groeicyclus versneld word?
Oud 16 juli 2007, 15:38   #36
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michi Bekijk bericht
In bepaalde gevallen is het wel mogelijk om simpelweg te zeggen dat iets niet kan omwille van bepaalde limieten die de fysica ons oplegt. De Betz-limiet voor windturbines, het Carnot-rendement voor verbrandingsmotoren,... Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men niet kan nastreven om die limieten te naderen.
Nu begeef ik me op glas ijs maar ik meen mij te herinneren dat zonnecelperformantie ook gebonden is aan welbepaalde quantumfysische beperkingen?
Heel simpel, zijn bepaalde dingen in onze kennis van de fysica ooit aangepast geweest omdat we nieuwe dingen ervan ontdekt hebben?

En het ander vb van de zwarte gaten...door onze kennis van fysica zouden zwarte gaten niet kunnen bestaan...antwoord op de volgende vraag...bestaan ze?

De zogenaamde dark matter...genoeg voorbeelden te vinden.

Waarom zei men ooit dat sneller vliegen dan het geluid niet kon? Omdat onze kennis van de fysica toen nog niet zover was. Waarom zou dit nu anders zijn?

Laatst gewijzigd door illwill : 16 juli 2007 om 15:53.
Oud 16 juli 2007, 15:55   #37
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vermoed dat zulke zonnecellen gebaseerd zijn op geconjugeerde polymeren. Allemaal goed en wel, maar deze staan nog ver af van toepassingen in real life.

Vooral die bagger performance is jammer. Conventionele zonnecellen, van de hoge kwaliteit, gaan gemakkellijk over de 25 %
Dan zit je al niet meer op Si-substraten; nogal duur dus
Oud 16 juli 2007, 16:04   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michi Bekijk bericht
Klopt; de één op één relatie tussen invallend foton en een electron gat-paar is onder andere één van de beperkingen, waardoor je sowieso een stuk energie kwijt speelt. Dat is ook de reden waarom ze naar multistacks gaan; tenzij je je quantumefficiëntie naar omhoog haalt, heb je immers weinig andere mogelijkheden om de excess-energie van fotonen te recupereren. Fill factors (hoeveel cell-oppervlak je effectief kan doen beschijnen) is er ook eentje waar je niet tussenuit kan, tenzij je het niet meer nodig vindt je opgewekte energie te collecteren.

Ik ken het exacte cijfer niet meer uit het hoofd, maar als het me goed voorstaat kan een cel die enkel op een Si-substraat is gebaseerd (de regular cellen die nog betaalbaar zijn zeg maar) theoretisch gezien zelfs maar een maximaal van rendement van een goeie 30% tot 35% halen. Dat is theorie, dus de praktijk valt nog wat lager uit; het hoogste labrendement vandaag op Si is 24%, dus zo heel ver zitten ze er zelfs niet meer vanaf.

Wil je hoger, dan heb je multistacks nodig, en die maak je door een epitaxiale groei van lagen van het ene materiaal, op lagen van een ander materiaal. Zuiverheid en een perfect aansluiten van kristalroosters (geen defecten dus) is daarbij van enorm belang; labscale dus terug. Die processen lenen zich simpelweg niet tot industriële massaproductie en processing en zolang je geen manier hebt om het feit dat fysisch gezien, kristalroosters van verschillende stoffen niet bepaald happig zijn op zuivere connectie, verandert dat niet.
Oud 16 juli 2007, 16:09   #39
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
En het ander vb van de zwarte gaten...door onze kennis van fysica zouden zwarte gaten niet kunnen bestaan...antwoord op de volgende vraag...bestaan ze?
Zwarte gaten worden voorspeld door Einstein's algemene relativiteitstheorie...
Oud 17 juli 2007, 07:07   #40
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zwarte gaten worden voorspeld door Einstein's algemene relativiteitstheorie...
Dat was het punt en de vraag niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be