Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2007, 12:10   #21
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Straf, in het oosten wéten ze al dat ze (scheppings)mythes niet letterlijk moeten interpreteren, al van in het begin. Met de drie religies blijkt dat achterlijkheidshalve moeilijker te zijn. Zegt genoeg.
Inderdaad, de gemiddelde verre-Oosten Aziaat is dan ook intelligenter dan de gemiddelde blanke. Studies tonen dit aan.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:10   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Da's waar, maar in dit geval moet je geen van beide overtuigingen serieus nemen. De evolutietheorie is niet bewezen, en zal dat ook nooit worden. Net als het creationisme. Geen van beide moet men verkondigen als 'de Grote Waarheid'.
Maar creationisme is wel al gefalisifieerd. Evolutie niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:12   #23
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Onzin. Godsdienst is iets wat de mensen nodig hebben. Het is niet de schuld van God, Allah, Jezus of Mohammed dat godsdiensten vaak misbruikt worden voor politieke doeleinden.
Ze zijn blijkbaar alle vier te stom om er iets aan te doen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:19   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
.
Citaat: Godisanidiot
De Nederlandse Evangelische Omroep (EO)heeft fragmenten uit een natuurserie van de BBC waarin de evolutietheorie aan bod kwam aangepast of verwijderd.

Het laatste deel van de tiendelige serie "The life of mammals" (Het leven van de zoogdieren), dat gaat over mensapen en de mens, is op de dvd's van de omroep volledig weggelaten.

Dat heeft Gerdien de Jong, universitair hoofddocent evolutiebiologie aan de Universiteit van Utrecht ontdekt. Ze bekeek de serie zowel bij de BBC als bij Canvas en de EO. Ze vergeleek ook de dvd's van de BBC en de EO.
En verwondert u dat?

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2007 om 12:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:23   #25
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Serieus als ze zo iets achterlijks van zin zijn hier in België, dan richt ik m'n eigen partij op.
Dankzij ChristenUnie blijft deze idiotie waarschijnlijk buiten schot.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 juli 2007 om 12:28.
Oud 29 juli 2007, 12:35   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Serieus als ze zo iets achterlijks van zin zijn hier in België, dan richt ik m'n eigen partij op.
Dankzij ChristenUnie blijft deze idiotie waarschijnlijk buiten schot.
Dat iemand niet gelooft in de evolutietheorie kan ik best aannemen. Maar als omroep moet je die gewoon uitzenden. Je kunt er altijd een kritisch commentaar op geven. Maar gewoon schrappen? Als André Rouvoet ooit aan de macht komt in Nederland, dan gaan we nog wat meemaken.
Oud 29 juli 2007, 12:36   #27
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar creationisme is wel al gefalisifieerd. Evolutie niet.
Zulk een theorie valt niet te ontkrachten, door het eenvoudige feit dat er noch bewijzen voor, noch bewijzen tegen zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:42   #28
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zulk een theorie valt niet te ontkrachten, door het eenvoudige feit dat er noch bewijzen voor, noch bewijzen tegen zijn.
Waar hebben we dat eerder gehoord...

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 juli 2007 om 12:42.
Oud 29 juli 2007, 13:10   #29
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Waar hebben we dat eerder gehoord...
Denkt u dat u de evolutietheorie kan bewijzen? Probeer maar eens, ventje

Enneuh, ik heb nergens gezegd dat ze niet klopt. Ik hecht er gewoon persoonlijk geen enkele waarde aan. En evenmin aan het creationisme.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 29 juli 2007, 13:11   #30
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En wij maar denken dat dit alleen in de VS aan de orde was
Typisch voor protestantse landen.
In katholieke landen is dit helemaal niet aan de orde, vermits zij de Bijbel minder centraal stellen dan de protestanten (Sola Scriptura)
Oud 29 juli 2007, 13:47   #31
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als André Rouvoet ooit aan de macht komt in Nederland, dan gaan we nog wat meemaken.
Rouvoet valt wel mee en gaat in ieder geval de dialoog niet uit de weg. Zo heeft hij bijvoorbeeld nauwe contacten met het COC (Nederlandse belangenvereniging voor homosexuelen). In Nederland wordt Rouvoet in het algemeen dan ook niet als fundamentalist bekeken. Ik ken atheistische Nederlanders die helemaal geen problemen hebben met Rouvoet.

Het is de SGP die vrij extreem is.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 13:52   #32
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dat iemand niet gelooft in de evolutietheorie kan ik best aannemen. Maar als omroep moet je die gewoon uitzenden. Je kunt er altijd een kritisch commentaar op geven. Maar gewoon schrappen? Als André Rouvoet ooit aan de macht komt in Nederland, dan gaan we nog wat meemaken.
dan kunt ge evengoed niet geloven dat de aarde rond is. De evolutie is geen theorie meer, het is een vaststaand gegeven in de (paleo-)biologie, net zoals in de geologie en de astronomie.
Wat er NIET bewezen is, is wat er voorafging aan de zogenaamde "big bang".
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 14:01   #33
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Inderdaad, de gemiddelde verre-Oosten Aziaat is dan ook intelligenter dan de gemiddelde blanke. Studies tonen dit aan.
Je hebt het over Aziaten in ontwikkelingslanden (migraten). Het gemiddeld IQ in bijvoorbeeld Zuid-Oost Azie zelf ligt echter tussen de 80 en 95, wat normaal is voor landen met een dergelijke ontwikkelingsgraad (niet pejoratief bedoeld). Het gemiddelde IQ in Japan of Zuid-Korea is wel vergelijkbaar met dat van West-Europese landen.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 14:14   #34
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Denkt u dat u de evolutietheorie kan bewijzen? Probeer maar eens, ventje

Enneuh, ik heb nergens gezegd dat ze niet klopt. Ik hecht er gewoon persoonlijk geen enkele waarde aan. En evenmin aan het creationisme.
Dat je nergens waarde aan hangt was me al duidelijk, dat je geen flauw benul hebt van het verschil in wetenschappelijke waarde tussen de evolutietheorie en het creationisme is me ook duidelijk.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 juli 2007 om 14:16.
Oud 29 juli 2007, 14:54   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dan kunt ge evengoed niet geloven dat de aarde rond is. De evolutie is geen theorie meer, het is een vaststaand gegeven in de (paleo-)biologie, net zoals in de geologie en de astronomie.
Wat er NIET bewezen is, is wat er voorafging aan de zogenaamde "big bang".
Daar kan over gediscussieerd worden, maar dan nog. Het staat vrij te geloven of de aarde nu rond is of niet. Maar zelfs indien men gelooft dat de aarde plat is, mag men toch van een televisiemedium verwachten intellectueel correct te zijn en tenminste te vermelden dat andere mensen geloven dat de aarde rond is. In het geval van de EO verminkt men een documentaire door dingen eruit te knippen. Men censureert, zoals de christenen dat al 1700 jaar aan een stuk hebben gedaan.

Of met andere woorden: niets nieuws onder de zon. Niet te vertrouwen deze dogmatische godsdiensten. Noch het christendom, noch de islam, noch het jodendom. Gevaarlijke godsdiensten.

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2007 om 15:01.
Oud 29 juli 2007, 15:17   #36
nero1
Burger

Standaard

Citaat:
Daar kan over gediscussieerd worden, maar dan nog. Het staat vrij te geloven of de aarde nu rond is of niet. Maar zelfs indien men gelooft dat de aarde plat is, mag men toch van een televisiemedium verwachten intellectueel correct te zijn en tenminste te vermelden dat andere mensen geloven dat de aarde rond is. In het geval van de EO verminkt men een documentaire door dingen eruit te knippen. Men censureert, zoals de christenen dat al 1700 jaar aan een stuk hebben gedaan.

Of met andere woorden: niets nieuws onder de zon. Niet te vertrouwen deze dogmatische godsdiensten. Noch het christendom, noch de islam, noch het jodendom. Gevaarlijke godsdiensten.
En dat is nu net het probleem, hoe is het mogelijk dat die gelovigen dit niet inzien???
nero1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 15:29   #37
nero1
Burger

Standaard

Citaat:
Denkt u dat u de evolutietheorie kan bewijzen?
Waarom zou iemand die theorie opnieuw moeten bewijzen?? De bewijzen zijn er... 1+1=2 ik ga dit ook niet opnieuw bewijzen... het is nu eenmaal zo!!
http://evolution.berkeley.edu/evolib...hp?topic_id=41

De thread ging hier wel over de EO die bepaalde zaken niet wenst uit te zenden... enne pfffffffffffff voor mij is daar niets mis mee... gewoon niet naar kijken... ik zal ook nooit naar die "piep" kerkdiensten kijken, maar als sommigen daar wel van kunnen genieten dan heb ik daar echt niets op tegen... Shrek, Ice Age, de smurfen en dergelijke zijn in mijn mening even geloofwaardig... iets meer amusementswaarde maar dit ter zijde... je weet wat je er aan hebt hé

De overheid zou eventueel kunnen ingrijpen (als dit al mogelijk zou zijn) zodat ze documentaire in fictie moeten veranderen... maar welke politieke partij heeft daar het lef voor??

Laatst gewijzigd door nero1 : 29 juli 2007 om 15:33.
nero1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 15:34   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nero1 Bekijk bericht
En dat is nu net het probleem, hoe is het mogelijk dat die gelovigen dit niet inzien???
Mensen hebben een geestelijke houwvast nodig. En velen vinden die in een godsdienst. En eigenlijk kan het hen niet zoveel maken of die godsdienst nu waar is of niet. Ze hopen dat die waar is en dit verschaft hun een gemoedsrust.

Wat de evolutietheorie betreft. Afgezien van het feit of die nu al dan niet juist is, maar laat ons nu veronderstellen dat die juist zou zijn. Een behoorlijk aantal mensen weigert te geloven dat wij zouden afstammen van aapachtigen. Dat kwetst hen in hun eigenliefde, in hun 'mens zijn'.

Zij hebben een beeld van de mens, 'ver verheven boven het dier'.
Zij weigeren een dierlijke afstamming te aanvaarden ook al zou men een overduidelijk bewijs kunnen leveren dat dit effectief zo is.

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2007 om 15:35.
Oud 29 juli 2007, 15:46   #39
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Dat je nergens waarde aan hangt was me al duidelijk,
Ik geloof niet in het Darwinisme, en zeker niet in het creationisme. Wat is daar verkeerd aan, ventje? Ga jij mij zeggen waarin ik moet geloven?

Citaat:
dat je geen flauw benul hebt van het verschil in wetenschappelijke waarde tussen de evolutietheorie en het creationisme is me ook duidelijk.
Dat jij blijkbaar niet eens beseft dat de evolutietheorie evenmin bewezen is als het creationisme, is me ook duidelijk.

Oud 29 juli 2007, 15:48   #40
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nero1 Bekijk bericht
Waarom zou iemand die theorie opnieuw moeten bewijzen?? De bewijzen zijn er...
Nee, de bewijzen zijn er niet.

Citaat:
1+1=2 ik ga dit ook niet opnieuw bewijzen... het is nu eenmaal zo!!
Opnieuw bewijzen? Kúnt u dat bewijzen? Ik dacht het niet.

Euh, dat zijn geen bewijzen... Dat is gewoon een uiteenzetting

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be