Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2007, 09:19   #21
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dan moet je toch eens uitleggen of die fundamentalisten dan de noodzakelijke intelligentie hebben om de koran te begrijpen.
Een imam zal meer studeren en lezen dan jij ooit zal doen.

In het Westen hanteert men graag het beeld van de geschifte fanatici die nauwelijks de schietkant kennen van hun AK-47.

Een beeld dat is veranderd na de oorlog in Afghanistan. Hoe deze geschifte fanatici er tot op vandaag in slagen zowat het modernste leger ter wereld op een "wild-goose-chase" te houden.

Maar het is normaal dat men het beeld, naar het plebs toe, zal blijven behouden.
Oud 2 augustus 2007, 09:38   #22
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Onschuldige mensen?

Een brave amerikaanse huisvader die werkt op een bank bv is helemaal niet onschuldig. Hij hanteert dan wel niet de bommenwerper die een Iraaks ziekenhuis aanvalt, of een geweer om te schieten op Iraakse kinderen.... Hij steunt deze atrociteiten door elke dag te gaan werken om zo winst en energie te geven aan het Amerikaanse Imperialistische oorlogsapparaat.

Het is aan Allah om te oordelen of de daden van mensen. Niet wij.

En dat weet jij omdat.... ?

Dit is gewoon een schermutseling van principes. De ene zijn terrorist is de andere zijn vrijheidsstrijder.

Verschuilen die brave huisvaders zich achter vrouwen en kinderen om terroristen aan te vallen ?
Hoe schuldig voel jij je wel, want onrechtstreeks zal je ook wel meewerken aan dat imperialisme ?

Allah is WIJ en niets anders.

Dat is het juist, de ene zijn martelaar is de andere zijn moordenaar.
Oud 2 augustus 2007, 09:52   #23
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een imam zal meer studeren en lezen dan jij ooit zal doen.

In het Westen hanteert men graag het beeld van de geschifte fanatici die nauwelijks de schietkant kennen van hun AK-47.

Een beeld dat is veranderd na de oorlog in Afghanistan. Hoe deze geschifte fanatici er tot op vandaag in slagen zowat het modernste leger ter wereld op een "wild-goose-chase" te houden.

Maar het is normaal dat men het beeld, naar het plebs toe, zal blijven behouden.
Een imam leert een stiel zoals een ander.

Geschift in ieder geval. Je kan de zonen van uw heldhaftige imams, mollahs en andere ayatollahs niet tellen die zich als martelaar opgeblazen hebben of meestrijden met hun "broeders".

Het Westen heeft niet veel ervaring meer met godsdienstfanatisme en behouden een min of meer deontologische gedrag ivm oorlogvoering. Op ratten jagen hebben ze niet in hun opleiding meegemaakt maar dat kan nog wel komen.

Aan het lokale plebs houd men het beeld voor van een religie die alle anderen naar de verdoemenis verwijst en daarvoor alle middelen verantwoord. Juist zoals het er bij de nazis aan toeging maar die hadden het nog niet gecombineerd met maffia praktijken.
Oud 2 augustus 2007, 14:04   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je tegen een varken of een hond de Qur'an zou voorlezen zal het dier het niet begrijpen. Het bezit niet de noodzakelijke intelligentie om dat te doen.

Het lijkt me logisch dat het de dwazen zijn die niet bekeren tot Islam.
Dat geldt toch ook voor de Bijbel. Varkens en honden begrijpen die ook niet.

Dus zijn het dwazen die zich niet tot het christendom bekeren?

Er klopt iets niet met je redenering, nietwaar.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 14:17   #25
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Wat is er laag aan het martelaarschap, en waarom zouden intellectuelen zich niet vinden in radicale politieke islam?
Wat heet "martelaarschap" eigenlijk? Ben je er zeker van dat fanatieke zelfmoordmoslims hetzelfde bedoelen met "martelaarschap" als bvb. Sint-Stefanus die de marteldood stierf omdat hij geen afstand wilde doen van zijn geloof in de mensgeworden God?

Alleszins blijkt duidelijk dat vele christenen van het eerste uur die, zoals Sint-Stefanus, de marteldood stierven, een martelaarschap implementeren van een totaal andere orde dan de "martelaars" die een passagierstoestel in de Twin Towers boorden.

Tegen het christelijke martelaarschap heb ik niets, en ik vind het in het geheel niet "laag": integendeel, die martelaren waren juist bijzonder hoogstaande lieden.

"Martelaren" van fanatiek islamgedachtegoed echter verschillen in twee opzichten van de christelijke martelaren:
  1. Zij bewerkstelligen actief hun eigen dood, wat hoe dan ook neerkomt op zelfdoding. Christelijke martelaren daarentegen werden (en worden) door anderen ter dood gebracht en st(i)erven zeker niet met hun volle goesting.
  2. Zij sleuren onschuldigen, die niks te maken hebben met hun geloofsstrijd, mee de dood in. Geen enkele christelijke martelaar daarentegen betrok buitenstaanders in zijn individuele geloofsstrijd; op geen enkele wijze en al helemaal niet met de dood als gevolg.
Het spreekt vanzelf dat ik dergelijke "martelaars" (en ik zet het woord opzettelijk tussen aanhalingstekens) zeer laag op heb. Zij hebben in de verste verte niks met martelaarschap te maken (en ditmaal laat ik de aanhalingstekens weg).
Oud 2 augustus 2007, 14:42   #26
Hoogmoed
Gouverneur

Hoogmoed's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Wat heet "martelaarschap" eigenlijk? Ben je er zeker van dat fanatieke zelfmoordmoslims hetzelfde bedoelen met "martelaarschap" als bvb. Sint-Stefanus die de marteldood stierf omdat hij geen afstand wilde doen van zijn geloof in de mensgeworden God?

Alleszins blijkt duidelijk dat vele christenen van het eerste uur die, zoals Sint-Stefanus, de marteldood stierven, een martelaarschap implementeren van een totaal andere orde dan de "martelaars" die een passagierstoestel in de Twin Towers boorden.

Tegen het christelijke martelaarschap heb ik niets, en ik vind het in het geheel niet "laag": integendeel, die martelaren waren juist bijzonder hoogstaande lieden.

"Martelaren" van fanatiek islamgedachtegoed echter verschillen in twee opzichten van de christelijke martelaren:
  1. Zij bewerkstelligen actief hun eigen dood, wat hoe dan ook neerkomt op zelfdoding. Christelijke martelaren daarentegen werden (en worden) door anderen ter dood gebracht en st(i)erven zeker niet met hun volle goesting.
  2. Zij sleuren onschuldigen, die niks te maken hebben met hun geloofsstrijd, mee de dood in. Geen enkele christelijke martelaar daarentegen betrok buitenstaanders in zijn individuele geloofsstrijd; op geen enkele wijze en al helemaal niet met de dood als gevolg.
Het spreekt vanzelf dat ik dergelijke "martelaars" (en ik zet het woord opzettelijk tussen aanhalingstekens) zeer laag op heb. Zij hebben in de verste verte niks met martelaarschap te maken (en ditmaal laat ik de aanhalingstekens weg).
good posting !!!

martelaarschap in de islaam betekent niet zoveel mogelijk onschuldige mensen doden.
het betekent je verdedigen tegen de aggresor die je aanvalt .

dus als ik zie wat jij verstaat onder martelaarschap, denken we juist hetzelfde.

Divide et impera .... Panem et circenses

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.

Laatst gewijzigd door Hoogmoed : 2 augustus 2007 om 14:47.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 14:58   #27
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
good posting !!!

martelaarschap in de islaam betekent niet zoveel mogelijk onschuldige mensen doden.
het betekent je verdedigen tegen de aggresor die je aanvalt .

dus als ik zie wat jij verstaat onder martelaarschap, denken we juist hetzelfde.
Martelaarschap in de islam betekent ZOVEEL MOGELIJK mensen doden en voor hen bestaan er geen onschuldigen.
Indien zich verdedigen tegen de agressor inhoud dat dit moet gebeuren door onschuldigen te gijzelen en als wapenschild te gebruiken dan heet dat terrorisme. Tijdens de wereldoorlogen werden hier ook door de weerstand terroristische aanslagen gepleegd tegen de agressor, maar die waren dan wel hoofdzakelijk tegen hem gericht, alhoewel er ook moordenaars tussen liepen.

Dus is er wel een groot verschil tussen het martelaarschap van de eerste christenen die alleen hun geloof als reden hadden en deze uit de islam die alleen dominantie en verovering voor ogen hebben.
Oud 2 augustus 2007, 15:05   #28
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er laag aan het martelaarschap, en waarom zouden intellectuelen zich niet vinden in radicale politieke islam?
Omdat hun intellect niet hoger is dan dat van die achterlijk idioot Mohammed.
Wat laag is aan het martertelaarschap is het criminele. Het zijn gehersenspoelde zielepoten of regelrechte bandieten die bewust onschuldigen vermoorden.
En wat laag aan u is , dat ge ze steunt. Dus rot op uit Belgie en vlaanderen, ge zijt niet waard dat ge hier woont.
Ga in de woestijn zitten waar ge thuis hoort, bij kwiebus Moke.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:25   #29
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Het spreekt vanzelf dat ik dergelijke "martelaars" (en ik zet het woord opzettelijk tussen aanhalingstekens) zeer laag op heb. Zij hebben in de verste verte niks met martelaarschap te maken (en ditmaal laat ik de aanhalingstekens weg).
EFL, ik denk dat iemand het niet goed begrepen heeft. Zou je het misschien nóg eenvoudiger kunnen uitleggen?

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 2 augustus 2007 om 15:25.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:29   #30
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een martelaar is iemand die zijn/haar leven geeft voor god. Hij voltooid daarmee de grote jihad en verdient alle respect van de levenden.

Citaat:
Allereerst keur ik geweld in alle vormen af.

Maar de Twin Towers waren het symbool van de Amerikaanse Imperialistische economie. Het kloppende hart van het Westen dat de legers voorziet van wapens en munitie. Die aanslag heeft niet alleen Amerika verzwakt, maar de gehele Westerse economische wereld. Omtrent de "onschuldige" burgers. De Twin Towers op zich is maar een hoop steen (en nu puin). De ware Twin Towers zijn de mensen die er alle dagen in & uit werkten. Het is dit dat van deze mensen eveneens valabele doelwitten heeft gemaakt voor deze terroristen.

Citaat:
Ooit eens een parachute sprong gemaakt? In het geval van niet dan zal je merken dat je meer nodig hebt dan dat hoopje lef dat je aan de grond nog demonstreerde. Je hele lichaam bevriest en weigert te springen, ook al redeneer je logisch hoe je valscherm je wel zal beschermen en eventuele mede-springers.

De terroristen die die vliegtuigen bestuurden hebben datzelfde gevoel gehad toen ze de torens zagen naderen. Een westerse atheist die z'n ziel nog zou verkopen aan de duivel om te blijven leven zou het nooit opbrengen om te blijven doorvliegen. Maar al deze martelaren hebben die test doorstaan en doorgezet. Dat vereist mentale kracht en discipline. Van dezelfde grootte-orde als uwe Sint-Stefanus

Zoals u keur ik hun motivaties af. Maar aan elk conflict zijn er 2 zijden. Na een amerikaanse raket die uw gezin uitmoordde, zou de aanslag op de Twin Towers allicht ook door u op feest zijn onthaald.

Citaat:

Zoals ik eerder schreef, bij de Twin Towers zijn geen onschuldigen gestorven. Dit was geen vliegtuig die crashte in een woonwijk. Het doelwit was de Twin Towers en het Systeem dat erachter zit.

Als je je geld op een bank zet die het gebruikt voor een genocide op moslims in bv. Irak, dan ben je niet onschuldig. Je laat jouw middelen gebruiken voor de oorlog tegen Islam.
Oud 2 augustus 2007, 15:32   #31
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat geldt toch ook voor de Bijbel. Varkens en honden begrijpen die ook niet.

Dus zijn het dwazen die zich niet tot het christendom bekeren?

Er klopt iets niet met je redenering, nietwaar.
Voor mij is het eender of je je nu bekeert tot het Christendom of Islam. Het zijn voor mij manifestaties van hetzelfde. Moslims en Christenen geloven in dezelfde god, het voornamelijke verschil zit erin dat Isa niet erkent wordt als zoon van god.
Oud 2 augustus 2007, 17:03   #32
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
het betekent je verdedigen tegen de aggresor die je aanvalt.

Ik zie het dus niét zo, Hoogmoed. Martelaarschap, in de christelijke zin van het woord (de enige échte zin), heeft zelfs niets te maken met zelfverdediging. Sint-Stefanus, en al wie in zijn spoor ervoor koos te sterven om Gods naam, maakte niet eens een begin van zelfverdediging.

Martelaarschap betekent het sterven ondergaan, in alle passiviteit, als een lam naar de slachtbank geleid worden, erop vertrouwend dat God je ziel genadig is, en - last but not least - vol vergevingsgezindheid jegens je beulen.

Het houdt de ultieme navolging van Jezus Zélf in, die Zich gewillig onder de last van Zijn kruis naar de plek liet brengen waar Hij zou worden terechtgesteld, terwijl Hij voor Zijn beulen bad: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" (Lc 23, 34).

Géén zelfverdediging dus. Christus deed dat niet, en Sint-Stefanus en alle martelaren na hem volgden Diens voorbeeld getrouw en vertrouwvol.
Oud 2 augustus 2007, 17:45   #33
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Een martelaar is iemand die zijn/haar leven geeft voor god. Hij voltooid daarmee de grote jihad en verdient alle respect van de levenden.
Dat is dus de islamitische versie van martelaarschap. Voor zover de toepassing ervan niet fanatiek is, heb ik er weinig problemen mee.

Toch is er één belangrijk verschil met het christelijke martelaarschap. Aangezien christenen erkennen dat God mens werd, is de christelijke martelaar wellicht beter in staat om zelfs tijdens zijn zwaarste momenten in zijn lijdensweg de mensen die hem dat alles aandoen volledig vergiffenis te schenken. De islam die meer de nadruk legt op de ondergeschiktheid van de mens tegenover God, diept deze vergiffenis veel minder uit.

Alleen daarom al is die islamitische versie volgens mij een eerder flauwe kopie van het origineel - excusez l'expression.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Allereerst keur ik geweld in alle vormen af.
Daarover zijn we het al eens.
Citaat:
Maar de Twin Towers waren het symbool van de Amerikaanse Imperialistische economie. Het kloppende hart van het Westen dat de legers voorziet van wapens en munitie. Die aanslag heeft niet alleen Amerika verzwakt, maar de gehele Westerse economische wereld. Omtrent de "onschuldige" burgers. De Twin Towers op zich is maar een hoop steen (en nu puin). De ware Twin Towers zijn de mensen die er alle dagen in & uit werkten. Het is dit dat van deze mensen eveneens valabele doelwitten heeft gemaakt voor deze terroristen.
Nonsens. Onder die doden vielen ook talloze leden van het onderhoudspersoneel, die in de verste verte niks te maken hadden met de economische activiteiten die in de torens plaatsvonden. Ik weiger te geloven in een god die hen alleen al de plek waar ze werden tewerkgesteld kwalijk zou genomen hebben. Dat gaat lijnrecht in tegen hoe de bijbelse God Zich openbaart.

En dan zwijg ik nog over de brandweer- en politielui die, in hun poging om nog zoveel mogelijk mensen te evacueren, zelf de dood vonden in een aangelegenheid waaraan zij part noch deel hadden. Zelfs de agressieve buitenlandse politiek vanwege de States rechtvaardigt zulke regelrechte barbaarsheid niet.

Ik blijf het discours zoals je het hier voert zonder meer schandelijk vinden, en dat niet alleen voor de moslims maar voor de héle mensheid, Raven. Ik ben in de eerste plaats mens, en pas daarna christen. Ik hoop dat jij evenzeer in de eerste plaats mens bent, en pas in de tweede plaats moslim. Menselijkerwijze is op geen enkele, maar op geen enkele wijze goed te praten dat onschuldigen worden betrokken in machtsspelletjes.

De eerste ben ik om toe te geven dat de al even onschuldige slachtoffers van de oorlogen in Irak en Afghanistan zelfs geen haan hebben die naar hen kraait, en dat ook zij op véél meer aandacht zouden mogen rekenen dan vandaag het geval. Maar zelfs als aandachtstrekker voor die ongelukkigen blijft 11 september in alle opzichten "not done". Zoiets doé je gewoon niet! Punt. Einde discussie!

En dit zeg ik je als mens, niet als christen. Ik hoop dan ook dat je naar me luistert als mens, niet zozeer als moslim.
Citaat:
Ooit eens een parachute sprong gemaakt? In het geval van niet dan zal je merken dat je meer nodig hebt dan dat hoopje lef dat je aan de grond nog demonstreerde. Je hele lichaam bevriest en weigert te springen, ook al redeneer je logisch hoe je valscherm je wel zal beschermen en eventuele mede-springers.
Nog nooit. Vrienden van me trakteerden me toen ik 30 jaar werd op een benjisprong. Ze hadden me beter moeten kennen. Ik heb niet de minste behoefte aan kicks. Ik heb de sprong gewoon geweigerd. Jammer voor hen. Ik kom er dadelijk op terug.
Citaat:
De terroristen die die vliegtuigen bestuurden hebben datzelfde gevoel gehad toen ze de torens zagen naderen. Een westerse atheist die z'n ziel nog zou verkopen aan de duivel om te blijven leven zou het nooit opbrengen om te blijven doorvliegen. Maar al deze martelaren hebben die test doorstaan en doorgezet. Dat vereist mentale kracht en discipline. Van dezelfde grootte-orde als uwe Sint-Stefanus.
Ten eerste ging het bij Sint-Stefanus er niet om om zichzelf te bewijzen, zomin als dat bij Jezus Zélf het geval was tijdens Diens kruistocht. In het christelijke martelaarschap staat het "ik" geenszins centraal. Van dergelijke egotripperij hoef je Sint-Stefanus dus geenszins te betichten, want dan heb je niets begrepen van wat martelaarschap eigenlijk inhoudt.

Martelaars stierven immers vaak in beschamende omstandigheden, werden zwaar vernederd, bespot, gefolterd vooraleer een vaak pijnlijke dood te sterven. Nauwelijks een omstander die een woord van troost sprak, of een teder gebaar stelde. Buiten een vrouwen die Christus goed kenden, was er nagenoeg niemand die Hem naar de plaats van terechtstelling - Golgotha - begeleidde. Tegenstanders daarentegen waren er bij de vleet, en geen moeite was hun te veel om Zijn laatste tocht nóg zwaarder te maken dan ze al was.

Martelaarschap heeft dus weinig met kracht en discipline te maken. Wel met moed. Maar echte martelaren worden tijdens hun martelgang op bijzonder indringende wijze geconfronteerd met hun eigen menselijke beperktheid en kleinheid. Ze zijn geen "helden", ongetwijfeld waren ze doodsbang. Zelfs Jezus, God Zelf, verloor even alle vertrouwen toen Hij vol doodsangst bad: "Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten" (Mt 27, 46).

Een échte martelaar is géén held, integendeel. Hij blijft zichzelf tenvolle bewust als mens. De kracht en de discipline van de zelfmoordpiloten stelden hen weliswaar in staat om het vliegtuig recht op het doel af te sturen, maar de vraag blijft in hoeverre zij de toestand nog bewust beleefden. Er was immers geen enkele "trigger" meer die hen daartoe zou bewogen hebben: zij zaten bewegingsloos in de pilotenstoel en lieten alles gewoon zijn gang gaan.

Christelijke martelaars daarentegen sloten zich op geen enkel moment van de werkelijkheid af, hoe rauw die ook was. En die was ettelijke malen rauwer, pijnlijker en gruwelijker dan de toch wel erg snelle dood van de zelfmoordpiloten.

Neen, zij zijn géén martelaren. Niet in de (afgezwakte) islamitische versie ervan, en al helemaal niet in christelijke zin. Als er een eeuwige straf bestaat, en als Gods liefde zelfs de allerergste smeerlap kan verlossen omdat hij misschien de allerlaatste nanoseconde van zijn leven berouw voelt opkomen, dan hoop ik voor die kerels dat ze van die allerlaatste nanoseconde toch nog gebruik gemaakt hebben. Zoniet, dan is het mijn diepste geloof dat zij voor eeuwig en drie dagen verdoemd zijn.
Citaat:
Zoals u keur ik hun motivaties af. Maar aan elk conflict zijn er 2 zijden. Na een amerikaanse raket die uw gezin uitmoordde, zou de aanslag op de Twin Towers allicht ook door u op feest zijn onthaald.
Is er dan een raket op jouw huis gevallen die jouw gezin uitroeide? Ben jij familie kwijtgeraakt t.g.v. een Amerikaanse raket. Zo neen, dan weet jij even weinig als ik waarover te praten. Ik ben geen geliefden kwijtgeraakt, en dus onthou ik me van dergelijke redenering.

Maar ik weet ook dat je geen betrokken partij én rechter kan zijn. Wie getroffen wordt door anderen, mag zeker pijn voelen. Hij heeft recht op genoegdoening. Maar hij heeft in géén geval - in geen enkel geval - het recht om zélf initiatieven te nemen, laat staan om wraak te nemen.

En wanneer die wraak dan nog zodanig disproportioneel is, dat talloze totaal onschuldigen - het onderhoudspersoneel waarover ik het hierboven had, en de politie- en brandweerlui bijvoorbeeld - erin worden meegesleurd, dan zijn we méér dan één brug te ver gegaan.
Citaat:
Zoals ik eerder schreef, bij de Twin Towers zijn geen onschuldigen gestorven. Dit was geen vliegtuig die crashte in een woonwijk. Het doelwit was de Twin Towers en het Systeem dat erachter zit.
Flauwekul, nonsens en ideologisch gewauwel. "Het Systeem" is geen levend iets, maar een abstractie. De Twin Towers vertegenwoordigenden niets meer en niets minder dan een abstract iets. Je pijlen richten tot "het Systeem" is totaal nutteloos en dom; het voegt absoluut geen enkel nieuw element aan een (poging tot) dialoog toe.

En wanneer die aanval op "dat Systeem" dan nog op totaal willekeurige basis een paar duizend concrete mensen vernietigt, is zo'n aanval niet alleen het domste wat je kan doen, maar bovendien nog het laagste van het laagste.

Het gemak waarmee je abstraheert jaagt me erg veel angst aan. Wie vaak abstraheert vergéét gewoon de concrete mens achter alles. Hij vergeet ook dat hijzelf in de eerste plaats mens is. Ben jij in de eerste plaats mens, dan moet je dat toch wel eens afleren, mijn waarde. Anders loop je het risico versleten te worden voor een fanaticus - en dan is zelfs je waarde als moslim daaraan ondergeschikt en gecorreleerd - en de facto geïsoleerd te raken.
Citaat:
Als je je geld op een bank zet die het gebruikt voor een genocide op moslims in bv. Irak, dan ben je niet onschuldig. Je laat jouw middelen gebruiken voor de oorlog tegen Islam.
Een redenering van dezelfde orde als waarvan vele egoïsten zich bedienen om geen aalmoes te moeten geven aan de bedelaar, omdat hij er anders toch maar pinten van gaat pakken, of drugs van gaat kopen.

Les excuses sont faits pour s'en servir, nietwaar. Zoals nagenoeg alle landgenoten heb ook ik een bankrekening. Mijn bank is een gigantische holding, waarin ik, kleine rekeninghouder, nauwelijks inzage en inzicht krijg. Hoe kan ik weten welke bank onrechtvaardige beleggingen doet, en welke niet? Of moet ik mijn centen terug in een kous stoppen en in mijn matras verbergen?

Je zin tot abstractie doet me de koude rillingen op het lijf lopen...
Oud 2 augustus 2007, 18:54   #34
schaveiger
Minister-President

Standaard Fundamentalisten hebben geen schrik van de dood ...

... beweren de moslimfundamentelisten met veel fierheid. Ze doen alle niet moslims af als slappelingen die zich met alle middelen aan het leven willen hechten.

Ik zou het eens anders willen stellen:

- waarom zou je, als moslim, aan het leven hechten als dit leven geen enkel positief toekomstperspectief bied.
- de sociaal-economische toestand in praktisch alle moslimlanden (behalve die met olie ...) is zo schrijnend geworden dat wat 2000 jaar geleden een fier en inventief volk was nu teruggevallen is tot de oertijd.
- het systematisch bannen van elke invloed van buiten af, om toch maar het lokale plebs onder de Koranknoet te kunnen houden, heeft als gevolg dat er geen enkele investering noch industriële ontwikkeling plaatsvind.
- de totale isolatie van de bevolking op gebied van sport en kultuur, de archaïsche juridische wetgeving en de totaal voorbijgestreefde wijze van samenleving doen inderdaad weining aan het leven denken.

Nu ga je natuurlijk opwerpen dat de moslims in Palestina verjaagd werden en slachtoffer zijn van de Joodse terreur (door toedoen van de Westerse mogendheden).
Dit is nu al 60 jaar aan de gang en die mensen wonen er nog steeds in vluchtelingenkampen en zijn aangewezen op hulp van buitenuit.
Hadden hun leiders niet beter de verkregen hulp en middelen aangewend om degelijke wegen infrastructuur aan te leggen en kleine of middelgrote industries op te bouwen ?. Nee, alle middelen gingen naar bewapening en financiëring van terrorisme met alle gevolgen vandien voor de bevolking.

Het is maar een kwestie van keuze en gezond verstand, maar als het om godsdienstige politiek gaat ligt de keuze by Allah alleen, nietwaar Raven ?
Oud 2 augustus 2007, 19:04   #35
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is er één belangrijk verschil met het christelijke martelaarschap. Aangezien christenen erkennen dat God mens werd, is de christelijke martelaar wellicht beter in staat om zelfs tijdens zijn zwaarste momenten in zijn lijdensweg de mensen die hem dat alles aandoen volledig vergiffenis te schenken. De islam die meer de nadruk legt op de ondergeschiktheid van de mens tegenover God, diept deze vergiffenis veel minder uit.

Alleen daarom al is die islamitische versie volgens mij een eerder flauwe kopie van het origineel - excusez l'expression
Het is duidelijk dat je wel een erg “modern christelijke” invulling geeft van het concept martelaarschap. Een christelijke invulling die trouwens maar erg recentelijk is opgekomen.. Waar is de tijd dat de pastoor nog mensen afkafferde omdat ze niet in de mis waren de afgelopen week. Maar dat terzijde, hoe progressief het ook in essentie mag zijn, ik vermoed dat je een alternatieve definitie hebt van martelaarschap, en dat die voor een flink deel vanuit je menselijke kant is ingegeven en niet zodanig de kerkelijke. Bv, Ik ben er zeker van dat de kruisvaarders ook wel door de kerk als helden en martelaars zijn beschouwd.

Sta mij toe even de vergelijking met Jesus vanuit mijn perspectief aan te halen om het martelaarschap te verduidelijken:

Jesus en Sint Stefanus zijn gestorven voor wat ze in geloofden terwijl ze gemakkelijk hadden kunnen kiezen voor een goed leven. Jesus was van rijke (koninklijke) afkomst, maar heeft gekozen toch voor z’n geloof. Die Londense artsen hadden dezelfde keuze, maar hebben ook gekozen voor hun geloof. De kruisiging is hen gespaard, maar ook zij aanvaardden de dood en riskeerden nog erger dan dat, zoals verdwijnen van de aarde en terecht komen in Guantanomo Bay, overgeleverd aan de grillen van enkele Amerikaanse martelaars & ondervragers => martelaars.

Laat de essentie van (jouw visie op het) Christendom dan zijn de medemensen te vergeven tijdens een embarmelijke lijdensweg. De essentie van Islam is ondergeschiktheid aan god. “Een flauw kopie van het origineel” lijkt me bijgevolg een fout statement. Maar ze zijn, conceptueel, anders. “anders” != “inferieur”

Citaat:
Nonsens. Onder die doden vielen ook talloze leden van het onderhoudspersoneel, die in de verste verte niks te maken hadden met de economische activiteiten die in de torens plaatsvonden. Ik weiger te geloven in een god die hen alleen al de plek waar ze werden tewerkgesteld kwalijk zou genomen hebben. Dat gaat lijnrecht in tegen hoe de bijbelse God Zich openbaart.

En dan zwijg ik nog over de brandweer- en politielui die, in hun poging om nog zoveel mogelijk mensen te evacueren, zelf de dood vonden in een aangelegenheid waaraan zij part noch deel hadden. Zelfs de agressieve buitenlandse politiek vanwege de States rechtvaardigt zulke regelrechte barbaarsheid niet
Al moest men er maar de vloer schrobben, dan nog was men een deel van de twin towers. De politie en brandweer die er kwamen om mensen te redden, kwamen er om de twin towers te redden. Hiermee maakte zij zichzelf er ook een onderdeel van. Dit was ook zo voor het pentagon (het militaire hart) en voor het witte huis (het politieke hart die echter niet bereikt werd). Laat me even verwijzen naar Hoofdstuk 8 (Al-Anfal), vers 12, voor de islamitische rechtvaardiging voor deze doelen.

Elk menselijk leven dat is genomen die dag is een verlies voor de mensheid. Maar ik moet bekennen, zulke barbaarse praktijken heeft Amerika nooit getoond. Zij zijn immers nog veel erger als we hun operatie “shock and awe” ( de aanzet van de Irak-oorlog) beschouwen. Daar zijn niet 2 torens en de inwonenden gedood, maar honderden en dat op 1 nacht. Sta mij dan toe om een christelijk spreekwoord aan te halen: “zij die zonder zonden zijn, werp de eerste steen”.

Laatst gewijzigd door Raven : 2 augustus 2007 om 19:13.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:27   #36
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Waar ik moeilijk bijkan is hoe min of meer intellectuelen, zoals onlangs die dokters in GB, zich tot deze praktijken verlagen.
Misschien om dezelfde reden dat intellectuelen in de jaren '60 of '70 de RAF, het Japanse Rode Leger of de Rode Brigades vervoegden?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:35   #37
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Wat heet "martelaarschap" eigenlijk?

En daarin heb je volkomen gelijk.

En het zou al een stuk helpen, moesten de media en wij ook dit woord NOOIT OF NOOIT gebruiken als het over moslims gaat.
Beter:
  • zelfmoordenaars
  • kamikaze piloten
  • terroristen,
wat je maar wil, of enige kombinatie van boven gebruikte (niet gelimiteerde lijst) termen maar nooit martelaars.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 20:19   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
En daarin heb je volkomen gelijk.

En het zou al een stuk helpen, moesten de media en wij ook dit woord NOOIT OF NOOIT gebruiken als het over moslims gaat.
Beter:
  • zelfmoordenaars
  • kamikaze piloten
  • terroristen,
wat je maar wil, of enige kombinatie van boven gebruikte (niet gelimiteerde lijst) termen maar nooit martelaars.
In de ogen van de fundamentalistische moslims zijn de zelfmoordenaars martelaars. In onze ogen niet natuurlijk, het zijn criminelen. Zijn de paters die vermoord werden door de Simba's in Belgisch Congo martelaars of zijn het slachtoffers van moordende rebellen? Het is maar aan welke kant men staat. Zijn de paters die in de 19de eeuw in China een vreemde cultuur en godsdienst wilden introduceren en vermoord werden door de Chinezen (die in de blanken een bedreiging zagen) martelaars? Moeilijk te zeggen allemaal, wat de Paters van Scheut ook mogen beweren.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2007 om 20:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 20:44   #39
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je tegen een varken of een hond de Qur'an zou voorlezen zal het dier het niet begrijpen. Het bezit niet de noodzakelijke intelligentie om dat te doen.

Het lijkt me logisch dat het de dwazen zijn die niet bekeren tot Islam.

http://www.homa.org/Details.asp?View...CID=2083225445

Dr. Homa Darabi Foundation

"A man can have sexual pleasure from a child as young as a baby. However, he should not penetrate. If he penetrates and the child is harmed then he should be responsible for her subsistence all her life. This girl, however would not count as one of his four permanent wives. The man will not be eligible to marry the girl's sister."

The complete Persian text of this saying can be found in "Ayatollah Khomeini in Tahrirolvasyleh, Fourth Edition, Darol Elm, Qom"
Oud 2 augustus 2007, 20:45   #40
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk dat je wel een erg “modern christelijke” invulling geeft van het concept martelaarschap. Een christelijke invulling die trouwens maar erg recentelijk is opgekomen.. Waar is de tijd dat de pastoor nog mensen afkafferde omdat ze niet in de mis waren de afgelopen week. Maar dat terzijde, hoe progressief het ook in essentie mag zijn, ik vermoed dat je een alternatieve definitie hebt van martelaarschap, en dat die voor een flink deel vanuit je menselijke kant is ingegeven en niet zodanig de kerkelijke. Bv, Ik ben er zeker van dat de kruisvaarders ook wel door de kerk als helden en martelaars zijn beschouwd.
Beste Raven,

Ken je de betekenis van het begrip "herbronning". Dat betekent dat je teruggaat naar de bron van je geloof. Ook de katholieke Kerk, waartoe ik me beken, heeft - samen met de meeste andere Kerken - met het Tweede Vaticaans Concilie van de jaren '60 van vorige eeuw, een proces van herbronning ingezet dat vandaag, 40 jaar na lancering, levendiger is dan ooit.

Wereldwijd dus gaan ook katholieken, progressieven zowel als conservatieven, terugkijken op hun geloofsbronnen, en op de toestand in de Oerkerk toen er van katholieken, protestanten en orthodoxen nog geen sprake was omdat de Kerk nog één was.

Die bronnen zijn niet de pastoor die de mensen uitkafferde omdat ze de zondag voordien niet in de kerk waren komen opdagen. Evenmin zijn het de kruistochten. De bronnen van het christendom liggen in een brede beweging die niettemin nogal eens clandestien tewerk moest gaan, omdat zij bijwijlen vervolgd werd door de Romeinen, toendertijd heer en meester in heel het gebied rond de Middellandse Zee.

De christelijke invulling die ik hier gepoogd heb te schetsen mag dan "recentelijk opgekomen zijn", ze is wel degelijk gebaseerd op de bron ervan: de zeer talrijke getuigenissen van vervolgden zowel als vervolgers als van wie erbij stond en ernaar keek. Getuigenissen uit alle lagen van de toenmalige samenleving. De invulling die ik hier schets mag dan "recentelijk opgekomen" zijn, ze is allerminst "recent": het is de meest authentieke invulling die de Kerken sedert eeuwen hebben gegeven, want zij past het best in een dieptebezinning van de Bijbel, waarmee zij niet één keer in conflict komt.
Citaat:
Sta mij toe even de vergelijking met Jesus vanuit mijn perspectief aan te halen om het martelaarschap te verduidelijken:

Jesus en Sint Stefanus zijn gestorven voor wat ze in geloofden terwijl ze gemakkelijk hadden kunnen kiezen voor een goed leven. Jesus was van rijke (koninklijke) afkomst, maar heeft gekozen toch voor z’n geloof. Die Londense artsen hadden dezelfde keuze, maar hebben ook gekozen voor hun geloof. De kruisiging is hen gespaard, maar ook zij aanvaardden de dood en riskeerden nog erger dan dat, zoals verdwijnen van de aarde en terecht komen in Guantanomo Bay, overgeleverd aan de grillen van enkele Amerikaanse martelaars & ondervragers => martelaars.

Laat de essentie van (jouw visie op het) Christendom dan zijn de medemensen te vergeven tijdens een embarmelijke lijdensweg. De essentie van Islam is ondergeschiktheid aan god. “Een flauw kopie van het origineel” lijkt me bijgevolg een fout statement. Maar ze zijn, conceptueel, anders. “anders” != “inferieur”
Je gaat toch voorbij aan een niet onbelangrijke nuance vind ik. Jezus (Die volgens de Bijbel weliswaar van koninklijke bloede was, van het geslacht van David, maar helemaal niet van rijke komaf) heeft gekozen voor Zijn geloof, maar niet ten koste van wie dan ook. En het vetgedrukte is hier cruciaal.

Hoewel ook christenen - vaak Gods naam misbruikend - zware misdaden hebben begaan (zij zijn tenslotte niet "beter" dan niet-christenen) waren het steeds opnieuw andere christenen - hetzij tijdgenoten, hetzij latere generaties - die het voortouw namen om hun misdaden te laken, aan te klagen en te ontdoen van het religieuze vernisje waarvan ze zich schaamteloos bedienden.

Aangezien het christendom wat dit betreft - ik doel dus op het vetgedrukte hierboven - méér garanties biedt ter bescherming van een mensenleven dan de islam - het leven: geschenk dat elk menselijk individu uit Gods hand heeft gekregen - is het christendom niet alleen indringend "anders" dan de islam, maar ook indringend "consequenter": met een geschenk rotzooi je niet; met een geschenk van God al helemaal niet. Bijgevolg is het respect voor elk mensenleven, hoe onvolmaakt ook, gewoon heilig. Eénieder die andermans leven neemt begaat de zwaarst mogelijke zonde, waarvan alleen een oprecht berouw hem kan vrijmaken.

En aangezien het christendom indringend "consequenter" is, lijkt het me nogal vanzelfsprekend dat het, zeker op dit punt, superieur is t.o.v. de islam die het vetgedrukte kennelijk toch niet zo sterk onderschrijft en meer opening laat voor zwaar misbruik.

Ik heb het vroeger eens gezegd, toen iemand me vroeg waarom ik me niet tot de islam wilde bekeren: waarom zou ik met een Deux-Chevaux genoegen moeten nemen als ik met een Rolls mag rijden? Met alle respect, maar dat is nu eenmaal mijn eigen diepste geloofsovertuiging. Ik erkén dat ook de islam heel wat waarheid bevat, maar ik acht die nu eenmaal minder sterk uitgewerkt dan in het christendom.
Citaat:
Al moest men er maar de vloer schrobben, dan nog was men een deel van de twin towers.
En dus verdiende die poetsvrouw het maar om te sterven in een affaire waaraan zij even weinig part of deel had als haar collega die de toiletten op de 40e verdieping van het Empire State Building poetst, enkele kilometers verderop?!

Pure willekeur dus, pure loterij. Als de koraanse god ruimte laat voor dergelijke wilde willekeur, het zij zo. Als jij dit kan geloven, ik hou je niet tegen. Maar met mijn hele wezen en met alle kracht waarover ik beschik kom ik in opstand tegen een dergelijk godsbeeld; een opstandigheid die uit mijn diepste zélf oplaait. De Bijbelse God verdraagt geen loterij, geen wild toeval, geen willekeur. De Bijbelse God is écht niet dezelfde als de god van de Koran. Want een god die willekeur verdraagt kán niet synoniem zijn met oneindig grote liefde.
Citaat:
De politie en brandweer die er kwamen om mensen te redden, kwamen er om de twin towers te redden. Hiermee maakte zij zichzelf er ook een onderdeel van. Dit was ook zo voor het pentagon (het militaire hart) en voor het witte huis (het politieke hart die echter niet bereikt werd).
Heb jij aan die politieagenten dan gevraagd wat zij daar kwamen uitvreten? Hebben zij die het kunnen navertellen ooit met één woord gerept over hoe jammer ze het wel vonden dat die "prachtige torens" tegen de grond gingen? Ik niet.

Wel heb ik vele getuigenissen gehoord en gelezen over hun voldoening m.b.t. het toch niet onaanzienlijke aantal mensenlevens dat mede door hun toedoen werd gered. Wat konden die politie- en brandweerlui nu de torens schelen: niet meer dan twee constructies van beton en staal die tenslotte vervangbaar zijn?

Steeds opnieuw huiver ik bij het gemak waarmee jij mensen abstraheert tot dode dingen als de Twin Towers, "het Systeem", het Witte Huis enz... Je reduceert mensen daarmee tot onstoffelijke en irreële "dingen". Je reageert daarmee evenwel niet slechter dan sommige westerlingen die verrukt reageerden over het "fantastische vuurwerk" van die ontploffende kisten. Jij hebt die mensen niet zien sterven, en ik al evenmin. Daarvoor waren de beelden inderdaad té spectaculair.

Maar de schok toen ik besefte dat, wat daar aan het gebeuren was, pure realiteit bleek, was er één zoals ik zelden in mijn leven heb gevoeld. Het was géén medelijden met de paar duizend slachtoffers. Het was een gevoel van intense afkeuring, zelfs van diepe schaamte omdat ik, zélf mens, plots besefte dat die daad die de laagste graad van barbaarsheid representeerde, het werk van... mijn medemensen bleek.

Merk dat ik het opnieuw over "mensen" heb. Hier spreekt niet de christen EFL tot jou, maar gewoon de mens EFL.

Durf jij mijn vraag beantwoorden of jij je in de eerste plaats mens voelt en pas daarna moslim? Nu word ik écht benieuwd hoor, vandaar dat ik deze vraag héél duidelijk markeer in het rood én vetjes.
Citaat:
Laat me even verwijzen naar Hoofdstuk 8 (Al-Anfal), vers 12, voor de islamitische rechtvaardiging voor deze doelen.

Elk menselijk leven dat is genomen die dag is een verlies voor de mensheid. Maar ik moet bekennen, zulke barbaarse praktijken heeft Amerika nooit getoond. Zij zijn immers nog veel erger als we hun operatie “shock and awe” ( de aanzet van de Irak-oorlog) beschouwen. Daar zijn niet 2 torens en de inwonenden gedood, maar honderden en dat op 1 nacht. Sta mij dan toe om een christelijk spreekwoord aan te halen: “zij die zonder zonden zijn, werp de eerste steen”.
Je bent dringend toe aan de lectuur van dat verhaal van die eerste steen, want je slaat de bal helemaal mis. Je vindt het in het Evangelie volgens Johannes, hoofdstuk 8, vers 1 tot en met 11. Het is geen lang verhaal, doch één fragment haal ik eruit, woord van de Heer Zélf, helemaal op het einde van het verhaal. Het allerbelangrijkste zet ik eventjes vet:
Citaat:
Jezus keek op en vroeg haar: "Waar zijn ze gebleven, vrouw? Heeft niemand u veroordeeld?" "Nee Heer, niemand", antwoordde ze. Waarop Jezus zei: "Ik veroordeel u ook niet. Ga nu maar, en zondig voortaan niet meer."
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be