![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn dus twee franstaligen op rij die de ernst van de situatie inzien én die hun Franstalige leiders ongelijk geven.
Het werd tijd. Ik zeg al jaren dat het de Franstaligen zijn die Belgique zullen splitsen als ze halstarrig 'non' blijven zeggen. Er wordt nu de allereerste keer gedreigd om de transfers te stoppen en lap, er wordt al bijgedraaid. Zo zien we waar het uiteindelijk om gaat. Tijd dus dat heel Franstalig Belgique eindelijk leert dat de lakens nergens ter wereld worden uitgedeeld door de zwakke broertjes maar door de financieel draagkrachtige steunverlener.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 augustus 2007 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat Franstalige landgenoten als jij tot inzichten komen als hierboven. Hopelijk kunnen we samen werken aan een land dat eindelijk wat beter aan de realiteit en de noden van zijn inwoners beantwoordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Schepen
|
![]() Dank u Kortaf
![]() Ik lees in dit moment in de Franstalige forums dat volgens VRT, de Open Vld het geld van de federaal regering voor de franstalige gemeenschap en Waalse geweest zal stoppen als de Franstalige partijen niet de staatshervorming aanvaarden. Dat is warm. Laatst gewijzigd door rainbox : 3 augustus 2007 om 14:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar het op aankomt is dat de macht van het Belgicistische establishment over Vlaanderen gebroken wordt, en dat het Belgisch concept (nog steeds hetzelfde als in 1830) vernietigd wordt. Verder staan voor mij alle mogelijkheden open.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mag ik weten van waar je afkomstig bent? En ben je politiek actief? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._Hertoginnedal Okay. Ik heb begrepen. Citaat:
Laatst gewijzigd door rainbox : 3 augustus 2007 om 14:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat ik niet begrijp is waar die bijna emotionele afkeer van de Belgische structuur vandaan komt. Waarom moet er persé gescheiden worden van tafel en bed in een Europa waarin het juist de bedoeling is om meer samenwerking te bekomen? Als binnen de Belgische structuur geen onevenwicht meer heerst in de financiering, als de rechten van beide gemeenschappen goed geregeld zijn en als de politieke besluitvorming vlot kan gaan, dan is er toch geen reden om kost wat kost een onafhankelijke vlaamse staat op te richten? Ik begrijp echt niet wat voor heil zo'n operatie zou opleveren. Komen er dan ook "diplomatieke betrekkingen" tussen Vlaanderen en Wallonië? Het lijkt me een heel bizar idee. Splitsen lost trouwens niet de problemen op van Wallonië en Brussel, en binnen Europa worden we als lidstaat geacht daar niet onverschillig tegenover te staan. Onrechtstreeks (via EU subsidies) zou er dan nog steeds geld van Vlaanderen naar Wallonië vloeien.
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben al blij dat je vaststelt dat die (min of meer massale) afkeer bestaat. Maar ik zit wel met de vraag of je mijn post goed begrepen hebt: als de door mij geschetste voorwaarden voldaan zijn, dan kan voor mij veel. Ook het voortbestaan van iets "Belgisch" onder één of andere vorm. Het mooiste zou imho zijn dat zowel de Vlaamse als de Waalse deelstaat zich aansluiten bij een Confederatie der Lage Landen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Lage Landen horen op cultureel en economisch gebied samen en kunnen dus best in één confederale staat ondergebracht worden. Samen kunnen we ook onze diplomatieke belangen beter dienen in plaats van zoals nu de belangen van Frankrijk achterna te lopen. De Baarle werkgroep is daar mee bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg Nederlanders, ook vooraanstaande figuren zoals een Jan Terlouw, die redenen genoeg zien voor Nederland om zich samen met Vlaanderen te engageren. Het spook van de religieuze verschillen, sorry maar daar wil ik in 2007 zelfs niet meer op ingaan. En wat je laatste zin betreft: dat is inderdaad wat 177 jaar Belgicistische propaganda ons heeft willen doen geloven. Wat onbevooroordeeld contact met Nederland en de Nederlanders volstaat om de onzin ervan in te zien. Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien moeten we maar een extra punt 11 aan de uitgangspunten van de Baarle-Werkgroep toevoegen, waarin we ons afkeren van die belgicistische onzin en van (onderlinge) haat in het algemeen. Laatst gewijzigd door Dimitri : 3 augustus 2007 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zeg niet dat vlamingen en walen enkel door taal worden gescheiden. Tussen die twee groepen zijn er culturele verschillen, net zoals tussen vlamingen en nederlanders.
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Je mag dat best gewauwel vinden, maar leg dan ook uit waarom. Ik kom regelmatig met nederlanders, maar ook met duitsers, fransen, enz. in contact en ik vind de cultuurverschillen telkens even groot. En dan gaat het niet over de keuken, of over caravans en frieten, maar over een mentaliteitsverschil. Ik vind nederlanders in veel zaken bijvoorbeeld een stuk pragmatischer dan belgen. In nederland houdt men van duidelijkheid en regels, terwijl in vlaanderen veel meer "tussen de plooien" wordt geregeld. Dat heeft niets met haat te maken, ik zou trouwens niet weten waarom ik nederlanders zou haten.
![]() |