Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2007, 13:48   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat zijn dus twee franstaligen op rij die de ernst van de situatie inzien én die hun Franstalige leiders ongelijk geven.

Het werd tijd. Ik zeg al jaren dat het de Franstaligen zijn die Belgique zullen splitsen als ze halstarrig 'non' blijven zeggen.

Er wordt nu de allereerste keer gedreigd om de transfers te stoppen en lap, er wordt al bijgedraaid. Zo zien we waar het uiteindelijk om gaat.
Tijd dus dat heel Franstalig Belgique eindelijk leert dat de lakens nergens ter wereld worden uitgedeeld door de zwakke broertjes maar door de financieel draagkrachtige steunverlener.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 augustus 2007 om 13:49.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:17   #22
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Ik ben Franstalig ook. Ik lees de vlaamse kranten allen dagen. Ik wil beter het Nederlands spreken. Ik hoop dat de franstalige partijen "ja" aan de meeste van de staatshervormingen gaan zeggen want we weten dat het is de enige mogelijkheid om niet Belgie te splisten. Als ze "nee" zeggen, de Vlaanderen zal de onafhankelijkheid mogen vragen en de Vlamingen hebben de recht voor hem.
Welkom Rainbox!

Ik ben blij dat Franstalige landgenoten als jij tot inzichten komen als hierboven. Hopelijk kunnen we samen werken aan een land dat eindelijk wat beter aan de realiteit en de noden van zijn inwoners beantwoordt.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:25   #23
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hopelijk kunnen we samen werken aan een land dat eindelijk wat beter aan de realiteit en de noden van zijn inwoners beantwoordt.
Dus toch maar Belgie behouden dan?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:28   #24
rainbox
Schepen

Standaard

Dank u Kortaf Ik hoop ook.

Ik lees in dit moment in de Franstalige forums dat volgens VRT, de Open Vld het geld van de federaal regering voor de franstalige gemeenschap en Waalse geweest zal stoppen als de Franstalige partijen niet de staatshervorming aanvaarden. Dat is warm.

Laatst gewijzigd door rainbox : 3 augustus 2007 om 14:34.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:33   #25
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dus toch maar Belgie behouden dan?
Waar het op aankomt is dat de macht van het Belgicistische establishment over Vlaanderen gebroken wordt, en dat het Belgisch concept (nog steeds hetzelfde als in 1830) vernietigd wordt. Verder staan voor mij alle mogelijkheden open.
Oud 3 augustus 2007, 14:34   #26
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dank u Kortaf Ik hoop ook.

Ik lees in dit moment in de Franstalige forums dat de Open Vld het geld van de federaal regering voor de franstalige gemeenschap en Waalse geweest zal stoppen als de Franstalige partijen niet de staatshervorming aanvaarden. Dat is warm.
Blijf hier posten, Rainbox!

Mag ik weten van waar je afkomstig bent? En ben je politiek actief?
Oud 3 augustus 2007, 14:36   #27
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik lees in dit moment in de Franstalige forums dat volgens VRT, de Open Vld het geld van de federaal regering voor de franstalige gemeenschap en Waalse geweest zal stoppen als de Franstalige partijen niet de staatshervorming aanvaarden. Dat is warm.

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._Hertoginnedal

Okay. Ik heb begrepen.

Citaat:
Ze willen dat doen als de Franstaligen een echte staatshervorming blijven afwijzen.

Open VLD-onderhandelaars Patrick Dewael (foto) en Karel De Gucht wijzen onder meer op het grootstedenbeleid. De grote steden krijgen elk jaar 600 miljoen euro federaal geld.

De Vlaamse liberalen merken op dat het strikt genomen gaat om een bevoegdheid van de gewesten en de gemeenschappen.

Daarom is het volgens Open VLD mogelijk een einde te maken aan die geldstroom. "Als er geen staatshervorming komt op een aantal punten, dan denk ik dat je geen regering hebt en als er geen regering is, dan gaan die geldkranen vanzelf toe", zegt De Gucht.

Laatst gewijzigd door rainbox : 3 augustus 2007 om 14:37.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:43   #28
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar het op aankomt is dat de macht van het Belgicistische establishment over Vlaanderen gebroken wordt, en dat het Belgisch concept (nog steeds hetzelfde als in 1830) vernietigd wordt. Verder staan voor mij alle mogelijkheden open.
Wat ik niet begrijp is waar die bijna emotionele afkeer van de Belgische structuur vandaan komt. Waarom moet er persé gescheiden worden van tafel en bed in een Europa waarin het juist de bedoeling is om meer samenwerking te bekomen? Als binnen de Belgische structuur geen onevenwicht meer heerst in de financiering, als de rechten van beide gemeenschappen goed geregeld zijn en als de politieke besluitvorming vlot kan gaan, dan is er toch geen reden om kost wat kost een onafhankelijke vlaamse staat op te richten? Ik begrijp echt niet wat voor heil zo'n operatie zou opleveren. Komen er dan ook "diplomatieke betrekkingen" tussen Vlaanderen en Wallonië? Het lijkt me een heel bizar idee. Splitsen lost trouwens niet de problemen op van Wallonië en Brussel, en binnen Europa worden we als lidstaat geacht daar niet onverschillig tegenover te staan. Onrechtstreeks (via EU subsidies) zou er dan nog steeds geld van Vlaanderen naar Wallonië vloeien.
Oud 3 augustus 2007, 14:48   #29
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Wat ik niet begrijp is waar die bijna emotionele afkeer van de Belgische structuur vandaan komt.
Doki, als jij dat niet begrijpt dan is daar op 1-2-3 geen mouw aan te passen.

Ik ben al blij dat je vaststelt dat die (min of meer massale) afkeer bestaat.

Maar ik zit wel met de vraag of je mijn post goed begrepen hebt: als de door mij geschetste voorwaarden voldaan zijn, dan kan voor mij veel. Ook het voortbestaan van iets "Belgisch" onder één of andere vorm. Het mooiste zou imho zijn dat zowel de Vlaamse als de Waalse deelstaat zich aansluiten bij een Confederatie der Lage Landen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 14:48.
Oud 3 augustus 2007, 14:56   #30
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doki, als jij dat niet begrijpt dan is daar op 1-2-3 geen mouw aan te passen.

Ik ben al blij dat je vaststelt dat die (min of meer massale) afkeer bestaat.

Maar ik zit wel met de vraag of je mijn post goed begrepen hebt: als de door mij geschetste voorwaarden voldaan zijn, dan kan voor mij veel. Ook het voortbestaan van iets "Belgisch" onder één of andere vorm. Het mooiste zou imho zijn dat zowel de Vlaamse als de Waalse deelstaat zich aansluiten bij een Confederatie der Lage Landen.
En wat is het voordeel van een Confederatie der Lage Landen (waarin ik veronderstel dat je ook Nederland en Luxemburg zou willen onderbrengen?) ten overstaan van een confederaal België?
Oud 3 augustus 2007, 15:00   #31
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En wat is het voordeel van een Confederatie der Lage Landen (waarin ik veronderstel dat je ook Nederland en Luxemburg zou willen onderbrengen?) ten overstaan van een confederaal België?
Er zijn vele voordelen. Een groter land tussen de EU-reuzen, geïntegreerde economie, beter gewapend tegen de economische en culturele bedreigingen van de globalisering etc.

De Lage Landen horen op cultureel en economisch gebied samen en kunnen dus best in één confederale staat ondergebracht worden.

Samen kunnen we ook onze diplomatieke belangen beter dienen in plaats van zoals nu de belangen van Frankrijk achterna te lopen.

De Baarle werkgroep is daar mee bezig.
Oud 3 augustus 2007, 15:12   #32
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn vele voordelen. Een groter land tussen de EU-reuzen, geïntegreerde economie, beter gewapend tegen de economische en culturele bedreigingen van de globalisering etc.

De Lage Landen horen op cultureel en economisch gebied samen en kunnen dus best in één confederale staat ondergebracht worden.

Samen kunnen we ook onze diplomatieke belangen beter dienen in plaats van zoals nu de belangen van Frankrijk achterna te lopen.

De Baarle werkgroep is daar mee bezig.
Met alle respect, maar dat is volgens mij pure dromerij. Nederland noch Luxemburg heeft ook maar één reden om zich in zo'n confederatie te engageren. Niet alleen dat, maar onze taal is ook zowat het enige dat we gemeen hebben met onze noorderburen. De kloof tussen de nederlandse (overwegend protestantse) en belgische (overwegend katholieke) traditie en cultuur moet je niet onderschatten. Soms geloof ik dat vlamingen veel dichter staan bij fransen dan bij nederlanders.
Oud 3 augustus 2007, 15:12   #33
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dehaene heeft gelijk. Ik, als Franstalig, ken het Nederlands en om maar een voorbeeld te nemen, vind ik 100% normaal dat ik Nederlands spreek als ik naar de Vlaamse Kust ga. Op het terrasje van een café of restaurant aan de Kust zal ik "een cola, alstublieft" zeggen en niet "un coca, s'il vous plait". Ik was onlangs aan de Kust en heb gemerkd dat de Franstaligen in zulke omstandigheden altijd Frans spreken.

Dehaene heeft het ook over het feit dat de Franstaligen nooit Vlaamse kranten lezen. Maar neem al muziek : ik heb al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's gehoord. Nooit heb ik Vlaamse liedjes op Franstalige radio's gehoord. Trouwens, over Vlaamse liedjes gesproken, veel Vlaamse liedjes van de "oude garde" (Steeno, Kaëll, Sommers en anderen) zijn covers.....................van Franstalige liedjes.

Ik denk niet echt dat Dehaene een separatist is. Hij is gewoon visionair en als Franstalig ga ik akkoord met hem.
Deze keer verras je me, maar dan wel in positieve zin. De wonderen zijn blijkbaar de wereld niet uit.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 15:16   #34
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar dat is volgens mij pure dromerij. Nederland noch Luxemburg heeft ook maar één reden om zich in zo'n confederatie te engageren. Niet alleen dat, maar onze taal is ook zowat het enige dat we gemeen hebben met onze noorderburen. De kloof tussen de nederlandse (overwegend protestantse) en belgische (overwegend katholieke) traditie en cultuur moet je niet onderschatten. Soms geloof ik dat vlamingen veel dichter staan bij fransen dan bij nederlanders.
Wel kijk, de zowat 20 Vlamingen en Nederlanders in de Baarle-WG denken daar anders over.

Er zijn genoeg Nederlanders, ook vooraanstaande figuren zoals een Jan Terlouw, die redenen genoeg zien voor Nederland om zich samen met Vlaanderen te engageren.

Het spook van de religieuze verschillen, sorry maar daar wil ik in 2007 zelfs niet meer op ingaan.

En wat je laatste zin betreft: dat is inderdaad wat 177 jaar Belgicistische propaganda ons heeft willen doen geloven. Wat onbevooroordeeld contact met Nederland en de Nederlanders volstaat om de onzin ervan in te zien.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 15:19.
Oud 3 augustus 2007, 15:17   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms geloof ik dat vlamingen veel dichter staan bij fransen dan bij nederlanders.
En wat hebben Vlamingen en Walen dan wel gemeen?
Oud 3 augustus 2007, 15:31   #36
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En wat hebben Vlamingen en Walen dan wel gemeen?
Een moeilijke. Het "incasseren", wij de grofste beledigingen, zij ons geld.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 15:43   #37
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Vlamingen en Walen enkel door de taal worden gescheiden, waarom groeien ze dan steeds verder uit elkaar?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 15:51   #38
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De kloof tussen de nederlandse (overwegend protestantse) en belgische (overwegend katholieke) traditie en cultuur moet je niet onderschatten.
Dit gewauwel kennelijk ook niet.

Misschien moeten we maar een extra punt 11 aan de uitgangspunten van de Baarle-Werkgroep toevoegen, waarin we ons afkeren van die belgicistische onzin en van (onderlinge) haat in het algemeen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 3 augustus 2007 om 16:01.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 15:58   #39
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als Vlamingen en Walen enkel door de taal worden gescheiden, waarom groeien ze dan steeds verder uit elkaar?
Ik zeg niet dat vlamingen en walen enkel door taal worden gescheiden. Tussen die twee groepen zijn er culturele verschillen, net zoals tussen vlamingen en nederlanders.
Oud 3 augustus 2007, 16:03   #40
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dit gewauwel kennelijk ook niet.

Misschien moeten we maar een extra punt 11 aan de uitgangspunten van de Baarle-Werkgroep worden toegevoegd, waarin we ons afkeren van die belgicistische onzin en van (onderlinge) haat in het algemeen.
Je mag dat best gewauwel vinden, maar leg dan ook uit waarom. Ik kom regelmatig met nederlanders, maar ook met duitsers, fransen, enz. in contact en ik vind de cultuurverschillen telkens even groot. En dan gaat het niet over de keuken, of over caravans en frieten, maar over een mentaliteitsverschil. Ik vind nederlanders in veel zaken bijvoorbeeld een stuk pragmatischer dan belgen. In nederland houdt men van duidelijkheid en regels, terwijl in vlaanderen veel meer "tussen de plooien" wordt geregeld. Dat heeft niets met haat te maken, ik zou trouwens niet weten waarom ik nederlanders zou haten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be