![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: De Vlaamse Leeuw | |||
We moeten deze strofe herschrijven - zo destructief zijn we nu ook weer niet |
![]() ![]() ![]() |
17 | 31,48% |
Neen ! We kunnen Di Rupo niet snel genoeg verslinden ! |
![]() ![]() ![]() |
37 | 68,52% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Dacht nochtans dat we een officiele, herschreven versie hadden. Of doet "Vlaanderen boven" geen belletje rinkelen? Daar wordt onze tijdsgeest toch perfect in weerspiegeld, net zoals dat in 1845 het geval was met "Den Vlaamschen Leeuw". Het getuigt enkel en alleen van anachronistisch denken als men heden ten dage dergelijke tekst nog steeds als zijn bijbel beschouwd.
Nu ik er effe bij stilsta kom ik tot de vaststelling dat het gros van het VB-partijprogramma gestoeld is op datzelfde anachronisme... Kleine tip: doe zoals met het 70-puntenplan. Stap er gewoon vanaf. Zijn jullie er wel van afgestapt, eigenlijk...? SM Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse leeuw kan best blijven zoals hij nu is. Mooie folklore, en daar kan men best niet te veel aan sleutelen.
|
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() In de Brabançonne staat er toch ook zo van: 'Aanvaard de kracht en het bloed in onze aderen'
Moet ik dan gaan denken dat hier bedoeld wordt dat vreemdelingen geen Belgen zijn omdat hun bloed niet 'zuiver' is? Neen, ik hou me met interessantere dingen bezig. Over dat verslinden, in een debat kan je iemand ook in de pan hakken zonder dat er wapens aan te pas komen hé. Het is maar hoe ge het interpreteerd, dat is zoals met de Bijbel, Thora, Koran,... |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Blut&Boden theorieën over raszuiverheid dateren van iets later dan de tijd waarin ons volkslied ontstond. ![]() Hou het simpel en interpreteer 'het bloed van onz' ad'ren' in de zin van: onze levenskracht en energie, waarvoor bloed steeds symbool heeft gestaan.
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Brabanconne staat geen woord over zuiverheid van bloed. In de Vlaamse Leeuw gaat het over het uiteenhakken van je vijanden. Maar goed, letterlijk of niet, het interesseert me niet. De Vlaamse Leeuw is folklore en werd in een heel ander tijdperk, met een heel andere tijdsgeest als nu geschreven. Dit werk nu op inhoud gaan be(ver?)oordelen, is niet eerlijk. |
||
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Dit is hier een heel belangrijke maatschappelijke discussie!
Amai! ![]() ![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het valt mij op dat gij altijd tussenkomt met nietszeggende commentaren in discussies waar ge niks over te zeggen hebt, en waar ge zelfs niet in geïnteresseerd zijt. |
|
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
||
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarop is het bestaan van een staat gebaseerd? Op de geschiedenis en traditie? Of op een gemeenschap die NU samenleeft en dus soeverein is? Ik kan hier ook de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging afdreunen en doen alsof ik het zelf geschreven heb. Voor mij voeren jullie een achterhoedegevecht die totaal niet meer interessant is. Jullie idee van staat is de conservatiefste uit: een staat bestaat en moet dus blijven bestaan. België is geen product van een gemeenschap, maar een product van een elite die haar belangen geschaad zag en dus maar afscheurde. Daarna hebben ze een artificieel belgisch nationaal gevoel gemaakt en gepropageerd, en zelfs een gemeenschap tientallen jaren haar rechten ontzegt, tientallen jaren de mensen gebruikt als goedkope arbeiders zonder te investeren in werk of infrastructuur in die streek waar zij vandaan kwamen. Zij was met andere woorden zelf een etnische en culturele ideologieën gespeend. En dan nu de Vlamingen hetzelfde verwijten is ronduit hilarisch. De staat België heeft geen democratische basis, noch een democratisch bestuur. Voor mij is Vlaanderen een gemeenschap, en die gemeenschap verdient het om zijn verantwoordelijkheid te kunnen nemen, omdat zij NU bestaat. Voor mij staat Vlaanderen voor een vrijgevochten gemeenschap, met een rijke traditie en geschiedenis. In de globaliserende beweging moet de vlaamse beweging zich gaan heroriënteren naar een multi-culturele, multi-religieuze en multi-raciale gemeenschap, zoals New York, waarin de voertaal Nederlands is, en waarin Vlaams zijn "vrij en verantwoordelijkheid" betekent. Een belgicist die mij uitscheldt voor Nazi, Fascist of Zwartzak, lijdt aan geheugenverlies en kent zijn geschiedenis niet. Waar zijn de excuses van de koning en co voor de culturele, economische en sociale onderdrukking van de Vlamingen doorheen meer als honderd jaar? Gefrustreerde Vlamingen die gecollaboreerd hebben met de Duitsers gebruiken als stok om de Vlamingen en vlaams-nationalisten met de vinger te wijzen is hypocriet, lachwekkend en ahistorisch. Vlaanderen heeft moeten wachten op buitenlandse investeringen om economisch te staan waar het nu staat. Wallonië en Brussel teren reeds vanaf het begin van België op Vlaamse arbeid, Vlaams geld en Vlaams zweet. Daarom dat ik mij niet moe maak om arrogante unitaristen en belgicisten die aan selectieve amnesia lijden te bedienen van lange betogen, ook al hebben ze geschiedenis gestudeerd. De revisionisten zijn er mietjes tegen. Verder dan clichés en lage verwijten komen ze toch niet.
||
![]() |
![]() |
#31 |
Burger
|
![]() Om nog maar te zwijgen over de bloedbaden in het buitenland. De wandaden van leopold II in Zaïre zijn ze voor het gemak ook maar even vergeten.
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een school waar ze de vlaamse leeuw zingen?
![]() |
#34 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op een Vlaamse school, zingt men het Vlaams volkslied nu eenmaal ... Of ben je beschaamd Vlaming te zijn ... ![]()
||
![]() |
![]() |
#36 |
Schepen
|
![]() School was van het Gemeenschapsonderwijs. Dat wil zeggen dat enkel de officiële liederen verplichte leerstof waren. Concreet betekent dit dus enkel de Brabançonne, omdat het Gemeenschapsonderwijs toen nog bestond onder de noemer Rijksonderwijs, voor de indeling van gemeenschappen en gewesten dus. Het feit was dat mijn leerkracht muziek een flamingant (waar ik op zich nix tegen heb) was, en dat zijn leerlingen wilde opleggen. Alleen is het moeilijk om de kleindochter van een oud politiek gevangene mee te sleuren in wat je noemt 'de Onafhankelijke Vlaamsche Republiek'. Want was het daar de Vlaamsch Nationalisten niet om te doen tijdens WO2? Ja, dat is idd verleden tijd, maar diezelfde bittere nasmaak blijft nu eenmaal kleven aan wat eens misbruikt geweest is..
#37 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik ben geen Vlaming, maar een smetkroes van allerlei verschillende nationaliteiten en culturen, en d�*�*r ben ik fier op ja!! ![]()
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ooit van Degrelle gehoord (met zijn Waalse als Vlaamse Rex-beweging) die met Belgische vlag en wimpel naar het Oostfront trok en actief met de Duitsers collabeerde? En die dan nog ook eens de vleiende bijnaam "Hitlers zoon" kreeg? Kortom, stop eens met voortdurend verwijzen naar WO II. Dat hebben we al lang achter de rug. |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wat je dan bent, weet ik niet. Ik ben Vlaming. Maar voorouders van moederskant kwamen uit Oostenrijk. Ben ik dan plotseling minder Vlaming? Ik dacht dat identiteit meer inhield dan een loutere bloedband. Of is uw idee over dit alles zo beperkt? |
|
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |