Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2007, 12:23   #21
Beauris
Partijlid

Beauris's schermafbeelding

Standaard

Ok. Daar snap ik dus geen jota van.
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:29   #22
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Kleine nuance, het heelal is niet oneindig maar eindig.
ik weet het.
maar 't komt er zo makkelijk uit: het oneindige heelal. Het is ook 'oneindig' in de zin dat we het amper kunnen omvatten. 'Dat ontzettend groot heelal', dat klinkt kleiner dan het is.

Maar mijn excuses.
Oud 8 augustus 2007, 12:33   #23
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht

O, en de universele taal van de muziek? Muziek is juist iets dat typisch aan cultuur verbonden is. Kijk alleen al eens naar alle muziek die mensen ooit gemaakt hebben, en dat zijn alleen nog maar mensen. Waarschijnlijk, mochten de eerste buitenaardsen die langskomen iets als muziek hebben, herkennen we het niet eens als muziek, misschien genieten zijn wel van rytmische en melodische variaties in elektrische spanning en steken ze hun vingers in het stopcontact om te concluderen dat onze muziek wel erg primitief, eentonig en vreemd is.
Nee, ja, van alles wat. Muziek van andere culturen, en aliens mogen we gerust daarbij rekenen, klinkt ons vreemd in de oren omdat de oktaaf in meer of minder stappen is verdeeld. Nu die oktaaf is bij ons - in de westerse cultuur, verdeeld in 12 noten. Iedereen kent die wel, do re mi fa sol la si en daar nog een aantal sharps en flats bij, 12 in totaal.

Neem nu de cultuur waauit de sitar stamt, die mensen verdelen die oktaaf in soms wel dertig stappen, gevolg is een heel deel noten die ons vals in de oren klinken.

Maar die afstand, die oktaaf, die is voor iedereen hetzelfde, een basis waarop wiskundig te berekenen valt, ook voor aliens.

Een quint bevoorbeeld is drie en een halve toon, dat is allemaal met een wiskundige basis.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:33   #24
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Als wij het beste (enige) zijn wat het universum over enkele miljard jaar heeft kunnen voortbrengen, ziet het er naar de toekomst voor het universum niet fameus uit.

Heeft men trouwens op Mars en in restanten van meteoren al geen sporen van bacteriën gevonden?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:36   #25
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beauris Bekijk bericht
Ok. Daar snap ik dus geen jota van.
Ja, ik ben dan ook geen astrofysika leraar, ik leg het waarschijnlijk niet goed uit.

Verschaeve
Oud 8 augustus 2007, 13:53   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat niet uit te leggen, alleszins niet in begrippen zoals de bakstenenmuur waar het heelal eindigt en waar achter er niets is. Er is dan wel niets buiten het heelal maar dat zegt ook niets over de toestand van het heelal.

Het heelal staat gekromd in zichzelf/rond materie. We weten dat omdat dat een van de konsequenties was van een van de relativiteitstheorien van einstein.

De ruimte staat gekromd rond de planeten en de zon, licht volgt die kromming. Licht dat van sterren komt die vanuit ons zichtpunt achter de zon staan zien we toch want dat sterrenlicht volgt de ruimtekromming rond de zon en komt zo tot bij ons.

Een gekromde ruimte is dus eindig.
Dit is ook de reden waarom we zwarte gaten indirect kunnen waarnemen dacht ik : als licht langs een zwart gat komt wordt het afgebogen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 13:57   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Kwestie wat je als buitenaards leven definieert. Ik dacht trouwens dat er al een soort micro-beestjes waren ontdekt op Mars.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 14:27   #28
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zit het heelal vol leven, inclusief intelligent leven. Alleen betwijfel ik sterk of we er ooit contact kunnen maken met een andere intelligent beschaving. De afstanden zijn gewoon zo gigantisch

Laatst gewijzigd door Wautd : 8 augustus 2007 om 14:30.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 14:39   #29
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Volgens mij zit het heelal vol leven, inclusief intelligent leven.
Binnen een aantal duizend miljard jaar misschien wel ja.

Citaat:
Alleen betwijfel ik sterk of we er ooit contact kunnen maken met een andere intelligent beschaving. De afstanden zijn gewoon zo gigantisch
Jammer genoeg.

Verschaeve
Oud 8 augustus 2007, 15:14   #30
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij zit het heelal vol leven, inclusief intelligent leven. Alleen betwijfel ik sterk of we er ooit contact kunnen maken met een andere intelligent beschaving. De afstanden zijn gewoon zo gigantisch
Ja, volgens mij bulkt het in 't heelal van leven alleen... waarom moeten wij biljarden dollars besteden om dat uit te zoeken en/of er contact mee te krijgen? Dat geld kan wel beter besteed worden dan dat bv om de levenden op onze aardbol een menswaardiger leven te geven. Als je ziet hoeveel mensen er dagelijks sterven als gevolg van ondervoeding en het drinken van besmet water.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:33   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Ja, volgens mij bulkt het in 't heelal van leven alleen... waarom moeten wij biljarden dollars besteden om dat uit te zoeken en/of er contact mee te krijgen? Dat geld kan wel beter besteed worden dan dat bv om de levenden op onze aardbol een menswaardiger leven te geven. Als je ziet hoeveel mensen er dagelijks sterven als gevolg van ondervoeding en het drinken van besmet water.
Allez nog zo ene die zweert bij enkel aardse toepassingen.

De grote ontdekkingsreizigers in de tijd mochten ook niet uitvaren omdat er de pest was in hun eigen land ? Het geld en de manschappen konden beter benut worden om die arme stakkers te helpen....

Zelfde redenering. Van die arme stakkers hoor je niks meer. Het gevolg van die ontdekkingsreizen zijn wereldschokkend geweest tot op de dag van vandaag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:35   #32
Ambiorix

Standaard

ja, tuurlijk, waarom zou er geen leven op éen of andere exoplaneet kunnen bestaan?
Ik weet alleen dat ALS wij zo'n planeet gedetecteerd hebben (wat uitermate moeilijk is; het is op zich al moeilijk om de planeet zelf te detecteren, laat staan de levenscondities erop), het toch onmogelijk is om er te geraken.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 8 augustus 2007 om 15:36.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:36   #33
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnen een aantal duizend miljard jaar misschien wel ja.
Jammer genoeg.
Als we ooit technologisch zo ver raken, en indien we ons zelf niet eerst hebben uitgeroeid
Oud 8 augustus 2007, 15:37   #34
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Als we ooit technologisch zo ver raken, en indien we ons zelf niet eerst hebben uitgeroeid
onze zon zal nog maar vijf miljard jaar bestaan, dus dat uitroeien zal al ietske vroeger moeten gebeuren
Oud 8 augustus 2007, 15:38   #35
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om als soort te overleven moeten we uiteindelijk wel andere planeten coloniseren.
Oud 8 augustus 2007, 15:38   #36
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Om als soort te overleven moeten we uiteindelijk wel andere planeten coloniseren.
denk ik niet. We kunnen het zelf ook wel doen, maar niet zoals we nu bezig zijn. Da's een feit.
Oud 8 augustus 2007, 15:40   #37
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het gevolg van die ontdekkingsreizen zijn wereldschokkend geweest tot op de dag van vandaag.
Hoezo? In welke zin 'wereldschokkend' ? En voor wie? Voor de zwarten in Afrika? Voor de Inca's, de Maya's en de Azteken in Zuid-Amerika? Voor de Indianen van Noord-Amerika? Voor de Indiërs en de Birmanen? Voor de Vietnamezen?
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:44   #38
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
denk ik niet. We kunnen het zelf ook wel doen, maar niet zoals we nu bezig zijn. Da's een feit.
Stephen Hawking is alvast niet met je akkoord
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:53   #39
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? In welke zin 'wereldschokkend' ? En voor wie? Voor de zwarten in Afrika? Voor de Inca's, de Maya's en de Azteken in Zuid-Amerika? Voor de Indianen van Noord-Amerika? Voor de Indiërs en de Birmanen? Voor de Vietnamezen?
Ik ben blij te vernemen dat u tégen massamigratie bent, en vóór het behoud van de oorspronkelijke culturen.

Ik geloof overigens ook dat er ergens in dit onmetelijke heelal zeker en vast nog leven te vinden is.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 15:56   #40
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik ben blij te vernemen dat u tégen massamigratie bent, en vóór het behoud van de oorspronkelijke culturen.

Ik geloof overigens ook dat er ergens in dit onmetelijke heelal zeker en vast nog leven te vinden is.
zolang ze maar op hun eigen planeet blijven!
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be