Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2007, 17:30   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Is er hier een online "main-kampf" te vinden, want al die geblaat over "mein kampf" zonder te weten wat er in staat haalt mij de keel uit ?
Google het, je vindt duizenden versies - ook Nederlandstalige. Ik weet niet of ik een link mag geven op dit forum.

Maar vergis je niet, het is, op enkele persoonlijke hoofdstukken die ietwat interessante informatie bevatten voor de geschiedkundige na, een slecht boek.
Oud 14 augustus 2007, 18:25   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Google het, je vindt duizenden versies - ook Nederlandstalige. Ik weet niet of ik een link mag geven op dit forum.

Maar vergis je niet, het is, op enkele persoonlijke hoofdstukken die ietwat interessante informatie bevatten voor de geschiedkundige na, een slecht boek.
En saai. Zelfs toenmalige Hitleradepten in Nazi-Duitsland gaven dit (in privé wel te verstaan) toe.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 18:30   #23
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Ik denk dat ik iets tegen gekomen heb !
Oud 14 augustus 2007, 18:32   #24
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En saai. Zelfs toenmalige Hitleradepten in Nazi-Duitsland gaven dit (in privé wel te verstaan) toe.
Ik ben dat aan het lezen en eerlijk gezegd heb ik nog geen haatpasages tegen gekomen, totzover...
Oud 14 augustus 2007, 18:53   #25
Lincoln

Standaard

Ik heb dit onlangs tegen gekomen:

Citaat:
Duidelijk is wel dat Hitler beter schreef dan Marx, aldus journalist Herbert Blankesteijn. Hij schreef 4 jaar geleden (21-10-1999) in Intermediair een bijdrage naar aanleiding van het feit dat Mein Kampf gewoon te koop bleek te zijn bij het Duitse Internetboekhandel Bertelsmann.

Herbert Blankesteijn:

"Ik verbaasde me er vooral over dat je voor Mein Kampf zou moeten betalen. Zulke oude boeken zijn doorgaans rechtenvrij en worden altijd wel door iemand gescand en gratis op het Web gezet. Dus heb ik in een zoekmachine de titel ingetikt en ja hoor, een rechtsradicale site bood het hele boek aan, naar keuze in het Duits of in een Engelse vertaling.
Ronald Plasterk heeft er als columnist van Intermediair meermalen zijn verbazing en boosheid over uitgesproken dat MK in Nederland niet mag worden verkocht. Ik ben het hartgrondig met hem eens. Dit boek bevat het gedachtegoed van een van de grootste misdadigers van de eeuw. Het is het behang van de Tweede Wereldoorlog. Als je de geschiedenis wilt begrijpen moet je MK gelezen hebben, net zo goed als je de Bijbel en Das Kapital gelezen moet hebben. Het verbod op verkoop is hiervoor een belemmering, en het vergroot de kans dat de geschiedenis zich herhaalt.
Mijn nieuwsgierigheid was dus groot. Wat schrijft Hitler? Hoe schrijft hij? Ik had het nooit mogen weten, en nu had ik opeens de complete tekst.
MK zit vol verrassingen. De grootste was voor mij wel dat Adolf Hitler aanvankelijk geen antisemiet was: op grond van de 'menselijke verdraagzaamheid' was hij tegen vervolging op grond van godsdienst. De toon van de antisemitische Weense pers vond hij 'het culturele erfgoed van een groot volk onwaardig', schrijft hij. Mich bedrückte die Erinnerung an gewisse Vorgänge des Mittelalters, die ich nicht gerne wiederholt sehen wollte.
En, zeer opmerkelijk en actueel: 'Ik werd in deze mening gesterkt door oneindig veel waardiger wijze waarop de werkelijk grote pers op al deze aanvallen antwoordde, of, wat me nog prijzenswaardiger leek, er zelfs niet op reageerde, maar ze eenvoudig doodzweeg.' Zo moet de pers extreem-rechts dus aanpakken; Hitler zegt het zelf. En zo verkondigt hij wel meer verstandige meningen, bijvoorbeeld over het gedrag en het niveau van politici in een democratie en over de persoonlijke verantwoordelijkheid (of het gebrek daaraan) van ambtenaren.
Hoe werd Hitler dan toch antisemiet? De uitleg daarover valt tegen. Het komt erop neer dat, toen hij goed keek, de Joden overal bleken te zitten, vooral onder de door hem verachte sociaaldemocraten. En dat is symptomatisch: MK schiet als het om logica gaat ernstig tekort. Doordat het in de ik-vorm is geschreven leest het makkelijker dan bijvoorbeeld Das Kapital, maar het zou een lachwekkend boek zijn geweest, categorie Wachttoren, als de schrijver niet zo opvallend carrière had gemaakt.
Het verbod op verkoop van Mein Kampf is nu op slag een dode letter. Het laatste vervelende gevolg is dat we, om het boek te downloaden, naar de neofascistische site www.********.net moeten. Dus als Simon Wiesenthal, Oorlogsdocumentatie of de Anne Frank Stichting verstandig zijn, maken ze de tekst snel op hun eigen site beschikbaar."

Laatst gewijzigd door Lincoln : 14 augustus 2007 om 18:54.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 19:05   #26
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Laten we mekaar geen mietje noemen. Hitler was een goede vriend van de Grootmufti van Jeruzalem, die ging meehelpen het "jodenprobleem" op te lossen. De Arabische vertaling van "Mein Kampf" is naar het schijnt één van de best verkopende boeken ter wereld. Uw vergelijking tussen joden en moslims krijgt zo wel een enigszins sarcastisch karakter.
Ik denk dat u "mein kampf" nog niet eens gelezen hebt ! Mein kampf heeft niet één enkel auteur met namens Adolf Hitler maar wel meerdere auteurs zoals bv; Emil Maurice, Rudolf Hess ,Bernhard Stempfle ,Ernst Hanfstaengl ,Geli Raubal ,Dr. Karl Haushofer, en niet directe rol/invloed op het boek zijn; Henri Ford ,Max Amman ,Dietrich Eckart !!!

Laatst gewijzigd door Lincoln : 14 augustus 2007 om 19:08.
Oud 14 augustus 2007, 21:24   #27
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u "mein kampf" nog niet eens gelezen hebt ! Mein kampf heeft niet één enkel auteur met namens Adolf Hitler maar wel meerdere auteurs zoals bv; Emil Maurice, Rudolf Hess ,Bernhard Stempfle ,Ernst Hanfstaengl ,Geli Raubal ,Dr. Karl Haushofer, en niet directe rol/invloed op het boek zijn; Henri Ford ,Max Amman ,Dietrich Eckart !!!
Toch wat relativeren. Hess was de gevangeniscompagnon van Hitler in Landsberg, zowat zijn secretaris en Stempfle, de opsteller van het boek. Ernst Hanfstaengl was een tijdje de gecultiveerde chauffeur van Hitler. Emile Maurice, een houwdegen uit de eerste jaren. Geli Raubal was de nicht van Hitler,die zelfmoord pleegde omdat Hitler haar te kort hield, Max Amman was zijn uitgever. Haushofer was veel te occult voor Hitler.

Eckart is misschien de enige in dit gezelschap die wat invloed uitoefende mbt Mein Kampf en misschien Hanfstaengel op het vlak van de buitenlandse politiek. En ook Karl Haushofer wat betreft de rancune tegenover het Verdrag van Versailles en de Lebensraum naar het Oosten.

Maar hoeveel invloed? Moeilijk te zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 14 augustus 2007 om 21:41.
Oud 15 augustus 2007, 11:43   #28
Lincoln

Standaard

Citaat:
Toch wat relativeren. Hess was de gevangeniscompagnon van Hitler in Landsberg, zowat zijn secretaris en Stempfle, de opsteller van het boek. Ernst Hanfstaengl was een tijdje de gecultiveerde chauffeur van Hitler. Emile Maurice, een houwdegen uit de eerste jaren. Geli Raubal was de nicht van Hitler,die zelfmoord pleegde omdat Hitler haar te kort hield, Max Amman was zijn uitgever. Haushofer was veel te occult voor Hitler.

Eckart is misschien de enige in dit gezelschap die wat invloed uitoefende mbt Mein Kampf en misschien Hanfstaengel op het vlak van de buitenlandse politiek. En ook Karl Haushofer wat betreft de rancune tegenover het Verdrag van Versailles en de Lebensraum naar het Oosten.

Maar hoeveel invloed? Moeilijk te zeggen.
Idd, moeilijk te zeggen , maar om te zeggen dat hitler de enige auteur was van "mein kampf" zou ik moeilijk geloven !
Oud 15 augustus 2007, 11:48   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd, moeilijk te zeggen , maar om te zeggen dat hitler de enige auteur was van "mein kampf" zou ik moeilijk geloven !
Neen, daar hebt u zeker gelijk in.
Oud 15 augustus 2007, 11:53   #30
Lincoln

Standaard

Ik zal verder nog hier mijn mening neerprenten omtrent het boek ofdatwel haat pasages bevat of anti-semetisme...'k ben vollop aan het lezen op de www...
Oud 15 augustus 2007, 19:00   #31
Lincoln

Standaard

Citaat:
In deze tijd zouden ook mijn ogen geopend worden voor twee gevaren waarvan ik voordien nog maar nauwelijks de naam kende en waarvan ik zeker nog niet begreep, welk een ontzettende bedreiging zij vormden voor het bestaan van het Duitse volk: Marxisme en Jodendom. Wenen, de stad die voor zo velen het symbool van argeloze vrolijkheid is, en die men zich zo graag voorstelt als een groot feestterrein vol vrolijke mensen, wekt bij mij slechts herinneringen op aan de treurigste tijd van mijn leven. Ook heden nog roept deze stad slechts droeve gedachten bij mij wakker. In de naam van deze sprookjesstad liggen voor mij vijf jaren van honger en ellende besloten. Vijf jaren waarin ik de kost moest verdienen als los arbeider, daarna als kleine schilder mijn brood moest verdienen,
Dit is de eerste wat ik tegen kwam, anti semitisme en haatoproepend ? dat weet ik niet (indien dat zo is, want in mijn inziens is dat een korte schets analyse die hitler voorstelde zoals dat ook voorgesteld wordt in euro-arabia door een jood ivm de islam in europa !), consequent ? zeker niet...
Oud 15 augustus 2007, 20:18   #32
Lincoln

Standaard

http://www.cnn.com/interactive/world...t.exclude.html

Ik wist nooit dat hitler een tekenaar was...
Oud 15 augustus 2007, 20:25   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.cnn.com/interactive/world...t.exclude.html

Ik wist nooit dat hitler een tekenaar was...
Hij schetste en schilderde aquarellen. Soms helemaal niet onaardig. Een beetje eenvoudig misschien. Deze aquarellen zou hij bijvoorbeeld gemaakt hebben tijdens de eerste Wereldoorlog als soldaat.

Laatst gewijzigd door system : 15 augustus 2007 om 20:28.
Oud 15 augustus 2007, 21:16   #34
Lincoln

Standaard

Citaat:
Before my death, I expel the former Reichsfuhrer of the S.S. and the Minister of the Interior Heinrich Himmler from the party and from all his state officers. In his place I appoint Gauleiter Karl Hanke as Reichsfuhrer of the S.S. and Head of the German Police, and Gauleiter Paul Giesler as Minister of the Interior.

Apart altogether from their disloyalty to me, Goring and Himmler have brought irreparable shame on the whole nation by secretly negotiating with my enemy without my knowledge and against my will, and also by attempting illegally to seize control of the State.
Had hitler vijanden in zijn eigen kringen ? raar maar waar... So, so, nu begrijp ik waarom Saddam gefaald was in zijn laatste strijd tegen de Amerikanen in iraq, waarschijnlijk heeft tariq 3aziz saddam verraden ?! wie weet...
Oud 16 augustus 2007, 08:39   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Had hitler vijanden in zijn eigen kringen ? raar maar waar... So, so, nu begrijp ik waarom Saddam gefaald was in zijn laatste strijd tegen de Amerikanen in iraq, waarschijnlijk heeft tariq 3aziz saddam verraden ?! wie weet...
Even tussendoor. Want u hebt me nog steeds niet geantwoord op mijn vraag (voorzover ik de postings goed bekeken heb). Ik stelde de vraag tevens aan twee andere posters, maar kreeg er evenmin een antwoord op.

U schijnt de islam goed te kennen. Hoe reageert u wanneer iemand zegt dat de islam op bepaalde punten een zeer onverdraagzame godsdienst is. Immers een 'afvallige' wordt gepest, bedreigt (om maar niets akeligers te zeggen) en dit allemaal wordt ondersteund door de koran. En de koran is het woord van Allah (God).

Wat zegt u hierop?

Laatst gewijzigd door system : 16 augustus 2007 om 08:41.
Oud 16 augustus 2007, 09:26   #36
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Zelfde vraag aan u. Hoe reageert u wanneer iemand (terecht) zegt dat de islam op bepaalde punten een zeer onverdraagzame godsdienst is. Immers een 'afvallige' wordt gepest, bedreigt (om maar niets akeligers te zeggen) en dit allemaal wordt ondersteund door de koran. En de koran is het woord van Allah (God).

Wat zegt u hierop?
Ik zeg hierop dat de moslims in hun geloof normaal moeten praten en niet beginnen pesten. Anders praat je over van die straatjongeren die nog nooit de koran gelezen heeft, dus de koran ondersteud dat niet ze kennen de koran niet eens.
vrijheid en recht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 10:10   #37
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijheid en recht Bekijk bericht
Ik zeg hierop dat de moslims in hun geloof normaal moeten praten en niet beginnen pesten. Anders praat je over van die straatjongeren die nog nooit de koran gelezen heeft, dus de koran ondersteud dat niet ze kennen de koran niet eens.

Neen maar de koran zegt heel duidelijk dat men afvalligen moet straffen of slecht bejegenen. Daarover gaat het ook.

Bijvoorbeeld: 9:23
O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.

Of
9:113
Het is de profeet en de gelovigen niet geoorloofd om vergiffenis te vragen voor de afgodendienaren, zelfs al waren dezen verwanten, nadat hun (de gelovigen) duidelijk is geworden, dat zij (afgodendienaren) het volk der hel zullen zijn.

4:138.
Verkondig de huichelaars, dat hen een pijnlijke straf wacht.

Besluit: Volgens de koran moet men andersgelovige familieleden verstoten, men mag hen nooit steunen en deze ongelovige familieleden gaan naar de hel en worden pijnlijk gestraft. Duidelijker kan het niet.

Laatst gewijzigd door system : 16 augustus 2007 om 10:37.
Oud 16 augustus 2007, 12:52   #38
Lincoln

Standaard

Citaat:
Even tussendoor. Want u hebt me nog steeds niet geantwoord op mijn vraag (voorzover ik de postings goed bekeken heb). Ik stelde de vraag tevens aan twee andere posters, maar kreeg er evenmin een antwoord op.

U schijnt de islam goed te kennen. Hoe reageert u wanneer iemand zegt dat de islam op bepaalde punten een zeer onverdraagzame godsdienst is. Immers een 'afvallige' wordt gepest, bedreigt (om maar niets akeligers te zeggen) en dit allemaal wordt ondersteund door de koran. En de koran is het woord van Allah (God).

Wat zegt u hierop?
Gepest worden ,of de naam "afvallige" gebruiken, kan enkel wanneer en "islamitische" staat als een vreedzaam en stabiel regio beschreven wordt, in onze maatschappij (belgie bv) is het bij wet verboden om de orde te verstoren , naarmate die verstoring is wordt de straf uitgeschreven en ook bepaald door het rechtsys !

Enkel in deze context kan er sprake zijn van bv afvallige (orde verstoring )of "gepest"(vervolging of vervolgd worden) worden, buiten dit zijn er geen vaste regels,.

Ik geef je een feitlijke bewijs uit de tijd van mo7amed sas:
In de groei periode van de islaam, als je ooit gehoord hebt over de isra en de mi3rage waren er veel moslims die afgevallen zijn of maw ex-moslims zijn omdat de isra en de mi3rage te veel was voor sommige moslims,.
Er was geen bestraffing !

Het concept "afvallige" bestond pas nadat het systeem structuur gekregen heeft en om die structuur te behouden heeft men de grondwet, rechtsys, uitvoerende macht, millitarisme nodig om de maatschappij samen te houden in een stabiel systeem !

Zolang er geen systeem is die van binnen als stabiel beschreven wordt is er geen sprake van afvalligheid !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 16 augustus 2007 om 12:54.
Oud 16 augustus 2007, 12:56   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gepest worden ,of de naam "afvallige" gebruiken, kan enkel wanneer en "islamitische" staat als een vreedzaam en stabiel regio beschreven wordt, in onze maatschappij (belgie bv) is het bij wet verboden om de orde te verstoren , naarmate die verstoring is wordt de straf uitgeschreven en ook bepaald door het rechtsys !

Enkel in deze context kan er sprake zijn van bv afvallige (orde verstoring )of "gepest"(vervolging of vervolgd worden) worden, buiten dit zijn er geen vaste regels,.

Ik geef je een feitlijke bewijs uit de tijd van mo7amed sas:
In de groei periode van de islaam, als je ooit gehoord hebt over de isra en de mi3rage waren er veel moslims die afgevallen zijn of maw ex-moslims zijn omdat de isra en de mi3rage te veel was voor sommige moslims,.
Er was geen bestraffing !

Het concept "afvallige" bestond pas nadat het systeem structuur gekregen heeft en om die structuur te behouden heeft men de grondwet, rechtsys, uitvoerende macht, millitarisme nodig om de maatschappij samen te houden in een stabiel systeem !

Zolang er geen systeem is die van binnen als stabiel beschreven wordt is er geen sprake van afvalligheid !
Goed, ik wil u daar historisch nog in bijtreden. Blijft wel dat in de koran duidelijk staat dat familieleden die ongelovig zijn, dat men daar geen vriendelijk contact meer mee moet hebben. In de praktijk komt dit neer op uitstoting of verstoting.

Laatst gewijzigd door system : 16 augustus 2007 om 13:01.
Oud 16 augustus 2007, 13:00   #40
Lincoln

Standaard

Citaat:
Neen maar de koran zegt heel duidelijk dat men afvalligen moet straffen of slecht bejegenen. Daarover gaat het ook.

Bijvoorbeeld: 9:23
O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
Het vers is "madaniet" !
Citaat:
Of
9:113
Het is de profeet en de gelovigen niet geoorloofd om vergiffenis te vragen voor de afgodendienaren, zelfs al waren dezen verwanten, nadat hun (de gelovigen) duidelijk is geworden, dat zij (afgodendienaren) het volk der hel zullen zijn.
Madaniet !
Citaat:
4:138.
Verkondig de huichelaars, dat hen een pijnlijke straf wacht.

Context ? Vorige vers of hele het verhaal lijn ? In de vers zelf is "verkondig" en dat de straf verwacht wordt aan hen die huichelaars waren ! Dus maw is deze straf in het hiernamaals ?
Citaat:
Besluit: Volgens de koran moet men andersgelovige familieleden verstoten, men mag hen nooit steunen en deze ongelovige familieleden gaan naar de hel en worden pijnlijk gestraft. Duidelijker kan het niet.
In Oorlogs tijden moet men zowieso kant en zijde kiezen, jammer dat de waarheid bitter zit !

Ps: ik hoop dat je de koran niet leest zoals fanatieke salafisten of zoals de zogezegde liberaal-verlichtings-extremisten !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 16 augustus 2007 om 13:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be