![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Valle d'Aosta, daar spreekt men nog Frans, maar dat gebied hoort toch bij Italië. Vreemd eigenlijk...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat je daar zei over die streek in het noordwesten van Italië, ik heb het even opgezocht en zowel Frans en Italiaans worden daar als officiële talen gehanteerd, maar beide talen zijn geïmporteerd. Vergeet niet dat er in het zuiden van Frankrijk occitiaans (romaans wel uiteraard) gesproken werd/wordt, en dat Italiaans in veel delen van Italië geïmporteerd is. Italië is een jong land, zelfs jonger dan België. ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 13 augustus 2007 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar volgens mij heeft men in Italië nooit erg centralistisch opgetreden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Every French word sounds like a swear word e.g. frique -> fuck, chut -> shit ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Staatssecretaris
|
![]() Dan klopt het idd. niet. Qua uitspraak schijnt het Frans nogal ver verwijderd te zijn van zijn moedertaal doordat er heel wat oorspronkelijke klanken en zelfs lettergrepen zijn weggelaten. Ook wordt het de meest Germaanse taal van alle Romaanse talen genoemd door de grotere Germaanse invloeden die het Frans heeft gehad vergeleken met de andere Romaanse talen. In taalkundige bronnen heb ik gelezen dat toch het Italiaans meer van het Latijn heeft bewaard dan de overige Romaanse talen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 augustus 2007 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Klopt wel, maar ik had het eerder over de optelsom van de overgebleven oorspronkelijke Latijnse trekken. Dat sluit niet uit dat sommige andere Romaanse talen (in casu het Roemeens) bepaalde eigenschappen hebben bewaard die in het Italiaans verdwenen zijn.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 augustus 2007 om 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() In de streek Piemont "aan de voet van de bergen" ![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Aostatal http://nl.wikipedia.org/wiki/Walser_%28volk%29 http://de.wikipedia.org/wiki/Alemannische_Dialekte http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_d...Walser-Gebiete http://nl.wikipedia.org/wiki/Valle_Antigorio-Formazza Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 augustus 2007 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Dat valt tegen. Ik ben van de zomer op vakantie geweest in Italië, een ontwikkeld, Westers land. Niemand daar sprak Engels, echt niemand. Oké, het was een dorpje in de bergen en er woonde voornamelijk ouderen, maar zelfs op de camping was de baas de enige die je verstond. Bij het regelen van het ontbijt stonden we dierengeluiden te maken. Oké, ik heb overdreven, ik ben een stel Italianen tegengekomen die wel Engels spraken, toeristen uit een ander deel van het land. En buiten Europa is het nog veel erger hoor. In Nederland en Vlaanderen zijn we gewend dat iedereen Engels kan, en we denken graag dat dat overal zo is, maar wij zijn gewoon superrijk, hebben veel te veel tijd, hebben een moedertaal die nauw verwant is aan het Engels en zijn qua handel sterk afhankelijk van het UK, de US en collega West-Europese landen zoals Duitsland. Engels is een wijd verspreide taal, maar een grote meerderheid van de mensen spreekt het niet.
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Valle D'Aosta
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben natuurlijk echt zo een typische toerist, maar ook op de Canarische Eilanden, Kreta, Malta.... kan je vlot in het Engels terecht. De meeste Duitsers met wie ik gepraat heb konden ook vrij goed Engels (maar dat waren dan vooral jonge mensen, en dan meestal mensen die zelf naar het buitenland trokken ![]() In Stockholm spreken de prostituees zelfs Engels tegen jou. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar wat ik gelezen heb, komt die eer eigenlijk toe aan het Reto-Romaans en het Friulaans, beide idioomgroepen die heel dicht bij het Latijn aanleunen. Nog veel sterker dan het Italiaans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |