Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 10:04   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zin lezers van De Morgen wel Vlamingen?
Onder andere. Er zitten ook Brabanders, Antwerpenaren en Limburgers bij. Zelfs Franstaligen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:15   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, ze hebben het moeilijk. Geldt ook voor Leterme.

Gisteren Terzake gezien met Martens en Claes....

Je moet wel heel erg sterk in je schoenen staan als alle oude ministers van Staat (met ongetwijfeld een paar voor wie je respect hebt) je gaan vertellen dat je dom bezig bent, je redelijk moet blijven, er een compromis moet komen etc. Het kan bijna niet anders dat men vroeg of laat hiervoor zwicht.

De druk wordt opgevoerd. Zometeen spreekt iedereen weer van 'Tsjeven' en 'Postjespakkers' terwijl ik vind dat ze zich tot nu toe kranig hebben geweerd. Maar wie is er bestand tegen deze druk?
de vraag hoeveel stemmen die Ministers van Staat samen haalden bij de laatste verkiezing ? ... zou moeten volstaan om het drukventieltje van de snelkookpan te openen ...

die heren Ministers van Staat hebben anno 2007 GEEN ENKELE DEMOCRATISCHE LEGITIMITEIT

tenzij men liever de snelkookpan dichthoudt ... wat dan resulteert in een voorspelbare maar chaotische explosie anno 2009 ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:19   #23
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Laat de Belgicisten maar wippen. Wat moet de N-VA doen? Simpel.

- zo vlug als mogelijk het Belgicistisch kartel laten vallen (gedwongen of niet) -

- een lijstverbinding met lijst DD aangaan -

- haar houding tegenover het VB drastisch veranderen (en omgekeerd) -

- haar eerste programmapunt helpen verwezenlijken, nl. de onafhankelijkheid. D�*t is haar bestaansreden, d�*�*r moet ze radicaal voor staan.

Aan stoere verklaringen van BDW hebben we niets. Er moet dringend gehandeld worden.

Ik weet het, tussen droom en daad...

Droom, word daad! (variante op een bekend thema. Ik word lyrisch in mijn oude dagen.)

Maar laat dat nu net programmapunt 1 zijn van het Vlaams belang, waarvan ze sinds 25 jaar nog geen millimeter is van afgeweken.
Ik mag dan ook hopen dat BDW het vertrouwen van de Vlaming niet gaat
beschamen, en ook de stop uit 'een belgische oplossing' trekt!!
Oud 28 augustus 2007, 10:26   #24
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maar zelfs (of moet ik zeggen: ook) voor België is dit niet goed. De problemen blijven bestaan. De kwestie wordt weer vooruitgeschoven. Ondertussen worden zometeen twee moedige politici afgebrand omdat ze toch zijn gezwicht (onder grote druk) en stevenen we keihard af op een nieuwe crisis. Maar ja, voor nu is het dan even 'opgelost'. Proficiat!.
Het systeem dat je hierboven beschrijft wordt al twee, drie decennia met steeds groeiende ijver toegepast. Niets wordt opgelost, steeds meer problemen worden vooruit geschoven. Roofbouw plegen heet dat. Op een dag zal de hoop rottigheid groot genoeg zijn en zal zelfs de façade die ze verstopt ineenstuiken. En dan zal de wereld verbaasd staan, maar niet wij die het al die jaren ondergaan hebben.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:29   #25
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd de kans is groot dat wanneer nu een Forza gesmeed wordt ... het in 2009 1+1+1= 5/10 wordt ... maar dan moeten ze wel alledrie onomwonden stellen dat het eerste actiepunt de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen wordt.
Nog eens herhalen VB, als grootste, moet uitpakken met degelijk personeel. Marie-Rose, family Dillen, ....even in het kolenhok.
In dit steekspel zou LDD wel eens het grootste breekijzer kunnen worden.
Die heeft alvast degelijk personeel aangetrokken, bewijs hiervan Sabbe , Bouckaert,....en dit in tegenstelling tot zo'n hautaine De Gucht, windbuil Guy.....die alles, maar dan ook alles ,hebben laten doorrotten.
Somers heeft het even "gekund" maar bij de terugkeer van Guy en Herman terug in het hondenkot.
Nog een belangrijke speler in dit geheel zijn de werkgevers, die behoorlijk wat vragen stellen bij het belgisch huishouden.
De indoelmatigheid van België wordt geschat op 10miljard euro/jaar.
Het allerbelangrijkste lijkt mij de radicalisering van veel vlamingen.
ook hier is beeldvorming belangrijk:
-een "op vakantie" koning, koopt een yacht in Italië, waar vlaanderen beter koop is
zijn kinderen, wacht tot Filip daar is
- de veroordeelde Claes, ...die terug op toneel komt
-Geysels, god father van het cordon sanitaire
-de uitdagende Maingain
-Non,non,...
-de slechte cijfers uit wallonië, die zijn niet op een paar maanden gekeerd
-de carolo-processen , die het nieuws zullen beheersen
-wallonië gaat naar het schijnt polen invoeren om te ....werken

We gaan misschien wel naar 2009, de moeder aller verkiezingen !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 28 augustus 2007 om 10:34.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:35   #26
giserke
Banneling

Standaard

Om te beginnen moet je weten wat hier gebeurt.
Het is een samenroeping van leden van de kroonraad. Dit is de kern van de Belgicisme.
De Nota van Dehaene zal dan ook naar aller waarschijnlijkheid geen voordeel zijn voor de communautaire eisen en of de N-VA.

Maar als de CD&V zo zot wil zijn, het idee van Dehaene uit te voeren "quit N-VA" moeten ze dit maar doen. Dan is er voor de regeringsonderhandelingen zelf geen Kartel meer. En ik vrees dat de CD&V zelf intern het zelfde te wachten staat wat de VLD een paar jaar geleden heeft meegemaakt.

Ik geloof eerder dat die nota eerder een eigen nota is van Dehaene zelf en een paar andere maar niet van de CD&V zelf.
Ik vermoet niet dat de CD&V zichzelf zal opofferen voor dergelijke nota's.

Laatst gewijzigd door giserke : 28 augustus 2007 om 10:38.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:40   #27
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het is een samenroeping van leden van de kroonraad. Dit is de kern van de Belgicisme.
De Nota van Dehaene zal dan ook naar aller waarschijnlijkheid geen voordeel zijn voor de communautaire eisen en of de N-VA.

Maar als de CD&V zo zot wil zijn, het idee van Dehaene uit te voeren "quit N-VA" moeten ze dit maar doen. Dan is er voor de regeringsonderhandelingen zelf geen Kartel meer. En ik vrees dat de CD&V zelf intern het zelfde te wachten staat wat de VLD een paar jaar geleden heeft meegemaakt.

Ik geloof eerder dat die nota eerder een eigen nota is van Dehaene zelf en een paar andere maar niet van de CD&V zelf.
Och dan gaan ze gewoon in zee met ldd
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:40   #28
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Maar laat dat nu net programmapunt 1 zijn van het Vlaams belang, waarvan ze sinds 25 jaar nog geen millimeter is van afgeweken. Ik mag dan ook hopen dat BDW het vertrouwen van de Vlaming niet gaat beschamen, en ook de stop uit 'een belgische oplossing' trekt!!
Het verschil tussen beiden is dat het VB luid schreeuwt om onafhankelijkheid doch niks bereikt en niet realist is terzake en dat het NVA pragmatisch België als een bruistablet wil laten oplossen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:40   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik geloof eerder dat die nota eerder een eigen nota is van Dehaene zelf.
Leterme heeft al toegegeven dat die nota weldegelijk besproken was op CD&V partijtop ... neem uw dromen dus niet voor werkelijkheid N-VA wordt bedrogen en staat erbij te kijken ...

CD&V incasseert met de linkerhand de dertig zilverlingen om België te redden en staat met de rechterhand met een leeuwke te zwaaien om de onmisbare N-VA aan boord te houden ...

trek jullie ogen toch eens open, N-VA'ers ...
Oud 28 augustus 2007, 10:43   #30
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Het is een samenroeping van leden van de kroonraad.
Neen dat is het niet. Er worden enkel een aantal (8) ministers van staat geraadpleegt.

De Kroonraad is in een raad bestaande uit de ministers, de Ministers van Staat - 48 momenteel - en de Koning.
Oud 28 augustus 2007, 10:44   #31
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Laat de Belgicisten maar wippen. Wat moet de N-VA doen? Simpel.

- zo vlug als mogelijk het Belgicistisch kartel laten vallen (gedwongen of niet) -

- een lijstverbinding met lijst DD aangaan -

- haar houding tegenover het VB drastisch veranderen (en omgekeerd) -

- haar eerste programmapunt helpen verwezenlijken, nl. de onafhankelijkheid. D�*t is haar bestaansreden, d�*�*r moet ze radicaal voor staan.

Aan stoere verklaringen van BDW hebben we niets. Er moet dringend gehandeld worden.

Ik weet het, tussen droom en daad...

Droom, word daad! (variante op een bekend thema. Ik word lyrisch in mijn oude dagen.)
Va Pensiere
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:44   #32
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
CD&V incasseert met de linkerhand de dertig zilverlingen om België te redden en staat met de rechterhand met een leeuwke te zwaaien om de onmisbare N-VA aan boord te houden ......
Het partijprogramma van de CD&V gaat dan ook nog altijd uit van een Belgische constructie onder de vorm van confederalisme en niet van separatisme.
Oud 28 augustus 2007, 10:44   #33
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Quid NVA betekent niet: Quit NVA.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:45   #34
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is er voor de regeringsonderhandelingen zelf geen Kartel meer. En ik vrees dat de CD&V zelf intern het zelfde te wachten staat wat de VLD een paar jaar geleden heeft meegemaakt.
Dat zou het beste zijn wat Vlaanderen kan overkomen: een uiteenvallen van de CD&V in een ACW/belgicistische vleugel (de grootste wsch) en een kleinere Vlaamsgezinde vleugel.

Als de NVA tegen dan een kartel heeft met LDD, kunnen die Vlaamsgezinde CD&V-'ers erbij aansluiten, en is een machtige Forza Flandria een feit. Goed voor 25 tot 30 pct in 2009.

In dat geval overweeg ik mijn 30 jaar oude partijpolitieke neutraliteit te laten varen en actief mee te werken voor de nieuwe partij.

Asjeblief, zijn jullie gereed?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 augustus 2007 om 10:48.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:46   #35
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leterme heeft al toegegeven dat die nota weldegelijk besproken was op CD&V partijtop ...
Wat we noemen paniekvoetbal ! toegeven, ontkennen,.....
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:46   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

het zou verstandig zijn als je er even het zwijgen toe deed, Giserke.

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=29
Oud 28 augustus 2007, 10:46   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Het verschil tussen beiden is dat het VB luid schreeuwt om onafhankelijkheid doch niks bereikt en niet realist is terzake en dat het NVA pragmatisch België als een bruistablet wil laten oplossen.

maar is N-VA nog wel correct bezig als dat de facto een verlenging van België begint in te houden ?

waar ligt het 'turning point' waarop de N-VA geen drijvende kracht meer is naar meer zelfbestuur, maar eerder een remmende kracht ?

ik vraag mij af of deze krisis niet het moment is dat N-VA luidop moet stellen : het is hopeloos : zonder België omdat het met niet meer kan ...

of moet N-VA vasthouden aan zijn 'stap voor stap' of 'bruistablet' formule en nogmaals met toegevingen België rekken ?

ik herhaal mijn vraag dus : wat is het N-VA einddoel ? en �*ls dit toch de onafhankelijkheid moest zijn, ... is dit nu het moment dan niet om dat (eerlijk) op tafel te leggen ? (zoniet wordt het Waals verwijt ... dat verdere staatshervorming slecht een stap naar separatime is ... natuurlijk waar) ... en als het einddoel werkelijk onafhankelijkheid is; waarom dan nog toegevingen doen die Vlaanderen land/geld/burgers of alledrie kosten ?
Oud 28 augustus 2007, 10:48   #38
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Leterme heeft al toegegeven dat die nota weldegelijk besproken was op CD&V partijtop ... neem uw dromen dus niet voor werkelijkheid N-VA wordt bedrogen en staat erbij te kijken ...
Leterme zegt dat de nota geschreven is door enkele CD&V kopstukken. Wie is dat? Laat me raden, de oude CD&V adel? Eyskens enz.

Citaat:
CD&V incasseert met de linkerhand de dertig zilverlingen om België te redden en staat met de rechterhand met een leeuwke te zwaaien om de onmisbare N-VA aan boord te houden ...

trek jullie ogen toch eens open, N-VA'ers ...
Denkt u dat we dit niet weten? Die linkerzijde aan de CD&V zijn nog de laatste stuiptrekkingen van de Belgicisten in die partij.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:49   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Er worden enkel een aantal (8) ministers van staat geraadpleegt.

De Kroonraad is in een raad bestaande uit de ministers, de Ministers van Staat - 48 momenteel - en de Koning.

semantics ... het is het eigenlijk wel ... ttz een werkbare versie ... België sprong nl zo kwistig om met die titel dat een volledige raad momenteel onwerkbaar zou zijn ... wellicht is de vergrijzing ook niet vreemd aan het te hoge aantal ...

ik herinner er toch graag aan dat deze oudemannenclub (zijn er al vrouwen bij ?!) in 2007 GEEN ENKELE DEMOCRATICHE LEGITIMITEIT bezit.
Oud 28 augustus 2007, 10:51   #40
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Giserke, ik begrijp je ongerustheid maar je kan niet negeren dat ook binnen CD&V er heel wat krachten zijn die de N-VA maar dulden zolang ze de belangen van die partij - of hun belangen, maar maken ze daar wel een onderscheid tussen - niet schaden. Of ben je de zaak Dedecker al vergeten?

Op het eerste zicht beantwoordt de nota van Dehaene aan een verwachtingspatroon: de traditionele partijen willen geen communautaire clash en daar zal zelfs Leterme zich moeten bij neerleggen.

Het is niet de eerste keer dat ik het zeg, maar nog voor de verkiezingen heb ik al gezegd dat de traditionele partijen best geen te grote 2/3 meerderheid hadden om N-VA de sleutel te geven bij staatshervormingen. Men heeft me toen niet willen geloven als ik me niet vergis.

Hoe dan ook: in de huidige omstandigheden en met wat Dehaene voorstelt gaan we naar een verkiezingsstrijd van bijna 2 jaar. Ik hoop alleen dat alle Vlaamse en republikeinse krachten eens hun verstand gaan gebruiken en gaan samenwerken over de partijgrenzen heen om de dwingende nood tot ontbinding van de Belgische staat nu ook tot bij de bevolking te krijgen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be