Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 00:56   #21
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Tuurlijk gaat er niemand antwoorden, ge hebt het volume van uw geluidskaart gedempt.
God is Rammstein?

That makes sense actually.
Oud 30 augustus 2007, 01:00   #22
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
God is Rammstein?
Onder andere.
Oud 30 augustus 2007, 07:46   #23
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik moet iedere keer opnieuw denken aan mijn tante Trinie als ik de titel van dit topic lees.
Trinie?De lief van Néo die sterft in het derde luik van "the matrix"?
Oud 30 augustus 2007, 16:10   #24
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom die smiley?
Moet een vergissing zijn. Ik gebruik nooit smiley's.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:54   #25
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Onnozele Nietzsche-quotende puber.
maar wel één gelijk heeft.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:56   #26
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Ge kunt er allicht tienduizenden boeken mee vullen om het uit te leggen, maar in de grond blijft het zever in pakskes.
Ik vond het het ideale onderwerp om godsdienstleraren mee lastig te vallen.
Godsdienst, mijn hatelijkste lessen, waar ik me, ironisch genoeg, het hardst heb verkneukeld.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:00   #27
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

De Triniteit is de onzin die mij van het katholieke en orthodoxe christendom heeft afgebracht.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:47   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Triniteit is door het concilie van Nicea in 325 geformuleerd geworden. Constantijn (en met hem de 'kerk') wilde eenheid in het christendom en het Arianisme de kop indrukken. Daarom werd toen een éénmakende geloofsbelijdenis ingesteld. Onder andere: God als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze zienswijze werd dan ook opgelegd als een dogma. Een politieke kwestie en een (tevergeefse) poging tot eendracht onder de toenmalige christenen.
Dit klopt helemaal niet. De leer van de H. Drievuldigheid vinden we al lang voor het Concilie van Nicea, en we vinden het al bij vele voor-Niceaanse kerkvaders als Justinianus, Origines, Ireneus, Tertullianus, Ignatius, Dionysius, enz.

Ook de geloofsbelijdenis van Nicea was eigenlijk niets nieuws: men heeft immers een al bestaande geloofsbelijdenis genomen en die aangevuld op het punt van Jezus' natuur (waar de betwisting met de arianen tenslotte over ging).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:35   #29
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Trinity ? Eerder drievoudig gezjost zou ik zeggen...
Citaat:
http://theosofie.net/onlineliteratuur/et/index.html

De christelijke godheid is een ontwikkeling ten goede vergeleken met de donderende Jehova van de joden, die van de geur van het offer hield en wiens hart verbitterd in toorn ontstak. In veel opzichten is hij gelijk aan de exoterische Zeus van de Grieken of Jupiter van de Romeinen – maar dan in de loop van de Middeleeuwen ontwikkeld tot de christelijk-theologische godheid van nu, die ongeveer de meest kleurloze schijnt te zijn die een bang mens had kunnen uitdenken.*

[*Het christelijke denkbeeld dat hun God drie personen in één godheid is, is slechts een echo van de oude mystieke leringen van de mysteriescholen. In oude tijden waren er vele triaden, en de christelijke drieëenheid of drievuldigheid is daarvan slechts een onvolkomen en verminkte kopie.
Onder de christenen bestaat zo weinig overeenstemming over de essentiële kenmerken van hun eigen godheid, dat de vraag over de volgorde van de personen uit de godheid een klip werd die de vroege kerk in tweeën deed splitsen; die twee delen werden de huidige Grieks-orthodoxe kerk en de kerk van Rome.
De Griekse kerk leert dat uit de Vader de Heilige Geest ontstond, en uit deze twee de Zoon.
De Roomse kerk volgde het geloof dat uit de Vader de Zoon voortkwam, en uit deze twee de Heilige Geest; dit is de historische oorsprong van de befaamde ‘Filioque-passage’, die betekent ‘en uit de Zoon’.]

Een groot verlies van esoterische en mystieke waarheid in het westen is het veronderstelde gescheiden bestaan van de individuele mens en de godheid die het heelal vervult. Het heelal is ons thuis. Wij zijn broeders; we zijn verwant aan de goden, want hun leven is ons leven, hun bewustzijn is ons bewustzijn, hun oorsprong en bestemming is de onze; en wat zij zijn, zijn wij in essentie.
Ligt wsl niet op het nachtkastje van de paus...
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 08:30   #30
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ligt wsl niet op het nachtkastje van de paus...
Ik denk eerder van wel...
Oud 31 augustus 2007, 09:21   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ja er is al zoveel over gezegd en gedacht en ik ook. Tot ik een studie ging lezen waarin het zogezegde mysterie van de drievuldigheid eigenlijk geen mysterie meer bleek te zijn, maar berust op een foutieve vertaling en uitleg van het begrip, het woord God. En de bijbel gebruikt het woord niet , maar het begrip drie-eenheid komt er wel in voor.
Ik heb die studie vereenvoudigd hier uitgelegd, want na ze verschillende keren doorgelezen, ging de frank vallen. En zo moeilijk is hhhhhhhhhhet ook weer niet.

BijbelStudie: Begrip God en Zoon van God

Dit woord , dit begrip geeft nogal wat verwarring. Het woord, of begrip God is niet de eigen- naam van iemand. Het is een taalkundige grammaticale soortnaam ,dat aanduid: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt.
Webster’s woordenboek definitie is volgende: Elk van een categorie wezens, die men zich als bovennatuurlijk en onsterfelijk voorstelt, (2) een mannelijke godheid (3) een afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon (5) de Schepper en Heerser van het universum.

Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt nu die aanbidding en verering boven alles toe? En wie\wat heeft alles te betekent in u leven?
Echter de ware God, Wie aanbidding cq verering toekomt , heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zich van Hem had afgekeerd. Wie is nu deze god? De God die zich aan Abraham heeft bekend gemaakt. De echte God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelfde als 3 goden, of 3 diverse verschijningvormen van één God.

Drie-enig zegt: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit. Het één zijn van God ligt niet in een getalsmatige één, een numerieke 1 , maar in een identiteits -eenheid.
In de franse vertaling staat het juiste weergegeven uit de grondtekst : Hoor Israel onze God (Elohim) zijn Uniek, dwz enig in soort.
Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon te maken met “ wie” iemand is. Het duidt op de hoedanigheid van iemand.
Het wezen ,het zijn van God , het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest.

Vergelijk met een drieling. Dit zijn drie apparte personen en toch wezensidentiek. De ééheid het eén-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal.
Een volgende vergelijking kan het ook duidelijk maken. Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit: algm. directeur, technisch directeur en economisch directeur
Ze zij met 3 man, 3 directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die drie personen evenveel waard in gezag en functie enz: ze zijn alle drie directeur. Er is 1 directie bestaande uit 3 personen.

Zo analoog aan die vergelijking is er één God (directie) die bestaat uit, omvat, drie personen: God de Vader, God de Zoon en God H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen met evenveel gezag enz. We spreken niet van drie Goden. We christenen geloven in één God of beter is eigelijk te zeggen: één Godheid , omvattende drie Goddelijke personen.
Door een foute uitleg komen de moslims ertoe te denken dat wij in drie goden geloven.

En het foute begrip van Zoon Gods dat de moslim heeft komt door de foute leer die Mohammed hoorde. Geen enkel christen gelooft zoals de moslim veronderstelt dat een christen gelooft: drie goden Jezus Maria en God. Het Zoon zijn is een geestelijk iets: drukt een relatie uit tussen 2 Personen. Jezus is de eeuwige Zoon van de Vader die er altijd geweest is. En heeft nix met sex te doen. Maria was de moeder van Jezus , als mens, van zijn menselijke hoedanigheid, niet van Zijn goddelijk Wezen. Dat is een wonder Jezus is Mens met twee naturen: goddelijk en menselijk. Daarom is de uitspraak van de katholieke kerk ook nie juist over Maria: moeder Gods. Natuurlijk heeft God geen moeder, das onzin. Maria is de moeder van de mens Jezus van Nazareth. En eigelijk is het beter te zeggen: een maagdelijke conceptie. Jezus is de Tweede Adam zoals de bijbel zegt. Adam viel in zonde en kon geen verlossing geven en ook zijn nakomelingen niet. Dus Gods eeuwige Zoon koos vrijwillig naar de wereld te komen. Daarom is Jezus een nieuwe mens. Daarom kon Hij het offer brengen, het volmaakte offer
En de Vader accepteerde het en gaf het bewijs door de mens Jezus Christus uit de dood op te wekken, want de straf was gedragen, het oordeel voorbij. Hand 31:17. Dit bewijs gaf Hij aan de wereld
Wat deed Jezus nu precies. Door de zonde is de relatie van elke mens met God verbroken. Christelijk geloof is eigelijk geen religie of godsdienst leer: het gaat om relatie tussen twee personen Schepper en schepsel, God en mens. De mens kan met alle goede bedoelingen die relatie niet herstellen, want het oordeel ligt op hem.

Gods reddingsplan

1 Joh 5:11-12 En dit is het getuigenis: dat God ons eeuwig leven heeft gegeven, en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

Kom eens tot bezinning. Waarom moet God ons nu moeten redden? Hij heeft ons zelf geschapen volgens uw redenering. Als hij ons moet redden dan is hij zelf de oorzaak van gans de miserie vermits hij de oorzaak en het einde is van alles. En kom me nu niet af met de 'vrije wil'. Eerst en vooral het is nog maar te zien of we zoveel 'vrije' wil hebben en ten tweede, ook hij is de schepper van de vrije wil en kon dus voorzien dat het mis zou gaan. Heel dat verhaal houdt geen steek.

Laatst gewijzigd door system : 31 augustus 2007 om 09:22.
Oud 31 augustus 2007, 20:05   #32
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik denk eerder van wel...
Vanuit zijn eeuwenoude machtspositie bekeken, zou het mss wel eens kunnen kloppen wat je daar oppert.

De Inquisitie werd ook destijds opgericht om de Katharen, die het nb. aandurfden zichzelf te vereenzelvigen met de aard van de schepper en de theoretische en praktische kennis hiertoe hadden, met vuur en zwaard uit te roeien.
De middeleeuwse gnostici, alchemisten, wicca's ea vrijdenkers all over the place, deelden ook zwaar in de klappen die destijds vlijtig werden uitgedeeld door de Roomse huurlingenlegers.
De Kerkelijke machtpositie en de collaboratie met Koningen en Kapitaal in de rest van de wereld stond ermee het spel, nu nog trouwens.

Kennis is macht en die immens wereldse macht van de RKK word niet zomaar in de schoot geworpen van een gelovig iemand 'die het met iedereen zo goed voorheeft'. Zo werkt dat niet.
Men wordt idd niet zo maar paus, net zomin een echte altruist ooit PDM van Microsoft, Coca-Cola of GM zou kunnen worden.
Daar zijn net iets andere capaciteiten voor vereist...
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 20:27   #33
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom eens tot bezinning. Waarom moet God ons nu moeten redden? Hij heeft ons zelf geschapen volgens uw redenering. Als hij ons moet redden dan is hij zelf de oorzaak van gans de miserie vermits hij de oorzaak en het einde is van alles. En kom me nu niet af met de 'vrije wil'. Eerst en vooral het is nog maar te zien of we zoveel 'vrije' wil hebben en ten tweede, ook hij is de schepper van de vrije wil en kon dus voorzien dat het mis zou gaan. Heel dat verhaal houdt geen steek.

Hier een studie met het antwoord op uw vraag. En hebt gij dan geen vrije wil ? Dat Hij kon voorzien dat het mis zou gaan betekent niet dan Hij dat ook wilde of gepland had. Dat is juuist het bewijs van liefde: God wil mensen de keus laten met Hem relatie te hebben op basis van liefdeuit vrije keus ipv uit moeten. Met het risico dat het mis gaat.
En tja het ging mis, en dan toch nog willen helpen en ons uit ons eigen miserie halen.

“God is alwetend - waarom schept Hij dan het kwaad?”

Een vraag van een lezer

Bedankt voor je bericht. Ik wil wel graag antwoord om er serieus over na te denken.
De kernvraag blijft: God is alwetend, waarom schept Hij dan het kwaad terwijl Hij weet wat de gevolgen zijn?
Met vriendelijke groet,

Antwoord:
Beste xxx,
Graag zal ik je antwoorden.
Vooreerst, je vraag bevat een stellingname die niet klopt: God schept het kwaad, volgens jou, maar dat is niet zo. Ik leg uit: De mens werd geschapen naar Gods beeld en gelijkenis: “En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; als man en vrouw schiep Hij hen” - Genesis 1:27.
Dit betekent dat de mens, in tegenstelling tot de dieren, een wil heeft om te kiezen wat hij/zij zal doen. In tegenstelling tot de dieren heeft hij ook iets wat eigen is aan God: hij bezit een hogere geest; een geest die kan zeggen “ik besta”, een bewustzijn dat de dieren niet bezitten.

Nu, toen God de mens maakte had hij geen dier voor ogen, geen wezen met louter een instinct, geen robot, geen veredelde computer, maar iets van Hemzelf, een mens naar Zijn beeld die eigen morele beslissingen kan nemen, met een vrije wil.
Als zodanig kon de mens voornamelijk twee richtingen uit: zijn Schepper getrouw blijven aanhangen, óf Hem in de steek laten en zijn eigen weg kiezen. Of juister nog: Gods soevereiniteit dienen, óf een eerder geschapen engel volgen die reeds zijn eigen weg was gegaan, namelijk Lucifer die Satan (tegenstrever) werd en zijn horde gevallen engelen (demonen). Met dat laatste ga ik dus even een dimensie hoger: er was al eens eerder een opstand geweest tegen God, door de aartsengel Lucifer, nadien de Satan of duivel genoemd, samen met zijn aanhangers (demonen). Zij zijn de enige machten van het kwaad. Definitie van “kwaad”: alles wat niet uit God is, en zo ook is alle lijden in deze wereld in eerste instantie aan die kwade machten te wijten, en in tweede instantie aan de mens die vrijwillig voor hen koos en de Satan tot zijn god maakte.
Ik keer nu terug naar de schepping van de mens. De mens werd geschapen naar Gods beeld, en kon dus twee hoofdrichtingen uit: God of Satan.
Wat zijn de gebeurde feiten? Genesis zegt ons dat de mens vrijwillig koos ... voor de Satan. Die had de mens verleid door te zeggen dat God eigenlijk niet de hele waarheid sprak, dat de mens niet zou sterven als hij zondigde, en dat de mens “als God” zou worden, “kennende” ... De mens zou door Satans verleiding meer gaan weten, “als God zijn”, hoger worden dan wat hij nu als vleselijk schepsel was. Lees Genesis 3. Om kort te gaan: de mens werd gestraft doordat hij in opstand kwam tegen zijn Schepper. Als gevolg daarvan zou hij wel degelijk sterven, zoals door God vooraf gezegd was. En zijn nakomelingen werden belast met de erfzonde, zoals een slechte boom geen goede vruchten kan voortbrengen. De mens kwam in een rampzalige toestand doordat hij in een verdorven toestand kwam en de geest van Satan voortaan gehoorzaamde. Van een vrije goddelijke wil, ging hij over tot een gebonden slachtoffer van zijn nieuwe god: Satan en zijn horden.
God heeft het kwaad niet gewild maar sommigen van Zijn hemelse schepselen (engelen), en het eerste mensenpaar, hebben met Hem gebroken en zijn zelf de veroorzakers van het kwaad.
Nu, ik weet het, je vraag is: God wist toch van te voren dat dit zou gebeuren!
Inderdaad. Dat klopt. God weet van te voren ook hoe alles finaal zou aflopen. Laat mij uitleggen:
1. Door de zondeval konden de duivel en de mens inderdaad heel veel kwaad begaan - verschrikkelijk veel kwaad (denk ook aan de kruisiging van Gods Zoon!), maar weet dat dit hun eigen verantwoordelijkheid (verantwoordelijkheid is eigen aan een hoger schepsel) was als schepselen met een vrije wil, niet zomaar als geprogrammeerde robots.
2. Door de zondeval en de (zo leek het) eeuwige verloren toestand kon God Zélf naar de aarde komen als mens, en zijn menselijk leven afstaan in ruil voor de mens - goed voor alle mensen - en kon zo de mens Zijn liefde tonen - een liefde die ging langs martelingen en de kruisdood, het afgeven van Zijn leven. Zo - in liefde - kocht de Heer Jezus, de vleesgeworden God, de mens vrij.
3. Door de loskoping van het kruis zullen miljoenen mensen eeuwig leven in de hemelen verkrijgen - iets wat Adam niet had, en in Christus gesteld worden, als zij Hem geloven.
Nu bestaat de mens enkele duizenden jaren, maar besef je goed wat “eeuwig” is? Die eeuwigheid, welke miljoenen mensen door Christus verkrijgen, in de grootste gelukzaligheid, is zo groots en onbeschrijfelijk - daartegen vallen die duizenden jaren van ‘s mensen droevige bestaan haast in het niets. Denk als voorbeeld aan één centimeter op een lintmeter die oneindig lang is.
God wist van tevoren dus ook wat het eindresultaat zou zijn. En daar ging Hij voor.

Hier stop ik voorlopig. Ik heb je een kort perspectief gegeven, en vele elementen daarin vergen nadere uitleg, maar misschien heb ik hiermee het principe voor jou duidelijk gemaakt. Ik zou nu eerst graag willen horen hoe je hierover denkt, voordat ik verder ga. Alles op de juiste tijd en in de juiste mate.

Je kan ook verder lezen op: http://users.skynet.be/fa390968/zonde&bekering2.htm[/

Denk hier goed over na. Lees er niet snel overheen. En als je ertoe bereid bent: bidt tot God door de Heer Jezus Christus opdat Hij je verlicht. Hij zal je niet in de steek laten. Hij heeft ook voor jou geleden voor de gevolgen van de menselijke opstand (= de zonde), tot eeuwig leven voor de mens. Bid tot de Almachtige God, en doe niet zoals koning Nebukadnezar, in Daniël 5:23: “maar die God, in Wiens hand uw adem is, en bij Wie al uw paden zijn, hebt gij niet verheerlijkt”. Gods zegen toegewenst in je onderzoek,

E-mail: [email protected]
Homepage: http://users.skynet.be/fa390968/index.htm of http://www.verhoevenmarc.be/index.htm[
Ga hier naar de Nieuwste Artikelen of http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 1 september 2007 om 20:38.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 20:35   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier een studie met het antwoord op uw vraag. En hebt gij dan geen vrije wil ? Dat Hij kon voorzien dat het mis zou gaan betekent niet dan Hij dat ook wilde of gepland had. Dat is juuist het bewijs van liefde: God wil mensen de keus laten met Hem relatie te hebben op basis van liefdeuit vrije keus ipv uit moeten. Met het risico dat het mis gaat.
En tja het ging mis, en dan toch nog willen helpen en ons uit ons eigen miserie halen.

“God is alwetend - waarom
schept[SIZE=5] [/SIZE]Hij dan het[SIZE=5] [/SIZE]kwaad?”

[FONT=Verdana][SIZE=3]Een vraag van een lezer[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana]Hallo Marc,[/FONT]
[FONT=Verdana]Bedankt voor je bericht. Ik wil wel graag antwoord om er serieus over na te denken.[/FONT]
[FONT=Verdana]De kernvraag blijft: God is alwetend, waarom schept Hij dan het kwaad terwijl Hij weet wat de gevolgen zijn?[/FONT]
[FONT=Verdana]Met vriendelijke groet,[/FONT]
[FONT=Verdana]xxx[/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=3]Antwoord:[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Beste xxx, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Graag zal ik je antwoorden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vooreerst, je vraag bevat een stellingname die niet klopt: God schept het kwaad, volgens jou, maar dat is niet zo. Ik leg uit: [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]De mens werd geschapen naar Gods beeld en gelijkenis: “En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; als man en vrouw schiep Hij hen” - Genesis 1:27. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dit betekent dat de mens, in tegenstelling tot de dieren, een wil heeft om te kiezen wat hij/zij zal doen. In tegenstelling tot de dieren heeft hij ook iets wat eigen is aan God: hij bezit een hogere geest; een geest die kan zeggen “ik besta”, een bewustzijn dat de dieren niet bezitten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu, toen God de mens maakte had hij geen dier voor ogen, geen wezen met louter een instinct, geen robot, geen veredelde computer, maar iets van Hemzelf, een mens naar Zijn beeld die eigen morele beslissingen kan nemen, met een vrije wil. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Als zodanig kon de mens voornamelijk twee richtingen uit: zijn Schepper getrouw blijven aanhangen, óf Hem in de steek laten en zijn eigen weg kiezen. Of juister nog: Gods soevereiniteit dienen, óf een eerder geschapen engel volgen die reeds zijn eigen weg was gegaan, namelijk Lucifer die Satan (tegenstrever) werd en zijn horde gevallen engelen (demonen). [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Met dat laatste ga ik dus even een dimensie hoger: er was al eens eerder een opstand geweest tegen God, door de aartsengel Lucifer, nadien de Satan of duivel genoemd, samen met zijn aanhangers (demonen). Zij zijn de enige machten van het kwaad. Definitie van “kwaad”: alles wat niet uit God is, en zo ook is alle lijden in deze wereld in eerste instantie aan die kwade machten te wijten, en in tweede instantie aan de mens die vrijwillig voor hen koos en de Satan tot zijn god maakte. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ik keer nu terug naar de schepping van de mens. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]De mens werd geschapen naar Gods beeld, en kon dus twee hoofdrichtingen uit: God of Satan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Wat zijn de gebeurde feiten? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Genesis zegt ons dat de mens vrijwillig koos ... voor de Satan. Die had de mens verleid door te zeggen dat God eigenlijk niet de hele waarheid sprak, dat de mens niet zou sterven als hij zondigde, en dat de mens “als God” zou worden, “kennende” ... De mens zou door Satans verleiding meer gaan weten, “als God zijn”, hoger worden dan wat hij nu als vleselijk schepsel was. Lees Genesis 3. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om kort te gaan: de mens werd gestraft doordat hij in opstand kwam tegen zijn Schepper. Als gevolg daarvan zou hij wel degelijk sterven, zoals door God vooraf gezegd was. En zijn nakomelingen werden belast met de erfzonde, zoals een slechte boom geen goede vruchten kan voortbrengen. De mens kwam in een rampzalige toestand doordat hij in een verdorven toestand kwam en de geest van Satan voortaan gehoorzaamde. Van een vrije goddelijke wil, ging hij over tot een gebonden slachtoffer van zijn nieuwe god: Satan en zijn horden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]God heeft het kwaad niet gewild maar sommigen van Zijn hemelse schepselen (engelen), en het eerste mensenpaar, hebben met Hem gebroken en zijn zelf de veroorzakers van het kwaad. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu, ik weet het, je vraag is: God wist toch van te voren dat dit zou gebeuren! [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Inderdaad. Dat klopt. God weet van te voren ook hoe alles finaal zou aflopen. Laat mij uitleggen: [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1. Door de zondeval konden de duivel en de mens inderdaad heel veel kwaad begaan - verschrikkelijk veel kwaad (denk ook aan de kruisiging van Gods Zoon!), maar weet dat dit hun eigen verantwoordelijkheid (verantwoordelijkheid is eigen aan een hoger schepsel) was als schepselen met een vrije wil, niet zomaar als geprogrammeerde robots. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2. Door de zondeval en de (zo leek het) eeuwige verloren toestand kon God Zélf naar de aarde komen als mens, en zijn menselijk leven afstaan in ruil voor de mens - goed voor alle mensen - en kon zo de mens Zijn liefde tonen - een liefde die ging langs martelingen en de kruisdood, het afgeven van Zijn leven. Zo - in liefde - kocht de Heer Jezus, de vleesgeworden God, de mens vrij. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3. Door de loskoping van het kruis zullen miljoenen mensen eeuwig leven in de hemelen verkrijgen - iets wat Adam niet had, en in Christus gesteld worden, als zij Hem geloven. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu bestaat de mens enkele duizenden jaren, maar besef je goed wat “eeuwig” is? Die eeuwigheid, welke miljoenen mensen door Christus verkrijgen, in de grootste gelukzaligheid, is zo groots en onbeschrijfelijk - daartegen vallen die duizenden jaren van ‘s mensen droevige bestaan haast in het niets. Denk als voorbeeld aan één centimeter op een lintmeter die oneindig lang is.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]God wist van tevoren dus ook wat het eindresultaat zou zijn. En daar ging Hij voor. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hier stop ik voorlopig. Ik heb je een kort perspectief gegeven, en vele elementen daarin vergen nadere uitleg, maar misschien heb ik hiermee het principe voor jou duidelijk gemaakt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ik zou nu eerst graag willen horen hoe je hierover denkt, voordat ik verder ga. Alles op de juiste tijd en in de juiste mate. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Je kan ook verder lezen op: [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://users.skynet.be/fa390968/zonde&bekering2.htm[/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman] [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Denk hier goed over na. Lees er niet snel overheen. En als je ertoe bereid bent: bidt tot God door de Heer Jezus Christus opdat Hij je verlicht. Hij zal je niet in de steek laten. Hij heeft ook voor jou geleden voor de gevolgen van de menselijke opstand (= de zonde), tot eeuwig leven voor de mens. Bid tot de Almachtige God, en doe niet zoals koning Nebukadnezar, in Daniël 5:23: “maar die God, in Wiens hand uw adem is, en bij Wie al uw paden zijn, hebt gij niet verheerlijkt”. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gods zegen toegewenst in je onderzoek, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Marc [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman]E-mail: [email protected][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Homepage: http://users.skynet.be/fa390968/index.htm of http://www.verhoevenmarc.be/index.htm[/FONT]
[FONT='Times New Roman']Ga hier naar de Nieuwste Artikelen of http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm[/FONT]
En u komt mij nu vertellen wat God al dan niet wilt of wilde en wanneer hij iets wilt of niet wilde.

Dan vraag ik me af hoe u dat in 'godsnaam' allemaal kunt weten. Maar dat gaat u ons nu zeker vertellen.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2007 om 20:38.
Oud 1 september 2007, 20:51   #35
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u komt mij nu vertellen wat God al dan niet wilt of wilde en wanneer hij iets wilt of niet wilde.

Dan vraag ik me af hoe u dat in 'godsnaam' allemaal kunt weten. Maar dat gaat u ons nu zeker vertellen.
Ik had het over relatie, dus vandaar weet ik het. God vraagt een relatie met Hem aan te gaan en dat moet ieder mens ZELF voor kiezen. Vrije wil, God dwingt niet. En dan geeft God zelf uitleg, maar als ge die relatie niet zelf aangaat dan blijft ge in onzekerheid en eigen gemaakte pogingen en religie.
Christendom is maar een flauw afspiegeling van wat Jezus wou: een relatie met mensen. En de kerken hebben er een systeem van gemaakt.
Ik praat, ondanks fouten enz... uit ervaring en de toetsteen van die ervaring is de bijbel die de geschiedenis en de feiten omtrent Jezus en die relatie vertelt.
Ik ben zelf op onderzoek gegaan of het waar was, want ik ben van nature heel kritisch en onderzoekend iemand.
Ik slik niet zomaar wat ze me vertellen en dat verwijt men soms.
Tja , het heeft voor-en nadelen.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 21:09   #36
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf op onderzoek gegaan of het waar was, want ik ben van nature heel kritisch en onderzoekend iemand.
Persoonlijke ervaring is jouw waarheid, maar niet dé waarheid.

Wat betreft “God is alwetend - waarom schept Hij dan het kwaad?”

Daar heeft nog geen enkele theoloog een deftig antwoord op gegeven.
Enige mogelijkheid is 1 van de 3 aan god geattribueerde kenmerken, omniscient, omnipotent en omnibenevolent, weg te laten.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 1 september 2007 om 21:10.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 22:03   #37
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Persoonlijke ervaring is jouw waarheid, maar niet dé waarheid.

Wat betreft “God is alwetend - waarom schept Hij dan het kwaad?”

Daar heeft nog geen enkele theoloog een deftig antwoord op gegeven.
Enige mogelijkheid is 1 van de 3 aan god geattribueerde kenmerken, omniscient, omnipotent en omnibenevolent, weg te laten.
Het kwaad is niet doelgeschapen door God.

Het kwaad is een afwezigheid van God.

Door zijn Logos (Woord, Orde) ordende hij de kosmos uit chaos.
Uit de chaos ordende hij ook het goede. Waar het goede ontbrak, daar is het kwaad. Het zorgen voor het kwaad is geen scheppingsdaad. Het is een 'neveneffect' van het scheppen van het goede; door de scheiding en ordening van chaos tot kosmos.

Was Hij dan niet alwetend? Kon Hij dan niet voorzien dat dit neveneffect zou ontstaan? Jawel, maar Hij bemint zozeer de mens dat Hij de mens vrij wil laten: de mens kan volledig vrij kiezen tussen goed en kwaad. Dit maakt de mens vrij en geen slaaf van God.

Het christengeloof is geen slavengodsdienst, maar een godsdienst van liefde en het goede! Deus Caritas Est.
Oud 2 september 2007, 00:07   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Bon, het is dus onmogelijk hier een deftige discussie te hebben.
Oud 2 september 2007, 00:31   #39
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Zalig, ik wil zo'n t-shirt.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 00:32   #40
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zalig, ik wil zo'n t-shirt.
Jij niet alleen. Ik ga volgend jaar op reis naar de VS, moet het tegen dan zeker hebben.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be