Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

Discussietools
Oud 18 februari 2004, 13:02   #21
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.

Ik heb de indruk dat FDW de hit-and-run strategie toepast.
Niets is absoluut. Ik hoop dat binnen 50 of 100 jaar de "Universele" Verklaring van de Rechten van de Mens verder zijn uitgediept, geactualiseerd en verfijnd. En daarom moet het mogelijk zijn om bepaalde zaken eruit in vraag te stellen door afwijkende meningen, hoe zot deze ook zijn.

Integrisme leidt tot verstarring, of dat nu wetenschappelijk, filosofisch, of religieus is. We zijn ondertussen toch ook al voorbij "de Tien Geboden" geevolueerd.
In die discussie had ik het wel over het EVRM, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en niet het Universeel Verdrag waaruit jij citeert. Het huidige proces tegen de drie vzw's gaat dan ook om het afschaffen van dodaties (geen verbod op de partij zelf) als blijkt dat zij het EVRM niet toepassen of overtreden.

Dat verdrag kan je hier vinden:

Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
http://villa.intermax.nl/wob/wet/evrm.htm

Het UVRM dat jij hier aanhaalt (Universele Verklaring van de Rechten van de Mens) dateert alweer van 10 december 1948.

Het EVRM daarentegen, werd in de loop der jaren verschillende keren aangepast namelijk in 1970, 1971, 1990, 1994 en 1998 en wordt binnenkort alweer aangevuld.

Het bewuste artikel vind je hier:
  • Artikel 10 - Vrijheid van meningsuiting

2.Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid,territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.

Artikel 11 - Vrijheid van vergadering en vereniging

Punt 2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voorde bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 13 - Recht op een daadwerkelijk rechtsmiddel Een ieder wiens rechten en vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld, zijn geschonden, heeft recht op een daadwerkelijk rechtsmiddel voor een nationale instantie, ook indien deze schending is begaan doorpersonen in de uitoefening van hun ambtelijke functie.

Artikel 14 - Verbod van discriminatie Het genot van de rechten en vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld, moet worden verzekerd zonder enig onderscheid op welke grond ook, zoals geslacht, ras, kleur, taal, godsdienst, politieke of andere mening,nationale of maatschappelijke afkomst, het behoren tot een nationale minderheid, vermogen, geboorte of andere status.

Artikel 17 - Verbod van misbruik van recht Geen der bepalingen van dit Verdrag mag worden uitgelegd als zou zij voor een Staat, een groep of een persoon het recht inhouden enige activiteit aan de dag te leggen of enige daad te verrichten met als doel de rechten of vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld teniet te doen of deze verdergaand te beperken dan bij dit Verdrag is voorzien.

Artikel 18 - Inperking van de toepassing van beperkingen op rechten De beperkingen die volgens dit Verdrag op de omschreven rechten en vrijheden zijn toegestaan, mogen slechts worden toegepast ten behoeve van het doel waarvoor zij zijn gegeven.TITEL II - EUROPEES HOF VOOR DE RECHTEN VAN DE MENS

Ziezo, hier kan je weer een eindje verder mee.
Oud 18 februari 2004, 13:37   #22
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Niets is absoluut. Ik hoop dat binnen 50 of 100 jaar de "Universele" Verklaring van de Rechten van de Mens verder zijn uitgediept, geactualiseerd en verfijnd. En daarom moet het mogelijk zijn om bepaalde zaken eruit in vraag te stellen door afwijkende meningen, hoe zot deze ook zijn.

Integrisme leidt tot verstarring, of dat nu wetenschappelijk, filosofisch, of religieus is. We zijn ondertussen toch ook al voorbij "de Tien Geboden" geevolueerd.
In die discussie had ik het wel over het EVRM, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en niet het Universeel Verdrag waaruit jij citeert. Het huidige proces tegen de drie vzw's gaat dan ook om het afschaffen van dodaties (geen verbod op de partij zelf) als blijkt dat zij het EVRM niet toepassen of overtreden.

Alle dan, speciaal voor u:

Niets is absoluut. Ik hoop dat binnen 50 of 100 jaar de "Europese" Verklaring van de Rechten van de Mens verder is uitgediept, geactualiseerd en verfijnd. En daarom moet het mogelijk zijn om bepaalde zaken eruit in vraag te stellen door afwijkende meningen, hoe zot deze ook zijn.

Oud 18 februari 2004, 13:40   #23
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

Alle dan, speciaal voor u:

Niets is absoluut. Ik hoop dat binnen 50 of 100 jaar de "Europese" Verklaring van de Rechten van de Mens verder is uitgediept, geactualiseerd en verfijnd. En daarom moet het mogelijk zijn om bepaalde zaken eruit in vraag te stellen door afwijkende meningen, hoe zot deze ook zijn.

Ik herhaal, want je blijft volharden in je dwaasheid:

Het UVRM dat jij hier aanhaalt (Universele Verklaring van de Rechten van de Mens) dateert alweer van 10 december 1948.

Het EVRM daarentegen, werd in de loop der jaren verschillende keren aangepast namelijk in 1970, 1971, 1990, 1994 en 1998 en wordt binnenkort alweer aangevuld.

Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
http://villa.intermax.nl/wob/wet/evrm.htm

Lees het eerst en kom dan nog eens terug.
Oud 18 februari 2004, 13:51   #24
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
thePiano, met alle respect: ge geeft geen antwoord op het inhoudelijke van mijn argumenten.

Als ge u dan verlaagd tot beledigingen, dan eindigt voor mij de discussie.
Oud 18 februari 2004, 13:54   #25
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
thePiano, met alle respect: ge geeft geen antwoord op het inhoudelijke van mijn argumenten.
Alvorens op het inhoudelijke in te gaan, vind ik wel dat we het eerst eens moeten zijn over de feiten.

1) Jij zegt het UVRM en het gaat over het EVRM.

2) Jij zegt dat het UVRM achterhaald is, en dat zeg ik ook, maar je zegt dat ook over het EVRM en dat is helemaal niet correct.

3) Jij zegt dat al het 3de proces loopt tegen het VB, dat is niet waar: het is nog altijd het eerste.

Als we het eens kunnen zijn over die drie punten, zal ik op de rest ook antwoorden.
Oud 18 februari 2004, 14:17   #26
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
1) Jij zegt het UVRM en het gaat over het EVRM.
Drukfout mijnentwege.

Citaat:
2) Jij zegt dat het UVRM achterhaald is, en dat zeg ik ook, maar je zegt dat ook over het EVRM en dat is helemaal niet correct.
Ge bevestigt de eerste stap in mijn redenering: het EVRM moet kunnen blijven evolueren om relevant te blijven.
Tweede stap in de redenering: vrije meningsuiting over het EVRM is hiervoor nodig, van wie dat ook komt, en hoe zot het ook klinkt. En dit is in tegenspraak met het PC integrisme.

Citaat:
3) Jij zegt dat al het 3de proces loopt tegen het VB, dat is niet waar: het is nog altijd het eerste.
Wat ik bedoel is dat het nu de derde rechter is aan wie gevraagd wordt een uitspraak te doen ten gronde over de beschuldigingen aan het adres van de drie VB VZW's. (Het Hof van Cassatie tel ik dus niet mee). Indien het zou gaan om een duidelijke, onbetwistbare overtreding, hoe komt het dan dat de eerste twee rechters het VB niet hebben schuldig verklaard ?

Citaat:
Als we het eens kunnen zijn over die drie punten, zal ik op de rest ook antwoorden.
Ben benieuwd.......................................... ..........................................
Oud 18 februari 2004, 16:25   #27
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat ik bedoel is dat het nu de derde rechter is aan wie gevraagd wordt een uitspraak te doen ten gronde over de beschuldigingen aan het adres van de drie VB VZW's. (Het Hof van Cassatie tel ik dus niet mee). Indien het zou gaan om een duidelijke, onbetwistbare overtreding, hoe komt het dan dat de eerste twee rechters het VB niet hebben schuldig verklaard ?
Omdat zij zich onbevoegd verklaarden. Je zou de toelichting omtrent de motivatie van dit oordeel daarover moeten doornemen. Maar ook daar is dispuut over. Elke partij heeft zo zijn versie van de feiten en interpreteert het zoals het hem uitkomt. Zoals ik al zei, sprak het VB steeds van een 'overwinning'.

Ik heb geen tijd en ook geen zin om al die verslagen terug te gaan doornemen, want dat zijn lange epistels, in moeilijk juridisch nederlands geschreven.

Ten andere, zoals ik al zei zal ongeacht de uitslag van dit proces, nog altijd niet het einde betekenen. Eén van de twee partijen zal altijd weer in Cassatie gaan, en dat zal dan weer hervat worden op zijn vroegst in het najaar. Ook weet ik niet of een hoger beroep dan Cassatie in dit geval mogelijk is. (Raad van State? Hof van Straatsburg?)

Voor de rest denk ik dat in deze draad ik alles beantwoord heb.
Oud 18 februari 2004, 17:26   #28
McDaddy
Partijlid

McDaddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bedoelt U dat U hiermee de volgende citaten herziet, of dat ze U die gewoon 'opbergt' waar dat 70-puntenplan ook 'opgeborgen' ligt?

(Van Daele; iets opbergen: iets wegleggen, bestemd voor later gebruik)

Filip Dewinter (VB) op 14 juni 1992:
"Wat mij betreft is het Verdrag van de Rechten van de Mens ondergeschikt aan het principe van Eigen Volk Eerst, al de rest is larie en apekool."

Gerolf Annemans (VB-Kamerlid) op 15 juni 1992:
"Het Vlaams Blok voelt zich niet gebonden door de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Die VN-verklaring is mee opgesteld door mensen uit Senegal en Ivoorkust. Daarmee moeten wij hier in Borgerhout geen rekening mee houden."
Ik heb de indruk dat FDW de hit-and-run strategie toepast. We hadden eigenlijk beter een forumsessie met Ancapa gedaan. Die kan nog beter propaganda van het Blok posten, zonder erover in discussie te gaan.
We zullen maar zwijgen over N-VA zeker? De partij die het vlaamse volk verraad.

Eerst met het Egmontpact om in de regering te kunnen zetelen.
En nu met een kartel met de meest begicistische partij in België om toch maar in de regering te komen.

Dat is pas huichelarij.
McDaddy is offline  
Oud 18 februari 2004, 17:29   #29
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McDaddy
Citaat:

Ik heb de indruk dat FDW de hit-and-run strategie toepast. We hadden eigenlijk beter een forumsessie met Ancapa gedaan. Die kan nog beter propaganda van het Blok posten, zonder erover in discussie te gaan.
We zullen maar zwijgen over N-VA zeker? De partij die het vlaamse volk verraad.

Eerst met het Egmontpact om in de regering te kunnen zetelen.
En nu met een kartel met de meest begicistische partij in België om toch maar in de regering te komen.

Dat is pas huichelarij.
Waarom begint U nu over de N-VA? Wat heeft de N-VA hiermee vandoen?

En ken Uw geschiedenis: Het Egmontpact is een kwarteeuw oud. Welke politici van de N-VA waren daar volgens U voor verantwoordelijk?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be