![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementslid
|
![]() Er is toch wel iets mis met ons geldsysteem als je ziet dat mensen en kinderen overal minder tellen dan de centen
Dat ligt niet aan de mensen. Maar aan de afspraken rond geld wereldwijd in deze laatse honderd jaar die ons aan de rand van een afgrond drijven.... http://www.yesmagazine.org/article.asp?ID=886 lees wat Bernard Lietaer te zeggen heeft Ex directeur Nat Bank en financieel expert |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In de practische realiteit die zich heeft gevormd buiten liberale boekenweetjes bestaan er nu eenmaal dingen die een maatschapij zich enkel kan permiteren wanneer er collectief in geinvesteerd word. Ik denk dan bevoorbeeld aan wegenaanleg of witte tornados. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Vreemdeling
|
![]() het memorandum van de Brusselaars
Het 2de Brussels Manifest opgesteld door Manifesto in samenwerking met bruXsel.org en Aula Magna, werd deze voormiddag in Brussel aan de pers voorgesteld. Dit Manifest is het vervolg op de Oproep « Nous existons ! Wij Bestaan ! We exist ! », die op 19 december 2007 door bruXsel.org werd gelanceerd en die intussen door ruim 10.000 burgers van diverse afkomst en uit allerlei kringen ondertekend werd. Het is gebaseerd op de besluiten van het colloquium « Uitdagingen en ambities van een hoofdstedelijk Gewest » dat door Aula Magna op 2 en 3 maart gehouden werd. Dit 2de Brussels Manifest verwoordt de verwachtingen en de voorstellen van de inwoners van het Brussels Gewest met betrekking tot de zeven belangrijkste politieke en institutionele uitdagingen voor de toekomst van Brussel en de twee andere Gewesten van het land. 1. DRIE EVENWAARDIGE GEWESTEN. Elke institutionele hervorming moet de 3 Gewesten van het land de kans geven zich met gelijke tred te ontplooien. Als Gewest heeft Brussel recht op even veel erkenning, respect, autonomie en bescherming als Vlaanderen en Wallonië. 2. SPECIFIEK ONDERWIJS. Elke institutionele hervorming moet Brussel de bevoegdheden en de middelen geven om een krachtdadig, coherent en aangepast antwoord te bieden aan de acute crisis inzake onderwijs en werkgelegenheid. 3. EEN BRUSSELS CULTUREEL BELEID. Elke institutionele hervorming moet Brussel de bevoegdheden en de mogelijkheden geven om culturele activiteiten te bevorderen die specifiek zijn voor het Gewest zelf, zonder daarom minder gastvrijheid te verlenen aan culturele activiteiten die de rijkdom van het hele land weerspiegelen. 4. EEN BILLIJKE FINANCIERING. Elke institutionele hervorming moet bijdragen tot een rechtvaardige en efficiënte financiering van het Brussels Gewest, rekening houdend met de diensten die Brussel als hoofdstad verstrekt en met een verantwoordelijke en duurzame solidariteit tussen alle bewoners van de federale staat. 5. FUNCTIONELE INTEGRATIE MET DE BRABANTSE RAND VAN BRUSSEL. Elke institutionele hervorming moet leiden tot een betere functionele integratie van het Gewest en de Brabantse rand. 6. BRUSSELSE POLITIEKE PARTIJEN. Elke institutionele hervorming moet een herziening van het kiesstelsel inhouden dat de mogelijkheid schept tot federerende projecten op federaal en op Brussels gewestelijk niveau, en dat de vorming van politieke groeperingen op gewestelijke leest bevordert, en niet op basis van de gemeenschappen. 7. EEN CONVENTIE. Elke institutionele hervorming moet worden voorafgegaan door een grondige, democratische en transparante reflectie. Wij pleiten voor de oprichting van een conventie van volksvertegenwoordigers van federaal en subfederaal niveau, vertegenwoordigers van de verschillende regeringen en van het maatschappelijk middenveld. Het volledig Manifest kan worden geraadpleegd op www.manifestobru.be De Oproep aan de Brusselaars kan nog hier getekend worden |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burgemeester
|
![]() Duupje, gaan uw kinderen soms naar een school van 'de heilige familie'?
Bij mijn zoontje hebben ze ook tuttifrutti. Ze krijgen van school wekelijks op een bepaalde dag een stuk fruit. Verder zijn er idd kosten aan onderwijs, maar iedereen bepaalt ook hoeveel. Als je je kind ieder jaar een nieuwe kiplingboekentas wil geven, en een nieuwe pennenzak dan loopt dat ook snel op. Men zou beter iets doen tegen het middelbaar onderwijs. Wij waren veplicht om voor wiskunde een casio rekenmachine of een texas instruments te kopen van een bepaald type. Nergens hebben we het goedkoper gevonden toen dan 1200frank (is al een tijdje geleden ![]() We moesten ook een passer hebben, mijn wiskundeleerkracht gooide de mijne in de klas de vuilbak in omdat het volgens haar een flutpassertje was. Ik heb er op gereageerd dat dat ding niets anders moet kunnen dan cirkeltjes tekenen, en ben hem terug uit de vuilbak gaan halen. Verders ook een geodriehoek. Voor Nederlands: een prismawoordenboek waarin niets geschreven is (tegen spieken). Voor Geschiedinis: een atlas van de algemene geschiedenis Aardrijkskunde: een atlas Plastische opvoeding: 40 kleurpotloden van bruynzeel. 10 grijze potloden HB en dan allemaal verschillende achtervoegsels, vijf penselen verschillende diktes, plakaatverf, waterverf, een profileerpennetje, chinese inkt, een blok papier van vastgestelde dikte, een groot tekenkaft, een lat van 40cm. Turnen: sportschoenen met effen witte zool, een t-shirt van de school en een donkerblauw broekje. Om nog maar te zwijgen als je een specifieke richting kiest zoals verzorging, dan komen daar nog eens verpleegpakken bij, die stukken van mensen kosten. Het middelbaar onderwijs kost heel veel, nog eens bovenop de schoolboeken die je al moet kopen voor Nederlands, frans, engels, duits, wiskunde, bedrijfshuishoudkunde, geschiedenis, aardrijkskunde, chemie, fysica,.... Een duur grapje, het onderwijs als je t mij vraagt. Het kleuteronderwijs valt al bij al nog mee, de schoolrekeningen zijn hier rond de 10euro per maand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee Isa, de oudste zit in het gemeenschapsonderwijs (ik gruwel van kathoscholen).
Maar idd, krijgen elke dinsdag stuk fruit dat de directie afhaalt 's morgens op de veiling hier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() ok, heilige familie is een katholieke school ![]() Het is maar wat je meekrijgt van opvoeding ook natuurlijk, mijn ouders zijn erg katholiek en ik ben ook zo opgevoed. Ik heb altijd op katholieke scholen gezeten dus was het voor mij een logische keuze om ze ook op een katholieke te doen. De grens vervaagt ook wel vind ik, de school van mijn zoontje is niet zo katholiek, er wordt niet meer gebeden, er zitten geen nonnetjes, in zijn klas zitten verschillende islamieten, er wordt voor de warme maaltijd zelfs een alternatief voorzien als er varkensvlees wordt geserveerd. Dus ja eigenlijk kan je dat niet meer katholiek noemen ![]() Dit tuttifrutti is blijkbaar gangbaar dan in meerdere scholen, een goed initiatief, maar ik vraag me af wat ze ermee bereiken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De warme maaltijden bij de oudste op school zijn bvb elke dag in het teken van het klavertje vier. Ze doen daar ook enorm veel sport, ook op woensdagnamiddag. Het "gezonde geest in gezond lichaam" principe. Van jongs af aan aanleren en hopen dat het een gewoonte wordt bij hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik heb natuurlijk wel nog jonge kinderen, een kind van negen jaar beslist daar wss al meer zelf in. Dus in de lagere school vind ik dat zinvol, maar in de kleuterschool zouden ze daar beter meer de ouders in betrekken. Zijn juf zei vandaag: arno is een gezonde jongen he alle dagen zijn fruit mee. Ik babbelde er met haar over verder en blijkbaar zijn er uit de klas van 24 leerlingen slechts twee die fruit meebrengen. De school waar jouw kinderen gaan lijkt mij anders wel een goede school! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij in een Franse colère doet schieten zijn die abonnementen op tijdschriften die de school de ouders wil aansmeren. Ik vind dit pure commerce. Is het normaal dat een school je een Knack-abonnement wilt aansmeren voor een puber van 14 jaar ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het basisonderwijs vallen de kosten nog best mee. Nu de basisscholen 45 € per leerling hebben gekregen, denk ik dat de grootste kost nog de boekentas is. Tot mijn grote verbazing had mijn tweeling na de eerste schooldag toch nog een briefje mee met wat de kinderen nodig hebben op school. Zoals we deze week in de krant konden lezen zijn er inderdaad scholen die ondanks de subsidie van 45 € per leerling enkel betalen wat de ouders zelf niet hebben gekocht, wat uiteindelijk de bedoeling niet is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga het niet doen. Je fantaseert het wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ahja, en een overjaarse Prisma van 1975 ! (ik kan er echt niet over ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hier wordt enorm veel gedaan voor de kinderen, veel sportactiviteiten in de naschoolse mogelijkheden, en dat was wel iets dat ik in Antwerpen op de vorige school mistte, daar had je die keuzes niet. Maar het is echt wel zo, dat hier meer ouders toch bewuster zijn rond voeding. En dat is maar goed ook ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk Lombas. Ik heb ooit een mandaat van drie jaar gehad als voorzitter van wat ooit officieel de schoolraad werd genoemd. Discussies over schoolreizen, in domein Hambay bij spa-monopole. Afbetalingsplannen voorzien of niet voor de ouder die het bedrag niet ineens kan betalen. Als je naar de website gaat lees je dat er afzonderlijke ruimtes voorzien zijn voor leerkrachten. Prijzen kan je enkel opvragen als je leerkracht of directeur bent. Ik kreeg er gewetensproblemen bij. Net als de leerkrachten die op de kap van de betalende ouder gratis deelnemen aan een schoolreis zijn er ook die gratis genieten van dure abonnementen en rekenmachines. Een voorbeeld. Waarom denk je dat leerkrachten en hun kroost op sommige dagen gratis worden uitgenodigd in Plopsaland ? Die Plop-familie wil dat de juf en meester een schoolreis organiseren naar hun pretpark. Ik was er bij als echtgenoot van. Ik word ziek van dergelijke praktijken ook al heb ik geen cent moeten betalen voor de uitstap. Wil je nog voorbeelden ? Maar ok. ik ben benieuwd naar jou mening over mijn ouderschap. Laatst gewijzigd door Rudy : 5 september 2007 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#37 |
Gouverneur
|
![]() Eigenlijk vind ik het niet zo erg dat men bepaalde spulletjes zelf moet/mag kopen... Die stiften en kleurpotloden worden toch ook thuis gebruikt? Bovendien leert men misschien beter op dingen te letten? weten doe ik het natuurlijk niet...
Maar alles met redelijkheid.. ik zie bijvoorbeeld niet in waarom men met school naar plopsaland zou moeten gaan... Vooral het secundair onderwijs is zeer duur, vind ik... en zeker voor het technisch en beroepsonderwijs.. het secundair onderwijs kan nog meevallen (althans vroeger toch) op voorwaarde dat men wat voorzichtig is bij het plannen van buitenschoolse activiteiten: ik bedoel: voorstellingen, excursies etc.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Jij kent blijkbaar testaankoop niet goed. Die spannen desnoods een proces in tegen knack, als ze ergens kunnen bewijzen dat die er voor iets tussenzitten...