Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 14:43   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb altijd op een jongensschool gezeten. Ik heb dat eigenlijk niet als negatief ervaren en heb er ook later geen problemen mee gehad. Wel was het zo dat ik buiten school via sport veel contact had met het andere geslacht, we samen veel op stage moesten. Ik heb daar leren omgaan met meisjes/vrouwen. Als dat buitenschools contact er niet is, dan kan ik begrijpen dat dit problemen kan geven eens men van school gaat en onvermijdelijk veel contacten krijgt op werkvloer/hogeschool. Daarom ben ik ook voorstander van gemengde scholen.
komkom, die gemengde contacten komen er voor de meesten toch wel in het hoger onderwijs ... dat lijkt me niet echt een argument tegen het OOK bestaan van niet-gemengde scholen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:43   #22
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als er ook gemengde scholen én jongens- én meisjesscholen bestaan ... dan kan je toch niet volhouden dat het om een discriminerend systeem gaat ... dan is er gewoon de extra keuze.
Dan dient men ook de gevolgen van die keuze te dragen: dat de overheid geen gesloten systeem kan en mag financieren.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:44   #23
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Daar heeft u gelijk. Ook creativiteit wordt niet beloond, enkel orde en stiptheid.
De bin-normen stonden op meer punten op ons eindwerk dan het inhoud. Ik had er zo'n 60 uur aan gewerkt, was gebuisd. Anderen pleegden quasi plagiaat maar hadden mooie uitlijning en inhoudentabel. 55/60.
Pas op, ook aan de universiteit is vorm zeer belangrijk. Eén prof zei zelfs letterlijk: "u mag mij verschrikkelijke onzin afgeven, maar uw indelingen, uw voetnoten en uw opmaak moeten zeker in orde zijn".
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:46   #24
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
komkom, die gemengde contacten komen er voor de meesten toch wel in het hoger onderwijs ... dat lijkt me niet echt een argument tegen het OOK bestaan van niet-gemengde scholen
Ik stel toch net dat die contacten er komen op de hogeschool? Ik zeg dat het juist daar is dat het problemen kan geven. Ik kan me perfect inbeelden dat er jongens zijn die amper contact gehad hebben met meisjes tot ze daar aankomen, maar dan zijn ze wel al 18 jaar hé. Dat kan leiden tot rare toestanden.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:48   #25
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Citaat:
nee, die spelletjes verdwijnen tussen de meeste volwassenen vrijwel volledig. Bovendien zal iemand die zijn positie in het leven (ttz zijn studies toch al) heeft kunnen halen de anderen veel meer kunnen relativeren dank zij zijn reeds behaalde successen.

u leest mijn posts amper. ik stelde al dat er op niet-onderwijsgebied voldoende interactie bestaat tussen de sexen. ik bepleit dus geen segregatie, zeker geen complete segregatie, ik bepleit alleen de mogelijkheid van het organiseren van niet-gemengd onderwijs naast gemengd onderwijs voor diegenen die daarvoor kiezen.

ASS boomt. wsl als gevolg van veranderde voedingsgewoonten. (daarom bevatten de meeste vetstoffen tegenwoordig extra toegevoegde omega 3 vetzuren, in de States zelfs verplicht ... )
maar over psychiatrie en stoornissen wil ik met jou liever niet discussieren, je doet denigrerend over mensen met een handicap, en miskent blijkbaar het feit dat er kinderen bestaan die een speciale aanpak gewoon nodig hebben. dat kwetst mij en daarom wil ik over dit aspect niet verder met je debatteren.
Ik lees u posts wel. Ik kan inbrengen dat interactie tussen jongens en meisjes in de klas vaak veel meer inzicht geeft dan interactie in de discotheek of de zwemlessen. Iets waar ik u gelijk kan geven is: als men veel mensen bij elkaar een lange termijn dwingt te zijn, ontstaan intriges.
Complex onderwerp...

ASS door veranderde voedingsgewoonten? Daar zegt u inderdaad iets. Net hetzelfde gebeurt met allergie. In de tijd van mijn ouders was allergie iets onbekend. Nu hebben heel veel mensen het...

Betreffend mijn "kwetsend doen", sta mij toe om te zeggen dat u mijn posts beter moet lezen in plaats van beledigd te zijn zodra ik iets zeg wat aanvallend -kan- zijn. Ik heb niet voor niets een in real life minder bekend stuk uit mijn biografie hier neergepend om bij de discussie bij te dragen. Het is niet omdat ik geen stempel draag van de psychiater dat ik volledig stabiel ben. Ik probeer u de visie te geven van iemand die nooit een speciale behandeling heeft gekregen.

Mijn visie op mentale handicaps is langs geen kanten beledigend: ik vind het woord "disorder", opgelegd door de psychiatrie, een beledigend woord. Een "afwijking" is immers slechts hetgeen wat afwijkt van de statistische norm, en het is niet omdat niet iedereen een bepaalde eigenschap (of gebrek daarvan), manier van denken en de wereld zien, of manier van communiceren heeft dat deze persoon "vreemd" is. Wat is vreemd zijn, is het omdat de meerderheid het niet is dat het vreemd is?
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:48   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Dan dient men ook de gevolgen van die keuze te dragen: dat de overheid geen gesloten systeem kan en mag financieren.
wat voor flauwe kul is dat nu weer, alsof ouders die de keuze voor niet-gemengd onderwijs maken minder belastingen zouden betalen ...

je bent bovendien een krak in demagogisch taalgebruik, Willy, je verandert hier het beperken van een keuzevrijheid van de ouders ( DOOR VLAANDEREN ALS ENIGE STAAT TER WERELD) door de negatieve term 'gesloten systeem' wat conotatie moet oproepen met gesloten opvangcentrum, neem ik aan ...
Oud 4 september 2007, 14:49   #27
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel toch net dat die contacten er komen op de hogeschool? Ik zeg dat het juist daar is dat het problemen kan geven. Ik kan me perfect inbeelden dat er jongens zijn die amper contact gehad hebben met meisjes tot ze daar aankomen, maar dan zijn ze wel al 18 jaar hé. Dat kan leiden tot rare toestanden.
Klopt. Niet iedereen is sociaal en heeft een uitgaansleven.
Oud 4 september 2007, 14:54   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
had ik idd overgelezen ...

men zou dat kunnen opvangen (en in vele niet-gemengde scholen gebeurde dat vroeger ook) door allerlei interacties met andere niet gemengde scholen vh andere geslacht ... zo hadden wij in t vijfde middelbaar een gemengd schooltoneel (wat al van in t vierde voorbereid werd) ... die sociale contacten met 'het andere geslacht' waren dus onvermijdbaar ingebouwd ... en uiteraard liepen die verder na de repetitie uren en na de opvoering van dat toneel ...
Oud 4 september 2007, 14:59   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees u posts wel. Ik kan inbrengen dat interactie tussen jongens en meisjes in de klas vaak veel meer inzicht geeft dan interactie in de discotheek of de zwemlessen. Iets waar ik u gelijk kan geven is: als men veel mensen bij elkaar een lange termijn dwingt te zijn, ontstaan intriges.
Complex onderwerp...

ASS door veranderde voedingsgewoonten? Daar zegt u inderdaad iets. Net hetzelfde gebeurt met allergie. In de tijd van mijn ouders was allergie iets onbekend. Nu hebben heel veel mensen het...

Betreffend mijn "kwetsend doen", sta mij toe om te zeggen dat u mijn posts beter moet lezen in plaats van beledigd te zijn zodra ik iets zeg wat aanvallend -kan- zijn. Ik heb niet voor niets een in real life minder bekend stuk uit mijn biografie hier neergepend om bij de discussie bij te dragen. Het is niet omdat ik geen stempel draag van de psychiater dat ik volledig stabiel ben. Ik probeer u de visie te geven van iemand die nooit een speciale behandeling heeft gekregen.

Mijn visie op mentale handicaps is langs geen kanten beledigend: ik vind het woord "disorder", opgelegd door de psychiatrie, een beledigend woord. Een "afwijking" is immers slechts hetgeen wat afwijkt van de statistische norm, en het is niet omdat niet iedereen een bepaalde eigenschap (of gebrek daarvan), manier van denken en de wereld zien, of manier van communiceren heeft dat deze persoon "vreemd" is. Wat is vreemd zijn, is het omdat de meerderheid het niet is dat het vreemd is?
neemt niet weg dat er kinderen bestaan mét een stoornis (wat ik een neutraal en zeker niet negatief woord vindt) die geholpen zouden zijn met die keuzemogelijkheid ... en nu noodgedwongen in het buitengewoon onderwijs terechtkomen

ik weet t uit ervaring van één van mijn eigen kinderen (nb buiten zijn sociale stoornis veruit de inteligentste van de hoop) die dus nu in t buitengewoon zit (gelukkig niet weg te kwijnen, maar dat vergt van mij een jaarlijkse overtuigingsronde bij de leerkracht, die ik dan moet overhalen om hem toch wel genoeg schoolse uitdaging aan te bieden, waarop ze telkens versteld staan ... )
én ik haalde die kinderpsy aan, niet als gezagsargument, maar omdat zij (ja t is een vrouw) zicht heeft op veel meer van die gevallen ... en zij kwam daarmee aanzetten (nadat ikzelf voor mij zelf al dikwijls de bedenking gemaakt had dat er in mijn schooltijd toch ook wel van die jongens tussenzaten, en niet de minsten ! )
Oud 4 september 2007, 15:05   #30
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben altijd anders geweest dan anderen, en heb/had vaak moeite met sociale interacties. Door altijd mee te mogen draaien in het normale leven, had ik nooit de stempel "u bent anders" op mijn voorhoofd gekregen, waardoor ik mij vrij succesvol heb aangepast en nu van een normaal sociaal en emotioneel leven kan genieten. Enkele andere mensen dat ik ken die wel deze stempel door hun o zo goedwillige psychiater hebben gekregen, geloven dat ze voor altijd anders zullen zijn en dat sommige wegen voor hun gesloten zijn.
.
u bent niet alleen, ik heb ook moeite met sociale interacties, mr ik weet alleen dat dit minder tot uiting kwam in een niet-gemengde school.

het sociale aspect dringt zich teveel op in een gemengde school, waardoor de prestaties van iemand die moeite heeft met sociale omgang achteruit gaatn, doordat sterker benadruikt word dat hij ander is ( of in elk geval toch zo bekeken word, ..)

in gescheiden onderwijs zitten jongens en meisjes apart.
een jongen voelt zich meer op zijn gemak bij jongens, en meisjes bij meisjes, zeker deze die sociaal niet al te vaardig zijn.

op een school ben je om te studeren, het sociale aspect is er ondergeschikt aan, dat kan je buiten de school genoeg botvieren.

de sfeer is trouwens gans anders, de sfeer is op een jongensschool niet rustiger, mr wel veel kameraadschappelijker. jongens onder elkander.

en wat die omgang met meisjes betreft, het op een jongensschool gezeten te hebben lange tijd heeft dat niet ten goede of ten kwade veranderd.

de laatste 4 jaar van het secundair heb ik op een gemengde school gezeten ( omwille van andere zaken buiten het sociale, de studierichting meer bepaald), ik weet 1 ding, als ik had mogen kiezen, dan had ik terug een jongensschool genomen.

contact met het andere geslacht kan je genoeg hebben buiten de school.
trouwens, vroeger was dit normaal (gescheiden onderwijs), en voor zover ik weet zijn de meesten getrouwd en hebben ze kinderen gekregen, ook al liepen ze school in een school die enkel vr jongens of meisjes was.

de stempel "anders" is niet bepaald bevorderlijk voor het zelfvertouwen van de meestal puberende en reeds met zichzelf in de knoop liggende tiener.

met andere woorden, dat leren omgaan met het andere geslacht leer je zowiezo. alleen heeft apart onderwijs veel voordelen.

en de vrije keuze moet natuurlijk altijd blijven, iets dat nu niet bestaat, ..... een spijtige zaak.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 15:14   #31
sn00py
Banneling

Standaard

ik heb op een jongenscollege gezeten. Gans mijn middelbaar bijna geen contact gehad met meisjes. Jeugdbeweging was ook gescheiden. Pas in het jeugdhuis heb ik echt contact gehad met het andere geslacht. Ik denk niet dat ik daar nu last van heb (eigenlijk moet je dat aan mijn vrouw en dochter vragen...).
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die daar wél iest aan overhouden, maar dat zal wel zo dramatisch niet zijn, denk ik.
Ik denk dat gemengde scholen voordelen hebben, maar op het college deden we spelen (bvb schildgevecht) die nogal vrouwonvriendelijk waren (lees: bruut) en ik vond de sfeer toch plezant.
Daarom vond ik het toch ook jammer dat alle scholen moesten gemengd zijn. Het college waarvan sprake heeft zelf ook zo lang mogelijk de boot afgehouden.
Het past in een tendens om bepaalde zaken te regelen die scholen / verenigingen / individuen zouden moeten kunnen beslissen. Zoals de heer Anciaux quota wou opleggen aan verenigingen om allochtonen onder de leden te hebben. Ik wil deze discussie niet heropstarten, maar wil aantonen dat een en ander het gevolg is van een (te) vergaande reguleringsdrang.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 15:16   #32
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met:
Ik beschouw overigens ouders niet bekwaam om alle keuzes te maken voor hun kinderen.
Wat bedoel je hiermee? Kun je een voorbeeld geven?
Oud 4 september 2007, 15:18   #33
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik heb op een jongenscollege gezeten. Gans mijn middelbaar bijna geen contact gehad met meisjes. Jeugdbeweging was ook gescheiden. Pas in het jeugdhuis heb ik echt contact gehad met het andere geslacht. Ik denk niet dat ik daar nu last van heb (eigenlijk moet je dat aan mijn vrouw en dochter vragen...).
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die daar wél iest aan overhouden, maar dat zal wel zo dramatisch niet zijn, denk ik.
Ik denk dat gemengde scholen voordelen hebben, maar op het college deden we spelen (bvb schildgevecht) die nogal vrouwonvriendelijk waren (lees: bruut) en ik vond de sfeer toch plezant.
Daarom vond ik het toch ook jammer dat alle scholen moesten gemengd zijn. Het college waarvan sprake heeft zelf ook zo lang mogelijk de boot afgehouden.
Het past in een tendens om bepaalde zaken te regelen die scholen / verenigingen / individuen zouden moeten kunnen beslissen. Zoals de heer Anciaux quota wou opleggen aan verenigingen om allochtonen onder de leden te hebben. Ik wil deze discussie niet heropstarten, maar wil aantonen dat een en ander het gevolg is van een (te) vergaande reguleringsdrang.
idd, en de school waarvan sprake ken ik. zitten er toevallig geen jozefieten ?

Oud 4 september 2007, 15:19   #34
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
neemt niet weg dat er kinderen bestaan mét een stoornis (wat ik een neutraal en zeker niet negatief woord vindt) die geholpen zouden zijn met die keuzemogelijkheid ... en nu noodgedwongen in het buitengewoon onderwijs terechtkomen

ik weet t uit ervaring van één van mijn eigen kinderen (nb buiten zijn sociale stoornis veruit de inteligentste van de hoop) die dus nu in t buitengewoon zit (gelukkig niet weg te kwijnen, maar dat vergt van mij een jaarlijkse overtuigingsronde bij de leerkracht, die ik dan moet overhalen om hem toch wel genoeg schoolse uitdaging aan te bieden, waarop ze telkens versteld staan ... )
én ik haalde die kinderpsy aan, niet als gezagsargument, maar omdat zij (ja t is een vrouw) zicht heeft op veel meer van die gevallen ... en zij kwam daarmee aanzetten (nadat ikzelf voor mij zelf al dikwijls de bedenking gemaakt had dat er in mijn schooltijd toch ook wel van die jongens tussenzaten, en niet de minsten ! )
Ik ken mensen in het bijzonder onderwijs die daar volledig onterecht zitten. Door incompetente ouders, leerkrachten en begeleiders daar gestoken omdat het "beter voor het kind zou zijn". In feite intelligente en capabele mensen, maar gestuurd om te rotten in zo'n school.

Ik zeg absoluut niet dat dit een algemeen geval is, dit is slechts een deel van mijn ervaring. Ik zou graag meer input van u hebben daarover om een meer realistisch beeld te krijgen.

Wat is het niveau van het BO, en welke mogelijkheden biedt dit in het later leven?
Oud 4 september 2007, 15:25   #35
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je hiermee? Kun je een voorbeeld geven?
Ouders van 24 met een baby die in de wieg ligt te wenen in een klein studiotje met overal sigarettenrook, ouders allebei werkloos, ongeschoold, nazi-sympatisant en een papa die het kind zal vertellen dat:

"als de makakkeej cente van den dop kunne krijgej, dan kunnen wij dit ook"

"school is goe voor niks, ga gwn waarkeej"

enz.

Er zijn randelementen in de maatschappij, die van een potentieel goed kind een dergelijk randelement kunnen maken.

Ik kan nog veel meer voorbeelden opnoemen, gaande van islamextremisme-ouders die het 3-jarig kind gaan vertellen over de EVIL Joden en Kaffirs en de absolute noodzaak om vrouwen te slaan, tot ouders met grootheidswaanzin die hun kind in 4357563 verschillende cursussen gaan doen om de droom waar te maken die ze zelf niet konden doen...

Vrijheid van ouders om kinderen volledig naar hun zin op te voeden is een belemmering van het vrijheid van keuze van levenswijze van het kind zelf.
Oud 4 september 2007, 15:29   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is het niveau van het BO, en welke mogelijkheden biedt dit in het later leven?
dat kan je niet veralgemenen ... dat hangt van type, individuele leerkrachten, directie en kind af ... over het algemeen is er veel goede wil, maar idd eindtermen zijn dikwijls spijtig genoeg een bijkomstigheid en vaak iets waar je als ouder achteraan moet én controle moet op houden ...
Oud 4 september 2007, 15:30   #37
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:

Vrijheid van ouders om kinderen volledig naar hun zin op te voeden is een belemmering van het vrijheid van keuze van levenswijze van het kind zelf.
niet altijd, beperkingen van de overheid zijn ook een belemmering van de leefwijze van het kind ( of kunnen dat zijn )

de ouders moeten de vrijheid hebben om hun kind naar de school te sturen die ze wensen, gemengd of niet gemengd.

trouwens, wat zeg je dan over steiner-scholen etc ?
die kunnen ook een beperking zijn van de levenswijze van het kind, op latere leeftijd., op een manier.

Oud 4 september 2007, 15:31   #38
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
idd, en de school waarvan sprake ken ik. zitten er toevallig geen jozefieten ?
yep, on y revient toujours...
Oud 4 september 2007, 15:32   #39
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
yep, on y revient toujours...
collega,

Oud 4 september 2007, 15:33   #40
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

kortom iedereen is hier enkel voor gemengd onderwijs voor de sociale interactie wat met :

gemeng onderwijs leidt jongens en meisjes af, er is meer haantjesgedrag door de jongens en de spelletjes die gespeeld worden tussen meisjes en jongens op school is wel heel anders dan in het priveleven he....

Sociale interactie leer je meer door buitenschoolse aktiviteiten dan in de school....
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be