Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2007, 15:57   #21
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
tja, de keuze van de taal, hoe zielig

Onlangs was ik in ons gemeentehuis getuige van een identificerende situatie. 2 mensen (een koppel) uit Charleroi stond aan de balie op zoek naar informatie want ze hadden net een huis gekocht. De beambte sprak hen eerst aan in het Nederlands maar vervolgde snel vriendelijk in het Frans dat ze niet konden bediend worden in het Frans, dat er geen faciliteiten gelden in gans Vlaanderen en dat alle documenten in het Nederlands waren opgesteld en moesten ingevuld worden. Wanneer de 2 Charleroi-ezen dit te horen kregen was het gemeentehuis te klein, ten gevolge van hun aggressieve en arrogante reactie begon de beambte gewoon vriendelijk Nederlands te spreken waardoor de stoppen helemaal sprongen. "Nous sommes quand même de Charleroi, vous ne pouvez jamais exiger que nous devons parler le néerlandais"

hey , dat heb ik ook al mogen meemaken in mijn gemeentehuis. Meer dan eens. En dan de beambte uitmaken voor nazi, omdat hem weigerde de formulieren in het frans te geven.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:08   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

In tal van publieke domeinen worden "brichten en mededelingen voor het publiek" en in het bijzonder die mededelingen aan buitenlandse toeristen gericht niet enkel in het Nederlands gesteld ik denk o.m. aan de betiteling
"Travel Centre" in de grotere NMBS/SNCB stations en bv. ten tijde van de wegwerken aan de Antwerpse ring, voor de laatste afrit voor de Kennedytunnel aan de lichtzuil waaop mededeling verscheen in diverse EU talen dat vrachtwagens met een breedte die de 2 m (?) .. overschreden de snelweg dienden te verlaten..

Dan heb ik het nog niet over de talrijke handelszaken die hun nering kenbaar maken in Chinese, Thaise, Koreaanse, Arabische, Turkse, Engelse, Franse, Duitse.. opschriften...

Ik kan de inspanningen van de "Vlaamse gordelgemeenten" om de verfransing tegen te gaan over het algemeen wel pruimen, maar men zou beter het geweer van schouder wisselen en de fransdolheid verzuipen in een vloed van verdraagzaamheid jegens diverse andertalige medemensen (mede-EU'ers..)
Oud 6 september 2007, 16:27   #23
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Moeten openbare besturen dan niet menselijk zijn ?
In Wallonië wel natuurlijk, daarom zie je daar over Nederlandstalige wegwijzers en kan je de gemeentebesturen waar je niet in het Nederlands het terecht kan op je ene hand tellen.

In Vlaanderen helaas niet, daar volstaat het dat ze de wet toepassen. Die gewestvorming hé.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 september 2007 om 16:30.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:29   #24
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Njah, 't is niet de schuld van de Franstaligen dat sommigen op het Vb willen stemmen, hé.
O, maar ik verwacht dat het VB zich ten langen leste wel zal neerleggen bij die fascistische maatregel van de onverdraagzame gemeente Halle, hoor.
Oud 6 september 2007, 16:37   #25
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een buurgemeente
pf enkel dilbeek ligt int midden

Laatst gewijzigd door barteke : 6 september 2007 om 16:37.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:42   #26
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja, de keuze van de taal, hoe zielig

Onlangs was ik in ons gemeentehuis getuige van een identificerende situatie. 2 mensen (een koppel) uit Charleroi stond aan de balie op zoek naar informatie want ze hadden net een huis gekocht. De beambte sprak hen eerst aan in het Nederlands maar vervolgde snel vriendelijk in het Frans dat ze niet konden bediend worden in het Frans, dat er geen faciliteiten gelden in gans Vlaanderen en dat alle documenten in het Nederlands waren opgesteld en moesten ingevuld worden. Wanneer de 2 Charleroi-ezen dit te horen kregen was het gemeentehuis te klein, ten gevolge van hun aggressieve en arrogante reactie begon de beambte gewoon vriendelijk Nederlands te spreken waardoor de stoppen helemaal sprongen. "Nous sommes quand même de Charleroi, vous ne pouvez jamais exiger que nous devons parler le néerlandais"
Ik zou het ook wel niet leuk vinden dat men mij in een dienstverlendend centrum weigert in het nederlands aan te spreken, vooral als ze het kunnen.
Stel je gaat naar china en die ambtenaar zegt "sorry, I cant speak english, its the law" en dat ze dan verderbrabbelt in het chinees.. en daardoor in de shit zit.
Dan zou je toch ook denken klote wetgeving en klote hypocrieten..

Laatst gewijzigd door barteke : 6 september 2007 om 16:42.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 16:48   #27
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Ik zou het ook wel niet leuk vinden dat men mij in een dienstverlendend centrum weigert in het nederlands aan te spreken, vooral als ze het kunnen.
Stel je gaat naar china en die ambtenaar zegt "sorry, I cant speak english, its the law" en dat ze dan verderbrabbelt in het chinees.. en daardoor in de shit zit.
Normaal zou je gelijk hebben, maar aangezien de franstaligen als je hen een vinger geeft, ineens met je hele arm weg zijn, moeten deze, soms lastige, maatregelen wel genomen worden. Het zou me trouwens niets verbazen dat deze mensen zelf goed genoeg Nederlands konden, maar dat ze zich er te goed voor vonden.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:16   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
O, maar ik verwacht dat het VB zich ten langen leste wel zal neerleggen bij die fascistische maatregel van de onverdraagzame gemeente Halle, hoor.
't zal maar best zijn!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:18   #29
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Allemaal goed en wel.

Maar jullie vinden dit nog een goede wet ook, zeker?
Probeer dat eens in Wallonië !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:20   #30
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar man, ga eens naar Wallonië en laat u in het Nederlands bedienen in overheidsinstellingen. Brussel is nog een betere keuze.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:21   #31
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De twee Charleroi-ezen werden weldegelijk in de Franse taal (perfect trouwens) ten dienste gestaan, er werd enkel gemeld dat er geen Franstalige documenten ter beschikking konden worden gesteld en dat de procedure in het Nederlands moest worden doorlopen.

Pas nadat die man het ganse gemeentehuis bij elkaar had gebruld is de gemeentebeambte verder gegaan in het Nederlands, hoe zou je zelf zijn?

Ga eens in één of andere Waalse gemeente eisen dat u één of andere procedure voor domiciliëring of zo in het Nederlands wil voeren, ze zullen niet eens de moeite doen om u in eerste instantie in perfect Nederlands de nodige info te verschaffen

Laatst gewijzigd door Gun : 6 september 2007 om 17:22.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:22   #32
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nazi's zijn het, nazi's zeg ik u.
Oud 6 september 2007, 17:23   #33
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
pf enkel dilbeek ligt int midden
Een buurgemeente van Dilbeek die alleen maar buurgemeentes uit de Bh van V heeft
Oud 6 september 2007, 17:25   #34
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een buurgemeente van Dilbeek die alleen maar buurgemeentes uit de Bh van V heeft
Sinte-Mettes en omgeving.
Oud 6 september 2007, 17:29   #35
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Sinte-Mettes en omgeving.
Right on
Oud 6 september 2007, 17:37   #36
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ternat?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 17:44   #37
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik naar het gemeentehuis ga zie ik Turken, Marokkanen, Russen.. die dat blijkbaar wel overleven.
Citaat:
In China vrees ik voor jou dat die ambtenaar noch Engels, noch Nederlands zal spreken hoor.
Oud 6 september 2007, 18:16   #38
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Moeten openbare besturen dan niet menselijk zijn ?
Niet flauw doen Labyrinth. Vinden we in Charleroi, Bergen of Luik systematisch tweetalige verkeersborden? Neen. Zijn Charleroi, Luik of Bergen daarom onmenselijk? Ik denk het niet. Dat is immers niets meer dan taalwetgeving zoals die overal bestaat.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 20:14   #39
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De twee Charleroi-ezen werden weldegelijk in de Franse taal (perfect trouwens) ten dienste gestaan, er werd enkel gemeld dat er geen Franstalige documenten ter beschikking konden worden gesteld en dat de procedure in het Nederlands moest worden doorlopen.

Pas nadat die man het ganse gemeentehuis bij elkaar had gebruld is de gemeentebeambte verder gegaan in het Nederlands, hoe zou je zelf zijn?

Ga eens in één of andere Waalse gemeente eisen dat u één of andere procedure voor domiciliëring of zo in het Nederlands wil voeren, ze zullen niet eens de moeite doen om u in eerste instantie in perfect Nederlands de nodige info te verschaffen
Amai dan hebben ze niet te klagen in Vilvoorde. Hier bij ons in Grimbergen zijn ze strenger. Aan het loket spreken ze enkel Nederlands.

Jammerlijke zaak maar wel noodzakelijk. Ga maar eens in deelgemeente Strombeek rondlopen.
Nu denk ik dat men na een eventuele (<- lang zitten twijfelen of dat woord wel nodig is) onafhankelijkheid wat lakser zal kunnen worden. Zeker na een aantal jaar als het goed is doorgedrongen dat men in Vlaanderen Nederlands spreekt.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 22:24   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien u toerist was, ja. Indien u echter permant in China verblijf en ook de Chinese nationaliteit bezit, is het maar normaal dat u ook Chinees spreekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be