Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 06:00   #21
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Idd maar het is en blijft voorlopig een droom, spijtig genoeg als ge ziet hoeveel mensen nog op het PS stemmen in Wallonië soms word ik hopeloos van.
We hebben al een paar Walen die hier posten, in vrij goed Nederlands (Santos is er ook één van), en het zijn allemaal mensen die zich tegen de PS-staat keren en zich een minderheid voelen.

Wat mij verbaast is dat jullie desondanks voor de Belgicische eenheid blijven.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 september 2007 om 06:01.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 06:04   #22
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Het zal allemaal zijn tijd nodig hebben maar veranderingen kunnen nu eenmaal, daar is VL. een voorbeeld van en moet VL. er nu maar mee voor zorgen dat de positieve tendens in Wallonië wordt verder gezet.
Het is me na al die jaren nog altijd niet duidelijk waarom de Vlamingen dat zouden moeten? Vanwaar komt die goddelijke opdracht toch?

Jij ziet Vlaanderen als een grote papa die verloren gelopen kindjes weer op het rechte spoor moet zetten?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 06:22   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En uiteindelijk is het nu nog te vroeg om er over te oordelen maar het feit is wel dat men aan het poberen is. Ook de verbinding met de Seine die men aan het uitgraven is lijkt mij een positieve wending.
De aansluiting tussen Seine en Leie is toch een zaak die vooral Vlaanderen (en Frankrijk) dient?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 09:16   #24
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En uiteindelijk is het nu nog te vroeg om er over te oordelen maar het feit is wel dat men aan het poberen is. Ook de verbinding met de Seine die men aan het uitgraven is lijkt mij een positieve wending.

Dat er procentueel ook meer werklozen werden gescantioneerd het voorbije jaar wijst erop dat men de boodschap wel begrepen heeft.

Het zal allemaal zijn tijd nodig hebben maar veranderingen kunnen nu eenmaal, daar is VL. een voorbeeld van en moet VL. er nu maar mee voor zorgen dat de positieve tendens in Wallonië wordt verder gezet.
Ik keek naar de twee verwijzingen en die lijken in orde.
het feit is dat we dat helemaal nog niet kunnen beoordelen;
.
Ik vernam enkele dagen geleden dat alle benoemingen gebeuren op basis van een partijlidkaart. Dus is beterschap waarschijnlijk niet in zicht.
Hoe de Vl er mee moeten voor zorgen dat de positieve tendens in W wordt verder gezet weet ik niet. Tenzij W zelf de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid geven voor hun eigen beleid.
Zij schijnen daar schrik van te hebben.

Laatst gewijzigd door luc broes : 10 september 2007 om 09:17.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 09:52   #25
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
We hebben al een paar Walen die hier posten, in vrij goed Nederlands (Santos is er ook één van), en het zijn allemaal mensen die zich tegen de PS-staat keren en zich een minderheid voelen.

Wat mij verbaast is dat jullie desondanks voor de Belgicische eenheid blijven.
Beter één transfer in de hand dan 10 mooie dromen in de lucht
Oud 10 september 2007, 15:21   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik vernam enkele dagen geleden dat alle benoemingen gebeuren op basis van een partijlidkaart. Dus is beterschap waarschijnlijk niet in zicht.
Hoe de Vl er mee moeten voor zorgen dat de positieve tendens in W wordt verder gezet weet ik niet. Tenzij W zelf de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid geven voor hun eigen beleid.
Onlangs was er een ontluisterende reportage over de postjesverdeling in het Waals parlement: de ambten, gaande van griffier tot wc-madam, waren verdeeld onder de partijen op basis van een vooraf afgesproken verdeelsleutel. Nepotisme en vriendjespolitiek zijn dan ook schering en inslag: familie van familie en vrienden van vrienden worden aangenomen en krijgen er een baantje. En het meest ontluisterende was dat Happart, nu voorzitter van het Waals parlement, dergelijke praktijken bij hoog en laag verdedigde voor de camera...

Als dit al in het parlement gebeurt, wat moet er dan niet gebeuren op de andere niveaus in Wallonië???
Oud 11 september 2007, 21:26   #27
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het principe is niet verkeerd, maar het gaat meer over de afpraken en doelstellingen die hier mee samenhangen. Daarbij heeft Wallonie een bepaald beeld opgebouwd en een aantal institutionele problemen, die de situatie niet vergemakkelijkt. Ten eerste moeten ze zelf beseffen wat ze moeten en willen en een duidelijk plan voor ogen hebben. Het lijkt mij, dat ze niet gelukkig kunnen zijn door geportreteerd te worden, als dat gebied dat wel met zijn handje omhoog moet zitten om rond te komen..... Ten tweede mochten ze een beroep willen doen op solidariteit, dan zullen ze meer en beter moeten uitdragen dat ze te vertrouwen zijn. Berichten van excessief nepotisme is erg schadelijk voor je reputatie. Aan de andere kant, solidariteit, mits effectief aangewend, is ook eigen belang. Meer welvaart betekent, zowel nationaal en internationaal, meer handel in goederen en diensten. En een geleidelijke normalisatie naar een situatie met transfers naar enkele regio's in welk gewest dan ook.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 21:50   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Het principe is niet verkeerd, maar het gaat meer over de afpraken en doelstellingen die hier mee samenhangen. Daarbij heeft Wallonie een bepaald beeld opgebouwd en een aantal institutionele problemen, die de situatie niet vergemakkelijkt. Ten eerste moeten ze zelf beseffen wat ze moeten en willen en een duidelijk plan voor ogen hebben. Het lijkt mij, dat ze niet gelukkig kunnen zijn door geportreteerd te worden, als dat gebied dat wel met zijn handje omhoog moet zitten om rond te komen..... Ten tweede mochten ze een beroep willen doen op solidariteit, dan zullen ze meer en beter moeten uitdragen dat ze te vertrouwen zijn. Berichten van excessief nepotisme is erg schadelijk voor je reputatie. Aan de andere kant, solidariteit, mits effectief aangewend, is ook eigen belang. Meer welvaart betekent, zowel nationaal en internationaal, meer handel in goederen en diensten. En een geleidelijke normalisatie naar een situatie met transfers naar enkele regio's in welk gewest dan ook.
En inderdaad, als overtuigd Vlaamsgezinde heb ik niets tegen echte solidariteit met Wallonië. D.w.z. een solidariteit die gebaseerd is op vrijwilligheid (dus wederzijdse afspraken), en beleidsmatig (met toetsing) is en controleerbaar. Drie voorwaarden die nu niet vervuld zijn, daar de geldstromen nu institutioneel verankerd zijn, ondoorzichtig (de overheid zelf heeft geen overzichtelijk cijfermateriaal) en ongecontroleerd zijn.
Oud 12 september 2007, 09:34   #29
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Jammer, maar ik denk dat het principe totaal verkeerd is.
De macht van de politieke partijen wordt aldus onbeperkt en dat is nefast voor een vrije samenleving
Oud 13 september 2007, 21:21   #30
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het is me na al die jaren nog altijd niet duidelijk waarom de Vlamingen dat zouden moeten? Vanwaar komt die goddelijke opdracht toch?

Jij ziet Vlaanderen als een grote papa die verloren gelopen kindjes weer op het rechte spoor moet zetten?
Moeten om de simpele reden dat we er alléén ook niet komen en moeten omdat wij ons toch hopelijk bewust zijn van geschiedenis en mogelijke omkeringen ?
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 21:23   #31
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De aansluiting tussen Seine en Leie is toch een zaak die vooral Vlaanderen (en Frankrijk) dient?
Is voornamelijk een zaak die Wallonië dient vermits men hier ook "havens" rondom voorziet. Weliswaar alléén voor de binnenvaart maar bunkerschepen etc... zijn altijd en overal welkom.
Oud 13 september 2007, 21:25   #32
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moeten om de simpele reden dat we er alléén ook niet komen
En waarom komen wij er niet alleen? Dat is gewoon een gezagsargument, dat moet je toch inzien.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 21:28   #33
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dat er procentueel ook meer werklozen werden gescantioneerd het voorbije jaar wijst erop dat men de boodschap wel begrepen heeft.

Vl had het geluk dat de economische opstanding in de gouden jaren 60 plaatsvond.
Voor WL is er nu meer wereldwijde concurrentie = dubbel moeilijk.

En inderdaad zoals iemand hier schreef: te veel mensen in WL werken voor de overheid etc...

Positief is in elk geval dat ze nu beseffen dat er iets moet veranderen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 21:29   #34
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Citaat:
Ik keek naar de twee verwijzingen en die lijken in orde.
het feit is dat we dat helemaal nog niet kunnen beoordelen;
.
Ik vernam is geen zekerheid ! Hoe VL mee voor de positieve tendens moet zorgen is simpel.

In het manifest actief in Vlaanderen gaat het bijvoorbeeld over hoe ondernemend, inovatief en vooruitstrevend Vlamingen wel zijn en hoe ze nog meer moeten durven en doen, moeten zoeken naar uitdagingen.

Wel de grootste uitdaging ligt onder hen. Zorg ervoor dat in Wallonië een even welvarende economie uit de grond wordt gestampt zoals in Vlaanderen, zorg ervoor dat in heel België de werkloosheid rond de 6% komt te liggen (en liefst nog lager). En pas dan zal er een sociaal-economisch overlegmodel kunnen komen dat zowel op maat is van werkgevers als werknemers !
Oud 13 september 2007, 21:32   #35
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
En waarom komen wij er niet alleen? Dat is gewoon een gezagsargument, dat moet je toch inzien.
Helemaal niet. De start begint bij de vergrijzing en het kwijtspelen van onderdelen uit de sociale zekerheid die we als Vlmaing dus zelf zullen moeten gaan betalen. Dat is nu eenmaal realiteit of denkt U dat dhr. Peeters daar zit voor ons schoon ogen ?
Oud 13 september 2007, 21:40   #36
Mampie
Burger

Standaard

Wel goed voor Wallonie dat het werkt en wie weet zelf op de lange termijn goed voor ons.
Mampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 21:40   #37
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Ik vernam is geen zekerheid ! Hoe VL mee voor de positieve tendens moet zorgen is simpel.

In het manifest actief in Vlaanderen gaat het bijvoorbeeld over hoe ondernemend, inovatief en vooruitstrevend Vlamingen wel zijn en hoe ze nog meer moeten durven en doen, moeten zoeken naar uitdagingen.

Wel de grootste uitdaging ligt onder hen. Zorg ervoor dat in Wallonië een even welvarende economie uit de grond wordt gestampt zoals in Vlaanderen, zorg ervoor dat in heel België de werkloosheid rond de 6% komt te liggen (en liefst nog lager). !
1) Het stond in alle gazetten met alle nauwkeurigheden.
2) Mogelijk moeten in eerste plaats de Walen zelf er iets aan doen.
De Waalse partijen zijn baas in Wallonië, wij hebben daar niet te zeggen.
Ik stel voor dat hurycane naar Wallonië gaat en daar orde op zaken stelt in plaats van hier instructies te geven wat dé vlamingen zouden moeten doen;
Oud 13 september 2007, 21:44   #38
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
1) Het stond in alle gazetten met alle nauwkeurigheden.
2) Mogelijk moeten in eerste plaats de Walen zelf er iets aan doen.
De Waalse partijen zijn baas in Wallonië, wij hebben daar niet te zeggen.
Ik stel voor dat hurycane naar Wallonië gaat en daar orde op zaken stelt in plaats van hier instructies te geven wat dé vlamingen zouden moeten doen;
Ik stel voor dat U naar Nederland gaat en daar hetzelfde doet voor U 40% vlamingen.

Jongens toch...
Oud 13 september 2007, 22:31   #39
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat U naar Nederland gaat en daar hetzelfde doet voor U 40% vlamingen.

Jongens toch...
Stelde jij niet voor dat de vlamingen er moeten voorzorgen dat de werkloosheid in Wallonië onder de 6% valt?
Waarom begin je er dan zelf niet mee?

Laatst gewijzigd door luc broes : 13 september 2007 om 22:32.
Oud 13 september 2007, 22:38   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor WL is er nu meer wereldwijde concurrentie = dubbel moeilijk.
Voor Vlaanderen niet dan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be