Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 11:12   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat je bewijs kan leveren i.v.m. het stemgedrag van de 58% Vlamingen die volgens jou tegen de onafhankelijkheid zouden stemmen. Mijn idee is dat de meeste actieve stemmers voor en een minderheid tegen een aparte Vlaamse staat zouden zijn, terwijl de rest (de meerderheid van alle stemgerechtigden) onbelsist is en zich zou laten overhalen tot een van de keuzes. En die meerderheid zou wel eens voor een heel onverwachte uitslag kunnen zorgen.
Heel goed gezien!
Oud 10 september 2007, 11:14   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Heel goed gezien!
vooral die 'onbelsist' prachtige Freudiaanse
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 12:42   #23
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Ahum,

Ik krijg hier zo een idee, dat ik als Vlaams Nationalist wel niet zie zitten, maar ik wil het toch wel even vermelden, omdat hier Sarkozy als redder der walen wordt genoemd.

Inderdaad zou hij dat kunnen zijn, vooral als redder van de Franstaligen... maar op een héél andere manier dan hier aangehaald.

Frankrijk zou een stuk grondgebied kunnen afstaan aan Wallonië, net zo bevolkt genoeg om de bevolkingscijfers Nederlandstalig/Franstalig recht te trekken. Het zou een onevenwicht oplossen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 12:50   #24
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Aangezien er geen provinciale zeggenschap is, en de burgers zich nogal moeilijk over zulke kwesties kunnen uitspreken, is bovenstaande stelling nogal moeilijk te verdedigen.

Frankrijk zal, INDIEN het meer grondgebied accepteert, dan ook ALLES willen, : het volledige grondgebied van Wallonië. Ze zullen er zich echter wel voor hoeden om aanspraken te maken op Brussel, want dan rijst het protest van de EU! Niemand weet beter dan de Franstaligen dat Brussel eigenlijk van Vlaanderen is: zie de pogingen om een corridor te creëren!
Ik ben daar niet zo zeker van, vooral omdat Frankrijk zich in het verleden wel vaker heeft "vergist".
Oud 10 september 2007, 12:53   #25
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik ben daar niet zo zeker van, vooral omdat Frankrijk zich in het verleden wel vaker heeft "vergist".
Toen zaten ze niet in de EU...
En ik dacht gelezen te hebben dat de Britten klaarstaan om eventueel met troepen onze grond te komen verdedigen... De dreiging is al genoeg om ze op andere ideeën te brengen hoor.

.
Oud 10 september 2007, 12:57   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ahum,

Ik krijg hier zo een idee, dat ik als Vlaams Nationalist wel niet zie zitten, maar ik wil het toch wel even vermelden, omdat hier Sarkozy als redder der walen wordt genoemd.

Inderdaad zou hij dat kunnen zijn, vooral als redder van de Franstaligen... maar op een héél andere manier dan hier aangehaald.

Frankrijk zou een stuk grondgebied kunnen afstaan aan Wallonië, net zo bevolkt genoeg om de bevolkingscijfers Nederlandstalig/Franstalig recht te trekken. Het zou een onevenwicht oplossen...

Haha ... Fransen en grond afgeven ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 13:06   #27
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Als België Barst, Barst Wallonië

From the desk of Paul Belien on Mon, 2007-09-10 09:55

Als België uiteenvalt, leidt dit niet tot gevolgen voor Vlaanderen, maar wel voor Wallonië, omdat:
- de oostkantons naar Duitsland (Eupen) of het Groothertogdom Luxemburg (St Vith) zullen gaan;
- de provincie Luxemburg ook naar het Groothertogdom zal willen;
- de provincie Namen misschien ook naar het Groothertogdom zal willen.
De Europese Unie zal de verantwoordelijkheid voor Brussel liever niet willen, omdat het dan voor de kosten van dit armlastige gewest, met zijn enorme migrantenbevolking, moet opdraaien. Europa zal maar al te blij zijn als Vlaanderen zich bereid verklaart Brussel bij zich te nemen op voorwaarde dat de taalrechten van de Franstaligen worden gerespecteerd. Brussel kan dan binnen Vlaanderen een kanton worden met een officieel drietalig (NL-F-E) statuut.

Zodra er in de provincie Luxemburg een politicus opstaat die oppert dat als België verdwijnt zijn provincie bij het Groothertogdom wil in plaats van bij Wallonië of Frankrijk, is het paniek aan de overkant en zullen al de francofone eisen op Brussel en een corridor met Wallonië vervagen. Ze zullen dan eerst moeten zien of ze hun eigen gewest bij elkaar kunnen houden.

Zie ook mijn eerdere analyse hier.

vanop : http://www.brusselsjournal.com/node/2436

...

originele en interessante analyse (alweer) ... grootste probleem ligt m.i. bij de standvastigheid van de Vlaamse politici ... ik zie deze formatie nog niemand opstaan die niet bereid is toe te geven aan de Waalse eisen ... en daar zal alles mee staan of vallen ...
Dat lijkt me een goede analyse te zijn. Binnen België bestaat er wel een Waalse natie, maar die is flinterdun, meestal voelen de Walen zich gewoon Belg. Die Waalse natie komt tot uiting in de politieke cultuur en hun media. Maar om van een echt Waals volk te spreken?

Ik vergelijk het graag met het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Als België bij Nederland was gebleven, dan zouden de communautaire spanningen tussen Vlamingen en Walen nooit ontstaan zijn. Zo kan het rijkere deel van Wallonië niet willen opdraaien voor de Borinage en Luik. Omdat dit geen natie is, kan dat deel aansluiting gaan zoeken bij aan wel bestaande natie, nl. Luxemburg, dat economisch ook geen kattepis is.

Ook zou de Vlaamse natie in een onafhankelijk Vlaanderen tegenstellingen kunnen opzoeken. Vlaanderen zou kunnen opsplitsen in Limburg, Groot-Antwerpen en de Vlaanders.

Zou kunnen... Want net zoals de opsplitsing van Wallonië zie ik hier niemand voor ijveren, enkel voor de opsplitsing van België. Maar ook daar zie ik niemand anders uit niet-traditionele Vlaamse hoek pleiten voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Het zal dus voorlopig allemaal (België barst, Vlaanderen vergaat en Wallonië wankelt) maar speculatie blijven.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:30   #28
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat lijkt me een goede analyse te zijn. Binnen België bestaat er wel een Waalse natie, maar die is flinterdun, meestal voelen de Walen zich gewoon Belg. Die Waalse natie komt tot uiting in de politieke cultuur en hun media. Maar om van een echt Waals volk te spreken?

Ik vergelijk het graag met het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Als België bij Nederland was gebleven, dan zouden de communautaire spanningen tussen Vlamingen en Walen nooit ontstaan zijn. Zo kan het rijkere deel van Wallonië niet willen opdraaien voor de Borinage en Luik. Omdat dit geen natie is, kan dat deel aansluiting gaan zoeken bij aan wel bestaande natie, nl. Luxemburg, dat economisch ook geen kattepis is.

Ook zou de Vlaamse natie in een onafhankelijk Vlaanderen tegenstellingen kunnen opzoeken. Vlaanderen zou kunnen opsplitsen in Limburg, Groot-Antwerpen en de Vlaanders.

Zou kunnen... Want net zoals de opsplitsing van Wallonië zie ik hier niemand voor ijveren, enkel voor de opsplitsing van België. Maar ook daar zie ik niemand anders uit niet-traditionele Vlaamse hoek pleiten voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Het zal dus voorlopig allemaal (België barst, Vlaanderen vergaat en Wallonië wankelt) maar speculatie blijven.
Ik zie Wallonië niet zomaar uiteenvallen. Zeker zijn en de Duitse gebieden (Oostkantons, Aarlerland) en de 'Blauwe as' van Waals-Brabant tot Bastogne en de 'rode nesten' Luik en Henegouwen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Wallonië zomaar uiteenvalt hierdoor. De Duitse gebied willen vast wel aansluiten bij Luxemburg, maar voor de rest worden de Walen dicht tot elkaar gebonden. Binnen België voelen ze zich tenslotte 'Franstaligen', en ik vind dat de Walen een echt volk zijn, als ze dit zelf willen zijn. Een Waalse Republiek is zeker levensvatbaar, als de Walen hun spierballen maar durven tonen!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 17:20   #29
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat de tegenstanders van Paul Beliën er ook over mogen beweren, de man vormt een ernstig tegengewicht voor de hoofdzakelijk op Franstalige kranten steunende media uit het buitenland.
Ik vind zijn journalistieke stukken gewoon steengoed. Hij weet waarover hij schrijft, zonder pertinente leugens, iets waar Franstalige kranten die EU-gericht zijn een bedje ziek van zijn.
Oud 10 september 2007, 17:23   #30
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Haha ... Fransen en grond afgeven ...
Het zou te mooi zijn!
Oud 10 september 2007, 17:25   #31
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Het zou te mooi zijn!
Te mooi?
Als ze dat doen, begin dan maar al te bibberen!! Heb jij wel gelezen wat ik schreef?

.
Oud 10 september 2007, 17:25   #32
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahum,

Ga jij ook al de NWO-toer op, verdorie?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 17:27   #33
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ga jij ook al de NWO-toer op, verdorie?
Nee, wat ik schrijf is een idee om bang van te hebben!

.
Oud 10 september 2007, 17:51   #34
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat wordt in de EU beschouwd als belangenvermening in een ander land en Frankrijk zit al in een niet zo comfortabele positie sinds ze de 3%-norm voor hun begroting al jaren overschrijden en dit zullen blijven doen.

Trouwens, Frankrijk land weggeven? Zelfs die prutseilandjes overzees willen ze koste wat het kost behouden.

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 10 september 2007 om 17:52.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 20:26   #35
NL1985
Vreemdeling

Standaard

Hoe zit dat met de provincie Luxembourg en Luxemburg zelf.... zijn er aanwijzingen dat men in de Belgische provincie inderdaad bij Luxemburg zou willen??
NL1985 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 20:29   #36
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Dat wordt in de EU beschouwd als belangenvermening in een ander land en Frankrijk zit al in een niet zo comfortabele positie sinds ze de 3%-norm voor hun begroting al jaren overschrijden en dit zullen blijven doen.

Trouwens, Frankrijk land weggeven? Zelfs die prutseilandjes overzees willen ze koste wat het kost behouden.
Nooit gevist zeker?

.
Oud 11 september 2007, 07:24   #37
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En even realistisch als die andere zaken waar je schrik van moet hebben, met name Orks, Ogers en de Boze Wolf.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:43   #38
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Europese Unie zal de verantwoordelijkheid voor Brussel liever niet willen, omdat het dan voor de kosten van dit armlastige gewest, met zijn enorme migrantenbevolking, moet opdraaien. Europa zal maar al te blij zijn als Vlaanderen zich bereid verklaart Brussel bij zich te nemen op voorwaarde dat de taalrechten van de Franstaligen worden gerespecteerd. Brussel kan dan binnen Vlaanderen een kanton worden met een officieel drietalig (NL-F-E) statuut.
Dit is wat men noemt wishfull thinking. De meerderheid van de Brusselaars wil niet bij Vlaanderen horen. Dat durven veel mensen wel eens te vergeten... Vooral dan mensen die zo pleiten voor directe democratie en volkssoevereiniteit
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:59   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Hoe weet jij dat?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 12:03   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hoe weet jij dat?
Edina is de alwetende die zich tijd en moeite heeft genomen met een vragenlijst van huis tot huis, van appartement tot appartement in Brussel rond te lopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be