Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 18:57   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mooi

Maar kracht?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 september 2007 om 18:57.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:05   #22
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mooi

Maar kracht?
Geef mij maar een beretta...

Doet er me trouwens aan denken dat ik me eens moet inschrijven in die schietclub in de buurt...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:10   #23
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi

Maar kracht?
Kracht niet maar precies, wat heel goed uitkomt om thuis te oefenen.

Geen lawaai, zelfs match munitie is goedkoop, en elk uur van de dag of nacht kan men oefenen.

Redelijk duur in aankoop, goede luchtwapens kosten nu eenmaal duurder dan vuurwapens maar zoals gezegd, zelfs handgeselcteerde match munitie is goedkoop. En mits de nodige zorg gaat zo een wapen later over op uw kinderen die er dan ook nog vele jaren van plezier mee kunnen beleven.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:11   #24
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

nee. we gaan er geen 'wat is je favoriete wapen'-draad van maken ok?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:11   #25
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Waarom mogen we dat zelf niet beslissen?

Verschaeve
Oud 10 september 2007, 19:12   #26
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ooooh, en als ik nu eens heel vriendelijk kijk?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 10 september 2007, 19:12   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is meer mijn type
Oud 10 september 2007, 19:13   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Kracht niet maar precies, wat heel goed uitkomt om thuis te oefenen.

Geen lawaai, zelfs match munitie is goedkoop, en elk uur van de dag of nacht kan men oefenen.

Redelijk duur in aankoop, goede luchtwapens kosten nu eenmaal duurder dan vuurwapens maar zoals gezegd, zelfs handgeselcteerde match munitie is goedkoop. En mits de nodige zorg gaat zo een wapen later over op uw kinderen die er dan ook nog vele jaren van plezier mee kunnen beleven.

Juist maar wel duur speelgoed.
Om zo een beetje te plinken in de tuin?
Oud 10 september 2007, 19:15   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb eens een competitie luchtbuks gehad maar weet niet meer welk merk.
Er is er iemand mee vandoor ook en ik weet ook niet wie.
Spijtig.
Oud 10 september 2007, 19:31   #30
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Doet er me trouwens aan denken dat ik me eens moet inschrijven in die schietclub in de buurt...
Ik zou er niet te lang meer mee wachten, want om in regel te zijn (en te blijven) moet je minstens 5x per jaar met je wapen de schietclub hebben bezocht. Dat is toch zo beslist in Vlaams-Brabant... De gouverneur had eerst beslist om minstens 6x per jaar de brave burger naar de schietclub te sturen, maar er werd hem in het oor gefluisterd dat een politieagent "slechts" 5x per jaar de schietstand bezoekt, dus ist 5x geworden.

Deze maatregelen hebben we allemaal te danken aan den Hans die mee zijne Winchester 30-30 een bezoekje aan Antwerpen bracht.

Natuurlijk kan je ook niets ondernemen en de kat uit de boom kijken, veel kans heb je dat er binnen afzienbare tijd dwaze kanten aan de huidige wapenwetgeving worden "versoepeld".
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:32   #31
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Ik zou er niet te lang meer mee wachten, want om in regel te zijn (en te blijven) moet je minstens 5x per jaar met je wapen de schietclub hebben bezocht. Dat is toch zo beslist in Vlaams-Brabant... De gouverneur had eerst beslist om minstens 6x per jaar de brave burger naar de schietclub te sturen, maar er werd hem in het oor gefluisterd dat een politieagent "slechts" 5x per jaar de schietstand bezoekt, dus ist 5x geworden.

Deze maatregelen hebben we allemaal te danken aan den Hans die mee zijne Winchester 30-30 een bezoekje aan Antwerpen bracht.

Natuurlijk kan je ook niets ondernemen en de kat uit de boom kijken, veel kans heb je dat er binnen afzienbare tijd dwaze kanten aan de huidige wapenwetgeving worden "versoepeld".
Heb nog geen gun eh, zal eerst een clubwapen worden nadien koop ik wel een wapen van men goesting als de sport me aanstaat.

Oud 10 september 2007, 19:33   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar ik vernomen heb is de 30-30 weer vrij te koop?
Evenals sommige andere?
Wie weet daar nu meer van?
Oud 10 september 2007, 19:49   #33
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Evenals sommige andere?

Dit is niet correct : er is recent een lijst van historische wapens voor wapenrekken vrijgegeven (publicatie Staatsblad). Wapens die hierop voorkomen mogen vrij in bezit zijn (ZONDER munitie). De meeste van de wapens op deze lijst van ongeveer 12 blz dateren van voor 1900. Zo is er ook een geweer van voor 1900 in kaliber 30-30 dat op deze lijst staat. Dit type geweer (originele model 1894 ?) zou je zonder vergunning mogen hebben (maar geen munitie !), voor een moderne 30-30 heb je nog steeds een vergunning nodig (of een sportschutterslicentie).

Het is wel zo dat deze lijst bewust is achtergehouden tot na 30 juni 2007 (deadline voor het inleveren van wapens). Vele personen hebben zo vuurwapens ingeleverd (bv familie erfstukken) die ze eigenlijk hadden mogen houden (zonder munitie). Een Mauser K98 staat bv ook op deze lijst, en was nogal sterk verspreid in Belgie (ook nog gebruikt in WOII).Maar Onckelinx heeft de bewust lijst pas in augustus laten publiceren, nadat vele hun wapens hadden ingeleverd voor vernietiging.

Voor de volledig lijst van deze wapens, zie http://www.unact.be/nl/law.php
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:50   #34
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist maar wel duur speelgoed.
Om zo een beetje te plinken in de tuin?
De tijd dat luchdrukwapens in welke vorm dan ook speelgoed waren is lang voorbij. En dat plinken in de tuin doe ik ook wel maar dan met competitie geweren met zware kijkers erop gemonteerd. Als je nu een kogelhuls van een 9 mm op tien meter afstand zet moet u van goeden huize komen om daar konstant raak op te schieten. Iemand heeft eens uitgerekend dat dat ongeveer overeen komt met een persoon van gemiddelde lichaamsbouw op 1000 meter.

Of in de zomer, een appel in de tuin leggen en op tien meter de wespen daar af schieten, great fun!

Als u kracht wil in luchtdrukwapens, moet u eens Googelen naar Theoben onder andere. Die jongen hebben zeer krachtige wapens op luchtdruk. Zo hebben die een geweer ontwikkeld waar speciale munitie moest voor ontwikkeld worden daar de gewone .17 loodjes gewoon tot stof geblazen werden in de loop bij het afvuren. Begrijpt u, daar kan u gewoon op konijnen en hazen en fazanten mee gaan jagen.

Theoben was de eerste denk ik die het gewone piston en veer systeem vervingen door een piston waarachter gas op druk gezet werd. Het wapen vuurt daardoor vele sneller, ongeveer meer zoals een normaal vuurwapen. Alleen al het feit dat die veer verdwenen was zorgde er onder andere voor dat een kijker niet na veertig schoten in stukken op de grond viel.

Plinken is plezant, maar de hoofdzaak is voor mij oefening. Oefening baart kunst zegt men. En met luchtwapens kan u thuis oefenen, 10 meter, een kogelvanger van eender welke makelij voldoet. Zelfs de huis tuin en keuken stijl kogelvangers zoals oude telefoonboeken bevoorbeeld, geruisloos.

Goede luchtwapens zijn duur, het zijn dan ook geavanceerde precizie instrumenten, en mits goed onderhoud gaan die langer mee dan u zelf.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 10 september 2007 om 19:52.
Oud 10 september 2007, 19:54   #35
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Evenals sommige andere?
Er is geen enkel wapen meer "vrij te koop". Het kan wel zijn dat er terug vergunningen worden verkregen voor de 30-30, dus kan men spreken over een versoepeling. Maar vergeet het maar dat je nog enkel met een identiteitsbewijs een jacht- of vuurwapen kan kopen.

Maar voor den Hans zijn wandeling in Antwerpen was het idd vrij te koop. Kan je nagaan, een revolver kaliber 22 moest je een vergunning voor aanvragen, maar een 30-30 waar je een olifant mee kan mollen kon je kopen als een brood bij de bakker.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 20:04   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Dit is niet correct : er is recent een lijst van historische wapens voor wapenrekken vrijgegeven (publicatie Staatsblad). Wapens die hierop voorkomen mogen vrij in bezit zijn (ZONDER munitie). De meeste van de wapens op deze lijst van ongeveer 12 blz dateren van voor 1900. Zo is er ook een geweer van voor 1900 in kaliber 30-30 dat op deze lijst staat. Dit type geweer (originele model 1894 ?) zou je zonder vergunning mogen hebben (maar geen munitie !), voor een moderne 30-30 heb je nog steeds een vergunning nodig (of een sportschutterslicentie).

Het is wel zo dat deze lijst bewust is achtergehouden tot na 30 juni 2007 (deadline voor het inleveren van wapens). Vele personen hebben zo vuurwapens ingeleverd (bv familie erfstukken) die ze eigenlijk hadden mogen houden (zonder munitie). Een Mauser K98 staat bv ook op deze lijst, en was nogal sterk verspreid in Belgie (ook nog gebruikt in WOII).Maar Onckelinx heeft de bewust lijst pas in augustus laten publiceren, nadat vele hun wapens hadden ingeleverd voor vernietiging.

Voor de volledig lijst van deze wapens, zie http://www.unact.be/nl/law.php
Dat is nu duidelijker.
Maar met dat antiek..schiet je ook een paard dood hoor.
Om maar te zeggen dat dit allemaal zoveel zever is.
Oud 10 september 2007, 20:06   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Er is geen enkel wapen meer "vrij te koop". Het kan wel zijn dat er terug vergunningen worden verkregen voor de 30-30, dus kan men spreken over een versoepeling. Maar vergeet het maar dat je nog enkel met een identiteitsbewijs een jacht- of vuurwapen kan kopen.

Maar voor den Hans zijn wandeling in Antwerpen was het idd vrij te koop. Kan je nagaan, een revolver kaliber 22 moest je een vergunning voor aanvragen, maar een 30-30 waar je een olifant mee kan mollen kon je kopen als een brood bij de bakker.

Het probleem is dat veel mensen wel bereid zijn dat allemaal te volgen maar simpelweg geen attest kunnen krijgen wegens geen al te goed gedrag ergens wreed lang geleden. Hoeft niet eens iets met wapens te maken gehad te hebben.
Dat is er verkeerd aan vind ik.
Oud 10 september 2007, 20:07   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tijd dat luchdrukwapens in welke vorm dan ook speelgoed waren is lang voorbij. En dat plinken in de tuin doe ik ook wel maar dan met competitie geweren met zware kijkers erop gemonteerd. Als je nu een kogelhuls van een 9 mm op tien meter afstand zet moet u van goeden huize komen om daar konstant raak op te schieten. Iemand heeft eens uitgerekend dat dat ongeveer overeen komt met een persoon van gemiddelde lichaamsbouw op 1000 meter.

Of in de zomer, een appel in de tuin leggen en op tien meter de wespen daar af schieten, great fun!

Als u kracht wil in luchtdrukwapens, moet u eens Googelen naar Theoben onder andere. Die jongen hebben zeer krachtige wapens op luchtdruk. Zo hebben die een geweer ontwikkeld waar speciale munitie moest voor ontwikkeld worden daar de gewone .17 loodjes gewoon tot stof geblazen werden in de loop bij het afvuren. Begrijpt u, daar kan u gewoon op konijnen en hazen en fazanten mee gaan jagen.

Theoben was de eerste denk ik die het gewone piston en veer systeem vervingen door een piston waarachter gas op druk gezet werd. Het wapen vuurt daardoor vele sneller, ongeveer meer zoals een normaal vuurwapen. Alleen al het feit dat die veer verdwenen was zorgde er onder andere voor dat een kijker niet na veertig schoten in stukken op de grond viel.

Plinken is plezant, maar de hoofdzaak is voor mij oefening. Oefening baart kunst zegt men. En met luchtwapens kan u thuis oefenen, 10 meter, een kogelvanger van eender welke makelij voldoet. Zelfs de huis tuin en keuken stijl kogelvangers zoals oude telefoonboeken bevoorbeeld, geruisloos.

Goede luchtwapens zijn duur, het zijn dan ook geavanceerde precizie instrumenten, en mits goed onderhoud gaan die langer mee dan u zelf.
Lijkt me wel wat.
Maar nog steeds duur.
Oud 10 september 2007, 20:15   #39
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Naar het schijnt zijn er Aziatische luchtrukwapens, waarmee je zelfs door een autoportier kan schieten. Die zijn zo krachtig, dat men ze niet eens op de 50 m kogelstand kan gebruiken in veel clubs, omdat ze er los door gaan.

En het klopt. Een oude koekentrommel met wat vodden in, dient perfect als kogelvang voor een gewoon match kaliber.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 10 september 2007 om 20:16.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 20:15   #40
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is nu duidelijker.
Maar met dat antiek..schiet je ook een paard dood hoor.
Om maar te zeggen dat dit allemaal zoveel zever is.
De nieuwe wet is inderdaad zever : iemand die een illegaal wapen wil, vindt het wel. Zie maar naar de persoon die vandaag in Brussel zijn ex doodgeschoten heeft. Die man had voordien reeds tientallen strafbare feiten gepleegd, waaronder drugsdelicten en geweldsdelicten (diefstal met geweld). Het zal dus wel voor iedereen duidelijk zijn dat hij die moord niet met een legaal vergund wapen gepleegd heeft (waarvoor hij onmogelijk een vergunning kon krijgen). Of kijk maar naar de UK (waar prive wapenbezit quasi verboden is), maar waar minderjaringen met de regelmaat van de klok elkaar afschieten en waar alle vormen van criminaliteit (inclusief moorden) ook toegenomen zijn na de "gun ban".
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be