![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Particratie of Democratie | |||
Particratie |
![]() ![]() ![]() |
16 | 57,14% |
Democratie |
![]() ![]() ![]() |
12 | 42,86% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() WOW!
![]() Not my cup of tea, maar ieder zijn ding he. Nochthans in zich heel interessant. En hoelang zouden we erover doen om dat in te voeren?
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Agonale gemeenschap is best hip. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De atoomcentrales gaan ze aan ons GEVEN + het geld om ze af te breken. Wij zullen dat in hun plaats doen, maar doen dat lekker nog niet onmiddelijk. Van de afbraakcenten, zeetten we modernere, en van die winst breken we de oude af. Wederom staatscontrole maar mét concurrentie. Men had nooit electrabel mogen verkopen. Waarom GEVEN ze dat aan ons? Omdat we ze anders onmiddelijk laten sluiten en afbreken... ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, zijn er WERKBARE structuren die NIET vragen om een gedeeltelijk opgeven van individualiteit?
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan niet opgeven wat er niet is. Alleen bestaat het begrip in onze taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
piensa entonces soy!
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of wil jij helem�*�*l geen democratie?
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Beperking van de duur is volgens mij nodig om "vergroeiing" te voorkomen. Ik verklaar mij nader. Na verloop van tijd identificeren mensen zich met hun functie en vinden zichzelf belangrijker dan de functie die zij uitoefenen. Personencultus is op die manier ook niet ver meer af. Over de uiteindelijke duur kan uiteraard gediscussieerd worden, maar een beperking lijkt mij een bescherming van zowel maatschappij als individu (tegen zichzelf). Trouwens, ook in de politiek lijkt het mij aangewezen dat verschillende stadia (noem het een leerproces) worden doorlopen. Voorbeelden uit de actualiteit (ik denk bijvoorbeeld aan Freya VDB) tonen aan dat een iets tragere maar gestage groei beter is dan een blitzcarrière. Trouwens, niets belet partijen om goede krachten in te schakelen in de werking van de partij en op die manier een thinktank te vormen.
Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 18 september 2007 om 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nog een paar voorstelletjes:
-in de ambtenarij keuze tussen twee systemen: ofwel volledige afschaffing van de politieke benoemingen, ofwel toepassing van het Amerikaanse systeem waarbij vanaf een zeker niveau vrijwel uitsluitend politiek wordt benoemd (groot voordeel is in beide gevallen transparantie en duidelijkheid, in tegenstelling tot het huidige, hypocriete systeem) -enigszins in dezelfde lijn: volledig terugsnoeien van de kabinetten. -verbod voor kabinettards om gedurende een zekere (afkoelings)periode te dingen naar benoemingen in de ambtenarij -wetgevende assemblees moeten veel meer "open huizen" worden waar de burger betrokken wordt in de werking van de "democratie" ... (later meer) Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 18 september 2007 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar STEL dat VHS nu echt een goede premier had geweest en zijn beloften had ingevuld. Dan zou die dus niet kunnen opkomen voor een derde termijn? Dat zou weggooien van genie zijn! Dit was een VOORBEELD he. De realiteit was wat anders ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- No comment behalve : open boekhouding kabinetten. Eigenlijk voor alles! - Wat mogen die dan wél doen? Einde kabinet = dop he! ?? Zie punt 1 zou ik zeggen! - Hoe bedoel je?
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Nogmaals, over precieze termijnen kan worden gediscussieerd maar een beperking lijkt mij absoluut noodzakelijk. Stel je voor dat we ooit opgezadeld zitten met 150 seniele Decroo's... Eentje lijkt mij al meer dan genoeg, niet?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
-Open boekhouding - uiteraard! -Kabinettards zijn niets meer of minder als partijprotégées. Als je politieke benoemingen wil tegengaan, zul je hen (of beter gezegd hun politieke broodheren) op een of andere manier aan "banden" moeten leggen. Ook hier weer hen dus eigenlijk beschermen tegen zichzelf. Vele van die kabinettards zullen ook in de privé wel aan de bak komen, zonder de politieke kruiwagen die nodig is voor de ambtenarij. -Een open huis, zoals in Schotland. De afstand tussen gekozenen en "publiek" is daar 1.000-maal kleiner als in ons bekrompen landje waar verkozenen al gauw als op een wolkje door het leven gaan. Ivoren toren, zegt het iets? Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 18 september 2007 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens : hoeveel belgicisten zie jij nog aan de macht komen in een Onafhankelijk Vlaanderen?
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voor ik het vergeet...
Op het vlak van de parlementaire procedure (oké, een beetje technisch, maar kom, dat moet ook kunnen). Onmiddellijke afschaffing van de eenvoudige motie. Dit is een procedurele draak een democratie onwaardig. Afschaffen die koehandel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Ik zie niet in waarom een onafhankelijk Vlaanderen op het vlak van particratie enig anders zou zijn dan België...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen draait al een tijdje mee.
De partijen zijn al een tijdje gesplitst. Grote delen van de administratie herinneren zich zelfs de tijd van toen niet meer (onderwijs ...) Wie dus denkt een dubbele agenda te hebben, wie denkt een grote slag te slaan om zijn eigen poltiieke voorkeurkes er door te drukken bij de onafhankelijkheid: die is als de dwazen: zij dolen. De bestaande Vlaamse politieke partijen zullen hun politieke programma's niet ineens 180° omdraaien; ze zullen alleen maar rapper kunnen uitvoeren waar ze nu al om vragen, maar dat tegengehouden wordt door de Walen hun tegengestelde visies. Dus: - politieke partijen zijn private verenigingen, en niemand van de overheid moet zich moeien hoe zij hun bestuur aanduiden, hoe zij leden representeren .... grondwettelijke vrijheid weet je wel .... als je het anders wil zien: begin je eigen partijtje. - vakbonden gaan een Vlaams beleid ondervinden, dus niet zo'n ps-beschermingsparaplu meer. Maar denk toch niet dat het Belfortmodel er gelegen zal hebben. Vlaamse vakbonden zijn trouwens geen Waalse vakbonden. - volksraadplegingen edm zijn een moeilijke zaak. Ik heb liever visie en beleid dat gericht is op iets langere termijn. Trouwens, welke (ernstige) aktuele Vlaamse partij zegt daar iets over momenteel ? Allez, ik heb hier de indruk dat veel mensen met hun hoofd in de wolken zitten ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar aan je commentaar zou ik kunnen bedenken dat je niet erg democratisch bent ingesteld... Wie bang is van het volk, doet iets verkeerds! Laat de referenda dus maar komen!
![]() |