![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Even de boel in perspectief plaatsen: Het is een kanton met zo'n 15.000 inwoners en het heeft toch dezelfde bevoegdheden als ieder ander kanton. Het is niet zo vreemd dat er dan wetgeving is die niet helemaal bij de tijd meer is en het gaat mij nu weer te ver om daar conclusies uit te trekken over het democratrische systeem dat men daar gebruikt. Stelt u zich bv eens voor dat het vrouwenkiesrecht op gemeentelijk niveau ook door de gemeentes zelf zou moeten worden toegewezen, hoeveel bible-belt gemeentes (in NL) zouden dan nu nog steeds geen vrouwenkiesrecht hebben?
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederland is dus al even ondemocratisch als Belgique.
Bovendien heeft het dezelfde regimeslaafjes als hier. Sukkels die ervan overtuigd zijn dat gewone mensen zoals zijzelf door de heilige geest verlicht worden de dag dat ze in de politiek stappen.
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk wel degelijk dat in het algemeen mensen die passief zijn, eerder conservatief zullen zijn. Dan hoeven ze lekker niet na te denken en niets te doen. Ik weet inderdaad niet waarom ik tegen de grondwet ben of waarom ik er tegen zou moeten zijn. Ik heb zelfs een schema gepresenteerd dat behulpzaam is bij een keuze, zie http://forum.politics.be/showpost.ph...83&postcount=1. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ligt een beetje anders. De regering weet dat de Nederlanders tegen het nieuwe verdrag zijn, omdat ze niet zouden vragen om een referendum, als ze voor zouden zijn. Er is dus geen sprake van volksraadpleging, slechts volkbevestiging. Dat is niet het doel wat de regering hoopt te bereiken met een referendum, dus kan ze ne zo goed zélf de beslissing nemen. Misschien was het handiger geweest voor de EU een preferendum te organiseren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() sukkels die denken dat zij de heilige geest zijn die de gewone mensen komen verlichten bedoel je.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eum, neen. Uitzonderingen bevestigen niet de regel, uitzonderingen bevestigen nooit de regel, want als er uitzonderingen zijn is de regel al niet meer absoluut.
Citaat:
Citaat:
De vraag is, kunnen de voorstanders dat ook? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het eerste 'Grondwet'-referendum was een farce. Een tweede zou dat ook zijn. Als je 'ondemocratisch' vervangt door 'knullig' en 'regimeslaafjes' door 'amateurs'' kan ik akkoord gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan heb ik toch nog liever de farce van dat eerste referendum, dan het regelrechte fascisme van de Belgische desinformatiecampagnes. In Nederland was er tenminste een debat. Hier kregen we gewoon propaganda affiches die zeiden dat zeven belgen op tien voor de grondwet waren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Maar het referendum zélf? Als dat directe democratie moet voorstellen hoeft het voor mij niet. Het kwam er niet op aanvraag van het volk maar op initiatief van de regering. Het had twintig jaar geleden gehouden moeten worden. Er moest tevens gestemd worden over verdragen (die ook in de grondwet stonden) die allang zijn afgesloten. De vraagstelling deugde niet en de spelregels zijn gaandeweg veranderd doordat sommige partijen de uitkomst (van dit raadgevend referendum) ineens als bindend gingen beschouwen bij een bepaalde opkomst en bij een bepaalde uitslag. Van het weekend heb ik uitgebreid gesproken met een voorstander van directe democratie met goede argumenten. Ik ben best ervan te overtuigen maar niet als het op déze manier moet. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 23 september 2007 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Ten eerste dat het volk het moet w�*llen, het moet dus op volksinitiatief;
Ten tweede dat het over een bepaald soort wetten moet gaan; Ten derde dat het een wetsvoorstel moet zijn (en geen bevraging) dat ter stemming wordt ingediend, dat iedereen dat voorstel in de bus moet krijgen en dat er tijd wordt uitgetrokken voor een degelijk debat. Ten vierde: Elk argument dat voorkomt dat Rosa Parks nog steeds achterin de bus zou moeten zitten als er in die tijd een referendum was gehouden. Ik bén dus nog niet overtuigd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat betreft het vierde argument bestaat inderdaad het probleem van het conservatisme, waar ik al eerder opmerkingen over maakte. Maar ik herinner aan het kruisrakettendebat in Nederland in de jaren tachtig. De bevolking nam een progressiever standpunt in dan de regering. De bevolking voorkwam met een nooit geziene massale demonstratie de plaatsing. Het is dus niet altijd zo dat Rosa Parks achterin de bus blijft zitten als de bevolking zich uitspreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 september 2007 om 09:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar inderdaad, het debat werd opengetrokken naar Europa in het algemeen. En dat was een goede zaak, want het wordt dringend tijd dat dat debat eens op gang getrokken werd en dat de bevolking eens kon laten horen wat zij er van vond. Ik vond overigens de toetreding van Turkije op zich al een heel legitieme reden om tegen de grondwet te stemmen, louter als signaal. Onvrede met het regeringsbeleid was ook een volstrekt legitieme reden, temeer daar het gros van de beleidsmaatregelen sowieso al op Europees niveau wordt bepaald. Moest er opnieuw een referendum komen zou ik zeker opnieuw campagne tegen de grondwet voeren en daarvoor alle zware middelen uit de kast halen. |
|
![]() |
![]() |