![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() de Walen hebben nog niet verteerd dat ze niet meer de Rijke Bazen zijn, en de Vlamingen hun uitgeperste lijfeigenen, mijnwerkers, boerenknechten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Oei, ik ben een Vlaamse overloper, een nestbevuiler, een volksverrader wellicht ook; want Vlamingen moeten allemaal hetzelfde denken.
Het Vlaemsche heir moet pal staan. Help ik ben bang ![]() Wat ik bedoel: de Vlamingen hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat de Franstaligen hun taalgenoten buiten "hun" grondgebied mogen helpen. Dat is nochtans een naturlijke reflex. En dat merk je nu ook: Vlamingen hebben eveneens de natuurlijke neiging om mensen die buiten Vlaanderen Nederlands leren te helpen. Maar.. plotseling struikelt men over de wetten die men zelf op applaus onthaalt in de Rand. Ik heb het al uitgelegd met de radio: naturlijke neiging is: ook buiten Vlaanderen mogen Vlaamse mensen naar de Vlaamse radio luisteren; maar toen DAB werd ingevoerd heeft men er bewust voor gezorgd dat je buiten Vlaandere niet naar DAB kon luisteren om tegen de Franstaligen te kunnen zeggen: en jullie zullen ook niet proberen om tot in Knokke uit te zenden. AUB een beetje volwassen reageren hé; en niet als pubers op de speelplaats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Ik zal niet beweren dat die MUG-affaire een 'overroepen' probleem is, hoor. Ik ben bereid iedereen die er een rechtszaak van wil maken, te steunen, zowel 'moreel' als financieel. 2) Dat weet ik (ik heb Franstalige leerlingen, weet je), en dat keur ik niet goed. Integendeel, ik maak me daar zelfs behoorlijk kwaad om, net zoals ik me kwaad maak als het omgekeerde ('culpabiliseren' van dè Franstaligen) gebeurt. 3) Ik heb daar een 'strategie' voor : Fase a) : Ik begin altijd heel vriendelijk in het Nederlands, en als ik merk dat mijn gesprekspartner(s) het daar wegens onkunde of vooroordelen moeilijk mee heeft (/hebben), schakel ik over op een andere taal. Soms is dat Engels, soms Frans, soms Duits. Dat hangt een beetje van mijn humeur af. Fase b) : Ik vraag dus in zo stuntelig mogelijk Engels, Frans of Duits of ik het dan in deze taal mag proberen. Dat levert meestal een deels-meewarige, deels-meelijdende reactie op. Fase c) : Als ik een bevestigend antwoord krijg, steek ik van wal in zeer verzorgd zij het ietwat schools Engels, Frans of Duits. Je zou d�*n eens de gelaatsuitdrukkingen van mijn gesprekspartner(s) moeten zien ! Had ik maar een 'verborgen camera' op zo'n momenten. ![]() Fase d) : Ik neem vriendelijk afscheid in het Nederlands. En hoop dat het lesje aangekomen is. Laatst gewijzigd door djimi : 28 september 2007 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door straatrue : 28 september 2007 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Nog zo'n Belgenmop = het cultureel centrum van Moeskroen kan geen subsidies vd FR gemeenschap krijgen wanneer ze iemand uit Vlaanderen programmeren, maar wel als iemand uit Zambië naar Moeskroen komt
en natuurlijk zal een groep uit Moeskroen niet gesteund worden wanneer men in Kortrijk komt optreden; maar zal de VL gemeenschap wel geld geven voor een zanger uit Finland. Het wordt tijd dat de heilige principes worden opgeborgen en men het puberaal gedrag achterwege laat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En dat weet U ook... ![]() Dat men maar verder gaat met het culpabiliseren van de Vlamingen... Vooral door 'Vlamingen'... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
8 km van Moeskroen zoekt men duizenden (ook ongeschoolde) arbeiders,... die zelfs geen Nederlands moeten kunnen.. En waar blijven die Franstalige Moeskroense doppers? ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 28 september 2007 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
heel wat anderen echter zijn erg bang geworden nu ze merken dat de voormalige uitgeperste lijfeigenen, mijnwerkers, boerenknechten, ... in opstand dreigen te komen en 'wraak' te nemen, en er zijn er ook nogal wat die vol bewondering toekijken hoe sommige van die voormalige uitgeperste lijfeigenen, mijnwerkers, boerenknechten, ... de touwtjes in handen nemen en zich niet laten kisten, en toegeven dat ze ook wel zo zelfzeker en kordaat zouden willen zijn. Gelieve niet te 'culpabiliseren', a.u.b. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt helemaal niet. Alle culturele activiteiten kunnen gesponserd worden, ongeacht de woonplaats van de uitgenodigde artiest of spreker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U weet niets eens welke de wettelijke richtlijnen zijn, dus fantaseert u er maar op los. U verwart daarbij strikt taalgebonden zaken als taallessen bijvoorbeeld met culturele activiteiten in het algemeen. Een optreden kan wel rekenen op Waalse subsidies als er bijvoorbeeld een Vlaamse groep optreedt. Zelfs al zingen ze in het Nederlands. Daar zit het probleem niet, en ook de wetgeving stipuleert dergelijke zaken niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) In mijn versie van het tweedelige Woordenboek Hedendaags Nederlands dat ik ooit dankzij 'De Standaard' in mijn bezit kreeg, komt dat lelijke onwoord 'culpabiliseren' gelukkig niet voor. Is 'met de vinger wijzen' soms geen mooi Nederlands ? 3) Er zijn dus Vlamingen en 'Vlamingen'. Goed om weten. En een reden te meer om dan toch maar liever 'Belg' te blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op site Knack schreef iemand vandaag: Toch staan er waarheden in die ik kan beamen zoals het feit ivm Wereldoorlog I waar mijn Peter(+) slachtoffer is geweest van de willekeur van de Waalse Officieren. Gelukkig heeft hij af en toe aan de zotte capriolen van de Franstaligen kunnen ontsnappen waardoor hij het overleefd heeft. Veel van zijn kameraden hebben het ongelukkig niet overleefd. Na de oorlog kon hij zich niet manifesteren daar hij getroffen geweest is in een mosterdgasaanval en het op zijn longen had zodat hij gestorven is na jaren sukkelen met zijn gezondheid. Heden ten dage zijn ze nog altijd even respectloos en onrechtvaardig ten opzichte van de Vlamingen. Eens moest het ervan komen dat we dit niet meer zouden pikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en hoe hard ik ook probeer, het zal wellicht niet meer voor dit leven zijn. Gelukkig zijn er, zelfs op dit forum, leermeesters zat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die combinatie "geduldig en beleefd" als je wordt geconfronteerd met minder aangename FDF' ers leek me wel in de buurt te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Banneling
|
![]() Dat is het wel...
Welke strategie moet een eentalige Vlaming in zijn de rand toepassen? Of mogen die daar niet leven? ![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 28 september 2007 om 10:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn slechts enkele rabiate nationalisten die ècht wraak willen nemen, hoor. Ik kan heel goed begrijpen dat sommige 'Vlamingen' het systematisch gebrek aan respect en de systematische onwil om naar argumenten te luisteren van sommige 'Franstaligen' BEU worden. Daarom hoef ik hen nog niet te volgen in hun reactie daarop, al juich ik het wèl toe dat ze tenminste reageren. Aan een 'volk van schapen' heeft niemand iets. Dat geldt zelfs voor de meest belgicistische 'Belgen'. Ik kan alleen maar hopen dat ook zij dat vroeg of laat beseffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
VL wil niet dat de Franstaligen een initiatief mogen nemen op het VL grondgebied. En dan is er plotseling een Vlaming die iets doet op het FR-grondgebied; de natuurlijke neiging van de Vlamingen=applaus... maar dan verstomt het applaus plots want daar komt iemand met het regeltje: euh... mag niet hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
voor veel Vlamingen gaat het niet om staatshervorming (ze weten amper waarover het gaat); maar eindelijk is het uur van de wrak voor alle onrust van de laatse honderd jaar aangebroken. Eindelijk kan hun (over-)grootvader zijn gram halen na de IJzer in Diksmuide. Laatst gewijzigd door straatrue : 28 september 2007 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |