![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 september 2007 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom zou ik willen dat Maingain een nazi was? Ik stel gewoon zijn opvallende gelijkenis vast met een bepaald historisch figuur dat geen mooie herinneringen oproept.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 september 2007 om 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zeg niet jij wilt dat Maingain een nazi is, maar wel dat je hem blijkbaar graag met een nazi wilt vergelijken. Ik zie daar het nut noch de relevantie van in, en zie dit soort vergelijkingen als contra-productief voor de Vlaamse belangen in de communautaire besprekingen.
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 september 2007 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Alleen is het wel zo dat jij niet alleen staat met je vergelijking, en dat als er maar genoeg Vlamingen dit soort karikaturale ideeën spuien, aan de andere kant van de taalgrens het beeld ontstaat van een onredelijk volk waarmee niet te onderhandelen valt. Dat lijkt mij nadelig voor een goede afloop. Maar misschien is het dat juist waar je op aanstuurt?
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 september 2007 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Halle en Vilvoorde liggen in Belgiê.
Man, jullie zouden allemaal een goede portie Kant moeten hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() En in vlaams-brabant, vlaanderen, europa en in de wereld en so what?
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 28 september 2007 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu nog proberen te kijken naar wie de bevoegdheid heeft over het grondgebied van België en de verdeling daarvan.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Burger
|
![]() B-HV zit zo vast als het maar kan zijn , probeer deze twee meningen maar te verzoenen.
-Vlamingen: splitsen van b-hv zonder een prijs te bepalen. -Franstalige : spiltsen enkel als de faceliteiten gemeente bij brussel komen en als het kan nog elke gemeente waar maar ook een franstalige woont bij brussel. Het gaat ne knappe zijn die dat gaat oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik herhaal dus: de eis tot Anschluss van de Vlaamse Rand verschilt maar in zeer weinig van de nazi-eis tot annexatie van Danzig ("Duitsland heeft recht op een territoriale verbinding met een belangrijke Duitstalige stad") of Sudetenland ("daar woont een meerderheid van taal/volksgenoten"). De argumenten zijn identiek, de eenzijdigheid en de agressieve roofmentaliteit eveneens. Waarin verschillen beide Anschluss-eisen volgens jou intrinsiek? Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 29 september 2007 om 09:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In België bestaat er geen algehele bevoegdheid meer over heel het land. Sedert de federalisering is dat immers ongedaan gemaakt. Ook de administratieve verdeling is niet zomaar bij een enkele overheid. Gemeentelijke indelingen is nu een bevoegdheid die de deelstaat toekomt, niet meer de landelijke overheid. Gewestgrenzen bepalen is een grondwettelijk verankerd recht van het federale parlement waarbij allerlei beschermingsmaatregelen zijn ingebouwd. In de praktijk betekent dit dat de taal- en gewestgrenzen de facto bijna onwrikbaar vastliggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelfs al zou de parallel tussen de drang naar territoriale uitbreiding van Hitler en Maingain volledig opgaan, dan nog is de figuur van Adolf Hitler zo onlosmakelijk verbonden met de ergst mogelijke wandaden dat het vergelijken van iemand als Maingain (die ik zeker geen warm hart toedraag, maar die bij mijn weten nog geen Vlamingen vermoord heeft) met Hitler neerkomt op een platte belediging. Je zou op dezelfde manier eender welke beginnend kunstschilder op de academie kunnen vergelijken met Hitler en er een fotootje van de Führer bijplakken, omdat er een parallel kan gevonden worden in hun artistieke aspiraties. Over de parallel tussen De Wever en Pol Pot : heb je al eens van een boutade gehoord?
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat betwijfel ik ten zeerste. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch niet. Een geregionaliseerde bevoegdheid kan de federale overheid bijvoorbeeld eenzijdig niet meer opnemen. Ook het afschaffen van de deelstaten, hun regeringen, parlementen en structuren kan niet gebeuren, tenzij daar instemming over bestaat met die deelstaten. Er is immers in België geen normenhiërarchie en er is niets van die aard vermeld in de grondwet. Iedere eenzijdige maatregel van de federale overheid zal bijgevolg door het hoogste rechtscollege als ongrondwettelijk worden geoordeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ???
Natuurlijk gaat het over één staat. Heb ik ergens ooit iets anders gesteld misschien? Zwitserland is ook één staat, één land, maar dat betekent niet dat de bondsregering en -parlement algemene bevoegdheid heeft. Dat is immers niet zo. |
![]() |
![]() |