![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() De criminele zaken waarin bepaalde geestelijken en vooraanstaanden van Vaticaanstad betrokken zijn heeft niks te maken met het onderwerp. Uw haat tegen het christendom vertroebelt de discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige wat immoreel is dat men kinderen "onderwijst" in een gefingeerd opperwezen dat klaar staat om hen te straffen wanneer ze niet doen wat hen wordt opgedragen door de zelfbenoemde aardse plaatsvervangers van die respectievelijke goden. Het enige wat immoreel is dat hele generaties al eeuwenlang opgroeien met de onwrikbare overtuiging dat hun god De Enige Echte Ware is en dat hun godsdienst hen alle mogelijke antwoorden verschaft. Deze indoctrinaties worden heel handig vermomd als zijnde "de zin van het leven", zoals jij doet. Er bestaat geen ergere vorm van geestelijke mishandeling.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 oktober 2007 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vaticaanstad is de grootste criminele stad ter wereld en heeft met geloof neits te maken.
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De stompzinnigheid van de mensheid blijft een voortdurende en wederkerende bron van verbazing.
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Als ik uw postings lees (over dit onderwerp) bekruip me dat gevoelen soms, inderdaad.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 17:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wederzijds.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() -Is het altijd zo geweest?
Neen, de Tridentijnse mis dateert van 1570 en is dus slechts een kleine 400 jaar in voege geweest -Was het Latijn de taal van Jezus? Neen, Jezus sprak Aramees. -Is de Bijbel (deels)in het Latijns geschreven? Neen de bijbel is in het Aramees, Hebreeuws, (Oud-)Grieks geschreven. -Waarvan is het Latijn dan wel de taal. Latijn was de taal van de oude Romeinen, een stad waar Jezus nooit is geweest. -Begrijpen de meeste hedendaagse gelovigen Latijn? Uiteraard niet. Er is mijn inziens dus geen enkele reden om het Latijn de status van heilige Christelijke taal te geven, laat staan om er misvieringen in te organiseren. En als men toche een speciale taal wil, die niemand verstaan, zou het logischer zijn om Aramees te gebruiken.
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 oktober 2007 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ben net terug uit vakantie. Mijn goede vriendin is overigens volstrekt ongelovig. Wel delen we de interesse voor cultuur en geschiedenis, en tijdens onze vakantie schuwt ze dan ook evenmin het interieur van een kerk of een kathedraal als ikzelf. Vorige zondag waren we in een beroemde kathedraal, en ik wilde daar de hoogmis volgen. Mijn vriendin had daar niets op tegen - ze gaat wel mee, ze vindt "die vertoning" zelfs interessant, maar ze neemt uiteraard geen deel aan de eucharistie. (Ze gaat dus uitdrukkelijk niet te communie, en zo hoort het ook.) De hoogmis werd voorgegaan door een stuk of vijf priesters, tesamen met twee diakens en een stuk of wat acolieten. Alles heel plechtig, verzorgd... kortom: een mis zoals ik die graag meemaak, met een smaakvol decorum. Eén van de diakens leek nog een heel jonge man, zo merkte mijn vriendin na afloop op. "Wat doet zo'n jongen nu in een klooster of in een seminarie? Waarom zoekt hij zich gewoon niet een knappe vrouw (of een knappe vent, want wie weet is hij homo) en leidt hij geen gewoon leven, zoals elk normaal mens? Hoe moet hij wel niet beïnvloed en gemanipuleerd zijn - om niet te zeggen: gehersenspoeld - om zo'n leven aan te gaan?" Allemaal vragen die mijn vriendin op me afvuurde. Ik heb mijn vriendin onmiddellijk een wedervraag gesteld: als iemand kiest voor een leven in dienst van God, dan moest ze me eens uitleggen waarom ze dit onmiddellijk associeert met manipulatie, ja zelfs hersenspoeling. Is het nu zo ondenkbaar dat iemand wetens en willens, en met zijn volle verstand, en met zijn hele hart, kiest voor een sterk religieus ingevuld leven? Is dit dan minder denkbaar dan dat iemand wetens en willens kiest voor een leven zonder religieuze dimensie? Volgens mij niet. Hieruit mogen we dan ook gerust volgende conclusie trekken: zolang er mensen zijn die wetens en willens voor religie kiezen, met heel hun verstand, heel hun hart, heel hun wezen... ... zolang zal religie een plaats in de samenleving mogen (om niet te zeggen: moeten) innemen. Dat jij de keus van die lui niet begrijpt doet zelfs niet terzake. Of ben je soms de navel van de kosmos, misschien, dat je jouw begripsvermogen tot algemene norm meent te mogen verheffen? Het is van dezelfde orde als kunst: zolang er lui geboren worden in wier leven bvb. muziek een doorslaggevende rol speelt, zolang zal ook muziek een plaats innemen in de maatschappij. Alle muzikale beotiërs ten spijt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoeveel kinderen ken jij zoal die "wetens en willen voor religie kiezen, met heel hun verstand, heel hun hart, heel hun wezen..." ? Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 oktober 2007 om 07:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Minister
|
![]() Omdat het niet in jouw mooie kraampje past? Omdat het jouw mooie religieloze samenlevingsmodelletje in de grond boort?
Citaat:
Je stelde dat er voor religie geen plaats hoort te zijn in onze samenleving. Mijn repliek daarop stelt je kennelijk voor een probleem: je doet het af als een mooi verhaaltje om er dan verder niet meer op in te gaan. Alsof dat nog niet genoeg is sleep je er dan nog eens koranschooltjes bij waar kinderen inderdaad geleerd wordt de Koran uit het hoofd op te dreunen en - en hierin treed ik je bij - waarbij andere aangelegenheden zorgvuldig worden vermeden, alsof het leven uit niets anders dan religie bestaat. Ik ga met je akkoord in je kritiek op een levensstijl die volledig, 100%, in het teken van religie staat, en alle andere domeinen ongemoeid laat. Voor een dergelijke, totalitaire beleving van religie is er in onze maatschappij inderdaad géén plaats. Maar daarover gaat deze discussie niet. Jij gaat immers véél verder dan ik, en in alle opzichten méér dan één brug te ver. Jij stelt gewoon dat het religieuze domein helemaal géén bestaansrecht (meer?) heeft. Daartegenover stel ik mensen die uit vrije wil, en met al hun intellectuele en emotionele mogelijkheden (en beperkingen) uitdrukkelijk óók het religieuze domein willen verkennen en prominent in hun leven willen plaatsen, dit náást andere domeinen. Ik ken vrij veel jonge priesters en kloosterlingen waarvan je niet meer kan stellen dat ze uit een "gelovig nest" stammen, waar het geloof hen met de paplepel werd ingegoten. Enkele jaren geleden was ik in Frankrijk in een klooster te gast, waar ik met mijn (toen) 35 lentes al een "ouderling" was. Een heel jonge kloosterorde, en ze zongen in het Latijn. Ik maakte me sterk dat zij die Latijnse gebeden en gezangen niét van hun ouders hebben geleerd. En een gesprek met meerderen van hen versterkte alleen nog maar die gedachte. Die jonge geestelijken ontkrachten jouw fraaie theorietje dat geloof van vader op zoon en van moeder op dochter wordt doorgegeven. Wie er dergelijke theorietjes op nahoudt, die snapt gewoon geen jota van de essentie van religie. Citaat:
Die mensen met hun koranscholen genieten in zekere zin nog het excuus dat ze niet beter weten. Daarentegen, dat een burger van een bij uitstek humanistische samenleving, met vensters op de omringende realiteit zoals geen enkele generatie vóór ons ooit heeft gehad (ook al zijn die vensters vaak gekleurd), er al even extreme standpunten op nahoudt - want een 0% religieuze samenleving is even extreem als een 100% religieuze - ... ... stemt me toch tot nadenken en doet bij mij de gedachte groeien dat al onze zogezegde "beschaving" maar een héél dun laagje vernis blijkt, waaronder nog steeds holbewoners schuilgaan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jouw vakantieverhaaltje, eh sorry..., jouw naar eigen zeggen "grondborende repliek" doet hier niets ter zake, tenzij om aan te tonen dat jouw vriendin inderdaad over een ruime portie gezond verstand beschikt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen van hen allen hebben er zich evenwel vragen bij gesteld, behalve dat ze door de mokerslagen die de voortschrijdende wetenschap aan religies allerhande heeft uitgedeeld zich verplicht zagen om bepaalde zaken uit hun heilig boek te beginnen te "interpreteren", wilden ze niet het risico lopen om als volslagen idioten te worden aanzien.... Citaat:
Gelet op het feit dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking het nog steeds noodzakelijk vindt om op de knieën te vallen voor één of ander goddelijk wezen ga ik volmondig met jou akkoord. Ondanks al de opgedane kennis en verwezenlijkingen verkiezen wij nog steeds het obscurantisme en onwetendheid. Die overgrote meerderheid waarvan sprake kan inderdaad worden beschouwd als het geestelijke equivalent van jouw holbewoners.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 oktober 2007 om 11:45. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Weinig. Dat geldt voor elke moraal, ook voor een 'atheïstische' moraal. Kinderen opgevoed in een atheïstisch milieu kiezen evenmin voor zulke atheïstische moraal. Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2007 om 12:15. |
![]() |
![]() |