Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 21:55   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Dat is het voorstel: Tweetaligheid in de zes faciliteitengemeenten in de rand en in ruil word België ingedeeld in twee gewesten met elk twee gemeenschappen.
Lijkt mij een evenwichtig voorstel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 02:46   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Belgique IS al ingedeeld in gewesten, alleen houden de Franstaligen zich nooit aan de gemaakte afspraken. Gaan we ze daar voor belonen met 'evenwichtige voorstellen' en verdere verfransing? Hebben eerdere 'evenwichtige voorstellen' zoals Brussel TWEETALIGE stad, ergens anders toe gediend behalve ter verdere verfransing van de Vlaamse hoofdstad?
Oud 4 oktober 2007, 05:47   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar, nee!!!!

Per partij gewoon 1 lijst voor heel het land en iederen kan eender waar stemmen op welke lijst dan ook, dat is pas democratie.
Iemand die in Arlon woond moet ook op het VB kunnen stemmen en iemand in Antwerpen ook op het FDF. Anders is het discriminatie vanwege wwonplaats.
Er is nu al niets dat het VB verbiedt om een lijst in te dienen in Arlon en het FDF in Antwerpen. Dat het toch niet gebeurt, bewijst dat het gewoon niet relevant is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 06:34   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Er is nu al niets dat het VB verbiedt om een lijst in te dienen in Arlon en het FDF in Antwerpen. Dat het toch niet gebeurt, bewijst dat het gewoon niet relevant is.
Nee, hoor. Volgens de wet moeten de partijen mensen hebben die in dat kiesdistrict wonen om er een lijst te mogen indienen.
Zo mag VDW niet op een lijst staan die hem over het hele land kiesbaar maakt en die met zijn strikje al even min.
Dus als ik zin heb om op Hapar te stemmen hier in het Antwerpse kan ik dat niet en wordt er mij dus een democratisch recht ontzegt.
En dit is dus tegen de wet, want ik voel mij op die manier gediscrimineerd tegenover een Waal die dat wel kan, maar ook een Waal moet die discriminatie ondergaan, want hij kan ook niet kiezen voor de politicus dat hij het meest bekwaam acht om het land te leiden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 06:37   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, hoor. Volgens de wet moeten de partijen mensen hebben die in dat kiesdistrict wonen om er een lijst te mogen indienen.
Zo mag VDW niet op een lijst staan die hem over het hele land kiesbaar maakt en die met zijn strikje al even min.
Dus als ik zin heb om op Hapar te stemmen hier in het Antwerpse kan ik dat niet en wordt er mij dus een democratisch recht ontzegt.
En dit is dus tegen de wet, want ik voel mij op die manier gediscrimineerd tegenover een Waal die dat wel kan, maar ook een Waal moet die discriminatie ondergaan, want hij kan ook niet kiezen voor de politicus dat hij het meest bekwaam acht om het land te leiden.
Blijkbaar ontgaat het u dat iedere democratische ordening steeds binnen een bepaald geografisch geheel werkt. M.a.w. er wordt u geen enkel democratisch recht ontzegd wanneer u als inwoner van een bepaalde gemeente niet kunt stemmen voor een politicus uit een andere gemeente. Net zo geldt dat voor de andere kiesomschrijvingen. Uw democratisch recht is immers dat u uw stem kan uitbrengen. Niet dat u om het even waar een stem kan uitbrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 06:54   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar ontgaat het u dat iedere democratische ordening steeds binnen een bepaald geografisch geheel werkt. M.a.w. er wordt u geen enkel democratisch recht ontzegd wanneer u als inwoner van een bepaalde gemeente niet kunt stemmen voor een politicus uit een andere gemeente. Net zo geldt dat voor de andere kiesomschrijvingen. Uw democratisch recht is immers dat u uw stem kan uitbrengen. Niet dat u om het even waar een stem kan uitbrengen.
Ik wil dan ook niet om het even waar mijn stem kunnen uitbrengen, maar wel op elke politicus die gaat voor het premierschap.

Er moeten dus kieskringen zijn per bebied waar een instantie over gaat regeren. Zo wis elke zetel even duur en gaan er veel minder stemmen van kiezers verloren.
Trouwens, als Belg hen ik het recht te wonen in Belgie waar ik verkies, zonder mijn stemrecht te verliezen, als Vlaming heb ik het recht om mij in kamer en senaat te laten vertegenwoordigen door wie ik wil en dat mag niet beperkt worden door de plaats waar ik woon.
Trouwens wie in het buitenland woont, mag wel op elke verkiesbare politicus stemmen, dus er is reeds een discriminatie wegens woonplaats.
En discrimineren om welke reden dan ook, is in Belgie verboden.
Oud 4 oktober 2007, 07:23   #27
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Jaja, dus er worden gemeenten toegevoegd aan een gewest dat vervolgens wordt opgeheven?

Leuke grap.
Waarom zou dat een grap zijn?

Vlaamse Gemeenten kunnen vanzelfsprekend enkel toegevoegd worden als het "gewest" opgeheven wordt en weer in Vlaanderen geintegreerd wordt.

Jij gaat er blijkbaar van uit dat het Brussels "gewest" een of andere legitimiteit zou hebben...
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:46   #28
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Waaraan worden die gemeenten dan toegevoegd? Als het gewest er niet meer is, kun je er toch ook niets meer aan toevoegen?!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 11:04   #29
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, dus er worden gemeenten toegevoegd aan een gewest dat vervolgens wordt opgeheven?

Leuke grap.
Wat vinden de Brusselaars zelf van zo'n cadeau?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 11:08   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaraan worden die gemeenten dan toegevoegd? Als het gewest er niet meer is, kun je er toch ook niets meer aan toevoegen?!
aan de fusiestad Brussel bv? zoals Ekeren bij Antwerpen hoort...
Oud 4 oktober 2007, 11:11   #31
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als compensatie
Waarom moet er een compensatie zijn voor een juridische uitspraak?
Oud 4 oktober 2007, 11:11   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil dan ook niet om het even waar mijn stem kunnen uitbrengen, maar wel op elke politicus die gaat voor het premierschap.
In België bestaan er geen premiersverkiezingen.
Oud 4 oktober 2007, 11:12   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, als Belg hen ik het recht te wonen in Belgie waar ik verkies, zonder mijn stemrecht te verliezen, als Vlaming heb ik het recht om mij in kamer en senaat te laten vertegenwoordigen door wie ik wil en dat mag niet beperkt worden door de plaats waar ik woon.
Trouwens wie in het buitenland woont, mag wel op elke verkiesbare politicus stemmen, dus er is reeds een discriminatie wegens woonplaats.
En discrimineren om welke reden dan ook, is in Belgie verboden.
U blijft maar zaken door elkaar haspelen: als u als Belg ergens anders in België gaat wonen, dan verliest u geenszins uw stemrecht. Alleen zal u uw stem moeten uitbrengen in de kiesomschrijving waar u woont en op de politici die zich daar kandidaat stellen.

Neen, wie in het buitenland woont moet zich laten registreren in een bepaalde gemeente. Met alle praktische gevolgen van dien.
Oud 4 oktober 2007, 11:13   #34
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een gewest is in België een deelstaat. Een stad die een deelstaat vormt op het niveau van de twee andere deelstaten is een anomalie die enkel uitgevonden is om de Vlaamse meerderheid te minoriseren.

Dat pseudo-gewest moet er dus aan. Dat belet niet dat de Brusselse agglomeratie daarna in een nieuwe administratieve eenheid kan opgenomen worden, een provincie of een agglomeratieraad bv. Dat is zelfs wenselijk, ivm haar speciale aard.

Aan die Brusselse provincie, in Vlaanderen, kunnen vanzelfsprekend nieuwe gemeenten toegevoegd worden. Aan een Brusselse deelstaat kan dat vanzelfsprekend niet, omdat dat roof zou zijn.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 oktober 2007 om 11:14.
Oud 4 oktober 2007, 11:37   #35
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Een gewest is in België een deelstaat. Een stad die een deelstaat vormt op het niveau van de twee andere deelstaten is een anomalie die enkel uitgevonden is om de Vlaamse meerderheid te minoriseren.

Dat pseudo-gewest moet er dus aan. Dat belet niet dat de Brusselse agglomeratie daarna in een nieuwe administratieve eenheid kan opgenomen worden, een provincie of een agglomeratieraad bv. Dat is zelfs wenselijk, ivm haar speciale aard.

Aan die Brusselse provincie, in Vlaanderen, kunnen vanzelfsprekend nieuwe gemeenten toegevoegd worden. Aan een Brusselse deelstaat kan dat vanzelfsprekend niet, omdat dat roof zou zijn.
Wat me niet duidelijk is waarom Brussel een pseudo-deelstaat is.
Juridische gezien is een deelstaat toch rechtmatig en kan niet zomaar opgeheven worden ,tenzij de Brusselaars dit zelf kiezen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 11:43   #36
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wat me niet duidelijk is waarom Brussel een pseudo-deelstaat is.
Juridische gezien is een deelstaat toch rechtmatig en kan niet zomaar opgeheven worden ,tenzij de Brusselaars dit zelf kiezen.
Ik sta er steeds weer van te kijken hoe Noord-Nederlanders als vanzelfsprekend uitsluitend de juridische, legalistische kant van de zaak bekijken.

Legaliteit =/= legitimiteit.
Oud 4 oktober 2007, 11:58   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft maar zaken door elkaar haspelen: als u als Belg ergens anders in België gaat wonen, dan verliest u geenszins uw stemrecht. Alleen zal u uw stem moeten uitbrengen in de kiesomschrijving waar u woont en op de politici die zich daar kandidaat stellen.

Neen, wie in het buitenland woont moet zich laten registreren in een bepaalde gemeente. Met alle praktische gevolgen van dien.
Oh, als ik als Vlaming naar wollonië verhuis verlies ik weldegelijk mijn rechten om mij te laten vertegenwoordigen door een andere Vlaming.
Als een wollonieren naar Vlaanderen komt wonen, verliest het het recht om zich door een wollonieren te laten vertegenwoordigen.
Dus enkel in BHV kan men op dit ogenblik echt zelf kiezen door wie en door welke taalgroep men vertegenwoordigd wil worden.

Zware discriminatie van de rest van de Belgen en zeer on-democratisch.
Oud 4 oktober 2007, 13:36   #38
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard Oplossing voor BHV: Gewestelijke kieskring?

Waarom kunnen we niet gewoon in plaats van arrondissimentele of provinciale of federale kieskringen, niet gewoon GEWESTELIJKE kieskringen maken, zodat je in je eigen gewest iemand uit je eigen gewest kunt verkiezen? Zou dat misschien de oplossing kunnen zijn?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 13:56   #39
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die gemeenten worden toegevoegd aan een officieel tweetaliggebied, meer rechten dus voor de Franstaligen in die zes faciliteitengemeenten. In ruil en om de taalwetgeving te doen respecteren word het Brusselse gewest in het Vlaamse gewest geïntegreerd.

Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 4 oktober 2007 om 13:56.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 14:11   #40
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard Afschaffen Brussels Gewest

Citaat:
Die gemeenten worden toegevoegd aan een officieel tweetaliggebied, meer rechten dus voor de Franstaligen in die zes faciliteitengemeenten. In ruil en om de taalwetgeving te doen respecteren word het Brusselse gewest in het Vlaamse gewest geïntegreerd.
Dus je wil enkel het tweetalig taalgebied van Brussel uitbreiden met enkele Vlaamse randgemeenten, en dan het Brussels Gewest fuseren met het Vlaams Gewest? Niet slecht, zou ik zeggen. Maar ik ben bang dat de Franco-Brusselaars dat niet willen... Taalrechten hebben ze dan wel maar zij hebben nu ook bevoegdheden als Vlaanderen en Wallonië, die dan ineens door de Vlaamse Regering worden overgenomen. Natuurlijk kunnen zijzelf ook in de regering komen, maar toch worden de Franstaligen dan een minderheid in Vlaanderen (weliswaar met volle taalrechten).
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be