Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2007, 09:21   #21
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar vergeet u wel bij te vermelden dat er zelfstandigen zijn die tijdens hun 'werkperiode' veel poen hebben kunnen scheppen, dit kunnen opzijzetten / beleggen en daar later een mooie oude dag van beleven.
Ik ben 5 jaar zelfstandige en mijn werkperiode is er één van 70 uur per week. Ik kan mijnen boterham verdienen maar niet om spaarcentjes opzij te zetten hoor.
Ben al 5 jaar niet op vakantie geweest (vrouw & kinderen dus ook niet), moet steeds achter mijn geld wachten van de klanten, krijg constant de overheid op mijn dak voor nutteloze en belachelijke controles enz...

Dus aub, scheer niet alle zelfstandigen over dezelfde kam...
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 17:34   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Ik ben 5 jaar zelfstandige en mijn werkperiode is er één van 70 uur per week. Ik kan mijnen boterham verdienen maar niet om spaarcentjes opzij te zetten hoor.
Ben al 5 jaar niet op vakantie geweest (vrouw & kinderen dus ook niet), moet steeds achter mijn geld wachten van de klanten, krijg constant de overheid op mijn dak voor nutteloze en belachelijke controles enz...

Dus aub, scheer niet alle zelfstandigen over dezelfde kam...

Vandaag de dag als zelfstandige valt er niet veel meer te sparen. Een zelfstandige die alle rekeningen rond krijgt is al bij de betere.
Vroeger, in de oude tijd had je wel dikwijls zelfstandigen die veel huizen konden kopen en alles in het zwart deden. Er was minder belasting, geen kwartaalkosten, geen boekhouders te betalen, amper een verzekering te betalen en wat binnen kwam bleef binnen. De huizen stonden goedkoop, grond kochten ze destijds soms aan een halve frank de m² enz....
Nu ....pleegt de overheid een regelrechte hold-up op zelfstandige.
Oud 4 oktober 2007, 17:56   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als de overheid de zelfstandigen niet grondig en veelvuldig zou kontroleren, dan zouden we nogal wat zien van oplichting en belastingsontduiking.
(voorbeeld: frituurvet verversen ...)
Als de zelfstandigen graag meer pensioen zouden hebben, waarom spijzen ze dan zelf niet hun pensioenkas? Ha neen, dat willen ze niet, want dan is het "vrijheid blijheid, laat ons zelf onze senten beheren".

Werknemers uit "harde" sektoren, verdienen zeer goed hun brood. Herinner je de lonen van de vw-vorst-arbeiders ...
maar o wee de werknemers in de kleinere of zwakkere sektoren ....

Ambtenaren ... ik herinner me (zowat vorig jaar) gelezen te hebben dat in sommige rechtbanken ze nog kompjoeters gebruikten met wordperfekt ... !!!!

Het gras is altijd groener aan de overkant.

Maar als ik in het buitenland ben, dan heb ik de gewoonte om goed mijn ogen open te trekken ... en we zitten hier in Vlaanderen niet slecht, integendeel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 18:37   #24
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de overheid de zelfstandigen niet grondig en veelvuldig zou kontroleren, dan zouden we nogal wat zien van oplichting en belastingsontduiking.
Als de zelfstandigen graag meer pensioen zouden hebben, waarom spijzen ze dan zelf niet hun pensioenkas? Ha neen, dat willen ze niet, want dan is het "vrijheid blijheid, laat ons zelf onze senten beheren".

Werknemers uit "harde" sektoren, verdienen zeer goed hun brood. Herinner je de lonen van de vw-vorst-arbeiders ...

Ambtenaren ... ik herinner me (zowat vorig jaar) gelezen te hebben dat in sommige rechtbanken ze nog kompjoeters gebruikten met wordperfekt ... !!!!

Maar als ik in het buitenland ben, dan heb ik de gewoonte om goed mijn ogen open te trekken ... en we zitten hier in Vlaanderen niet slecht, integendeel.
Dat ziet men ook als men in Vlaanderen zelf zijn ogen opentrekt..

Er zullen weinig plaatsen zijn waar het - over 't algemeen - beter is om leven...

Maar ja, klagen en zagen, is boeiender...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 19:33   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je bedoeld dus feitelijk, waarom geven ze hun kwartaal bijdrage niet vrijwillig volledig af en betalen ze extra voor hun eigen pensioen op een privé fonds?
Waarom dan nog die torenhoge kwartaal bijdragen vraag ik me dan af?

Betalen anderen ook hun pensioen afzonderlijk van hun afhouding, behalve een extra pensioen (maar daar gaat het niet over) ?

En hoe lang is het nog wachten eer de pensioenen de bijkomende extra legale pensioenen in mindering gaat brengen op het verworven pensioen?
Niet lang meer!
Wees maar zeker.
In schijfjes zelfs.
Oud 4 oktober 2007, 20:03   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je bedoeld dus feitelijk, waarom geven ze hun kwartaal bijdrage niet vrijwillig volledig af en betalen ze extra voor hun eigen pensioen op een privé fonds?
Waarom dan nog die torenhoge kwartaal bijdragen vraag ik me dan af?

Betalen anderen ook hun pensioen afzonderlijk van hun afhouding, behalve een extra pensioen (maar daar gaat het niet over) ?

En hoe lang is het nog wachten eer de pensioenen de bijkomende extra legale pensioenen in mindering gaat brengen op het verworven pensioen?
Niet lang meer!
Wees maar zeker.
In schijfjes zelfs.
Ik denk inderdaad dat die torenhoge kwartaalbijdragen in het niet verzinken bij de som van hetgeen afgehouden wordt van werknemers, en hetgeen de werkgever moet storten.

Het zou transparanter zijn om de werknemers al die senten zelf te geven, en dan hen te laten betalen zoals men de zelfstandigen laat betalen .... alleen, en nu siteer ik den ouden Tobbak, dan zitten we direkt met pogroms.

Het zou transparanter mogen zijn, inderdaad.
Langs beide kanten: wat we trekken van de sociale zekerheid en wat we ervoor moeten betalen .... maar ik vrees dat solidariteit dan wel erg op de helling zal komen te staan. We verzeilen dan meteen in erger-dan-Amerikaanse toestanden.
De vraag is zelfs of we dat wel willen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 oktober 2007, 21:48   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk inderdaad dat die torenhoge kwartaalbijdragen in het niet verzinken bij de som van hetgeen afgehouden wordt van werknemers, en hetgeen de werkgever moet storten.

Het zou transparanter zijn om de werknemers al die senten zelf te geven, en dan hen te laten betalen zoals men de zelfstandigen laat betalen .... alleen, en nu siteer ik den ouden Tobbak, dan zitten we direkt met pogroms.

Het zou transparanter mogen zijn, inderdaad.
Langs beide kanten: wat we trekken van de sociale zekerheid en wat we ervoor moeten betalen .... maar ik vrees dat solidariteit dan wel erg op de helling zal komen te staan. We verzeilen dan meteen in erger-dan-Amerikaanse toestanden.
De vraag is zelfs of we dat wel willen.
Een zelfstandige betaald procentueel zelfs meer dan een werknemer.
Dus wederom, waarom betalen wij als we er niks van terug zien?
En waarom bij een ambtenaar een berekening van zijn laatste 5 jaar en bij een werknemer een gemiddelde van 45 jaar.
En bij een zelfstandige nogmaals een andere berekening.
Bovendien een zelfstandige in dienst van zijn vennootschap, zoals ze allemaal doen, heeft nul komma nul rechten ondanks alsook zijn hoge bijdragen en ondanks het feit dat het puur gezien ook een werknemer is.
Niks ziektekas behalve bepaalde grote risico's, niks mogelijkheid op dop na stopzetten (eerst 3 jaar werken ergens anders weer) en zo goed als niks pensioen.
Dit is geen scheve toestand, dit is pure diefstal.

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 oktober 2007 om 21:52.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 22:15   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zelfstandige, werknemer en ambtenaar

Net op het journaal gehoord.
Pensioen zelfstandige 500€
Pensioen werknemer 925€
Pensioen ambtenaar +2000€

Uiteraard in een statistiek geeft dat een mooi gemiddelde voor ieder.

En te zeggen dat de werknemers dankzij de zelfstandigen reden van bestaan hebben, dat de ambtenaren dankzij de werknemers en zelfstandigen reden van bestaan hebben en dat dankzij de werknemers en ambtenaren de zelfstandigen reden tot zelfmoord hebben.
In het pensioen van een ambtenaar zit nog steeds een gedeelte "uitgesteld loon". Als ambtenaar word je niet rijk, maar je staat ook niet voor verrassingen op pensioenleeftijd. Een ambtenaar verliest niet meer dan 20 �* 25% van z'n laatste loon.

Van een ondernemende zelfstandige wordt verondersteld dat hij spaart voor een pensioen. Inderdaad, velen vergeten dat. Zeker binnen zeer kleine KMO's.

Laatst gewijzigd door Rudy : 4 oktober 2007 om 22:44.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 22:41   #29
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Kleine voetnoot: het hele systeem is erop berekend dat een kleine zelfstandige per definitie sjoemelt. Als je als kleine zelfstandige nauwgezet de spelregeltjes volgt, alles netjes aangeeft aan de fiscus en niet méér tracht te ontduiken (of 'ontwijken') dan eerbaar, dan eindig je met een armoeiig pensioentje. Terwijl die ambtenaar op z'n 65ste kan gaan overwinteren in Benidorm, mag die zelfstandige nog eens vijf jaar doorpezen en kan zich dan misschien een paar weken op Sint-Anneke permitteren.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 22:54   #30
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Toch raar hoor,als ze er werkten wilden velen er weg wegens te lage wedde en diegenen die gebleven zijn en nu een deftig pensioen hebben zijn nu de boosdoeners.
Weet ge wat heerschappen ge kunt allemaal de pot op,als er genoeg is en jullie kunnen scheppen en binnenrijven dan hoort men jullie niet,nu het minder is ga je wat zagen op hen die voor zekerheid gekozen hebben.
Ge zou beter wat gaan zagen tegen diegenen die hier alles zo duur maken,net of de gewone burger kan daar wat aan veranderen.
Weet ge wat zet nog eens een boomke op over de vakbonden!
Oud 4 oktober 2007, 22:57   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Kleine voetnoot: het hele systeem is erop berekend dat een kleine zelfstandige per definitie sjoemelt. Als je als kleine zelfstandige nauwgezet de spelregeltjes volgt, alles netjes aangeeft aan de fiscus en niet méér tracht te ontduiken (of 'ontwijken') dan eerbaar, dan eindig je met een armoeiig pensioentje. Terwijl die ambtenaar op z'n 65ste kan gaan overwinteren in Benidorm, mag die zelfstandige nog eens vijf jaar doorpezen en kan zich dan misschien een paar weken op Sint-Anneke permitteren.
Veel zelfstandigen zouden beter een goeie boekhouder onder de arm nemen, in plaats van alles zelf te willen doen.
Wie goed en slim boert neemt wel z'n voorzorgen, en denkt enkele jaartje in de vooruit. Liberaal of niet, het belet niet dat ik moet vaststellen dat kleine zelfstandigen, van de vorige generatie in het bijzonder, er nogal stevig op los leven om uiteindelijk vast te stellen dat ze hun levensstandaard niet meer kunnen hardmaken op pensioenleeftijd.

Maar zoals je zegt, ze worden verondersteld te kunnen sjoemelen. Geef toe, een ambtenaar kan dat ook maar dan noemt dit "in het zwart werken".
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 23:47   #32
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar vergeet u wel bij te vermelden dat er zelfstandigen zijn die tijdens hun 'werkperiode' veel poen hebben kunnen scheppen, dit kunnen opzijzetten / beleggen en daar later een mooie oude dag van beleven. Het betreft hier enkel de officiële maandelijkse pensioenen die deze vertekende cijfers weergeven. Bovendien zijn er genoeg zelfstandigen met niet één, twee, maar drie, vier of vijf of zelfs meer eigendommen die ze tijdens hun actieve leven hebben verworven en nu vaak doorverhuren. Ik ken ook zo een bejaarde man die officieel maar enkele honderden euro's pensioen heeft, maar daarnaast is hij wel de trotse bezitter van (letterlijk) een hele rij huizen die hij verhuurd. Bovendien - en ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren - zijn er ook wat zelfstandigen die door gefoefel of belastingontduiking meer de mogelijkheid hebben om een aantal goederen / vermogens achter de hand te houden. Bij de ambtenaren en werknemers zijn er op dat gebied minder 'ontsnappingsmogelijkheden' te vinden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd), het verkregen pensioen / loon is dan ook alles wat ze hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de 'pensioenspanning' tussen ambtenaren en loontrekkenden vaak onevenredig groot is. Bedienden moeten vaak even hard werken of nog harder dan ambtenaren, maar zij zien dit helaas niet verzilverd in hun pensioen.
Er is ook een grote groep zelfstandigen dat voor 50-80u/week te werken maar net genoeg heeft verdiend om het huis af te betalen en de kinderen te laten studeren. Hoe komen die mensen rond met 500/maand?

Mijn vader heeft 40 jaar gewerkt, vaak tot 80 uur/week en heeft net genoeg verdiend om geen schulden meer te hebben. Nu moet hij rondkomen met 500 euro/maand.

De grootmoeder van m'n vriendin heeft nooit gewerkt maar haar man heeft een paar jaar in de Congo gezeten en hier nog enkele jaren (tot z'n 55ste nota bene) gewerkt als ambtenaar. Mevrouw heeft een pensioen van 2300 euro.

Zo'n toestanden zijn om van te kotsen. De hypocrieten die solidariteit schreeuwen mogen ook wel eens solidair zijn met mensen die hun leven lang gewerkt hebben, toevallig in de verkeerde sector.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 00:14   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Veel zelfstandigen zouden beter een goeie boekhouder onder de arm nemen, in plaats van alles zelf te willen doen.
Wie goed en slim boert neemt wel z'n voorzorgen, en denkt enkele jaartje in de vooruit. Liberaal of niet, het belet niet dat ik moet vaststellen dat kleine zelfstandigen, van de vorige generatie in het bijzonder, er nogal stevig op los leven om uiteindelijk vast te stellen dat ze hun levensstandaard niet meer kunnen hardmaken op pensioenleeftijd.

Maar zoals je zegt, ze worden verondersteld te kunnen sjoemelen. Geef toe, een ambtenaar kan dat ook maar dan noemt dit "in het zwart werken".

Je hebt wel een punt dat er heel wat zijn die de pot verteren nog voor die binnen is. Maar dat heb je overal immers.
Dat van die goeie boekhouder, ik heb een goeie dat mag ik wel zeggen. Maar die kost mij zoveel als wat sommigen op een gans jaar verdienen. Nou ja wat minder maar kom...toch aanzienlijk.
En eerlijk gezegd er valt daar ook wat over te zeggen nietwaar?
Als zelfstandige moet je uw boeken bij houden, ettelijke m³ meters boekhouding heb ik staan en wie leest dat? Juist niemand! Peperduur en voor het merendeel totaal overbodig. En vaak zo ingewikkeld dat een gewone mens er niet eens kan aan beginnen.
Je kan het dan inbrengen als beroepskost maar je kon het evengoed inbrengen als één of ander pensioen of sociale voorziening mits wat vereenvoudigingen.
Net zoals ieder pondje door het mondje gaat moet ook bij een zelfstandige iedere euro eerst verdiend worden alvorens je hem kan uitgeven aan die rare kronkels hier allemaal. Je kan niet eeuwig geld blijven ophalen om alles in te dekken en te voorzien voor dingen die 20 of 40 jaar later op u af gaan komen immers.
Zelfstandigen werken met het geld dat ze voorhanden hebben. Soms levert dat winst op en evenveel keer verlies. Soms hebben ze geld op overschot en soms moeten ze geld bijhalen.
Zo gaat dat.
Een werknemer/ambtenaar heeft daar zo geen last van.
Oud 5 oktober 2007, 00:20   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Toch raar hoor,als ze er werkten wilden velen er weg wegens te lage wedde en diegenen die gebleven zijn en nu een deftig pensioen hebben zijn nu de boosdoeners.
Weet ge wat heerschappen ge kunt allemaal de pot op,als er genoeg is en jullie kunnen scheppen en binnenrijven dan hoort men jullie niet,nu het minder is ga je wat zagen op hen die voor zekerheid gekozen hebben.
Ge zou beter wat gaan zagen tegen diegenen die hier alles zo duur maken,net of de gewone burger kan daar wat aan veranderen.
Weet ge wat zet nog eens een boomke op over de vakbonden!
30 jaar of nog langer geleden was het zo dat een ambtenaar meestal een laag starloon had, met de jaren kwam dat redelijk goed en een mooi pensioen was dan waarschijnlijk gerechtvaardigd voor hun ook.
Maar nu, start je nergens in de openbare sector lager dan in de privé. Over het algemeen hoger of toch even hoog. Maar je gaat wel sneller vanuit die startpositie omhoog dan een privé werknemer.
Dus vroeger...is nu niet meer.

Trouwens in nederland heeft iedereen het zelfde pensioen heb ik ondertussen al gezien.
Dat is eerlijk. Uw werk of mijn werk..dat is achteraf allemaal voorbij.
Oud 5 oktober 2007, 07:24   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij die hierboven beweerde dat zelfstandigen meer bijdragen dan werknemers, die kletst uit zijn nek. Hij of zij mag er altijd een link bijgeven waar hij die bewering haalt, want dat is onmogelijk te vergelijken. Ge moet natuurlijk niet afkomen met sijfers van vakbonden van zelfstandigen, want die zullen je wel wat blaasjes wijsmaken natuurlijk.

Een ander probleem met zelfstandigen is het volgende: ze hebben een opleiding of diploma van flutjes, maar ze willen verdienen zoals een universitair. Natuurlijk moeten ze dan werken aan een tempo van 70 uren per week. Van mij mogen ze dat doen, maar ik verklaar ze zot. Ze zullen hun zuur verdiende senten vrijwillig afstaan aan advokaten voor hun echtscheiding en aan dokteuren voor hun gezondheid ....

En vandaag lees ik juist in de standaard on line het verhaal van iemand die uit de prive is overgestapt naar het onderwijs.
De helft van zijn pree ingeleverd !!!!!
Wie dus nog zevert over mijn hoger pensioen, die krijgt van mij een figuurlijke pets rond zijn oren wegens kinderachtig gezaag.

dank u

Knip en plak:

De Standaard Online
vrijdag 05 oktober 2007
'Loondiscriminatie begint te knagen'
Geert Polfliet stapte over van de bankensector naar het onderwijs. pjv

Geert Polfliet stapte over van de bankensector naar het onderwijs. pjv

© Pieter-Jan Vanstockstraeten

OVERIJSE - Interview Geert Polfliet Leraar Geert Polfliet zette de stap van de privésector naar het onderwijs en beklaagde het zich niet. Maar toch wringt er iets. 'Mijn privé-ervaring wordt niet gehonoreerd in mijn salaris'.
Het onderwijs kan de kennis en ervaring van mensen uit andere sectoren (privé, ambtenarij) best gebruiken. Die zogenaamde zij-instromers zijn dus welkom. Maar er blijven obstakels bestaan. De germanist Geert Polfliet (45) uit Wijgmaal (Leuven) kan ervan meespreken.

Hij maakte eerst carrière bij de Kredietbank in commerciële en marketingfuncties en was ook betrokken bij de fusie tussen KB en Cera. Leuk, maar hard werk.

Na twaalf jaar KBC was hij aan een jaar loopbaanonderbreking toe. 'Tijdens die periode gaf ik enkele uren les. Dat viel zo goed mee dat ik mijn loopbaanonderbreking verlengd heb. Aan het einde ervan besloot ik de stap naar de klas te zetten, hoewel ik mijn werk bij de KBC verre van beu was.'

Polfliet ging aan de slag als leraar in de beroepsschool van Overijse. Hij is nu acht jaar voltijds leraar en vast benoemd. Hij geeft vooral Nederlands en wat in het beroepsonderwijs 'project algemene vakken' heet: daar zit ook geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde in.

'De jobinhoud staat diametraal op wat ik gewend was, maar het is erg boeiend om jonge mensen kansen te geven. Ik werk in een school van de laatste kans, met zogezegd 'moeilijke leerlingen'. Maar van die gasten iets gedaan krijgen, geeft veel voldoening. Ook al is het vaak afmattend.'

Geert moest de helft van zijn salaris inleveren, maar wist vooraf dat hij het met minder zou moeten rooien. 'Het is de loondiscriminatie die begint te wringen. Ik kon mijn anciënniteit van de KBC niet meenemen, ervaring telt niet mee. Ik moest met een beginsalaris genoegen nemen. Collega's die even oud zijn maar in het onderwijs begonnen, verdienen 500 euro per maand meer. Dat verschil kan ik nooit meer goedmaken. Ook mijn pensioen zal daardoor lager zijn.'

'Tot voor kort had ik nooit overwogen weer uit het onderwijs weg te gaan, maar door deze discriminatie begin ik weer te twijfelen.'

Polfliet heeft politici en instanties aangesproken over deze scheeftrekking. 'Ze zeggen dat ik gelijk heb, maar dat er weinig aan te doen valt. Ook de onderwijsvakbonden zijn niet geneigd hier een punt van te maken omdat het geen prioriteit voor hun klassieke achterban is.'

Vandaag kunnen alleen mensen van buitenaf die leraar technische, praktische of artistieke vakken worden, een uitzondering bekomen. Zij kunnen maximaal tien jaar anciënniteit meenemen. Nog meer zij-instromers honoreren zou te veel geld kosten.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 oktober 2007 om 07:25.
Oud 5 oktober 2007, 07:29   #36
SirGalahad_
Burgemeester

Standaard

@Schoofzak

Als je toch denkt dat een zelfstandige het zo goed heeft en alle voordelen: waarom begin je zelf niet als zelfstandige?
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
Oud 5 oktober 2007, 08:34   #37
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
@Schoofzak

Als je toch denkt dat een zelfstandige het zo goed heeft en alle voordelen: waarom begin je zelf niet als zelfstandige?
Zo hoorde ik eens klanten fluisteren : 'die zijn kassa wil ik op het einde van de week wel eens hebben'

Ik heb deze klanten meteen vriendelijk gevraagd of ze mijn rekeningen, 90 uren week en ziek vallen op eigen kosten ook willen bijnemen... Wel deze klantjes hebben netjes hun koffie uitgedronken en met het schaamrood op de kaken zijn ze opgestapt.

Laatst gewijzigd door Andro : 5 oktober 2007 om 08:35.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 08:59   #38
SirGalahad_
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik heb deze klanten meteen vriendelijk gevraagd of ze mijn rekeningen, 90 uren week en ziek vallen op eigen kosten ook willen bijnemen... Wel deze klantjes hebben netjes hun koffie uitgedronken en met het schaamrood op de kaken zijn ze opgestapt.
Lol, ik heb 2 jaar geleden aan mijn werknemers voorgesteld om 51% van mijn aandelen te KRIJGEN.
Als we winst maken, krijgen ze allemaal een stuksken van de taart.
Maar als we verlies draaiden moesten dan wel bijleggen.

De maandag kwam niemand langs....
Oud 5 oktober 2007, 11:03   #39
Dycore
Banneling

Standaard

Normaal gezien is het inderdaad zo dat zelfstandigen makkelijker geld zouden moeten kunnen scheppen. In België is dat echter niet het geval. De verstikkende regelgeving en de hoge lasten om de sociale zekerheid en de staat met al haar ambtenaartjes te onderhouden, ontmoedigen mensen om nog zelfstandig te gaan. Daarom groeien er geen bedrijven meer in België. De economie heeft op die manier een weinig rooskleurige toekomst gekregen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 16:34   #40
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar vergeet u wel bij te vermelden dat er zelfstandigen zijn die tijdens hun 'werkperiode' veel poen hebben kunnen scheppen, dit kunnen opzijzetten / beleggen en daar later een mooie oude dag van beleven. Het betreft hier enkel de officiële maandelijkse pensioenen die deze vertekende cijfers weergeven. Bovendien zijn er genoeg zelfstandigen met niet één, twee, maar drie, vier of vijf of zelfs meer eigendommen die ze tijdens hun actieve leven hebben verworven en nu vaak doorverhuren. Ik ken ook zo een bejaarde man die officieel maar enkele honderden euro's pensioen heeft, maar daarnaast is hij wel de trotse bezitter van (letterlijk) een hele rij huizen die hij verhuurd. Bovendien - en ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren - zijn er ook wat zelfstandigen die door gefoefel of belastingontduiking meer de mogelijkheid hebben om een aantal goederen / vermogens achter de hand te houden. Bij de ambtenaren en werknemers zijn er op dat gebied minder 'ontsnappingsmogelijkheden' te vinden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd), het verkregen pensioen / loon is dan ook alles wat ze hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de 'pensioenspanning' tussen ambtenaren en loontrekkenden vaak onevenredig groot is. Bedienden moeten vaak even hard werken of nog harder dan ambtenaren, maar zij zien dit helaas niet verzilverd in hun pensioen.
u spreekt u eigen tegen; u scheert alle zelfstandigen ove één kam maar de werknemers zijn allemaal sukkelaars?

ik ken heel wat zelfstandigen met extra eigendommen net zoals ik veel werknemers ken met extra eigendommen.
ik ken anderzijds ook heel wat zelfstandigen (het merendeel) die geen extra eigendommen beztitten, ook dit geldt voor de werknemers.

wat betrefdt het sjoemelen hebben de werknemers evenveel kansen als de zelfstandigen, de werknemers hebben enkel het grote voordeel dat de kans op betrapping veel lager ligt.

in het algemeen vind ik dat we eens en voorgoed moeten kunnen stellen dat werknemers en zelfstandigen doorheen hun werkleven beiden hard moeten werken om een "normaal" leven te kunnen leiden doch éénmaal op pensioen krijgen de werknemers meer! lijkt mij niet echt logisch.
moesten de werknemers en de zelfstandigen eens wat meer aan hetzelfde eind trekken en dit dan uitspelen naar de ambtenaars toe zouden we misschien wat verder geraken. zolang er geen sereenheid tussen de zelfstandigen en de werknemers is kunnen de ambtenaars rustig hun gang gaan en zich plezieren aan het gekibbel van voorgaande partijen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be