Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2007, 08:48   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu al zijn geschiedenis als werking van de EU opgenomen in de leerplannen. In het lager als middelbaar onderwijs. Ik zie dan ook niet goed in waarmee men nu komt aanzetten (tenminste wat de Vlaamse scholen betreft). Mijn kleine duim zegt evenwel dat men geen objectieve lessen over de EU met dit voorstel betracht, maar gewoon een stapel uren verplichte indoctrinatie hoe goed en schitterend de huidige EU wel is. D�*t is evenwel niet de taak van ons onderwijs. Wel om mensen te vormen die kritisch kunnen denken en op basis van een goede referentiepunten een oordeel kunnen vormen.
Van een gepolitiseerd onderwijs hoef je geen objectiviteit te verwachten. Op geen enkel vlak.

De overheid bepaalt de onderwijsdoelen, de lessenpakketen, diplomavereisten, etc.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 08:56   #22
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De EU begint voor mij steeds meer te lijken op een nieuwe politieke partij met niet geheel duidelijke doelstellingen en weinig democratisch.

Ingrijpen in het onderwijs lijkt mij een manipulatie-tactiek; weinig kans dat daarbij ook nadelen belicht worden.
Politieke partij? Een totalitaire staatsregime komt dichter in de buurt.

Denk er even over na, de EU heeft;
  • een regering
  • een parlement
  • een grondwet
  • een vlag
  • een volkslied
  • een eigen munt
  • een centrale bank
Wij leven reeds in de Europese staat, waarbij de Europese deelstaten gedegradeerd zijn tot provincies, of je het nu wilt of niet.

Dit beseffen de meeste mensen nog niet. Evenmin beseffen ze dat de "Europese eenmaking" kadert in een planmatige evolutie naar een wereldregering.
Oud 7 oktober 2007, 09:35   #23
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
... maar gewoon een stapel uren verplichte indoctrinatie hoe goed en schitterend de huidige EU wel is. D�*t is evenwel niet de taak van ons onderwijs. Wel om mensen te vormen die kritisch kunnen denken en op basis van een goede referentiepunten een oordeel kunnen vormen.
Hebt u geen onderwijs genoten? Hoe komt het dat u zo kritisch bent? Met andere woorden, met die indoctrinatie valt het reuze mee. Het lukt het onderwijs toch mensen een zodanige bagage mee te geven dat ze kritisch kunnen denken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 09:42   #24
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Hebt u geen onderwijs genoten? Hoe komt het dat u zo kritisch bent? Met andere woorden, met die indoctrinatie valt het reuze mee. Het lukt het onderwijs toch mensen een zodanige bagage mee te geven dat ze kritisch kunnen denken.
Ik merk bitter weinig van die kritische ingesteldheid wanneer ik met leeftijdsgenoten praat of pakweg een opiniestuk in de krant lees.

Kritisch zijn draait niet om het herhalen van ingelepelde kritiek.
Oud 7 oktober 2007, 13:16   #25
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Denk er even over na, de EU heeft:
  • een regering
  • een parlement
  • een grondwet
  • een vlag
  • een volkslied
  • een eigen munt
  • een centrale bank
Wij leven reeds in de Europese staat, waarbij de Europese deelstaten gedegradeerd zijn tot provincies, of je het nu wilt of niet.

Dit beseffen de meeste mensen nog niet.
Goede analyse.

Citaat:
Een totalitaire staatsregime komt dichter in de buurt.
Een totalitair staatsregime staat geen vrije pers toe. Eén van de belangrijkste kenmerken van totalitarisme ontbreekt in Europa.

Citaat:
Evenmin beseffen ze dat de "Europese eenmaking" kadert in een planmatige evolutie naar een wereldregering.
Die wereldregering komt er wel. Dat gebeurt niet planmatig, maar zit vervat in de sociale evolutie. Een evolutie heeft ook allerlei vertakkingen, stromen die ontstaan en weer uitsterven. In de sociale evolutie zijn er ook stromingen die naar regionale zelfstandigheid streven, maar die zullen zwakker en zwakker worden. De globalisering valt niet te stoppen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 14:02   #26
Heftruck

Standaard

Citaat:
Een totalitair staatsregime staat geen vrije pers toe. Eén van de belangrijkste kenmerken van totalitarisme ontbreekt in Europa.
Het publiceren van bepaalde meningen en symbolen is reeds verboden. Media hebben zich ook aan allerlei regels te houden. Daarnaast is veel televisie onder staatscontrole of eigendom van personen die zetelen in organisaties die openlijk naar meer EU-macht (en een uiteindelijke wereldregering) streven.

Citaat:
Die wereldregering komt er wel. Dat gebeurt niet planmatig, maar zit vervat in de sociale evolutie. Een evolutie heeft ook allerlei vertakkingen, stromen die ontstaan en weer uitsterven. In de sociale evolutie zijn er ook stromingen die naar regionale zelfstandigheid streven, maar die zullen zwakker en zwakker worden. De globalisering valt niet te stoppen.
Bilderberg, Council on Foreign Relations, European Council on Foreign relations, etc. Dat zegt je allemaal niets? Je kan trouwens moeilijk ontkennen dat de EU planmatig is opgebouwd.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 oktober 2007 om 14:03.
Oud 8 oktober 2007, 10:26   #27
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In het BSO en ten dele TSO is dat ook niet gewenst.
Waarom niet?
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2007, 11:30   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Waarom niet?
Los van het feit dat ik tegen enig opdringen van SO's ben, het gaat over beroeps- en technisch onderwijs. Ik heb al eens wat geschiedenislessen gegeven aan BSO-ers, dat was al moeilijk genoeg.

Ten dele TSO, zei ik dus, omdat er ook niet-technische richtingen als handel in verwerkt zitten, die een algemene blik op de zaak noden.

Nóg beter is heel het zaakje opdoeken, maar ik blijf op sommige vlakken wél uit de wolken.

Trouwens, als we willen verplichten ons wanbeleid te benadrukken, kunnen we het misschien ook even hebben over hun wanbeleid na ons weggaan, hoewel ik er in sé niets tegen heb om de staatspuinhoop onderwijzerhande uit te leggen.

Laatst gewijzigd door lombas : 8 oktober 2007 om 11:34.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be