Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 06:52   #21
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Allé, dan hebben ze nog 300 a 400 jaar de tijd.
Dat is juist, maar ipv vooruit te willen gaan, willen ze hier de boel 300 a 400 jaar terugtrekken: gelijkheid? mijn botten. Democratie? Raus damit...

"Als de VN zeggen dat iedereen gelijk is, ongeacht zijn geloof, dan zeg ik nee.
De moslim is beter, dankzij zijn geloof, dan alle andere mensen."

"Ze moeten politieke partijen afzweren en het wereldse gedachtegoed zoals liberalisme, democratie, sociallisme en alles wat ernaar riekt en aan het menselijke brein ontsproten is."

(wordt gepredikt in Nederlandse moskeeën).

Segregatie van vrouwen, homohaat (cfr Amsterdam, cfr 7000),...
ik heb de grootste moeite ter wereld om daar een verrijking in te zien.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 07:16   #22
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Vaticaan schorst priester die over homoseks sprak

(Novum/AP) - Het Vaticaan heeft zaterdag bekendgemaakt een priester te hebben geschorst die in een met verborgen camera opgenomen Italiaans tv-programma avances maakte jegens een jongeman en verklaarde dat homoseks niet zondig is, wat niet strookt met de leer van de rooms-katholieke kerk.
De priester, Monseigneur Tommaso Stenico, bekleedt een hoge functie in de Congregatie voor de Geestelijkheid. De jongeman die hij probeerde te versieren had de tv-zender La7 verteld dat hij via een homosite contact had gehad met verschillende priesters, waarop de zender een ontmoeting arrangeerde. Gezicht en stem van de in het programma figurerende personen waren onherkenbaar gemaakt, maar het Vaticaan herkende in de achtergrond het kantoor van Stenico in het Vaticaan.

einde citaat van nieuws.nl

Wordt het niet tijd dat de RK-kerk zijn opvattingen omtrent seks bij priesters helemaal herziet?
Uiteraard is pedoseks bij mij helemaal uit den boze.
Hoe meer je dingen gaat verbieden, des te meer uitwassen je hebt.
Kijk naar het grote aantal schandalen rond priesters in de VS?
Ik kan me ook niet voorstellen dat de Paus geheel zonder seks leeft, hij zal best weleens iets onder de dekens doen.
Of wat te vinden van, hoe meer zaken men als normaal begint te beschouwen, hoe meer er zich zullen voordoen als normaal.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:05   #23
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
De Islam vermoord homosexuelen maar daar hoor ik geen protest tegen van de linkse zijde.
ja in deze draad niet, daar die oh zo 'slechte linkse zijde' mss weten dat het hier niets mee te maken heeft... Gaat hier over een priester, geen imam... gaat over de rooms-katholieke kerk, niet islam...

Voorts kan men een kwaad niet goed spreken door er een ander of erger kwaad naast te zetten...

Citaat:
De kerk mag dan hypocriet zijn maar ze voeren geen heksenjachten uit. Bij de Kerk is het zien en zwijgen.
VOORAL zien en zwijgen... op zovele vlakken, en ook op gebied van alles wat nog maar van ver naar sexualiteit ruikt... Word mss eens tijd om die zelfverklaarde 'leidertjes' toch eens een paar maand/jaar in een instelling te steken. Men kan beginnen met ze sexuele opvoeding te geven, want blijkbaar hadden ze andere zaken te doen toen die les gegeven werd.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 09:09   #24
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De christenen hebben er ook lang over moeten doen. Ik hoop alleen dat het niet zo lang duurt bij de islam.
afgaande op deze uitspraak, heb ik het gevoel dat jij van mening bent dat het christelijk geloof de reis van volwassenheid heeft volbracht... Ik kan die mening niet delen... Zelfs al loopt of lijkt de christelijke godsdient voor te lopen op geloofsovertuigingen als islam, zelfs dan nog loopt het eeuwen achter op de feiten...
Oud 18 oktober 2007, 00:23   #25
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De regels zijn de regels.

Als die priester zijn bakkes toe had gehouden dan was er geen probleem.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RECHTSSVLAANDEREN Bekijk bericht
De schuld van de homofielen zelf! Hun provocerend gedrag vraagt erom om geslagen te worden!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 17:56   #26
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

de man heeft homoseks, dus seks. als je een eed hebt gezworen om een celibatair leven aan te gaan, denk ik dat elke vorm van seks foei is.

tenzij met een braziliaanse schone. vanzelfsprekend.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:06   #27
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Goed dat het een Italiaan is, meer van dat.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:11   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wordt het niet tijd dat de RK-kerk zijn opvattingen omtrent seks bij priesters helemaal herziet?
Uiteraard is pedoseks bij mij helemaal uit den boze.
Hoe meer je dingen gaat verbieden, des te meer uitwassen je hebt.
Kijk naar het grote aantal schandalen rond priesters in de VS?
Ik kan me ook niet voorstellen dat de Paus geheel zonder seks leeft, hij zal best weleens iets onder de dekens doen.
De Kerk kan de goddelijke geboden niet veranderen. Homoseksualiteit blijft een zonde. Hoe dan ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:16   #29
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Bent u RK?
Ik niet, en ik trek er mij dus niets van aan. Als dat de interne achterlijke regels zijn, zijn dat de regels, waaraan je je te houden hebt als lid. Zij proberen niets aan mij (als niet-lid) op te dringen, zoals verbod op homofilie, celibaat,...
Verder weet ik dat het niet hun verborgen agenda is om gans de wereld desnoods met geweld lid te maken.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat zij aparte zwemuurtjes eisen voor priesters, zweepslagen geven ze niet meer, stenigen is ook VVT,...
Ik heb er dus geen last van: we laten elkaar met rust.

Zeer goed antwoord, als je het mij vraagt. Niemand vraagt het mij, dus zeg ik het toch.
Oud 25 oktober 2007, 11:17   #30
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk kan de goddelijke geboden niet veranderen. Homoseksualiteit blijft een zonde. Hoe dan ook.
Geloof jij nu echt dat die goddelijk zijn?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:42   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik het principe 'zondigen' nader beschouw zoals de kerk het ziet, dan kan men alleen zondigen als men een verkeerde keuze doet. Hoe kan homofilie nu een zonde zijn als men daar niet eens zelf voor kiest. Net zoals bij heterofilie. Men wordt zo geboren. Daar is iedereen het nu over eens. U moet eens gaan praten met ouders van homofiele jongeren.

Maar misschien zouden we de vraag ook anders kunnen stellen: waarom laat God toe dat er mensen geboren worden met een geaardheid waavoor ze niet gekozen hebben en die bovendien nog 'zondig' is volgens zijn kerk?

Ik vermoed dat er weer een nietszeggend antwoord op zal komen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2007 om 11:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 12:06   #32
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het betreft een goede vriend van me, mijn waarde. En ik heb hem verdedigd! En ik was niet de enige - de federatiepastoor reageerde daar als officiële vertegenwoordiger van de Kerk die jij zo meent door het slijk te moeten halen! En mocht betrokkene mijn broer of mijn zoon geweest zijn, ik zou niet anders gehandeld hebben!

Wat wil jij in 's hemelsnaam nog méér? Dat ik een eeuwenoude kerkleer - waarin zonde en vergiffenis hand in hand gaan - ga verloochenen? Want over dat tweede - die vergiffenis - ben je kennelijk wel zéér zwijgzaam.

Eerlijk is anders!

Jazeker, ik gelóóf in het idee van de zondigheid. En dat houdt helemaal géén oordeel, en nog minder een veroordeling in. Dat maak jij ervan - door systematisch het tweede luik, de vergeving, onbelicht te laten - maar dat is niet hetgeen waarin ik mezelf herken.
Ik kan je dilemma begrijpen. Gelukkig biedt de Christelijke mijlenbrede kansen tot interpretatie, vooral wat betreft zondigheid en vergiffenis. Er zijn andere godsdiensten waar dat minder het geval is.
Oud 25 oktober 2007, 12:41   #33
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Homoseks mag niet van de Kerk. Tenzij de koorknaap minderjarig is natuurlijk

Laatst gewijzigd door Wautd : 25 oktober 2007 om 12:41.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 12:59   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik kan je dilemma begrijpen. Gelukkig biedt de Christelijke mijlenbrede kansen tot interpretatie, vooral wat betreft zondigheid en vergiffenis. Er zijn andere godsdiensten waar dat minder het geval is.
Er is geen mogelijkheid tot 'interpretatie'. Het is 'zondig' of het is 'niet zondig'. Er bestaat niet zoiets als 'half zondig'. U probeert weer van het christendom een godsdienst '�* la carte' te maken.

Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2007 om 13:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 13:46   #35
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kerk mag dan hypocriet zijn maar ze voeren geen heksenjachten uit. Bij de Kerk is het zien en zwijgen.
Dat zien en zwijgen is nu net datgene wat wraakroepend is. Zij weten uiteraard ook dat er onder haar leden en bedienaars van de eredienst mensen zijn met een andere dan de heterosexuele geaardheid.

Het hypocriete bestaat er juist in dat zij dat stilzwijgend 'toelaten' omdat er anders een procentueel behoorlijk deel van haar gelovigen afhaakt.

Het wordt nóg hypocrieter wanneer de Kerk af en toe zo iemand 'slachtoffert' om de moraal toch nog even te bevestigen...
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 13:49   #36
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan U mij zeggen waar ik dat terugvindt in de geschriften ? En wat verstaat U onder een goddelijk gebod ? De Tien Geboden ?

Als U het hebt over de Concilies, dan spijt het mij om dit te zeggen, maar dat zijn geen goddelijke geboden, doch menselijke beslissingen.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 14:54   #37
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
goddelijke geboden... ah, die uit de duim gezogen regeltjes die iedereen behalve de leidertjes hoeven te eerbiedigen...

de term goddelijk gebod is al niet mogenlijk... god maakt die geboden niet... Enkele overambitieuze gekken verzinnen die, plakken er een label 'goddelijk' op, en een groeiende domme meute volgt maar zonder nadenken...
Oud 25 oktober 2007, 21:50   #38
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Kan U mij zeggen waar ik dat terugvindt in de geschriften ? En wat verstaat U onder een goddelijk gebod ? De Tien Geboden ?
De goddelijke geboden kunnen we -zoals Thomas van Aquino dat zeer schrander opmerkt- afleiden uit de natuurwet. Zo kunnen we bijvoorbeeld achterhalen dat het doel van seksualiteit in de natuur voortplanting is.
Seksualiteit zonder (openstaan voor) voortplanting druist in tegen de natuurwet, en dus zo ook tegen de Goddelijke wet.
Oud 25 oktober 2007, 22:46   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik het principe 'zondigen' nader beschouw zoals de kerk het ziet, dan kan men alleen zondigen als men een verkeerde keuze doet. Hoe kan homofilie nu een zonde zijn als men daar niet eens zelf voor kiest. Net zoals bij heterofilie. Men wordt zo geboren. Daar is iedereen het nu over eens. U moet eens gaan praten met ouders van homofiele jongeren.
De Kerk zegt uitdrukkelijk dat niemand door de natuur zondig is, maar dat onze wil tot zonde neigt door de gevallen natuur. Juist het ingaan op die neiging is zondig. Ook dus ingaan op de homoseksuele neiging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:48   #40
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De goddelijke geboden kunnen we -zoals Thomas van Aquino dat zeer schrander opmerkt- afleiden uit de natuurwet. Zo kunnen we bijvoorbeeld achterhalen dat het doel van seksualiteit in de natuur voortplanting is.
Seksualiteit zonder (openstaan voor) voortplanting druist in tegen de natuurwet, en dus zo ook tegen de Goddelijke wet.
Seksualiteit wordt in de natuur ook als een manier om stress te verlichten gebruikt en om onderlinge relaties te verbeteren.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be