![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Gelooft u dat paranormale fenomenen bestaan? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
18 | 51,43% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
17 | 48,57% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy. De kans zit er in ieder geval dik in. Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien interesseren dit soort zuivere gezagsargumenten mij niet. Zelfs als Sagan zou hebben beweerd dat de maan uit Cheddarkaas bestaat moet ik dat niet geloven omdat ik een citaat van hem in mijn handtekening heb staan. Soit. Graag wil ik verduidelijken wat mijn standpunt over het thema van deze thread is. Er is een hemelsbreed verschil tussen de volgende twee uitspraken: 1. Er bestaan geen paranormale fenomenen. 2. Er zijn tot nu toe geen wetenschappelijke experimenten bekend die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen. Uitspraak 1 geeft een geloof weer. Het is geen uitspraak die ik zou maken. Uitspraak 2 is volgens mij de verifieerbare en falsifieerbare stand van zaken. Uiteraard is mijn kennis beperkt, en zou het best kunnen dat er recentelijk wetenschappelijke experimenten zijn uitgevoerd die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen. Van zodra ik daar op de hoogte van wordt gebracht zal ik mijn mening probleemloos herzien. Een wetenschappelijk experiment is echter iets anders dan een artikel in Dag Allemaal, Humo, Rense of "The Paranormal Review". Het moet duidelijk omschreven zijn, de statistische analyse moet kloppen, het experiment moet in controleerbare omstandigheden uitgevoerd worden, het experiment moet reproduceerbaar zijn.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 07:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Het staat in een boek dat ik aan het lezen ben, vind de quote niet direct maar zodra ik het boek bij de hand heb post ik het.
Carl sagan heeft zelfs ook gezegd dat hij denkt dat 3 zaken wel enige waarheid kunnen hebben en dat is reïncarnatie, telepathy en de geest die elektronica beinvloedt. Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 25 oktober 2007 om 07:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Hier een uitspraak van Sagan:
Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 25 oktober 2007 om 07:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier de quote van Sagan (uit het boek The Demon-Haunted World): Citaat:
Dat artikel zal ik tijdens het weekend lezen. In welke publicatie is het verschenen? En werd het experiment nadien gereproduceerd door andere onderzoekers?
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 07:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Er IS experimenteel support ervoor. Carl Sagan is natuurlijk een hard core skepticus en zal niet zomaar toegeven dat het bewijs er weldegelijk is. Maar hij doet toch deze toegeving. Iemand die zonder vooroordelen de data bekijkt kan neits anders dan besluiten dat het weldegelijk klopt. Maar als iemand begint met de labels pseudosience te smijten dan weet je al naar waar de balans overhelt.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hou op met jouw inhoudsloze stemmingmakerij.
Sagan "geeft niets toe", hij verwoordt de houding van de echte wetenschapper: falsifieerbare beweringen, hoe bizar ook, moeten onderzocht worden, volgens de wetenschappelijke methode. Of het éne artikel dat jij gepost hebt iets waard is kan ik niet weten zonder het te lezen. In plaats van inhoudsloze stemmingmakerij te posten kan je misschien eens mijn eerste vragen over dat artikel beantwoorden. Ik herhaal ze graag. In welke publicatie is het verschenen? En werd het experiment nadien gereproduceerd door andere onderzoekers?
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar soit, ik zal mijn geest open houden en dat artikel dit weekend eens lezen. Hopelijk heb ik voldoende bagage om het te begrijpen en analyseren. EDIT voor exodus hieronder: wetenschappen werken niet met citaten. Dat is wat pseudowetenschappen doen: citaten uit hun context rukken en herinterpreteren. EDIT 2: leer eens de betekenis van het woord BEWIJS. ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Sagan zegt trouwens dat er wel degelijk aanwijzingen zijn, dat ze toch wel experimenteel support hebben (het zinnetje dat jij uit je quote wegliet). Voor iemand als Sagan die zijn carrïere en naam opgebouwd heeft met debunking is dit wel een straffe uitspraak. Sagan heeft de data bekeken en ziet ook wel iets relevants. Maar je denkt toch niet dat je hem ooit ging horen zeggen dat hij er 100% van overtuigd is. Voor hem is dat 100% gezichtsverlies.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De moeder van een kennis is zo eens midden in de nacht wakkergeschoten in haar bed, in België, om uit te roepen : "Onze XX heeft een ongeluk". Haar man gromde om te zwijgen, draaide zich om en sliep voort, maar de volgende morgen kregen ze bericht dat hun zoon in Congo in een ravijn gereden was, en zwaargewond in het ziekenhuis lag. Later wist de zoon , genezen, te vertellen dat hij op het moment van het ongeluk in paniek om zijn moeder geroepen had...Toeval ? Moeilijk te geloven vind ik. Wat weet de vis van het water waarin hij zwemt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Wat gisteren beschouwd werd als "duivelse kunsten", tovenarij enz enz zijn vandaag wetenschappelijk verklaarde feiten. De "paranormale fenomenen" van vandaag zullen morgen eveneens begrepen en verklaard zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |