Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Gelooft u dat paranormale fenomenen bestaan?
Ja 18 51,43%
Nee 17 48,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2007, 20:28   #21
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
De huidige mens gelooft de dag van vandaag enkel in de wetenschap.
En in de wetenschap moeten we alles kunnen meten, bewijzen, regelen en ga zo maar door.

Het spirituele word afgedaan als zever maar het is niet zo omdat we iets niet kunnen voelen, ruiken, proeven, zien of horen in ons bewustzijn dat het er daarom niet is hé?

We kunnen al heel veel in de wetenschap bewijzen en we kunnen ons al tot het kleinste deeltje ontleden maar sommige dingen kun je niet verklaren door wetenschap en zijn er geen bewijzen van maar toch weten we dat ze bestaan.

intuïtie is zo'n mooi voorbeeld van wat de wetenschap niet kan verklaren maar we allemaal toch al eens hebben meegemaakt en vooral vrouwen zijn hier beter in
Het wordt wel verklaard.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 20:31   #22
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Voila! Duidelijker kan niet.
Oud 24 oktober 2007, 20:36   #23
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Het wordt wel verklaard.
ok als je a zegt zeg dan ook b en hoe word het verklaard? dan weet ik het ook!
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 20:37   #24
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
ok als je a zegt zeg dan ook b en hoe word het verklaard? dan weet ik het ook!
Wiskundige systemen.

De wiskunde is momenteel nog maar een schaduw van de ware kracht van dit instrument.
Oud 24 oktober 2007, 21:39   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Paranormale fenomenen zoals Telekinese, telepathy, buitenzintuigelijke waarneming, ... worden door de mainstream wetenschap scheef bekeken. Wat de meesten echter niet weten is dat na meer dan een eeuw van wetenschappelijke studies ivm het paranormale er voldoende bewijs is geleverd dat deze fenomenen weldegelijk realiteit zijn. Er zijn studies geweest die zeer succesvol waren waarin de kans dat het reslutaat aan het toeval te wijten was 1 op miljarden was, en door meta-analyse van verschillende studies in hetzelfde komen ze aan één op 10 gevolgd door 20 nullen. Vele studies in het paranormale hebben een beter resultaat dan de studie waarmee men (terecht) besloot dat aspirine helpt tegen hartklachten. Verschillende skeptici hebben al moeten toegeven dat de resultaten relevant zijn.

Gelooft u in paranormale fenomenen?
Misschien heeft Shakespeare gelijk wanneer hij Hamlet laat zeggen:
There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.

De kans zit er in ieder geval dik in.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2007 om 21:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 21:50   #26
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Misschien heeft Shakespeare gelijk wanneer hij Hamlet laat zeggen:
There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.

De kans zit er in ieder geval dik in.
er staat nergens geschreven dat die things paranormaal (moeten) zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Vele studies in het paranormale hebben een beter resultaat dan de studie waarmee men (terecht) besloot dat aspirine helpt tegen hartklachten.
soit, dit is gewoonweg onjuist. zelfs indien er sprake zou zijn van aspirine-resistentie is de kans op een positief effect nog groter dan bvb een lepel ombuigen door er lang genoeg naar te staren.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 23:02   #27
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Wiskundige systemen.

De wiskunde is momenteel nog maar een schaduw van de ware kracht van dit instrument.
De onvolledigheidsstelling van Godel lijkt te suggereren dat zoiets nooit zou kunnen.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 06:53   #28
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de man die jij quote heeft toegegeven dat de resultaten relevant zijn en niet met conventionele wetenschap kunnen verklaard worden.
Oud 25 oktober 2007, 07:09   #29
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de man die jij quote heeft toegegeven dat de resultaten relevant zijn en niet met conventionele wetenschap kunnen verklaard worden.
Geef de VOLLEDIGE quote van Sagan die je bedoelt.

Bovendien interesseren dit soort zuivere gezagsargumenten mij niet.
Zelfs als Sagan zou hebben beweerd dat de maan uit Cheddarkaas bestaat moet ik dat niet geloven omdat ik een citaat van hem in mijn handtekening heb staan.

Soit.

Graag wil ik verduidelijken wat mijn standpunt over het thema van deze thread is.

Er is een hemelsbreed verschil tussen de volgende twee uitspraken:

1. Er bestaan geen paranormale fenomenen.
2. Er zijn tot nu toe geen wetenschappelijke experimenten bekend die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen.

Uitspraak 1 geeft een geloof weer. Het is geen uitspraak die ik zou maken.
Uitspraak 2 is volgens mij de verifieerbare en falsifieerbare stand van zaken.

Uiteraard is mijn kennis beperkt, en zou het best kunnen dat er recentelijk wetenschappelijke experimenten zijn uitgevoerd die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen.
Van zodra ik daar op de hoogte van wordt gebracht zal ik mijn mening probleemloos herzien.

Een wetenschappelijk experiment is echter iets anders dan een artikel in Dag Allemaal, Humo, Rense of "The Paranormal Review". Het moet duidelijk omschreven zijn, de statistische analyse moet kloppen, het experiment moet in controleerbare omstandigheden uitgevoerd worden, het experiment moet reproduceerbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 07:10.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 07:24   #30
exodus

Standaard

Citaat:
Geef de VOLLEDIGE quote van Sagan die je bedoelt.
Het staat in een boek dat ik aan het lezen ben, vind de quote niet direct maar zodra ik het boek bij de hand heb post ik het.

Carl sagan heeft zelfs ook gezegd dat hij denkt dat 3 zaken wel enige waarheid kunnen hebben en dat is reïncarnatie, telepathy en de geest die elektronica beinvloedt.

Citaat:

2. Er zijn tot nu toe geen wetenschappelijke experimenten bekend die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen.

Uitspraak 1 geeft een geloof weer. Het is geen uitspraak die ik zou maken.
Uitspraak 2 is volgens mij de verifieerbare en falsifieerbare stand van zaken.

Uiteraard is mijn kennis beperkt, en zou het best kunnen dat er recentelijk wetenschappelijke experimenten zijn uitgevoerd die de realiteit van paranormale fenomenen aantonen.
Van zodra ik daar op de hoogte van wordt gebracht zal ik mijn mening probleemloos herzien.

Een wetenschappelijk experiment is echter iets anders dan een artikel in Dag Allemaal, Humo, Rense of "The Paranormal Review". Het moet duidelijk omschreven zijn, de statistische analyse moet kloppen, het experiment moet in controleerbare omstandigheden uitgevoerd worden, het experiment moet reproduceerbaar zijn.
Wel die uitspraak 2 klopt niet. Er zijn succesvolle studies geweest die aantonen dat het effect bestaat, die repliceerbaar en en gerepliceerd zijn geweest. Zo simpel is het. Ik heb trouwens een voorbeeld van een studie gepost.

Laatst gewijzigd door exodus : 25 oktober 2007 om 07:26.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 07:29   #31
exodus

Standaard

Hier een uitspraak van Sagan:

Citaat:
In a 1995 book saturated with piercing skepticism ,the late Carl Sagan of Cornell University maintained his lifelong mission of educating the public about science in this case debunking popular hysteria over alien abductions, channelers, faith healers, the "face" of Mars, and practically everything else found in the New Age section of most bookstores. Then, in one paragraph among 450 pages, we find an astonishing admission:

"At the time of writing there are three claims in the ESP field which, in my oppinion, deserve serious study: (1) that by thought alone human can (barely) affect random numer generators in computers: (2) that people under mild sensory deprivation can receive thoughts or images "projected" at them; and (3) that young children sometimes report the details of a previous life, which upon checking turn out to be accurate and which they could not have known about in any other way than reincarnation." I pick these claims not because I think they're likely to be valid (I don't), but as examples of contentions that might be true." They "have at least some, although still dubious, experimental support. Of course, I could be wrong."

Laatst gewijzigd door exodus : 25 oktober 2007 om 07:30.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 07:32   #32
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat in een boek dat ik aan het lezen ben, vind de quote niet direct maar zodra ik het boek bij de hand heb post ik het.

Carl sagan heeft zelfs ook gezegd dat hij denkt dat 3 zaken wel enige waarheid kunnen hebben en dat is reïncarnatie, telepathy en de geest die elektronica beinvloedt.
***zucht***

Hier de quote van Sagan (uit het boek The Demon-Haunted World):

Citaat:
At the time of writing there are three claims in the ESP field which, in my opinion, deserve serious study: (1) that by thought alone humans can (barely) affect random number generators in computers; (2) that people under mild sensory deprivation can receive thoughts or images "projected" at them; and (3) that young children sometimes report the details of a previous life, which upon checking turn out to be accurate and which they could not have known about in any way other than reincarnation. I pick these claims not because I think they're likely to be valid (I don't), but as examples of contentions that might be true.
Ik zou zeggen: heren en dames believers, onderzoek maar en bewijs het!

Citaat:
Wel die uitspraak 2 klopt niet. Er zijn succesvolle studies geweest die aantonen dat het effect bestaat, die repliceerbaar en en gerepliceerd zijn geweest. Zo simpel is het. Ik heb trouwens een voorbeeld van een studie gepost.
Dat artikel zal ik tijdens het weekend lezen. In welke publicatie is het verschenen? En werd het experiment nadien gereproduceerd door andere onderzoekers?

Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 07:33.
Oud 25 oktober 2007, 07:37   #33
exodus

Standaard

Citaat:
***zucht***

Hier de quote van Sagan (uit het boek The Demon-Haunted World):
Ik heb deze quote net gepost, en zelfs een stuk langer dan diegene van jou.

Er IS experimenteel support ervoor. Carl Sagan is natuurlijk een hard core skepticus en zal niet zomaar toegeven dat het bewijs er weldegelijk is. Maar hij doet toch deze toegeving.

Iemand die zonder vooroordelen de data bekijkt kan neits anders dan besluiten dat het weldegelijk klopt. Maar als iemand begint met de labels pseudosience te smijten dan weet je al naar waar de balans overhelt.
Oud 25 oktober 2007, 08:18   #34
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hou op met jouw inhoudsloze stemmingmakerij.

Sagan "geeft niets toe", hij verwoordt de houding van de echte wetenschapper: falsifieerbare beweringen, hoe bizar ook, moeten onderzocht worden, volgens de wetenschappelijke methode.

Of het éne artikel dat jij gepost hebt iets waard is kan ik niet weten zonder het te lezen.

In plaats van inhoudsloze stemmingmakerij te posten kan je misschien eens mijn eerste vragen over dat artikel beantwoorden. Ik herhaal ze graag.

In welke publicatie is het verschenen? En werd het experiment nadien gereproduceerd door andere onderzoekers?

Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 08:25.
Oud 25 oktober 2007, 08:25   #35
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sagan "geeft niets toe", hij verwoordt de houding van de echte wetenschapper: beweringen, hoe bizar ook, moeten onderzocht worden, volgens de wetenschappelijke methode.

Of het éne artikel dat jij gepost hebt iets waard is kan ik niet weten zonder het te lezen.

In plaats van inhoudsloze stemmingmakerij te posten kan je misschien eens mijn eerste vragen over dat artikel beantwoorden. Ik herhaal ze graag.

In welke publicatie is het verschenen? En werd het experiment nadien gereproduceerd door andere onderzoekers?
het is een review uit 2000, die mijn inziens niet werd gepubliceerd (althans er wordt geen gewag gemaakt van een tijdschrift) maar louter dient als synopsis. Geschreven door Dean Radin
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 08:46   #36
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
het is een review uit 2000, die mijn inziens niet werd gepubliceerd (althans er wordt geen gewag gemaakt van een tijdschrift) maar louter dient als synopsis. Geschreven door Dean Radin
Dat en zijn cv beloven weinig goeds.

Maar soit, ik zal mijn geest open houden en dat artikel dit weekend eens lezen. Hopelijk heb ik voldoende bagage om het te begrijpen en analyseren.

EDIT voor exodus hieronder: wetenschappen werken niet met citaten. Dat is wat pseudowetenschappen doen: citaten uit hun context rukken en herinterpreteren.

EDIT 2: leer eens de betekenis van het woord BEWIJS.

Laatst gewijzigd door Firestone : 25 oktober 2007 om 08:50.
Oud 25 oktober 2007, 08:47   #37
exodus

Standaard

Citaat:

Sagan "geeft niets toe", hij verwoordt de houding van de echte wetenschapper: falsifieerbare beweringen, hoe bizar ook, moeten onderzocht worden, volgens de wetenschappelijke methode.
Dat is ook gebeurt, met succes. Het bewijs is er.

Sagan zegt trouwens dat er wel degelijk aanwijzingen zijn, dat ze toch wel experimenteel support hebben (het zinnetje dat jij uit je quote wegliet). Voor iemand als Sagan die zijn carrïere en naam opgebouwd heeft met debunking is dit wel een straffe uitspraak. Sagan heeft de data bekeken en ziet ook wel iets relevants. Maar je denkt toch niet dat je hem ooit ging horen zeggen dat hij er 100% van overtuigd is. Voor hem is dat 100% gezichtsverlies.
Oud 25 oktober 2007, 10:11   #38
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Ik herinner me van zo'n 15-20 jaar geleden dat Etienne Vermeersch een fonds opgericht heeft om aan de eerste persoon die onder labo-omstandigheden kan aantonen over paranormale gaven te beschikken, een grote som geld te geven (ik dacht dat het 1.000.000 BEF was).
Het fonds bestaat nog en er is nog geen gegadigde opgedaagd...
Ik denk dat we in ons mogelijkheden hebben, die soms aan het oppervlak komen, maar die we (nog) niet beheersen, en niet naar willekeur kunnen gebruiken. Telepathie is daar wel een van de meest voorkomende vormen van denk ik. Met mensen die men zeer goed kent zonder woorden overeenkomen is daar één der meest gebanaliseerde vormen van. Of op hetzelfde moment een gedacht hebben.
De moeder van een kennis is zo eens midden in de nacht wakkergeschoten in haar bed, in België, om uit te roepen : "Onze XX heeft een ongeluk". Haar man gromde om te zwijgen, draaide zich om en sliep voort, maar de volgende morgen kregen ze bericht dat hun zoon in Congo in een ravijn gereden was, en zwaargewond in het ziekenhuis lag. Later wist de zoon , genezen, te vertellen dat hij op het moment van het ongeluk in paniek om zijn moeder geroepen had...Toeval ? Moeilijk te geloven vind ik. Wat weet de vis van het water waarin hij zwemt ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:25   #39
forumspook
Banneling

Standaard

Wat gisteren beschouwd werd als "duivelse kunsten", tovenarij enz enz zijn vandaag wetenschappelijk verklaarde feiten. De "paranormale fenomenen" van vandaag zullen morgen eveneens begrepen en verklaard zijn.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:14   #40
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik denk dat vrouwen mechanische wezens zijn die door Gargamel zijn uitgezet om het leven van de man zuur te maken. Dat denk ik nu eens dat het waar zou kunnen zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be