![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HC1J6B2S
TURKEN ZIJN OOK MAROKKANEN Als binnenkort weer in alle kalmte een miss Laconiek 2007 verkozen wordt, dan heb ik een tip voor een laureate: Béatrice Meulemans, schepen van Sociale Cohesie in Sint-Joost-ten-Node. Dat is nu eens een vrouw die met verve alle regels van de politieke communicatie aan haar laars lapt. Vergelijk haar optreden tijdens de rellen deze week met dat van andere politici, in gelijkaardige situaties. Wat zei Sarkozy, toen zijn Peugeot décapotable in Parijs de enige was die nog niet brandde? 'We zullen dat uitschot eens rap van straat spuiten.' Hoe noemde Geert Wilders de vechtpartijen in Amsterdam? 'Marokkaanse straatterreur.' Dát is wat het handboek zegt: wees krachtig in je terminologie, onbuigzaam in je afwijzing. Niet zo voor Meulemans. Wat zei die, donderdag op het VRT-journaal? 'De politieke weerslag van wat in Turkije gebeurt, is bij ons te voelen. Je kan moeilijk aan die mensen vragen om abstractie te maken van wat in hun land gebeurt, maar enfin.' Op die berustende toon ging ze twee dagen door, licht glimlachend, haar haar in de war, een trui vol herinneringen en de blik van een vrouw aan wie het leven veel gevraagd heeft. 'De media jutten op, maar het is moeilijk om daar iets aan te doen. Tja, we moeten de Turkse gemeenschap eigenlijk inpeperen dat ze hier niet in hun land van oorsprong wonen, maar in de praktijk is het niet gemakkelijk afstand te nemen van je origine, je gebruiken, je cultuur. De Belgische kolonialen die naar Congo trokken indertijd, gingen ook niet leven als zwarten hé.' (De Morgen, 26 oktober) Dat waren dan ook kolonialen, denk ik dan. Wat is dat toch met onze Turken, deze week? Eerst was er die studie van de Hasseltse universiteit, die al onze percepties overhoop gooide: 'Marokkanen spreken beter Nederlands dan Turken, ze zijn vaker lid van een autochtone vereniging en ze voelen zich meer Belg.' En toch zien Vlamingen Turken liever komen: 'Zowel autochtonen als Turken hielden er een overwegend negatief beeld van de Marokkanen op na. Ze schreven ze eigenschappen als “oneerlijk, en “onverdraagzaam, toe. Turken werden vaker “vriendelijk, en “hulpvaardig, genoemd.' Dat verschil in beeldvorming klopt: als ik vertel dat ik in een Turkse wijk woon, dan is de reactie dikwijls: 'Dat valt wel mee zeker? Beter dan tussen de Marokkanen.' Turken verkopen zichzelf ook vaak als de 'goede moslim'. Toen ik nog voor de krant werkte, werden we geregeld gebeld door Turken die boos waren over onze berichtgeving: 'Dat zijn Arabieren die zulke dingen doen! Wij zijn ook moslims, maar wij doen zo'n dingen niet!' Dezelfde dag als die waarop de studie verscheen, braken straatrellen uit in Sint-Joost. Als er nu iets is dat geassocieerd wordt met jonge Marokkanen, dan toch wel dat? Loze agressie, blindelings stukslaan, brand stichten, de politie uitdagen, een politieke uitleg improviseren en dan naar huis met een nog kwalijker reputatie dan voorheen - het zijn de Arabieren die zulke dingen doen, toch? Kijk eens aan: Turken zijn ook Marokkanen. Sterker: deze relschoppers zijn erin geslaagd om nog zinlozer en contraproductiever te werk te gaan dan hun Marokkaanse collega's. Want waarom schoppen die laatsten naar eigen zeggen keet? Om te protesteren tegen discriminatie of, als ze internationaal gaan, uit boosheid over de politiek van Israël. Zij stellen zich dus op als onderdrukten, die geen enkele macht hebben en in een laatste daad van wanhoop kiezen voor het enige wapen dat rest: de ontwrichting van de burgerlijke orde. De latente marxist in mij zegt: mja, ik zie wat je bedoelt. Niet zo bij de relletjes van deze week. Die begonnen als blijk van solidariteit met het Turkse leger, de staatsmacht, de autoritaire hoeders van de maatschappelijke orde. Waarom die een zootje ongeregeld nodig zouden hebben, is mij volstrekt onduidelijk. Dat was bijzonder dom. Het enige waar je als relschopper op kunt hopen, is een underdog-bonus. In dit geval gaat die naar de slachtoffers, de Koerdische en Armeense winkeliers die aangevallen werden om hun ras. Zij zijn geen machtige structuur die je alleen met wanhopig geweld te lijf kunt, ze zijn niet solidair met terroristen, en in het geval van de Armeniërs hebben ze zelfs niets met het hele conflict te maken. Dit waren racistische rellen, en dat is kwalijk. Hoe kun je je beroepen op discriminatie als verschoning voor blind geweld, als je je richt tegen mensen die nog machtelozer zijn dan jij? En verkeren kan het. Eerst hadden de Turken een onrealistisch positief imago, nu een onredelijk negatief. Dat verandert wel weer. Maar er zal toch meer voor nodig zijn dan een laconieke zucht over Belgische kolonialen, en dat die zich ook nooit als zwarten hebben willen gedragen. Tom Naegels is schrijver Spijkerschrift verschijnt wekelijks op zaterdag www.standaard.be/spijkerschrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onze hoofdstad is trouwens vandaag weer een stukje verrijkt, zo hoorde ik op het joernaal van 4uur - - daarna niet meer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Waarom Turken beter gezien zijn dan de Marokkanen ?
1. Turken zijn veel gematigder in hun moslim zijn dan de Marokkanen. 2. Relatief gezien zijn er 2 keer meer Marokkanen in de gevangenis dan Turken 3. Turken zijn vriendelijker. Vergelijk maar eens de thuislanden, dan kan je zelf vaststellen dat men in Turkije vriendelijker is dan in Marokko. |
![]() |
![]() |