![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad een vreemde constructie maar het zal dan laten zien dat het geen verkapte annexatie is maar een breed gesteunde aansluiting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik blijf erbij dat ze logisch en historisch gezien meer banden met Duitsland hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Bij Duitsland politiek gevoelig? Bah, wat een gezeik. De oorlog is meer dan 50 jaar geleden. Zand erover. Als die mensen bij Duitsland willen, waarom zouden ze dat niet mogen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het ligt idd nog steeds gevoelig zelfs, 60(!) jaar na dato. Is dat niet logisch dan? Het gaat hier immers om een oorlog waar 50 miljoen mensen door zijn omgekomen, niet een of ander politiek incident. Totdat de laatste persoon overlijdt die de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt zal je dit blijven houden. En dat kan nog wel een jaar of 20 duren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Jaja, ik heb zelf Duitse vrienden en als we het hebben over "den oorlog" krijgen die mensen het altijd warm. Hebben zij er schuld aan dat hun voorouders domme klootzakken waren? Neen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementslid
|
![]() Liechtenstein II ?
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het maakt niet uit óf zij verantwoordelijk zijn, enkel de perceptie is belangrijk. Het feit dat WOII voor jou nu afgedaan is betekend niet automatisch dat er nu "zand erover" is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Burgemeester
|
![]() Eerder een tegenhanger van Oostenrijk: 'Westenrijk'?
Of een Groot-Luxemburg? Men kan veel bedenken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Je hebt voor het gemak de gehele Oostkantons (inclusief Malmünd en Weismes!) en de Platdietsche streek ook bij Luxemburg gevoegd, bravo! Luxemburg zal zo een prima land worden! Laatst gewijzigd door joop20 : 10 november 2007 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Het is een detail van een Wikipedia-kaart voor Heel-Nederland, waaruit ik het ideaal heb gehaald. Een prima land, ik weet het niet... er zou een nieuwe taalstrijd kunnen ontstaan ![]() Misschien is dit een betere oplossing: Westerreich! (Het rijk ten westen van Duitsland tegenover Oostenrijk). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Is geen gezever. U heeft last van wensdenken. Het feit dat het jou niks boeit wat er gebeurd is, maakt het niet zo. U ontkent eenvoudigweg wat er nu gaande is en vervolgens beschuldigt u mij van gezever. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Van mij mag Duitsland en Oostenrijk terug één worden, de wrijvingen met de Duitsers zijn voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De toekomst van een gemeenschap laten afhangen van wat er 70 jaar geleden is gebeurd, dat is inderdaad gezever. Meer heb ik daarover niet te zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat betreft Oostenrijk en Duitsland samen ben ik tegen, dat is veels te pijnlijk, de Oostenrijkers en zeker veel Duitsers zullen tegen zijn, alle Europese landen zullen protesteren en Duitsland zou veel te machtig worden. Nee, hou ze maar mooi apart, de Duitstaligen hebben het verknoeid een Natiestaat te maken. Liever nog zie ik dat het Laagduits gestandaardiseerd wordt en de officiële taal van Duitsland wordt, eventueel ook van Oostenrijk. Het zou de communicatie tussen de West-Germanen een stuk verbeteren, omdat Nederlands en Laagduits veel dichter bij elkaar liggen. Bovendien zit er geen nazi-smet op Laagduits, maar wel op Hoogduits, een van de redenen waarom Luxemburg voor Middelduits heeft gekozen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De DG is maar een klein gebied dat intern erg verschillend is. Het Eupenerland is gericht op Aken en Luik, de streek rond Sankt Vith op Luxemburg. Daartussen liggen de Hoge Venen, een vroeger ondoordringbaar natuurgebied, waardoor het contact tussen de twee louter taalkundig en politiek is: ze zitten in hetzelfde Duitstalig-Belgische schuitje. Men profiteert er echter wel van een grote mate van autonomie. Die autonomie raakt het gebied binnen Duitsland onvermijdelijk kwijt. Dan worden het onbeduidende grensgemeenten binnen Noordrijn-Westfalen (Eupenerland) en Rijnland-Palts (Sankt-Vith e.o.). Logisch dus dat politici aansturen op aansluiting bij het kleinste - en rijkste - buurland: Luxemburg. De 72.000 DG'ers houden daar nog wel wat invloed tegenover 450.000 Luxemburgers. Bovendien is men er net zo taalopen als in de DG: zowel Duits als Frans zijn officiële talen, in de DG is het Duits met Franse faciliteiten. In Sankt Vith e.o. spreekt men trouwens ook Luxemburgs. Het enige probleem is dat Eupen een andere streektaal heeft en bovendien niet aan de rest grenst. Maar misschien kan men de Waalse buurgemeenten interesseren voor de optie-Luxemburg. Malmedy en Waimes zijn Frans met Duitse faciliteiten (en een behoorlijke minderheid die van die faciliteiten gebruik maakt), terwijl Plombières, Welkenraedt en Baelen een Germaanse omgangstaal en eveneens een grote Duitstalige minderheid hebben. Het meertalige karakter van deze gemeenten past prima binnen Luxemburg, waar ook Duits en Frans officieel zijn. Komt bij dat Luxemburg een uitstekend imago heeft en erg welvarend is. Wie weet ziet men aansluiting bij Luxemburg dus wel zitten. Ik kan me herinneren dat toen er voor het eerst stemmen opgingen in de DG voor een eigen gewest, de burgemeester van Malmedy zei zich daar graag bij te willen aansluiten. De vraag is alleen of Wallonië het toestaat. Maar ja, als je in de Vlaamse Rand vóór referenda pleit, kun je er in eigen land niet tegen zijn. Bovendien ligt de DG ook in Wallonië en zal er dus sowieso een deel van Wallonië zich afscheuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind het dwaas dat er in Germaanstalig land zoals Luxemburg verfranste of Franse plaatsnamen zijn. Is er een enige reden hiertoe? Waarom is bv. "pétange" officieel als het er vingerdik op ligt dat het een verfransing is van Petingen? Als ik het goed voorheb is 90% Germaanstalig (Duits/Luxemburgs). De tweedracht tussen Duits en Luxemburgs zorgt voor toenemende verfransing want de inwijkelingen leren dan Frans. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar Luxemburg weet het nu ook niet meer. Drie talen vinden ze zelf ook te veel, maar welke moet(en) er dan weg: Moeten ze nu het Duits helemaal afschaffen? Dan raken ze geisoleerd, want ze handelen veel met Duitsland. Maar Luxemburgs afschaffen willen ze ook niet. En Frans is handig omdat ze ook aan Wallonië en Frankrijk grenzen. Als klein land moet je gewoon veel talen spreken. |
|
![]() |
![]() |