Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2007, 13:46   #21
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ook een beetje raar, nie?
Eerst onafhankelijk en dan die weer kwijt graken.
Das gelijk da kik onafhankelijk van mijn vrouw ben en later weer vanaf de keuken moet gaan luistern naar wa zei zegt.
Kzou da ook nie pikken...

Het is inderdaad een vreemde constructie maar het zal dan laten zien dat het geen verkapte annexatie is maar een breed gesteunde aansluiting.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 23:26   #22
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joop20 Bekijk bericht
U bent niet bekend met de kaart van België? De laatste keer dat ik keek grensden de Oostkantons nog aan Luxemburg.
Oké, redelijk serieuze fout van mij, ze grenzen wel degelijk aan elkaar
Maar ik blijf erbij dat ze logisch en historisch gezien meer banden met Duitsland hebben.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 01:03   #23
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Bij Duitsland politiek gevoelig? Bah, wat een gezeik. De oorlog is meer dan 50 jaar geleden. Zand erover. Als die mensen bij Duitsland willen, waarom zouden ze dat niet mogen?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 01:32   #24
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Bij Duitsland politiek gevoelig? Bah, wat een gezeik. De oorlog is meer dan 50 jaar geleden. Zand erover. Als die mensen bij Duitsland willen, waarom zouden ze dat niet mogen?

Het ligt idd nog steeds gevoelig zelfs, 60(!) jaar na dato. Is dat niet logisch dan? Het gaat hier immers om een oorlog waar 50 miljoen mensen door zijn omgekomen, niet een of ander politiek incident. Totdat de laatste persoon overlijdt die de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt zal je dit blijven houden. En dat kan nog wel een jaar of 20 duren.
Oud 10 november 2007, 02:56   #25
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Jaja, ik heb zelf Duitse vrienden en als we het hebben over "den oorlog" krijgen die mensen het altijd warm. Hebben zij er schuld aan dat hun voorouders domme klootzakken waren? Neen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 12:00   #26
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Liechtenstein II ?

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 12:43   #27
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Jaja, ik heb zelf Duitse vrienden en als we het hebben over "den oorlog" krijgen die mensen het altijd warm. Hebben zij er schuld aan dat hun voorouders domme klootzakken waren? Neen.

Het maakt niet uit óf zij verantwoordelijk zijn, enkel de perceptie is belangrijk. Het feit dat WOII voor jou nu afgedaan is betekend niet automatisch dat er nu "zand erover" is.
Oud 10 november 2007, 12:44   #28
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Liechtenstein II ?
Eerder een tegenhanger van Oostenrijk: 'Westenrijk'?
Of een Groot-Luxemburg?
Men kan veel bedenken ...
Bijgevoegde afbeelding(e)

Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 13:02   #29
joop20
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Eerder een tegenhanger van Oostenrijk: 'Westenrijk'?
Of een Groot-Luxemburg?
Men kan veel bedenken ...
Creatief met topografie

Je hebt voor het gemak de gehele Oostkantons (inclusief Malmünd en Weismes!) en de Platdietsche streek ook bij Luxemburg gevoegd, bravo! Luxemburg zal zo een prima land worden!

Laatst gewijzigd door joop20 : 10 november 2007 om 13:06.
joop20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 13:46   #30
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Creatief met topografie

Je hebt voor het gemak de gehele Oostkantons (inclusief Malmünd en Weismes!) en de Platdietsche streek ook bij Luxemburg gevoegd, bravo! Luxemburg zal zo een prima land worden!
Nou om eerlijk te zijn heb ik die kaart niet zelf ontworpen ...
Het is een detail van een Wikipedia-kaart voor Heel-Nederland, waaruit ik het ideaal heb gehaald.

Een prima land, ik weet het niet... er zou een nieuwe taalstrijd kunnen ontstaan ...

Misschien is dit een betere oplossing: Westerreich! (Het rijk ten westen van Duitsland tegenover Oostenrijk).
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 10 november 2007, 13:53   #31
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Het ligt idd nog steeds gevoelig zelfs, 60(!) jaar na dato. Is dat niet logisch dan? Het gaat hier immers om een oorlog waar 50 miljoen mensen door zijn omgekomen, niet een of ander politiek incident. Totdat de laatste persoon overlijdt die de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt zal je dit blijven houden. En dat kan nog wel een jaar of 20 duren.
Wat een zever. Perceptie of geen perceptie, men moet zich niets aantrekken van wat 70 jaar geleden gebeurd is, men moet doen wat nú het beste is.
Oud 10 november 2007, 13:58   #32
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wat een zever. Perceptie of geen perceptie, men moet zich niets aantrekken van wat 70 jaar geleden gebeurd is, men moet doen wat nú het beste is.

Is geen gezever. U heeft last van wensdenken. Het feit dat het jou niks boeit wat er gebeurd is, maakt het niet zo. U ontkent eenvoudigweg wat er nu gaande is en vervolgens beschuldigt u mij van gezever.
Oud 10 november 2007, 14:02   #33
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Nou om eerlijk te zijn heb ik die kaart niet zelf ontworpen ...
Het is een detail van een Wikipedia-kaart voor Heel-Nederland, waaruit ik het ideaal heb gehaald.

Een prima land, ik weet het niet... er zou een nieuwe taalstrijd kunnen ontstaan ...

Misschien is dit een betere oplossing: Westerreich! (Het rijk ten westen van Duitsland tegenover Oostenrijk).
Ik zou toch niet willen dat heel Belgisch-Luxemburg naar Luxemburg gaat, anders valt Luxemburg veel te hard onder de Francosfeer en ontstaat er misschien een taalstrijd. Het liefst zie ik dat Luxemburg zich uitbreidt met de regio Arlon (Letzeburgisch spreken ze daar) en de regio Sankt-Vith.

Van mij mag Duitsland en Oostenrijk terug één worden, de wrijvingen met de Duitsers zijn voorbij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 14:11   #34
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Is geen gezever. U heeft last van wensdenken. Het feit dat het jou niks boeit wat er gebeurd is, maakt het niet zo. U ontkent eenvoudigweg wat er nu gaande is en vervolgens beschuldigt u mij van gezever.
De toekomst van een gemeenschap laten afhangen van wat er 70 jaar geleden is gebeurd, dat is inderdaad gezever. Meer heb ik daarover niet te zeggen.
Oud 10 november 2007, 14:18   #35
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik zou toch niet willen dat heel Belgisch-Luxemburg naar Luxemburg gaat, anders valt Luxemburg veel te hard onder de Francosfeer en ontstaat er misschien een taalstrijd. Het liefst zie ik dat Luxemburg zich uitbreidt met de regio Arlon (Letzeburgisch spreken ze daar) en de regio Sankt-Vith.

Van mij mag Duitsland en Oostenrijk terug één worden, de wrijvingen met de Duitsers zijn voorbij.
Sankt-Vith en Aarlen bij Luxemburg, niet gek. Maar wat met Eupen dan? Bij Duitsland, Nederland, Vlaanderen...?

Wat betreft Oostenrijk en Duitsland samen ben ik tegen, dat is veels te pijnlijk, de Oostenrijkers en zeker veel Duitsers zullen tegen zijn, alle Europese landen zullen protesteren en Duitsland zou veel te machtig worden. Nee, hou ze maar mooi apart, de Duitstaligen hebben het verknoeid een Natiestaat te maken.

Liever nog zie ik dat het Laagduits gestandaardiseerd wordt en de officiële taal van Duitsland wordt, eventueel ook van Oostenrijk. Het zou de communicatie tussen de West-Germanen een stuk verbeteren, omdat Nederlands en Laagduits veel dichter bij elkaar liggen. Bovendien zit er geen nazi-smet op Laagduits, maar wel op Hoogduits, een van de redenen waarom Luxemburg voor Middelduits heeft gekozen.
Oud 10 november 2007, 14:26   #36
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De toekomst van een gemeenschap laten afhangen van wat er 70 jaar geleden is gebeurd, dat is inderdaad gezever. Meer heb ik daarover niet te zeggen.
Lekkere discussie dan
Oud 10 november 2007, 15:00   #37
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mij lijkt dat helemaal niet logisch. De streek van Eupen heeft niet alleen historisch niets van doen met het groothertogdom, ook naar taalverwantschap is er geen band. In Eupen en omgeving spreekt men immers Oost-Limburgs met Ripuarische kenmerken.

Sankt-Vith en omgeving hebben wel historische banden met Luxemburg, en de dagdagelijkse omgangstaal is er ook een vorm van het Luxemburgs.

Tussen die twee delen ligt er trouwens een stuk Wallonië. Aansluiten bij Luxemburg is voor Eupen en omgeving helemaal niet logisch.
Ik denk dat Luxemburg wel degelijk een logische keuze is voor de DG, als ze tenminste hun Waalse buurgemeenten meekrijgen. En ook dat is niet ondenkbaar.

De DG is maar een klein gebied dat intern erg verschillend is. Het Eupenerland is gericht op Aken en Luik, de streek rond Sankt Vith op Luxemburg. Daartussen liggen de Hoge Venen, een vroeger ondoordringbaar natuurgebied, waardoor het contact tussen de twee louter taalkundig en politiek is: ze zitten in hetzelfde Duitstalig-Belgische schuitje.

Men profiteert er echter wel van een grote mate van autonomie. Die autonomie raakt het gebied binnen Duitsland onvermijdelijk kwijt. Dan worden het onbeduidende grensgemeenten binnen Noordrijn-Westfalen (Eupenerland) en Rijnland-Palts (Sankt-Vith e.o.).

Logisch dus dat politici aansturen op aansluiting bij het kleinste - en rijkste - buurland: Luxemburg. De 72.000 DG'ers houden daar nog wel wat invloed tegenover 450.000 Luxemburgers. Bovendien is men er net zo taalopen als in de DG: zowel Duits als Frans zijn officiële talen, in de DG is het Duits met Franse faciliteiten. In Sankt Vith e.o. spreekt men trouwens ook Luxemburgs.

Het enige probleem is dat Eupen een andere streektaal heeft en bovendien niet aan de rest grenst. Maar misschien kan men de Waalse buurgemeenten interesseren voor de optie-Luxemburg. Malmedy en Waimes zijn Frans met Duitse faciliteiten (en een behoorlijke minderheid die van die faciliteiten gebruik maakt), terwijl Plombières, Welkenraedt en Baelen een Germaanse omgangstaal en eveneens een grote Duitstalige minderheid hebben. Het meertalige karakter van deze gemeenten past prima binnen Luxemburg, waar ook Duits en Frans officieel zijn. Komt bij dat Luxemburg een uitstekend imago heeft en erg welvarend is. Wie weet ziet men aansluiting bij Luxemburg dus wel zitten. Ik kan me herinneren dat toen er voor het eerst stemmen opgingen in de DG voor een eigen gewest, de burgemeester van Malmedy zei zich daar graag bij te willen aansluiten.

De vraag is alleen of Wallonië het toestaat. Maar ja, als je in de Vlaamse Rand vóór referenda pleit, kun je er in eigen land niet tegen zijn. Bovendien ligt de DG ook in Wallonië en zal er dus sowieso een deel van Wallonië zich afscheuren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 17:47   #38
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Creatief met topografie

Je hebt voor het gemak de gehele Oostkantons (inclusief Malmünd en Weismes!) en de Platdietse streek ook bij Luxemburg gevoegd, bravo! Luxemburg zal zo een prima land worden!
Jammer dat Aubel en het noord-oostelijk gedeelte van Clermont niet bij Luxemburg gevoegd werd.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 18:13   #39
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vrees ik ook. De deelgemeente Bocholz (Bého) die ook de dorpjes Deiffeld (Deiffelt), Urt (Ourthe) en Watermal (Wathermal) bevat van de gemeente Geilich (Gouvy) + het Duitstalige gedeelte van Feiteler (Fauvillers) en Bastenaken + Arelerland (de streek rond Aarlen) mogen ook bij het Groot-Hertogdom Luxemburg gevoegd worden zodat Luxemburg dan echt volgens de taalgrens wordt gesplist. Maar hier is ook de taalgrens verschoven in het nadeel van het Germaans.

Ik vind het dwaas dat er in Germaanstalig land zoals Luxemburg verfranste of Franse plaatsnamen zijn. Is er een enige reden hiertoe? Waarom is bv. "pétange" officieel als het er vingerdik op ligt dat het een verfransing is van Petingen? Als ik het goed voorheb is 90% Germaanstalig (Duits/Luxemburgs). De tweedracht tussen Duits en Luxemburgs zorgt voor toenemende verfransing want de inwijkelingen leren dan Frans.

Citaat:
Vlaanderen + Noord-Nederland ook hé
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 11:23   #40
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Dat vrees ik ook. De deelgemeente Bocholz (Bého) die ook de dorpjes Deiffeld (Deiffelt), Urt (Ourthe) en Watermal (Wathermal) bevat van de gemeente Geilich (Gouvy) + het Duitstalige gedeelte van Feiteler (Fauvillers) en Bastenaken + Arelerland (de streek rond Aarlen) mogen ook bij het Groot-Hertogdom Luxemburg gevoegd worden zodat Luxemburg dan echt volgens de taalgrens wordt gesplist. Maar hier is ook de taalgrens verschoven in het nadeel van het Germaans.

Ik vind het dwaas dat er in Germaanstalig land zoals Luxemburg verfranste of Franse plaatsnamen zijn. Is er een enige reden hiertoe? Waarom is bv. "pétange" officieel als het er vingerdik op ligt dat het een verfransing is van Petingen? Als ik het goed voorheb is 90% Germaanstalig (Duits/Luxemburgs). De tweedracht tussen Duits en Luxemburgs zorgt voor toenemende verfransing want de inwijkelingen leren dan Frans.

Vlaanderen + Noord-Nederland ook hé
Luxemburg heeft zelf het Frans en het Luxemburgs binnengehaald, omdat het na WOII het Hoogduits een vies smaakje had. En dat is begrijpelijk. In Nederland en Vlaanderen ging het ook zo: In Nederland werd de taal aangepast om niet meer op Duits te lijken: Duitschland werd Duitsland. In Brussel wilde men niet meer 'Germaans' zijn, uit angst voor repressie of het geweten. Daarom in de verfransing in Brussel ook zo snel gegaan.

Maar Luxemburg weet het nu ook niet meer. Drie talen vinden ze zelf ook te veel, maar welke moet(en) er dan weg: Moeten ze nu het Duits helemaal afschaffen? Dan raken ze geisoleerd, want ze handelen veel met Duitsland. Maar Luxemburgs afschaffen willen ze ook niet. En Frans is handig omdat ze ook aan Wallonië en Frankrijk grenzen. Als klein land moet je gewoon veel talen spreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be