Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2007, 19:51   #21
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zegt de persoon met AVV/VVK als onderschrift...
Ok, dat moet ik aanpassen...
Zo beter?

Laatst gewijzigd door Jeronimo : 12 november 2007 om 19:55.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:52   #22
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Boven de dieren? Wishfull thinking. Er geen hoger of lager op dit vlak. Er is 'hoger' wat het aantal hersenplooien van de mens betreft. Er is 'hoger' wat het abstract en technologisch denken van de mens betreft. Het is 'lager' wat het leed betreft, dat de ene mens de andere met voorbedachte rade aandoet. Het is 'lager' wanneer het gaat om de vernietiging door de mens van zijn eigen habitat.
Leuke discussie, al is ze off topic. We gaan moeten definieren wat we met hoger en lager bedoelen denk ik.

Ik beschouw de mensen als een hogere diersoort. Omdat ze probleemoplossend werkt én in staat is om lange termijn voorspellingen te maken. Geen enkele andere diersoort kan dat.
Wat jij als lager omschrijft, omschrijf ik liever als hoger. "Het leed dat we elkaar met voorbedachten rade aandoen" is volgens jou lager. Voor mij is de voorbedachtheid al genoeg om ons hoger te classeren. Een andere diersoort kan dat namelijk niet. Het leed zelf, is vergelijkbaar met de dieren, die ook geen lieverdjes zijn, ondanks disney pogingen. Kijk maar eens naar national geographic "build for the kill". Dieren moorden erop los, zonder ook maar enig gevoel voor hun slachtoffers. Gewoon om te overleven. Dat is uiteraard ook ons doel, alleen zijn wij zo gesofisticeerd dat het er een beetje anders uitziet.
En ook wat dat vernietigen van de habitat betreft, ook daar zijn we niet de eerste diersoort die dat veroorzaakt. Zoals ik al zei, wij zetten ons hoger omdat we er iets aan proberen te doen, iets wat geen enkele diersoort ons heeft voorgedaan.
Oud 12 november 2007, 20:03   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Leuke discussie, al is ze off topic. We gaan moeten definieren wat we met hoger en lager bedoelen denk ik.

Ik beschouw de mensen als een hogere diersoort. Omdat ze probleemoplossend werkt én in staat is om lange termijn voorspellingen te maken. Geen enkele andere diersoort kan dat.
Wat jij als lager omschrijft, omschrijf ik liever als hoger. "Het leed dat we elkaar met voorbedachten rade aandoen" is volgens jou lager. Voor mij is de voorbedachtheid al genoeg om ons hoger te classeren. Een andere diersoort kan dat namelijk niet. Het leed zelf, is vergelijkbaar met de dieren, die ook geen lieverdjes zijn, ondanks disney pogingen. Kijk maar eens naar national geographic "build for the kill". Dieren moorden erop los, zonder ook maar enig gevoel voor hun slachtoffers. Gewoon om te overleven. Dat is uiteraard ook ons doel, alleen zijn wij zo gesofisticeerd dat het er een beetje anders uitziet.
En ook wat dat vernietigen van de habitat betreft, ook daar zijn we niet de eerste diersoort die dat veroorzaakt. Zoals ik al zei, wij zetten ons hoger omdat we er iets aan proberen te doen, iets wat geen enkele diersoort ons heeft voorgedaan.
U ziet bijvoobeeld een menselijke 'krijgstaktiek' als een bewijs van hoger venuft. Het is plannen, uitkienen, inschatten, op tijd aanvallen, risico's incalculeren, rekening houden met verlies en winst, kortom redeneren. Dieren kunnen ook probleemoplossend zijn op dit vlak en dit ook tot op een zekere hoogte wanneer zij in groep jagen (apen, leeuwen, wolven, enz). Ik denk bovendien niet dat 'dieren er op los moorden' zoals u stelt. Dieren doden (meestal) omdat ze honger hebben en dan stopt het doden. Dieren zijn eerder wat lui op dit vlak. Wij echter doden ook wanneer we geen honger hebben, bijvoorbeeld in de jacht'sport'. Martelen is ook een bewijs van een zeker (perfied) vernuft. Is dit 'hoger' of 'lager'?

Welke dier vernietigt bewust zijn habitat volgens u?

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2007 om 20:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 20:53   #24
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U ziet bijvoobeeld een menselijke 'krijgstaktiek' als een bewijs van hoger venuft. Het is plannen, uitkienen, inschatten, op tijd aanvallen, risico's incalculeren, rekening houden met verlies en winst, kortom redeneren. Dieren kunnen ook probleemoplossend zijn op dit vlak en dit ook tot op een zekere hoogte wanneer zij in groep jagen (apen, leeuwen, wolven, enz). Ik denk bovendien niet dat 'dieren er op los moorden' zoals u stelt. Dieren doden (meestal) omdat ze honger hebben en dan stopt het doden. Dieren zijn eerder wat lui op dit vlak. Wij echter doden ook wanneer we geen honger hebben, bijvoorbeeld in de jacht'sport'. Martelen is ook een bewijs van een zeker (perfied) vernuft. Is dit 'hoger' of 'lager'?

Welke dier vernietigt bewust zijn habitat volgens u?
Geen enkel. Ze zijn niet in staat om dat bewust te doen. Wij wel Maar onbewust doen ze dat wel hoor. Gewoon door vruchtbaarder te zijn dan hun voedselbron. Een beetje zoals de bewoners van het paaseiland hebben ervaren. Dat is gewoon een eigenschap van evolutie. Survival of the fittest.

Er zijn dieren die moorden voor de sport ook hoor. Dolfijnen bijvoorbeeld staan bekend voor het feit dat ze kalfjes doden om de moeder terug sexueel beschikbaar te krijgen. Niet om te overleven hoor, gewoon voor de sex.
U zegt dat dieren wat lui zijn op het vlak van moorden. Het punt is dat (de meeste) dieren geen energie steken in andere dingen dan overleven. Ze kunnen zich die luxe niet permitteren. Zodra ze dat wel kunnen zijn ze even pervers als wij hoor. Alweer de dolfijnen als voorbeeld die hun tijd doden met spelen en neuken.

Als je het zo bekijkt is de "onnodige moordlust" een bewijs van "hoger" geklasseerd te staan. Ik schat dolfijnen erg hoog in (natuurlijk niet zo hoog als douglas adams). Ik snap wel dat vanuit humaan standpunt dit wat grof lijkt, en dat "hoger" hier niet echt "nobeler" wil zeggen. Maar het feit blijft dat ons perverse gedrag een bewijs is van onze voorsprong.
Oud 12 november 2007, 21:08   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Geen enkel. Ze zijn niet in staat om dat bewust te doen. Wij wel Maar onbewust doen ze dat wel hoor. Gewoon door vruchtbaarder te zijn dan hun voedselbron. Een beetje zoals de bewoners van het paaseiland hebben ervaren. Dat is gewoon een eigenschap van evolutie. Survival of the fittest.

Er zijn dieren die moorden voor de sport ook hoor. Dolfijnen bijvoorbeeld staan bekend voor het feit dat ze kalfjes doden om de moeder terug sexueel beschikbaar te krijgen. Niet om te overleven hoor, gewoon voor de sex.
U zegt dat dieren wat lui zijn op het vlak van moorden. Het punt is dat (de meeste) dieren geen energie steken in andere dingen dan overleven. Ze kunnen zich die luxe niet permitteren. Zodra ze dat wel kunnen zijn ze even pervers als wij hoor. Alweer de dolfijnen als voorbeeld die hun tijd doden met spelen en neuken.

Als je het zo bekijkt is de "onnodige moordlust" een bewijs van "hoger" geklasseerd te staan. Ik schat dolfijnen erg hoog in (natuurlijk niet zo hoog als douglas adams). Ik snap wel dat vanuit humaan standpunt dit wat grof lijkt, en dat "hoger" hier niet echt "nobeler" wil zeggen. Maar het feit blijft dat ons perverse gedrag een bewijs is van onze voorsprong.
Neen, maar ik begrijp uw redenering wel. Het enige wat ik me afvraag is of datgene wat wij soms 'hoger' noemen ook wel daadwerkelijk altijd 'hoger' is. Hoger waarin? In het vooruit kunnen denken zult u misschien zeggen. Het anticiperend denken veronderstelt redeneren, abstract al dan niet preventief, toekomst-gericht denken. Dat is natuurlijk zo, maar soms kan het anticiperend, beredeneerd denken ook heel nefast zijn. En dan stelt zich de vraag 'hoe hoog is hoog'?

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2007 om 21:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 15:07   #26
Dycore
Banneling

Standaard

[quote=system;3063769]
Citaat:

Ik ga door op wat ik zie. En dat is heel simpel. De rooms- katholieke kerk is principieel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen en creëert daarmee overbevolking en dus armoede en uiteindelijk ook oorlogen.
Allé jong. Ze helpen juist tegen de overbevolking door AIDS een kans te geven.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 16:35   #27
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Allé jong. Ze helpen juist tegen de overbevolking door AIDS een kans te geven.
De pil is de oplossing voor Afrika hè. Geen kinderen maar wel AIDS.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 22:12   #28
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, de eindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

Tijd voor bezinning ,voordat het te laat is, voor zowel ik, u , jullie ,ons en wij !

Met dank.
Neen; dank U, lincoln, voor het posten van deze sura's. De woorden van de koran stemmen me inderdaad altijd tot nadenken over (de zin van) het leven.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be