![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Gouverneur
|
Er zit ook een gat in Zuid-Afrika(Lesotho) en Nederland(Baarle-Hertog) toch belemmert dat gat hun onafhankelijkheid niet.
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben bereid te gaan tot aan de lunch.
Daarna zal de wijn me te strikken hebben.
|
|
|
|
#23 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#24 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
- Modaliteiten van het referendum: 50% ja, eventueel 55% ja, minimum opkomst 40% opkomst. - Ondertekening minderhedenverdrag (enkel voor historische minderheden in de republiek of ook voor Franstalige Vlamingen' - Lidmaatschap EU Onderhandelingen over de staatschuld, en de verdeling van de gebouwen in het buitenland na de onafhankelijkheid. Dus de republiek Vlaanderen onderhandelt met het royaume de Belgique (Wal + Bsl) over de verdeling (55% of 65%) |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Lokaal Raadslid
|
Interessant antwoord. Ik denk echter dat de percentages wat te laag zijn. Niet als bijvoorbeeld 50 % een splitsing wil en de andere 50 % het niet kan schelen. Wat als slechts 50 % van de 40 % voor is ...
Enfin, dat is niet de kern van mijn reactie. Als het tot een afscheuring van Vlaanderen komt dan zal Europa zich moeien hoor. Maak je maar geen illusies ... dat doen de Europese grootmachten al 200 jaar (en langer). En Vlaanderen zal luisteren gezien het economische belang van Europa voor een exporteconomie als die van Vlaanderen. Benieuwd eigenlijk naar de visie van de Duitsers op een eventuele splitsing. Of van de Britten. |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#27 |
|
Minister
|
Hoe ver?
Niet ver alleszins.
|
|
|
#28 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
- Referendum (doorgaans minimum 50% - 55% ja, en dit enkel in het gebied dat zich wil afscheuren) - Gebied moet deelstaat zijn (parlement, regering, ruime bevoegdheden, duidelijke grenzen) - Integriteit grondgebied. Vlaanderen maakt geen aanspraak op grondgebied buiten het gewest (Brussel). Evenmin kan een ander land aanspraak maken op vlaams grondgebied (facilteitsgementen) - Rechten voor minderheden Mogelijk komt Vlaanderen niet automatisch bij de EU. Dan moeten er toetredingsonderhandelingen komen, die jaren duren. Het royaume de Belgique (BSL + Wal) zou in dat geval EU-lidstaat blijven, en dus meebeslissen over de toetreding van Vlaanderen. Zeer onwaarschijnlijk dat de EU dat zou doen: de hoofdstad van de EU wordt dan een enclave. Elke ambtenaar moet dan de EU verlaten om naar Brussel te reizen. Dat gaan ze zichzelf niet aandoen. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 12 november 2007 om 21:42. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Het is wel een erfenis met een flinke schuld: 255 miljard euro. Daarom denk ik dat ze gebouwen + schuld met Vlaanderen willen delen. |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Gouverneur
|
Ik zie eerlijk gezegd ook geen enkele Vlaming hiervoor een druppel bloed vergieten. De Vlaamse beweging is toch nog altijd enorm verbonden met de nooit meer oorlog gedachte.
Dat wilt niet zeggen dat kleine relletjes onmogelijk zijn. Maar veel meer zie ik niet gebeuren. Als er al problemen zijn zal het denk ik eerder komen van Brusselse Vlamingen haters zoals het soort dat het Vlaams parlement heeft aangepakt of zij die de invalswegen naar Brussel willen blokkeren. Maat met zo veel zijn die nu ook niet denk ik. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
nee hoor, bsl+wal erft alles, als ze met de naam en het merk Belgique willen voortgaan. Alles, dus ook de hele staatsschuld.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Banneling
|
Hey, ik ben een heethoofd. Maar geweld zou ik niet gebruiken. Ik begin er mer en meer van overtuigd te raken dat Vlaanderen Onafhankelijk niet voor morgen is. Misschien biedt een confederatie een (tijdelijke) uitweg?
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Banneling
|
Hey, ik ben een heethoofd. Maar geweld zou ik niet gebruiken. Ik begin er mer en meer van overtuigd te raken dat Vlaanderen Onafhankelijk niet voor morgen is. Misschien biedt een confederatie een (tijdelijke) uitweg?
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Parlementslid
|
Hangt ervan af wat mijn mandaat is en van wie het komt, waarover het conflict gaat enzo...?
Geweld dient altijd uitgesloten te worden maar als men grondgebied annexeert weet ik niet of dit zo zal blijven. |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Lesotho en Baarle-Hertog zijn niet relevant. Als je Brussel met iets wil vergelijken dan moet je dat vergelijken met Frankrijk/Parijs of Engeland/London.
Geen van die twee staten zou overleven zonder die steden. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Burger
|
Als men als volk geleden heeft onder het juk van machten die er niet voor terug deinzenden geweld te gebruiken, moet je dat zeker zelf niet doen.
Daarentegen zou het een flagrante aanfluiting zijn van het ijzertestament: nooit meer oorlog, godsvrede en zelfbestuur. Ik kies voor een vrij Vlaanderen in een Europa van volkeren en een vredevolle wereld. |
|
|
|
|
|
#40 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Dietse Democratische Republiek van Pelgrim zou hetzelfde overkomen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|