Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2007, 17:51   #21
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abdelkader Bekijk bericht
En Brussel? Vlaanderen wordt een land met gat.
Er zit ook een gat in Zuid-Afrika(Lesotho) en Nederland(Baarle-Hertog) toch belemmert dat gat hun onafhankelijkheid niet.
Oud 12 november 2007, 18:06   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben bereid te gaan tot aan de lunch.

Daarna zal de wijn me te strikken hebben.
Oud 12 november 2007, 19:54   #23
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Geweld moet ten allen tijde vermeden worden! De vlaamse beweging is steeds een voorganger geweest van pacifisme in dit apeland, en dat moeten we zo houden.

Over de staatsschuld: in geval van scheiding zal die uiteraard verdeeld moeten worden. Waarom niet paritair, zoals de senaat of de regering?
We verdelen de schuld per vierkante kilometer grond. Misschien krijgen we dan onze gepikte stukjes Vlaanderen terug.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:01   #24
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel een nuttige vraag denk ik. Vele afscheuringen komen er door geweld. Hoeveel rabiate Vlamingen zijn er hier bereid om geweld te gebruiken? Als je geen geweld wil gebruiken, hoeveel ben je dan bereid om te betalen in de onderhandelingen over de afscheiding? Staatsschuld bijvoorbeeld?
Eenzijdige afscheiding, dus enkel onderhandelen met de EU over:
- Modaliteiten van het referendum: 50% ja, eventueel 55% ja, minimum opkomst 40% opkomst.
- Ondertekening minderhedenverdrag (enkel voor historische minderheden in de republiek of ook voor Franstalige Vlamingen'
- Lidmaatschap EU

Onderhandelingen over de staatschuld, en de verdeling van de gebouwen in het buitenland na de onafhankelijkheid. Dus de republiek Vlaanderen onderhandelt met het royaume de Belgique (Wal + Bsl) over de verdeling (55% of 65%)
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:10   #25
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Abdelkader's schermafbeelding

Standaard

Interessant antwoord. Ik denk echter dat de percentages wat te laag zijn. Niet als bijvoorbeeld 50 % een splitsing wil en de andere 50 % het niet kan schelen. Wat als slechts 50 % van de 40 % voor is ...

Enfin, dat is niet de kern van mijn reactie. Als het tot een afscheuring van Vlaanderen komt dan zal Europa zich moeien hoor. Maak je maar geen illusies ... dat doen de Europese grootmachten al 200 jaar (en langer). En Vlaanderen zal luisteren gezien het economische belang van Europa voor een exporteconomie als die van Vlaanderen.

Benieuwd eigenlijk naar de visie van de Duitsers op een eventuele splitsing. Of van de Britten.
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:28   #26
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Eenzijdige afscheiding, dus enkel onderhandelen met de EU over:
- Modaliteiten van het referendum: 50% ja, eventueel 55% ja, minimum opkomst 40% opkomst.
- Ondertekening minderhedenverdrag (enkel voor historische minderheden in de republiek of ook voor Franstalige Vlamingen'
- Lidmaatschap EU

Onderhandelingen over de staatschuld, en de verdeling van de gebouwen in het buitenland na de onafhankelijkheid. Dus de republiek Vlaanderen onderhandelt met het royaume de Belgique (Wal + Bsl) over de verdeling (55% of 65%)
En wat met het BELGISCH patrimonium dat zich in Brussel bevindt, maar wel met ONZE centen betaald is? De musea + inhoud? De koninklijke paleizen? Alles staatseigendommen?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:40   #27
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Hoe ver?
Niet ver alleszins.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 21:41   #28
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Interessant antwoord. Ik denk echter dat de percentages wat te laag zijn. Niet als bijvoorbeeld 50 % een splitsing wil en de andere 50 % het niet kan schelen. Wat als slechts 50 % van de 40 % voor is ...

Enfin, dat is niet de kern van mijn reactie. Als het tot een afscheuring van Vlaanderen komt dan zal Europa zich moeien hoor. Maak je maar geen illusies ... dat doen de Europese grootmachten al 200 jaar (en langer). En Vlaanderen zal luisteren gezien het economische belang van Europa voor een exporteconomie als die van Vlaanderen.

Benieuwd eigenlijk naar de visie van de Duitsers op een eventuele splitsing. Of van de Britten.
De EU stelt steeds dezelfde eisen (Estland, Letland, Litouwen, Kroatië, Slovenië, Bosnië, Montenegro):

- Referendum (doorgaans minimum 50% - 55% ja, en dit enkel in het gebied dat zich wil afscheuren)

- Gebied moet deelstaat zijn (parlement, regering, ruime bevoegdheden, duidelijke grenzen)

- Integriteit grondgebied. Vlaanderen maakt geen aanspraak op grondgebied buiten het gewest (Brussel). Evenmin kan een ander land aanspraak maken op vlaams grondgebied (facilteitsgementen)

- Rechten voor minderheden

Mogelijk komt Vlaanderen niet automatisch bij de EU. Dan moeten er toetredingsonderhandelingen komen, die jaren duren. Het royaume de Belgique (BSL + Wal) zou in dat geval EU-lidstaat blijven, en dus meebeslissen over de toetreding van Vlaanderen.
Zeer onwaarschijnlijk dat de EU dat zou doen: de hoofdstad van de EU wordt dan een enclave. Elke ambtenaar moet dan de EU verlaten om naar Brussel te reizen. Dat gaan ze zichzelf niet aandoen.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 12 november 2007 om 21:42.
Oud 12 november 2007, 21:47   #29
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En wat met het BELGISCH patrimonium dat zich in Brussel bevindt, maar wel met ONZE centen betaald is? De musea + inhoud? De koninklijke paleizen? Alles staatseigendommen?
Bsl + Wal erft dat alles. Je kan daar weinig tegen ondernemen als ze de erfenis willen houden.

Het is wel een erfenis met een flinke schuld: 255 miljard euro. Daarom denk ik dat ze gebouwen + schuld met Vlaanderen willen delen.
Oud 12 november 2007, 21:54   #30
vooruit
Gouverneur

Standaard

Ik zie eerlijk gezegd ook geen enkele Vlaming hiervoor een druppel bloed vergieten. De Vlaamse beweging is toch nog altijd enorm verbonden met de nooit meer oorlog gedachte.
Dat wilt niet zeggen dat kleine relletjes onmogelijk zijn. Maar veel meer zie ik niet gebeuren.

Als er al problemen zijn zal het denk ik eerder komen van Brusselse Vlamingen haters zoals het soort dat het Vlaams parlement heeft aangepakt of zij die de invalswegen naar Brussel willen blokkeren. Maat met zo veel zijn die nu ook niet denk ik.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:22   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Bsl + Wal erft dat alles. Je kan daar weinig tegen ondernemen als ze de erfenis willen houden.

Het is wel een erfenis met een flinke schuld: 255 miljard euro. Daarom denk ik dat ze gebouwen + schuld met Vlaanderen willen delen.
nee hoor, bsl+wal erft alles, als ze met de naam en het merk Belgique willen voortgaan. Alles, dus ook de hele staatsschuld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:22   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Jij zou er een reservaat van maken...
een moslim-reservaat
Oud 13 november 2007, 12:05   #33
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent duidelijk een optimist. Ik vrees dat het als het effectief zo ver komt niet zo makkelijk zal zijn. Zeker niet als ik kijk naar de heethoofden langs beide kanten.
Hey, ik ben een heethoofd. Maar geweld zou ik niet gebruiken. Ik begin er mer en meer van overtuigd te raken dat Vlaanderen Onafhankelijk niet voor morgen is. Misschien biedt een confederatie een (tijdelijke) uitweg?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 12:10   #34
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent duidelijk een optimist. Ik vrees dat het als het effectief zo ver komt niet zo makkelijk zal zijn. Zeker niet als ik kijk naar de heethoofden langs beide kanten.
Hey, ik ben een heethoofd. Maar geweld zou ik niet gebruiken. Ik begin er mer en meer van overtuigd te raken dat Vlaanderen Onafhankelijk niet voor morgen is. Misschien biedt een confederatie een (tijdelijke) uitweg?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 12:25   #35
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard Hoever ben je bereid te gaan voor een onafhankelijk Vlaanderen?

Hangt ervan af wat mijn mandaat is en van wie het komt, waarover het conflict gaat enzo...?

Geweld dient altijd uitgesloten te worden maar als men grondgebied annexeert weet ik niet of dit zo zal blijven.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 12:26   #36
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Gewelddadig op straat komen ... In plaats van te mediteren over de onmogelijkheid daarvan, zou men beter actie ondernemen. Vorming van een militie geschoeid op militaire leest met bataljons en compagnies. Een kleine minderheid moet het heft in handen nemen en zal dienen als voorbeeld. De wervingskracht zal enorm zijn. En binnen de kortste keer worden wij meesters van de straat.
...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 12:37   #37
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Er zit ook een gat in Zuid-Afrika(Lesotho) en Nederland(Baarle-Hertog) toch belemmert dat gat hun onafhankelijkheid niet.
De DDR is er toch maar mooi aan ten onder gegaan...
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 18:25   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lesotho en Baarle-Hertog zijn niet relevant. Als je Brussel met iets wil vergelijken dan moet je dat vergelijken met Frankrijk/Parijs of Engeland/London.
Geen van die twee staten zou overleven zonder die steden.
Oud 13 november 2007, 20:56   #39
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Als men als volk geleden heeft onder het juk van machten die er niet voor terug deinzenden geweld te gebruiken, moet je dat zeker zelf niet doen.
Daarentegen zou het een flagrante aanfluiting zijn van het ijzertestament: nooit meer oorlog, godsvrede en zelfbestuur.

Ik kies voor een vrij Vlaanderen in een Europa van volkeren en een vredevolle wereld.
Vrijgevochten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 21:02   #40
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De DDR is er toch maar mooi aan ten onder gegaan...
De Dietse Democratische Republiek van Pelgrim zou hetzelfde overkomen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be