![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toen ik ongeveer veertien jaar was hebben "ze" me bijvoorbeeld inderdaad wel verslaafd gemaakt aan nicotine. Ik was daar als jonge puber niet sterk genoeg voor om al "neen" te kunnen zeggen en zit er momenteel nog steeds aan vast. Eigenlijk ben ik daar in de val gelokt door anderen die evenzeer in de val zijn gelokt door de grote tabaksgiganten die het hen alleen maar te doen was om hoge winsten uit onze zakken te halen. Reeds in de jaren vijftig was gekend dat tabak heel veel schade oplevert aan de mens maar zonder scrupules zijn ze het toch blijven maken en verkopen. Eigenlijk moord op grote schaal. Straffer nog was dat ze er alles aan deden om de schadelijke gevolgen steeds maar te ontkennen of te minimaliseren en al degenen die deelden in de "winst" deden daar aan mee. Nu nog trouwens. Laatst nog zag ik een documentaire waarin men kon zien dat er zelfs wetenschappers werden betaald door de tabaksgiganten om de schadelijke gevolgen van tabak gewoon te ontkennen en dit alleen maar om twijfel te zaaien bij de mensen. Momenteel zijn diezelfde wetenschappers ingezet om de opwarming van de aarde in twijfel te trekken. Die wetenschappers staan momenteel wel op het loonlijstje van "Exxon" (bij ons Esso), zowat de grootste oliegigant van deze planeet. In die documentaire liet men bijvoorbeeld zien dat een bepaalde wetenschapper (met naam) 60.000 dollar heeft ontvangen om te verklaren dat de opwarming van de aarde geen kwaad kan. Met drugs (andere dan nicotine) is dat ook zo het geval. Steeds maar de gevolgen minimaliseren en het op de persoonlijke verantwoordelijkheid van het individu gaan afschuiven en niet iedereen is daar evenveel tegen bestand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad ... ben een "oud" opvoeder (eigenlijk hoofdopvoeder maar dat doet niets ter zake en ondertussen al de vijftig gepasseerd) en ik werk in een MPI gekoppeld aan een school. Oud dus maar nog steeds werknemer en nog steeds op mijn eerste werk. Het is dan ook vanuit die positie dat we inderdaad nogal veel met het probleem worden geconfronteerd. Voor alle duidelijkheid ... onze publieksgroep is wat men noemt "kansarmen". Jongeren dus uit "moeilijke" milieus afkomstig die dikwijls al heel wat scholen hebben gepasseerd en daar de deur zijn gewezen. Dit zegt toch al één en ander vind ik. Sinds een tiental jaren zijn we actief bezig met een drugbeleid omdat we ook wel beseffen dat dit een zwaar probleem is voor veel van die jongeren. Zolang ze bij ons schoollopen (als ze niet brossen natuurlijk) hebben we een tamelijk goed zicht op de problematiek. We werken dan ook zeer nauw samen met de ouders en/of de homes (niet alle leerlingen zijn jongeren van ons MPI). Op het moment bijvoorbeeld dat een jongere niet op school arriveert nemen we onmiddellijk contact op met zijn "thuis". Dit is nogal arbeidsintensief maar het werkt wel want zo kunnen we nogal kort op de bal spelen en het spijbelen (wat vaak de grote aanleiding is van grotere moeilijkheden) beperken. Maar men kan er niet omheen ... de invloeden van "buitenaf" zijn dikwijls immens veel groter dan de invloeden dat wij kunnen uitoefenen. Eens de jongere onze school heeft verlaten is het aan hem/haar en het is dan nogal eens dat het begint mis te lopen (meestal niet onmiddellijk maar na een tijd). De jongere waar ik over spreek is al een drietal jaren weg bij ons. Het doet dus alweer pijn om te moeten constateren dat we hem niet echt hebben kunnen helpen om genoeg weerstand op te bouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burger
|
![]() Een overdosis wat? Over welke drug gaat het hier?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet het niet. We kregen enkel te horen van de grootvader dat zijn kleinzoon was gestorven aan een overdosis zonder dat hij hierover uitweidde. Op de begrafenis zullen we waarschijnlijk wel wat meer te horen krijgen.
Laatst gewijzigd door Karma : 13 november 2007 om 20:22. |
![]() |
![]() |