Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2007, 09:12   #21

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Mijn innige deelneming, Karma.

Maar, met alle respect, als je die denkpiste volgt, dan zal je frituuruitbaters moeten verantwoordelijk stellen voor mensen die sterven omdat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben, café-uitbaters voor mensen met levercirrose, garagisten voor mensen die ze een moto verkopen en daar mee te pletter rijden tegen een boom, etc.

Ik bedoel maar, waar zal je de grens trekken? Als die er al is.
Ik volg wel je denkpiste en ik ben van mening dat er inderdaad wel meer verantwoordelijkheid moet worden opgenomen als het er op aankomt "eerlijke" informatie te geven. Jongeren worden maar al te vaak voorgehouden dat drugs niet gevaarlijk zijn als het maar in beperkte mate wordt gebruikt. Wat men iets te weinig inschat is het verslavingsgehalte dat de ene wel en de andere niet kan hanteren.
Toen ik ongeveer veertien jaar was hebben "ze" me bijvoorbeeld inderdaad wel verslaafd gemaakt aan nicotine. Ik was daar als jonge puber niet sterk genoeg voor om al "neen" te kunnen zeggen en zit er momenteel nog steeds aan vast. Eigenlijk ben ik daar in de val gelokt door anderen die evenzeer in de val zijn gelokt door de grote tabaksgiganten die het hen alleen maar te doen was om hoge winsten uit onze zakken te halen. Reeds in de jaren vijftig was gekend dat tabak heel veel schade oplevert aan de mens maar zonder scrupules zijn ze het toch blijven maken en verkopen. Eigenlijk moord op grote schaal. Straffer nog was dat ze er alles aan deden om de schadelijke gevolgen steeds maar te ontkennen of te minimaliseren en al degenen die deelden in de "winst" deden daar aan mee. Nu nog trouwens. Laatst nog zag ik een documentaire waarin men kon zien dat er zelfs wetenschappers werden betaald door de tabaksgiganten om de schadelijke gevolgen van tabak gewoon te ontkennen en dit alleen maar om twijfel te zaaien bij de mensen. Momenteel zijn diezelfde wetenschappers ingezet om de opwarming van de aarde in twijfel te trekken. Die wetenschappers staan momenteel wel op het loonlijstje van "Exxon" (bij ons Esso), zowat de grootste oliegigant van deze planeet. In die documentaire liet men bijvoorbeeld zien dat een bepaalde wetenschapper (met naam) 60.000 dollar heeft ontvangen om te verklaren dat de opwarming van de aarde geen kwaad kan.

Met drugs (andere dan nicotine) is dat ook zo het geval. Steeds maar de gevolgen minimaliseren en het op de persoonlijke verantwoordelijkheid van het individu gaan afschuiven en niet iedereen is daar evenveel tegen bestand.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:18   #22

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kadet Bekijk bericht
Hallo Karma, moeten we vaststellen dat u een ( oud ) leraar of een ( oud ) opvoeder bent!
Is het niet zo dat u dan op de eerste plaats stond of staat om te zien of een leerling drugs gebruikt(e) en kon of kan je dan niet ingrijpen.

«Drugs komen hier niet binnen»
82 % van de ouders vindt dat de school een actief drugsbeleid moet voeren. Dat blijkt uit een exclusieve enquête van KLASSE voor Ouders bij 500 Vlaamse ouders. «De school moet dat in het oog houden. Die vertelt mijn kinderen wel wat ze moeten weten over drugs», zeggen ze. Intussen sluiten vele ouders ramen en deuren. Ze zijn bang.
Uit een onderzoek van KLASSE bij leerkrachten blijkt dat in de lagere school 17 % van de leerkrachten al drugs opmerkten. In het secundair onderwijs wordt meer dan 80 % van de leerkrachten ermee geconfronteerd. In de eerste drie jaren van het secundair onderwijs ziet 60 % van de leerkrachten (veel) meer drugs dan pakweg vijf jaar geleden. Toch houden ze de schoolpoorten al jaren angstvallig gesloten voor drugs.
Meer en meer scholen werken een actief drugsbeleid uit. Dat begint bij een open communicatie met hun leerlingen. Ze leren jonge kinderen kritisch omgaan met genotsmiddelen als snoep, computerspelletjes, tv-kijken. Jongeren worden weerbaar gemaakt tegenover illegale drugs. Maar ook legale: alcohol, medicatie, tabak
Een kind brengt meer tijd thuis door dan op school. Ouders zijn dan ook de beste preventiewerkers. Hoe ze dat kunnen doen? Kinderen zelfvertrouwen geven, ze helpen keuzes maken, leren omgaan met gevoelens. Zelf het goede voorbeeld geven. En ondanks alles de communicatie open houden: kinderen laten voelen dat ze altijd ergens kunnen aankloppen.
Ouders en school kunnen elkaar daarbij helpen.
Ah Kadet ... al eventjes geleden ...
Inderdaad ... ben een "oud" opvoeder (eigenlijk hoofdopvoeder maar dat doet niets ter zake en ondertussen al de vijftig gepasseerd) en ik werk in een MPI gekoppeld aan een school. Oud dus maar nog steeds werknemer en nog steeds op mijn eerste werk.

Het is dan ook vanuit die positie dat we inderdaad nogal veel met het probleem worden geconfronteerd. Voor alle duidelijkheid ... onze publieksgroep is wat men noemt "kansarmen". Jongeren dus uit "moeilijke" milieus afkomstig die dikwijls al heel wat scholen hebben gepasseerd en daar de deur zijn gewezen. Dit zegt toch al één en ander vind ik.

Sinds een tiental jaren zijn we actief bezig met een drugbeleid omdat we ook wel beseffen dat dit een zwaar probleem is voor veel van die jongeren. Zolang ze bij ons schoollopen (als ze niet brossen natuurlijk) hebben we een tamelijk goed zicht op de problematiek. We werken dan ook zeer nauw samen met de ouders en/of de homes (niet alle leerlingen zijn jongeren van ons MPI). Op het moment bijvoorbeeld dat een jongere niet op school arriveert nemen we onmiddellijk contact op met zijn "thuis". Dit is nogal arbeidsintensief maar het werkt wel want zo kunnen we nogal kort op de bal spelen en het spijbelen (wat vaak de grote aanleiding is van grotere moeilijkheden) beperken.
Maar men kan er niet omheen ... de invloeden van "buitenaf" zijn dikwijls immens veel groter dan de invloeden dat wij kunnen uitoefenen. Eens de jongere onze school heeft verlaten is het aan hem/haar en het is dan nogal eens dat het begint mis te lopen (meestal niet onmiddellijk maar na een tijd). De jongere waar ik over spreek is al een drietal jaren weg bij ons. Het doet dus alweer pijn om te moeten constateren dat we hem niet echt hebben kunnen helpen om genoeg weerstand op te bouwen.
Oud 13 november 2007, 18:37   #23
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vandaag kregen we het bericht van overlijden van een oud leerling bij ons. Momenteel 21 jaar en gestorven door overdosis. De promotors van druggebruik mogen weer fier zijn. Alweer een moord op hun geweten.
Voor alle sereniteit laat ik de naam achterwege.
Een overdosis wat? Over welke drug gaat het hier?
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 20:21   #24

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Een overdosis wat? Over welke drug gaat het hier?
Ik weet het niet. We kregen enkel te horen van de grootvader dat zijn kleinzoon was gestorven aan een overdosis zonder dat hij hierover uitweidde. Op de begrafenis zullen we waarschijnlijk wel wat meer te horen krijgen.

Laatst gewijzigd door Karma : 13 november 2007 om 20:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be