![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar dan gaan de Walen toch weer gewoon histerisch tieren bij alles wat we niet meer samen willen doen? Ik zie het oplossend vermogen niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Martens...
als dat ventje akkoord gaat is het oppassen geblazen |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij federalisme moet je samen overeenkomen wat je overbrengt naar de deelstaten. Bij confederalisme moet je samen overeenkomen wat je overbrengt van deelstaat naar nationaal niveau. Als we starten vanuit confederaal oogpunt, dan mogen de walekoppen nog staan krijsen wat ze willen, als wij dié specifieke bevoegdheid alleen willen doen, dan is dat zo. En daar kunnen zij helemaal niets meer aan doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Confederalisme is nutteloos. Een eenzijdige onafhankelijkheid zal veel makkelijker zijn dan een discussie die gewoon een SUPER GROTE staatshervorming wordt.
De Walen hebben al problemen met een ministaatshervorming, wat gaat dat niet geven bij de Grootste Staatshervorming ooit... ![]() Compleet irrealistisch, gewoon Vlaanderen onafhankelijk stemmen in het parlement, een halfjaar niet naar de razende Walen kijken en dan leven als twee happy buren! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Partijlid
|
![]() Confederalisme? Ze kunnen het altijd eens proberen, k'vrees dat het probleem identisch blijft, zoals vissers op zee die geen bot vangen en besluiten hun hengels langs de andere zijde van de boot uit te werpen.
Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 13 november 2007 om 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementslid
|
![]() Belgicisten worden confederalisten, dat is een bocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb je het al.
Confederalisme is blijkbaar niet duidelijk genoeg.
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En bij het horen van de verstokte belg Willockx gaat uw haar niet omhoog staan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Heb jij mijn bijdrage wel goed gelezen? Ik verwijs wel degelijk naar het 'omgekeerd' confederalisme uit het wiki-artikel.
Laatst gewijzigd door discuz : 13 november 2007 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelukkig hoef ik geen duidelijkheid te vragen over waar de Franstaligen naartoe willen met Brussel en onze Vlaamse rand. Met mijn vertrouwen moet het bijgevolg wel dik in orde zijn zeker, Miet Smet?
![]() |
![]() |
#33 |
Burger
|
![]() Hoe ga je in godsnaam een confederale staat geregeld krijgen waarbij een gemeenschap eenzijdig bevoegdheden naar zich toe kan trekken? Zowel Vlamingen als Walen gaan daar nooit mee akkoord gaan...
![]() |
#34 |
Gouverneur
|
![]() ik doe een poging voor art 35
Federaal is:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Partijlid
|
![]() oké, alles wat we niet willen splitsen kunnen we nog samen doen. Duidelijk ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het eerste punt dat je opnoemt is al een herfederalisering van iets dat Vlaanderen niet gratis heeft 'gekregen'. En wat als de Franstaligen evengoed 'NON' zeggen tegen alles wat hen niet aanstaat? We weten waartoe het Belgische consensusmodel leidt en wat we te horen krijgen vanuit het Zuiden als we onze zin met een meerderheid doordrukken. Wat ik al vreesde staat hier voor mijn neus. Dit wordt een confederalisme zoals we een federalisme hadden. Een op zijn Belgisch en dus pure nep.
![]() |
![]() |
#40 |
Gouverneur
|
![]() Omgekeerd , alles wat we samen willen doen zullen we niet splitsen .