Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 20:45   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ikzelf zou me door niks laten tegenhouden om te gaan stemmen, maar mensen die minder in politiek geïnteresseerd zijn zouden inderdaad afhaken als ze niet meer verplicht werden. Ik denk dat de stemplicht een heel vertekend beeld geeft van wat de bevolking wil. Als mensen meer tijd kregen om comfortabel te stemmen zou dit anders zijn, lijkt mij. Nu zien velen het stemmen als een echte baaldag.
De mensen hebben vier of vijf jaar de tijd om na te denken zodat ze 'comfortabel' kunnen stemmen. Ze worden doodgegooid met verkiezingspropaganda, lopen overal tegen de verkiezingspanelen op. En toch b�*len ze ervan. De reden is dus NIET dat ze niet de tijd krijgen om zich comfortabel in het kieshok te nestelen maar omdat het hen, niet toevallig, geen fluit interesseert.

Interesseert het buiten-Europese vreemdelingen niet, dan mogen ze thuis blijven. Baalt het eigen volk ervan, dan moeten ze evengoed in de rij gaan aanschuiven. Een blanco stem kunnen uitbrengen is daar géén excuus voor.

Laat IEDEREEN die ervan baalt vrij om helemaal NIET te stemmen. Dat is immers ook een rechtmatige keuze in een normaal land. In regimes is er dwang. In democratieën niet.
Oud 14 november 2007, 20:46   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Stemplicht (gewoon Vlaams woord voor opkomstplicht, maar dat woord wordt in Vlaamse kaffees verstaan als "erektie"), is gewoonweg het summum van demokratie.

Landen waar individuele burgers de keuze hebben om zich te onthouden van die stemming, hebben slechts een minderwaardige vorm van demokratie.
Je hoeft niet te vragen hoe jij neerkijkt op al die landen waar er maar een minderwaardige vorm van democratie bestaat.
Oud 14 november 2007, 20:48   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In regimes is er dwang. In democratieën niet.
Vertel d�*t aan je belastingontvanger, dan kan die mens ook eens lachen

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2007 om 20:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 20:52   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vertel d�*t aan je belastingontvanger, dan kan die mens ook eens lachen
Belastingen bestaan overal. Opkomstdwang niet.
Oud 14 november 2007, 20:56   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Het is toch belachelijk om antidemokraten te verplichten deel te nemen aan heel die poppenkast ?
Dat vinden de democraten dus niet.

Om het met de woorden van een 'democraat' te zeggen: de antidemocraten zouden alle mogelijke uitvluchten gebruiken om die baaldag te ontlopen en dat mag niet!
G�*�*n zullen! Ook als ze niet stemmen maar hun kiesbrieven met stront tekenen. Zo zijn de machthebbers er tenminste zeker van dat iedereen zijn burgerplicht gedaan heeft.....
En kunnen ze blijven volhouden dat zij 'democratisch' verkozen werden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 november 2007 om 21:00.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 11:42   #26
dont believe da hype
Vreemdeling

dont believe da hype's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Sterke uitspraak. Argumenteer. Dat iets (stemmen) verplicht is, lijkt me nu niet bepaald een aanfluiting van de democratie (waarmee ik ook niet gezegd heb dat het een voorwaarde voor democratie is).
Het is wel degelijk antidemocratisch omdat er met oons gekende opkomstplicht geen enkele rekening wordt gehouden met de mogelijk om het signaal te geven dat men geen interesse heeft om te stemmen.

Oh ja, het zogenaamde blancostemmen wordt dan als schaamlapje naar boven gehaald, maar dat heeft op zich ook geen enkele signaalfunctie.
Blancostemmetjes worden nog netjes verdeeld en hebben op geen enkele manier invloed op de verdere gang van zaken.

Flutpartijkes als NEEN of proteststemmen op VB of andere partijen hebben dit nut ook niet.

Een persoon die de rug naar de politiek wil keren, heeft dat recht en met zijn signaal moet rekening gehouden worden. Dus als er onvoldoende opkomst is bij de verkiezingen moeten heren en dames politici maar terug opnieuw hun best doen om zieltjes te winnen.
Nu kunnen de figuren in Brussel hun ding doen, zelfs al stemt de meerderheid alleen maar omdat het moet.

Ik ben eens benieuwd wat zogenaamde democraten onder de stemplichtgroupies als overtuigend argument kunnen bovenhalen.
Oud 16 november 2007, 11:45   #27
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En wat belet je blanco te stemmen?
Van een filosoof had ik verwacht dat ie verder dan z'n nues lang is kon nadenken.

Een blancostem heeft noppes effect. De mannen van Brussel verdelen die lekker onder elkaar en doen verder alsof hun neus bloedt.
Oud 16 november 2007, 11:50   #28
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
's kijken, voor de vuist weg:
Nederland, werkt perfect!
Frankrijk, ook een democratie!

Flutargumentjes als, de vrouw mogen niet meer, is zwans.
Die grote groep zielige vrouwjes waar plots de heer Moraalridder zijn fundamenteel democratisch argument op baseert, mogen met stemplicht waarshijnlijk ook niet hun ding doen. Ok, ze staan achter een gordijntje, maar Allah is groot weet je en kan boven dat gordijntje uitkijken!
Oud 16 november 2007, 11:51   #29
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat belet ongeïnteresseerden thuis te blijven?
Oud 16 november 2007, 11:53   #30
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Stemplicht (gewoon Vlaams woord voor opkomstplicht, maar dat woord wordt in Vlaamse kaffees verstaan als "erektie"), is gewoonweg het summum van demokratie.

Landen waar individuele burgers de keuze hebben om zich te onthouden van die stemming, hebben slechts een minderwaardige vorm van demokratie.
Het enige detail dat ontbreekt aan je geweldige tussenkomst is een argument!
Oud 16 november 2007, 12:00   #31
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Laat IEDEREEN die ervan baalt vrij om helemaal NIET te stemmen. Dat is immers ook een rechtmatige keuze in een normaal land.
Thuisblijven is meer dan alleen een keuze.

Niemand hier heeft repliek op het feit dat thuisblijven niet alleen een keuze is, maar ook een duidelijk signaal met mogelijke gevolgen!

Iemand die tegen de politiek zegt 'ge kunt mijn rug op' wordt dan ook gehoord, want als er velen zijn die dat aan de politiek willen melden, zorgen ervoor dat de opkomst maar zwakjes is en heren politici eens beter hun best moeten doen.

Laat die ventjes en madammekes in Brussel maar eens zweten als ze niet aan een meederheid komen. Een lage opkomst is een duidelijk "eigen schuld" signaal!

Ik pleit dus voor stemrecht, waar de opkomst een gevolg heeft voor de meerderheidsvorming!
Oud 16 november 2007, 12:21   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JIJ hebt er toch geen problemen mee dat Islamitische dames niet uit hun kooi mogen komen?
Touché...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 12:22   #33
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ikzelf zou me door niks laten tegenhouden om te gaan stemmen, maar mensen die minder in politiek geïnteresseerd zijn zouden inderdaad afhaken als ze niet meer verplicht werden. Ik denk dat de stemplicht een heel vertekend beeld geeft van wat de bevolking wil. Als mensen meer tijd kregen om comfortabel te stemmen zou dit anders zijn, lijkt mij. Nu zien velen het stemmen als een echte baaldag.
Geen reden dus om daar 5 baaldagen van te maken. Afschaffen die stemplicht.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 16 november 2007, 12:24   #34
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nonsens. Stemplicht leidt tot zaken als "Ik kleur rap het eerste bolletje om er vanaf te zijn." Wie in een systeem van stemrecht thuisblijft, geeft te kennen zich neer te leggen bij wat de rest beslist. Het is de enige manier om de echter wensen van de kiezer te kennen.
Oud 16 november 2007, 12:25   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat die ventjes en madammekes in Brussel maar eens zweten als ze niet aan een meederheid komen. Een lage opkomst is een duidelijk "eigen schuld" signaal!
Waarom denk je dat de machthebbers de verkiezingen niet vrij durven maken?
Oud 16 november 2007, 12:31   #36
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat de machthebbers de verkiezingen niet vrij durven maken?
D�*t en de waarschijnlijk relatief hogere opkomst onder de VB-stemmers.
Oud 16 november 2007, 13:06   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hoeft niet te vragen hoe jij neerkijkt op al die landen waar er maar een minderwaardige vorm van democratie bestaat.
Je moet mij geen woorden in de mond leggen, die ik hier niet neergetoetst heb. Je verdient hiervoor een gele kaart.

Het is korrekt dat ik in mijn tussenkomst geen enkel argument gegeven heb, maar enkel een besluit of een mening.
Spijtig dat ik geen tijd (en geen goesting) heb om de argumenten te ontwikkelen. Anderzijds, je moet daar niet teveel over nadenken, je moet beginnen bij demos.

Ge moet er ook niet teveel zinsbegoochelingen bij maken.
Waarom en wanneer is het stemrecht voor vrouwen gekomen? Vanaf dat de tsjeven hun frank viel dat de godsvruchtige Vlaamse vrouwkens aan de haard meer luisterden naar het stemadvies van de klerus ..., tot grote ergernis van de sossen.
Als dus nu een politieker pro of kontra is, dan mag je er donder op zeggen dat ie in zijn achterhoofd berekeningen gemaakt heeft.

Foei foei.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 november 2007 om 13:18. Reden: tokfout
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 13:10   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet mij geen woorden in de mond leggen, die ik hier niet neergetoetst heb. Je verdient hiervoor een gele kaart.

Het ik korrekt dat ik in mijn tussenkomst geen enkel argument gegeven heb, maar enkel een besluit of een mening.
Spijtig dat ik geen tijd (en geen goesting) heb om de argumenten te ontwikkelen. Anderzijds, je moet daar niet teveel over nadenken, je moet beginnen bij demos.

Ge moet er ook niet teveel zinsbegoochelingen bij maken.
Waarom en wanneer is het stemrecht voor vrouwen gekomen? Vanaf dat de tsjeven hun frank viel dat de godsvruchtige Vlaamse vrouwkens aan de haard meer luisterden naar het stemadvies van de klerus ..., tot grote ergernis van de sossen.
Als dus nu een politieker pro of kontra is, dan mag je er donder op zeggen dat ie in zijn achterhoofd berekeningen gemaakt heeft.

Foei foei.

Ik raad jou aan om dringend te lezen wat Jos Verhulst schrijft over democratie alvorens gele kaarten uit te delen.
Oud 16 november 2007, 13:16   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dont believe da hype Bekijk bericht
Van een filosoof had ik verwacht dat ie verder dan z'n nues lang is kon nadenken.

Een blancostem heeft noppes effect. De mannen van Brussel verdelen die lekker onder elkaar en doen verder alsof hun neus bloedt.
Denk je nu echt dat niet gaan stemmen een ander effect heeft?
Leg eens uit hoe.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 13:16   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

By the way. AlbertI himself heeft ervoor gezorgd dat het stemrecht voor vrouwen nog wat de diepvries inging. Dit precies om de reden die jij aangeeft. Hij had namelijk een verbond gesloten met de rooien omdat hij voelde dat dit (toen nog) republikeinen waren die geen royale oppergaai aanvaardden.

Jij juicht dus toe dat het stemrecht voor vrouwen op royale wijze werd tegengehouden omdat het nadelig was voor de sossen en voordelig voor de sinaasappels?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 november 2007 om 13:19.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be