Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 19:45   #21
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Ja, inderdaad, rommel zoals taksen, verzekeringen, milieuheffingen
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 19:48   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als je op de fundamentele vraag Bruto/Netto al geen antwoord geeft, lijkt de discussie nergens op. Een geschoold vakman kan tegenwoordig in België
€ 15,-Brutto per uur verdienen - reken zelf na op basis van een 38 urenweek
en trek daar sociale en andere lasten af en dan heb je een basis om te vergelijken.
Wat is een geschoolde vakman?

Een normaal uurloon in een KMO (grote arbeidsintensieve bedrijven zijn toch aan het verkassen, onder de gecombineerde schijnheiligheid van de walgelijke belastingsdruk, de goedkopere arbeidskrachten elders en niet te vergeten, zonder de vakbonden) voor een "arbeider" zit rond de 10-11€ per uur. Da's goed voor netto in het handje, na alle afhoudingen voor €1000 per maand.
Dat word wel een beetje goed gemaakt met het vakantiegeld en de eindejaarspremie. Wat er effectief €200 per maand bij kan geven.

Tuurlijk, echte vakmannen strik je niet meer voor €15/u. Maar er zijn er steeds minder op de arbeidsmarkt. Vandaar dat techniek in het algemeen een knelpuntberoep is.
De reden is daarvoor 2ledig. Vroeger, toen de dieren nog spraken, leerde een schoolverlater zijn stiel op de werkvloer. Nu heeft een "baas" daar geen geduld meer voor en is het "Plons" spartel maar. En als je de juiste kant opsparteld, dan kan je met wat geluk, of veel kontlikken en veel achterbaks de schuld op anderen steken, blijven en doorgroeien.

Citaat:
Bullshit; als je dat moet doen met 1500€ per maand, dan heb je een gat in je hand of dan geef je teveel uit aan rommel die je niet nodig hebt.
1500 net is een bruikbaar loon, om te overleven als alleenstaande.
Dan kan je een klein wagentje hebben om naar je werk te rijden, en soms eens een avondje uit betalen.
Of je moet al veel geluk hebben, en met de hulp van ouders eerst een eigen huisje verkregen te hebben dat grotendeels al betaald is.
Oud 14 november 2007, 19:51   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Lange Wapper Bekijk bericht
[b]Ik ga er vanuit dat die 1500euro netto is.
Dan vraag ik mij af wat die werknemers meer moeten kunnen met hun geld als ons, want 1500euro zullen de minsten wel hebben hier in belgië als loon
Zitten de meesten hier niet tussen de 1000euro en 1350euro voor een voltijdse baan?
prima, die staking.
en dat zijn duitsers hé. die kunnen volgens rechts nochtans niet van genetische aanleg tot luiheid verdacht worden.
prachtig.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 20:08   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1500 net is een bruikbaar loon, om te overleven als alleenstaande.
Dan kan je een klein wagentje hebben om naar je werk te rijden, en soms eens een avondje uit betalen.
Of je moet al veel geluk hebben, en met de hulp van ouders eerst een eigen huisje verkregen te hebben dat grotendeels al betaald is.
Nope; met 1500€ kan je als alleenstaande perfect overleven, zonder jezelf pijn te moeten doen. 'k Heb dat lang genoeg gedaan, in Leuven nota bene, in een huurstudio, met een normale nieuwe middenklasser als wagen en zonder dat ik ook maar één keer moeten beknotten heb op uitgaven die ik nodig had of uitgaven die ik wou maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 20:15   #25
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nope; met 1500€ kan je als alleenstaande perfect overleven, zonder jezelf pijn te moeten doen. 'k Heb dat lang genoeg gedaan, in Leuven nota bene, in een huurstudio, met een normale nieuwe middenklasser als wagen en zonder dat ik ook maar één keer moeten beknotten heb op uitgaven die ik nodig had of uitgaven die ik wou maken.
jamaar gij zijt vroeger in de ketel met toverdrank gevallen hé sfax.
ze noemen u niet voor niks Sfax De Onvoorstelbare.

we hebben het hier echter over gewone mensen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 20:18   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jamaar gij zijt vroeger in de ketel met toverdrank gevallen hé sfax.
ze noemen u niet voor niks Sfax De Onvoorstelbare.
Uiteraard

Let wel, dan kan jij ook worden hoor, als je nu eindelijk eens onder moeders rok uitkomt.

Citaat:
we hebben het hier echter over gewone mensen.
Die kunnen dat evenzeer...
Oud 14 november 2007, 20:47   #27

Karma's schermafbeelding

Standaard

huishuur gemiddeld 500 euro; wagentje (uiteraard op krediet): 200 euro; benzine: tweemaal tanken dus 100 euro; levensmiddelen: gemiddeld laat ons zeggen 10 euro per dag (en dan moet men al niet te veel biefstukken eten) dus 300 euro per maand; gas (en of mazout), elentriek en water: 100 euro; allerlei taksen en verzekeringen: 50 euro; één avondje uit: 50 euro; telefoon en eventueel internet (hoeft niet echt maar is meer en meer een must om "mee" te blijven): 50 euro en (oh wat zijn we verwend) éénmaal per jaar veertien dagen op reis:100 euro ('t zal eerder Blankenberge worden dan Tenerife met dit budget); diversen (dokter, apotheker, krant, roltabak): 50 euro.

Jep, we kunnen rondkomen met 1500 euro.

Laatst gewijzigd door Karma : 14 november 2007 om 20:49.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 21:29   #28
Sfax
Banneling

Standaard

Eerder Blankenberge dan Tenerife met 1200€? Geen idee wat voor eisen jij per se wil leggen aan een reis, maar daarmee ga ik met gemak 10 dagen naar een zonnig eiland...

Los daarvan: als alleenstaande heb je geen huis of appartement nodig dat 500€ per maand kost aan huur.

Laatst gewijzigd door Sfax : 14 november 2007 om 21:29.
Oud 14 november 2007, 21:42   #29
kalima01
Vreemdeling

Standaard netto lonen

In Frankrijk houdt men voor eenzelfde brutoloon als in België 40% a 50% meer nettoloon over. Waarom ? In Frankrijk kan geen enkel bedrijf of zelfstandige de fiscus ontlopen. In België wordt amper nog een bedrijf gecontroleerd, integendeel, men vindt steeds nieuwe fiscale kados voor hen uit : laatste vondst de notoriele aftrek : heeft Electrabel 30 miljoen en de banken 500 miljoen € als geschenk opgebracht. En zeggen dat die onbekwame Reynders daarvoor nog wordt beloond bij de verkiezingen
kalima01 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 21:46   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Ik snap niet goed hoe de iets hogere lonen in Europa op dit ogenblik kunnen klagen dat ze niet genoeg hebben. Europa zit in volle economische boom met een munt die zodanig sterk is dat imports een appel en een ei kosten.
Maar die boom is niet voelbaar in het loonzakje en de levensduurte die boomt hier pas echt (wonen, voedsel, ...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 21:46   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
huishuur gemiddeld 500 euro; wagentje (uiteraard op krediet): 200 euro; benzine: tweemaal tanken dus 100 euro; levensmiddelen: gemiddeld laat ons zeggen 10 euro per dag (en dan moet men al niet te veel biefstukken eten) dus 300 euro per maand; gas (en of mazout), elentriek en water: 100 euro; allerlei taksen en verzekeringen: 50 euro; één avondje uit: 50 euro; telefoon en eventueel internet (hoeft niet echt maar is meer en meer een must om "mee" te blijven): 50 euro en (oh wat zijn we verwend) éénmaal per jaar veertien dagen op reis:100 euro ('t zal eerder Blankenberge worden dan Tenerife met dit budget); diversen (dokter, apotheker, krant, roltabak): 50 euro.

2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 21:58   #32

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerder Blankenberge dan Tenerife met 1200€? Geen idee wat voor eisen jij per se wil leggen aan een reis, maar daarmee ga ik met gemak 10 dagen naar een zonnig eiland...

Los daarvan: als alleenstaande heb je geen huis of appartement nodig dat 500€ per maand kost aan huur.
Volgende week gaan we drie dagen naar Normandie ... kostprijs voor verblijf en eten ('t zal wel lekker zijn) ... 200 euro per man, een naftetankske of twee (men moet toch wat zien) dus 100 euro, en diversen onderweg (zoals bijvoorbeeld de peage, efkes stoppen onderweg voor een pakske friet en een pintje bier) 50 euro. Dus we zitten aan 350 euro (indien één man) voor drie dagen en dat in november want in het hoogseizoen is 't al een pakske prijziger en ... Normandie is dan nog niet echt ver te noemen.
Als men het met meerdere personen doet is het inderdaad relatief goedkoper maar men heeft het hier over een alleenstaande met een wedde van 1500 per maand.

Vorige zomer ... Kroatie ... verblijf van veertien dagen (niet eens hotel maar appartement) ... 1800 euro ('k geef toe, er waren er goedkopere) zonder reiskosten en zonder verteer ginder.

't Zal dus wel degelijk Blankeberghe worden.

Wat die 500 euro huishuur betreft ... ja, er zullen er wel goedkoper zijn natuurlijk maar men heeft het hier over een gemiddelde leefstijl neem ik aan en niet over een overlevingsstijl dus onder de 500 euro zal men al niet te gauw iets vinden of men moet op de site van de huisjesmelkers gaan zoeken.
Oud 14 november 2007, 22:01   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

En dan valt maand 1 de watertoeslagfactuur in de bus, de maand daarop komt er de factuur van de ziekenkas bovenop. Dan heb je een bluts in je wagen omdat er een debiel dacht dat je deur van rubber was.
De gemeente vind wel eens een grapje uit.
Volgende grap is dan natuurlijk de Vlaamse zorgkas. Aangevuld met de wasmachine die kapot gaat.
Neen, ik denk niet dat je naar Blankenberge op vakantie zal gaan.
Gewoon thuis blijven.
Oud 14 november 2007, 22:12   #34

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan valt maand 1 de watertoeslagfactuur in de bus, de maand daarop komt er de factuur van de ziekenkas bovenop. Dan heb je een bluts in je wagen omdat er een debiel dacht dat je deur van rubber was.
De gemeente vind wel eens een grapje uit.
Volgende grap is dan natuurlijk de Vlaamse zorgkas. Aangevuld met de wasmachine die kapot gaat.
Neen, ik denk niet dat je naar Blankenberge op vakantie zal gaan.
Gewoon thuis blijven.
Ah ... heb jij dat ook ... zo van die onvoorziene onkosten alle maanden. 'k Dacht dat ik gewoon een pechvogel was en dat dit alleen maar bij mij overkwam.
'k Denk trouwens aan een nieuwe keuken te zetten maar 'k weet niet goed waar ik die 6000 euro moet halen. En mijn badkamer is ook dringend aan renovatie toe ... maar dat zal dan wel binnen een jaar of tien, vijftien zijn (grapje natuurlijk ... de huisbaas betaalt dat toch ...)
Oud 14 november 2007, 22:13   #35
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgende week gaan we drie dagen naar Normandie ... kostprijs voor verblijf en eten ('t zal wel lekker zijn) ... 200 euro per man, een naftetankske of twee (men moet toch wat zien) dus 100 euro, en diversen onderweg (zoals bijvoorbeeld de peage, efkes stoppen onderweg voor een pakske friet en een pintje bier) 50 euro. Dus we zitten aan 350 euro (indien één man) voor drie dagen en dat in november want in het hoogseizoen is 't al een pakske prijziger en ... Normandie is dan nog niet echt ver te noemen.
Als men het met meerdere personen doet is het inderdaad relatief goedkoper maar men heeft het hier over een alleenstaande met een wedde van 1500 per maand.

Vorige zomer ... Kroatie ... verblijf van veertien dagen (niet eens hotel maar appartement) ... 1800 euro ('k geef toe, er waren er goedkopere) zonder reiskosten en zonder verteer ginder.

't Zal dus wel degelijk Blankeberghe worden.
Vorig jaar, 8 dagen halfpension Portugal: 300€pp inclusief vlucht
Dit jaar verschillende reizen overwogen, die allemaal onder de 1200€pp waren (waaronder bijvoorbeeld 10 dagen half pension Cyprus in een 5-sterrenhotel, inclusief vlucht voor net geen 1200€).
Lukt allemaal dus; gewoon kwestie van een beetje kritisch kiezen.

Citaat:
Wat die 500 euro huishuur betreft ... ja, er zullen er wel goedkoper zijn natuurlijk maar men heeft het hier over een gemiddelde leefstijl neem ik aan en niet over een overlevingsstijl dus onder de 500 euro zal men al niet te gauw iets vinden of men moet op de site van de huisjesmelkers gaan zoeken.
Niet dus; als alleenstaande heb je gewoonweg niet de plaats nodig die je als koppel of als koppel met kinderen nodig hebt. Wil je als alleenstaande werkelijk in een groot appartement kruipen, dan is het logisch dat je meer betaalt en dan moet je niet zagen.

Ik had een studio in Leuven, weliswaar in een grotere blok, iets van een 50m², niet nieuw (dus ook geen dubbelen beglazing) maar verder perfect in orde, geen huisjesmelkerij, geen sociale woningtoestand of gesubsidiêerde huur. Dat was gemeubileerd (twee éénzit-zetels, keukentafeltje met twee stoelen, salontafel, bureau, twee bedden, kleine ladenkast en een kolossale inbouwkast) kostte 360€ per maand, inclusief gemeenschappelijke kosten, water en verwarming. Enkel de elektriciteit moest je apart betalen (elektrische kookplaten) en eventueel ook internet en televisie uiteraard. Dat lag niet bepaald in een godvergeten hoek (binnen de ring, tussen Kapucijnenvoer en begijnhof) en had bovendien een ondergrondse parking.
Had je daar kolossaal veel plaats? Nee. Had je als alleenstaande meer nodig? Nee, ook niet.
En dat was amper 2 jaar terug; intussen zal die prijs wel wat gestegen zijn, maar dat zullen ook geen honderden euro's zijn.
Er kan dus veel...

Laatst gewijzigd door Sfax : 14 november 2007 om 22:14.
Oud 14 november 2007, 22:20   #36

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vorig jaar, 8 dagen halfpension Portugal: 300€pp inclusief vlucht
Dit jaar verschillende reizen overwogen, die allemaal onder de 1200€pp waren (waaronder bijvoorbeeld 10 dagen half pension Cyprus in een 5-sterrenhotel, inclusief vlucht voor net geen 1200€).
Lukt allemaal dus; gewoon kwestie van een beetje kritisch kiezen.

Niet dus; als alleenstaande heb je gewoonweg niet de plaats nodig die je als koppel of als koppel met kinderen nodig hebt. Wil je als alleenstaande werkelijk in een groot appartement kruipen, dan is het logisch dat je meer betaalt en dan moet je niet zagen.

Ik had een studio in Leuven, weliswaar in een grotere blok, iets van een 50m², niet nieuw (dus ook geen dubbelen beglazing) maar verder perfect in orde, geen huisjesmelkerij, geen sociale woningtoestand of gesubsidiêerde huur. Dat was gemeubileerd (twee éénzit-zetels, keukentafeltje met twee stoelen, salontafel, bureau, twee bedden, kleine ladenkast en een kolossale inbouwkast) kostte 360€ per maand, inclusief gemeenschappelijke kosten, water en verwarming. Enkel de elektriciteit moest je apart betalen (elektrische kookplaten) en eventueel ook internet en televisie uiteraard. Dat lag niet bepaald in een godvergeten hoek (binnen de ring, tussen Kapucijnenvoer en begijnhof) en had bovendien een ondergrondse parking.
Had je daar kolossaal veel plaats? Nee. Had je als alleenstaande meer nodig? Nee, ook niet.
En dat was amper 2 jaar terug; intussen zal die prijs wel wat gestegen zijn, maar dat zullen ook geen honderden euro's zijn.
Er kan dus veel...
Toegegeven ... die vakantie kan wel wat goedkoper als men maar lang genoeg zoekt.
Wat het appartement betreft ... kennis van ons heeft momenteel een sociale woning (haar pensioen bedraagt 500 euro met een aanvulling van het OCMW van pakweg 200 euro) en betaalt daarvoor momenteel ongeveer 300 euro. En 't is er echt wel klein hoor (wel gezellig). Maar eerlijk gezegd ... in zo'n kleine woning zou ik niet willen leven hoor.
Zoals eerder gezegd ... het gaat over leven en niet over overleven.

pssst: die reis naar Portugal ... was dat in het hoogseizoen en zo ja ... geef me eens dat contactadres door als ge wilt.

Laatst gewijzigd door Karma : 14 november 2007 om 22:22.
Oud 14 november 2007, 22:27   #37
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Toegegeven ... die vakantie kan wel wat goedkoper als men maar lang genoeg zoekt.
Wat het appartement betreft ... kennis van ons heeft momenteel een sociale woning (haar pensioen bedraagt 500 euro met een aanvulling van het OCMW van pakweg 200 euro) en betaalt daarvoor momenteel ongeveer 300 euro. En 't is er echt wel klein hoor (wel gezellig). Maar eerlijk gezegd ... in zo'n kleine woning zou ik niet willen leven hoor.
Zoals eerder gezegd ... het gaat over leven en niet over overleven.
Wel, ik kon daar perfect leven en niet overleven. Dat was niet waanzinnig groot, maar dat had ik toch niet nodig. Als alleenstaande is er gewoonweg geen nood aan grote living, een groot salon of een grote badkamer (toegegeven, da badkamer mocht er wel wat groter zijn).
Het is je volste recht iets groter te willen uiteraard, maar dan is meer betalen logisch.

Citaat:
pssst: die reis naar Portugal ... was dat in het hoogseizoen en zo ja ... geef me eens dat contactadres door als ge wilt.
Laatste week van augustus - eerste week van september. Einde hoogseizoen dus.
En dat was domweg op Neckermann . Wel een hotel met maar drie sterren, maar daar is niets op tegen.
Oud 14 november 2007, 22:33   #38
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Is het niet een beetje kortzichtig om zomaar een oordeel te vellen over het al da niet gelijk hebben van de stakers?
Armoede is relatief, dat ben je pas in vergelijking met een bepaalde maatstaf. Een maatstaf die hoger ligt dan degene die je zelf hebt nota bene.
Het gaat bovendien ook nog om een ander land. De belastingen, huur, prijzen voor energie, water en voedsel kunnen er heel anders liggen. Misschien is 1500 euro netto (wat mij hier voldoende lijkt, gesteld dat je met twee bent en beide zo'n inkomen hebt) daar een absoluut minimumloon.
Ik ben ook nogal sceptisch over het begrip armoede. Is het vaak geen mooi termpje om te zeggen dat je eigenlijk boven je standaard probeert te leven of een gat hebt in je hand / geen prioriteiten kan stellen?

Wat bij mij wel altijd een beetje wrevel opwekt is bv. dit te lezen 'ik kan mijn huishuur in Gent/Brussel/Antwerpen/...' (bijna) niet betalen. De oplossing daarop vind ik nogal simpel ... Niet iedereen kan het zich permitteren om in de stad te gaan wonen. Op het platteland is er ook woongelegenheid en is het alleszins goedkoper.
Oud 14 november 2007, 22:37   #39

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik kon daar perfect leven en niet overleven. Dat was niet waanzinnig groot, maar dat had ik toch niet nodig. Als alleenstaande is er gewoonweg geen nood aan grote living, een groot salon of een grote badkamer (toegegeven, da badkamer mocht er wel wat groter zijn).
Het is je volste recht iets groter te willen uiteraard, maar dan is meer betalen logisch.
'k Had het hier wel over een sociale woning he. Iemand met een wedde van 1500 euro kan daar niet aangeraken (of via een achterpoortje).

Citaat:
Laatste week van augustus - eerste week van september. Einde hoogseizoen dus.
En dat was domweg op Neckermann . Wel een hotel met maar drie sterren, maar daar is niets op tegen.
Neckermann ... tweemaal gekloot geweest ... 't zal dus Blankenberge worden.
Oud 15 november 2007, 00:54   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

1500€ is net goed genoeg om aan iedere etalage te gaan kwijlen van dingen die je net niet kunt kopen.
Daar werkt men niet langer meer voor.
U ziet het iedere dag, geen enkele job wordt nog ingevuld in die categorie. allee toch niet zoals men dat wil of zou willen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be