![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Op wereldvlak moet je willen aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij geboren wordt en aanvaarden dat er mensen zijn die het minder hebben en hen willen helpen. Ook de milieunormen moeten op wereldvlak worden uitgekiend. Op Europees vlak werken we nu samen op vlak van de euro en moet iedereen integreren in een westerse context. Daarna komen de individuele eigenheden. Een fundamentalist of een communist is hier niet thuis, maar wel in een ander land. Op Belgisch niveau kan je weer verder gaan en meer lokale onderwerpen behandelen. Op provinciaal weer verder, en op gemeentelijk vlak, en zo zelfs in je eigen buurt, en tenslotte binnenshuis. Als we trouwens de filosofie van een gezin extrapoleren naar elk hoger niveau, is de oefening "snel" gemaakt. Mensen die samenwonen onder één dak streven ook gezamelijk naar de al even gezamelijke belangen en "onderhandelen" voor een gezamelijk beleid. Als er één iemand is die vindt dat de kloof tussen haar en de anderen te groot is, verhuist hij. Op de hogere niveaus wordt er op een vergelijkbare manier samengewerkt, waarbij kloven tussen groepen deze groepen scheiden, maar hen op een hoger niveau weer samenbrengen voor algemenere belangen. China en Nederland zitten niet op dezelfde schaal (westers vs communistisch, europees vs aziatisch) en werken op die schaal niet samen, maar vinden elkaar wel op wereldniveau, op niveau van de VN. De wil tot samenwerken, het aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij is, de verdraagzaamheid zijn allemaal dingen die binnen een gezin evident zijn (of zouden moeten zijn), en zouden op dezelfde manier - mutatis mutandis - moeten bestaan op de hogere niveaus. Quod non est (nog niet, of niet altijd/overal). Citaat:
Citaat:
Mvg, DNB
![]() |
#22 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
En op Vlaams niveau is het belangrijk dat iedereen Nederlands verstaat en spreekt. De kloof wordt groter en de belangen worden voor de burger kleiner op internationaal niveau (hoewel het alsmaar belangrijker wordt om bv. ook Engels te kennen), maar op dat niveau moet er ook gecommuniceerd worden, zij het dan niet door alle wereldburgers onderling, maar wel door hun vertegenwoordigers. Mvg, DNB
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ik kan het niet mooier zeggen. Thomas |
|
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() De N-VA is dan ook een partij met toekomst en goede standpunten, Thomas.
Vergelijk en wik en weeg. En kies verstandig.
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behalve over de invoering van referenda. Zou je niet beter grote, vrije mensen proberen te overtuigen, VL inplaats van jongetjes die nog aan vaders broek hangen? ![]()
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Ze moeten zich kunnen uitdrukken in het Vlaams. Kunnen lezen en schrijven. De basis. Dat ze zich voldoende kunnen behelpen. Zo min mogelijk fouten. Dt is basis...
@Knuppel: De grote overtuigen wil ik ook wel hoor. Al zitten die meestal al gedeeltelijk vastgeroest. Staaf bijvoorbeeld. Ik prober wat ik kan. Maar ze blijven erop doorhameren. Op dat referendum.
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat het te gemakkelijk gaat zijn voor een Vlaming
en te moeilijk voor een allochtoon. Laat er ons dus maar niet teveel van verwachten. Iedereen die dat écht wil leert trouwens de taal van het land waar hij/zij gaat wonen in een mum van tijd. Ook zonder verplichting.
#30 |
Gouverneur
|
![]() Dat zouden ze toch moeten doen. Dan zie je meteen wie met welke bedoelingen naar hier komt...
#31 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Krijgen de kindjes dan als ze braaf geweest zijn ook een pop van Sinterklaas? |
|
![]() |
![]() |
#32 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Zonder een antwoord op die vraag kan ik toch verhelderen wat ik ermee bedoelde, als dat niet duidelijk was: binnen een gezinsverband zijn mensen wel verdraagszaam tegenover elkaar (want daar gaat het onder meer om), en bouwen ze samen aan hun relatie. Op hoger niveau worden de afstanden vaak te groot en vergeet men vaak alles waar men eigenlijk wel in gelooft, nl. de solidariteit met je medeburger, het streven naar gelijkheid, gelijke kansen e.d.m. De definitie van medeburger verengt m.a.w. tot datgene wat men (grotendeels) kan vatten. Een bewustwording moet hier tot stand komen. En een visie die de verschillende aspecten in een juist kader schetst en op het juiste niveau alloceert, brengt ons dichter bij datgene dat elke rechtgeaarde burger, zonder het als dusdanig te verwoorden, te verkondigen, als doel aanvaardt en - waarom niet - zelf vooropstelt. Mvg, DNB
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Het draagvlak moet echter zo groot mogelijk zijn, opdat iedereen zich kan vinden in de consensus die de maatschappij is/beslist. Een goed werkend parlement is daarbij noodzakelijk, maar ook de terugslag naar de basis is belangrijk. Een referendum over echt kapitale punten moet dus zeker kunnen.
Een maatschappij is nog steeds een consensus, men moet zich bijvoorbeeld ook afvragen, hoezeer "nieuwe" mensen in de maatschappij moeten wegen op die consensus. Puur getalmatig, hebben emigranten wel een bepaald gewicht, maar willen we hen wel evenveel meetellen als hun percentage van de bevolking rdelijk zou maken? Hierin moeten we toch als groep van "autochtonen" eerst uitraken, vooraleer we beslissen wat we nieuwkomers vragen te doen. Ik pleit ervoor om hen op te nemen, maar hen als groep én als individu te erkennen, ook in hun anders-zijn. Wel kunnen we op zijn minst verwachten dat zij hetzelfde doen. En laat ons hoffelijkerwijze de eerste taal tot communicatietaal maken in een gebied. mvg |
![]() |
![]() |
#34 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mvg, DNB
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Ik ken het verschil tussen emigranten en immigranten, maar toch ben ik zo slordig geweest om deze fout te laten staan. Mijn excuses.
![]() Bedankt voor de steun. ![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Knuppel,
Gij zout blij moeten zijn dat ik Vlaams ben. Is het VB voor een referenda? Thomas |
![]() |
![]() |
#38 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als intergatie tweezijdig zou zijn, waarnaar wordt dan geïtegreerd?
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Thomas
![]() |
#40 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ook als er een groep van 30 man is en daar komt iemand bij, moet er wederzijdse integratie zijn: ik pas mij aan aan de regels, maar heb net als ieder ander het recht om mijn mening te verkondigen. Ik heb respect voor elkeen van de groep, elkeen van de groep heeft respect voor ieder ander, ook voor mij dus. In zo'n kleine groep vinden de meesten dit allemaal vanzelfsprekend: natuurlijk moet de nieuweling niet zonder meer zwijgen en gehoorzamen, natuurlijk zijn wij benieuwd naar zijn ervaringen, natuurlijk... Wanneer de groep groter wordt en we elk ander individu niet persoonlijk kennen, wordt dit allemaal niet meer zo "natuurlijk". Ego(centr)isme en vrees voor het onbekende halen vaak de bovenhand en begrippen als respect, begrip, interesse, vriendelijkheid moeten plaatsruimen voor minachting, onbegrip, afsluiting. Mvg, DNB