Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 6 december 2002, 19:23   #21
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Waarna ik advocaat van de duivel speel, en zeg: in welke samenleving moet men integreren? Hier is dat toch de westerse?
Inderdaad. Er bestaan wetten en normen op alle niveaus.
Op wereldvlak moet je willen aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij geboren wordt en aanvaarden dat er mensen zijn die het minder hebben en hen willen helpen. Ook de milieunormen moeten op wereldvlak worden uitgekiend.
Op Europees vlak werken we nu samen op vlak van de euro en moet iedereen integreren in een westerse context. Daarna komen de individuele eigenheden. Een fundamentalist of een communist is hier niet thuis, maar wel in een ander land.
Op Belgisch niveau kan je weer verder gaan en meer lokale onderwerpen behandelen.
Op provinciaal weer verder, en op gemeentelijk vlak, en zo zelfs in je eigen buurt, en tenslotte binnenshuis.
Als we trouwens de filosofie van een gezin extrapoleren naar elk hoger niveau, is de oefening "snel" gemaakt.
Mensen die samenwonen onder één dak streven ook gezamelijk naar de al even gezamelijke belangen en "onderhandelen" voor een gezamelijk beleid. Als er één iemand is die vindt dat de kloof tussen haar en de anderen te groot is, verhuist hij.
Op de hogere niveaus wordt er op een vergelijkbare manier samengewerkt, waarbij kloven tussen groepen deze groepen scheiden, maar hen op een hoger niveau weer samenbrengen voor algemenere belangen. China en Nederland zitten niet op dezelfde schaal (westers vs communistisch, europees vs aziatisch) en werken op die schaal niet samen, maar vinden elkaar wel op wereldniveau, op niveau van de VN.

De wil tot samenwerken, het aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij is, de verdraagzaamheid zijn allemaal dingen die binnen een gezin evident zijn (of zouden moeten zijn), en zouden op dezelfde manier - mutatis mutandis - moeten bestaan op de hogere niveaus. Quod non est (nog niet, of niet altijd/overal).
Citaat:
Maar je hebt wel gelijk, het is een attitude, die je je moet aanleren.
Daar komt het uiteindelijk inderdaad allemaal op neer.
Citaat:

Je haalt het voorbeeld van de verkeersveiligheid aan. Er is ook daar een thread over, ik nodig je uit om ook daar eens een bezoekje te brengen.
Zal ik doen.

Mvg,

DNB
DNB is offline  
Oud 6 december 2002, 19:29   #22
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Iemand die naar hier komt en de taal niet beheerst moet zich aanpassen en de taal leren. Zonder kan hij hier niet een deftig leven leiden. Geen kansen op de arbeidsmarkt...
Inderdaad, de taal is een belangrijk element die perfect past in de hiërarchie die ik in mijn vorig bericht heb geschetst. Binnen een gezin kies je vrij een taal, een dialect, of wat dan ook. Op gemeentelijk niveau spreek je het plaatselijk dialect of de landstaal (in ons geval Nederlands). Binnen een culturele vereniging of onder vrienden kies je ook opnieuw vrij een taal die je in die groep wil spreken.
En op Vlaams niveau is het belangrijk dat iedereen Nederlands verstaat en spreekt.
De kloof wordt groter en de belangen worden voor de burger kleiner op internationaal niveau (hoewel het alsmaar belangrijker wordt om bv. ook Engels te kennen), maar op dat niveau moet er ook gecommuniceerd worden, zij het dan niet door alle wereldburgers onderling, maar wel door hun vertegenwoordigers.

Mvg,

DNB
DNB is offline  
Oud 6 december 2002, 19:34   #23
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op wereldvlak moet je willen aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij geboren wordt en aanvaarden dat er mensen zijn die het minder hebben en hen willen helpen. Ook de milieunormen moeten op wereldvlak worden uitgekiend.
Op Europees vlak werken we nu samen op vlak van de euro en moet iedereen integreren in een westerse context. Daarna komen de individuele eigenheden. Een fundamentalist of een communist is hier niet thuis, maar wel in een ander land.
Op Belgisch niveau kan je weer verder gaan en meer lokale onderwerpen behandelen.
Op provinciaal weer verder, en op gemeentelijk vlak, en zo zelfs in je eigen buurt, en tenslotte binnenshuis.
Als we trouwens de filosofie van een gezin extrapoleren naar elk hoger niveau, is de oefening "snel" gemaakt.
Mensen die samenwonen onder één dak streven ook gezamelijk naar de al even gezamelijke belangen en "onderhandelen" voor een gezamelijk beleid. Als er één iemand is die vindt dat de kloof tussen haar en de anderen te groot is, verhuist hij.
Op de hogere niveaus wordt er op een vergelijkbare manier samengewerkt, waarbij kloven tussen groepen deze groepen scheiden, maar hen op een hoger niveau weer samenbrengen voor algemenere belangen. China en Nederland zitten niet op dezelfde schaal (westers vs communistisch, europees vs aziatisch) en werken op die schaal niet samen, maar vinden elkaar wel op wereldniveau, op niveau van de VN.

De wil tot samenwerken, het aanvaarden dat iedereen gelijk en vrij is, de verdraagzaamheid zijn allemaal dingen die binnen een gezin evident zijn (of zouden moeten zijn), en zouden op dezelfde manier - mutatis mutandis - moeten bestaan op de hogere niveaus. Quod non est (nog niet, of niet altijd/overal).
Je bedoeld hiermee dat een samenleving van onderuit moet opgebouwd zijn? Of een gezagsstructuur van boven naar beneden?
@lpha is offline  
Oud 6 december 2002, 19:45   #24
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Ze moeten een verplichte cursus Vlaams volgen. Als ze dat weigeren, moeten ze terugkeren. Buiten dat taalbad moeten ze zich ook inpassen in de publieke Vlaamse cultuur. Hun religie mogen ze behouden. Alleen als die niet in extremen keert. Als die niet ingaat tegen de openbare Vlaamse orde. Na die cursus moeten ze een examen afleggen. Slagen ze daarin, dan kunnen ze zich hier vestigen in Vlaanderen. Lukt het niet, dan moeten ze terugkeren.
Vl,

ik kan het niet mooier zeggen.

Thomas
Thomas Hx is offline  
Oud 6 december 2002, 22:04   #25
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

De N-VA is dan ook een partij met toekomst en goede standpunten, Thomas.

Vergelijk en wik en weeg. En kies verstandig.

VL is offline  
Oud 6 december 2002, 22:25   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De N-VA is dan ook een partij met toekomst en goede standpunten, Thomas.

Vergelijk en wik en weeg. En kies verstandig.
Prima standpunten.
Behalve over de invoering van referenda.

Zou je niet beter grote, vrije mensen proberen te overtuigen, VL
inplaats van jongetjes die nog aan vaders broek hangen?
Oud 6 december 2002, 22:31   #27
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze moeten een verplichte cursus Vlaams volgen. Als ze dat weigeren, moeten ze terugkeren. Buiten dat taalbad moeten ze zich ook inpassen in de publieke Vlaamse cultuur. Hun religie mogen ze behouden. Alleen als die niet in extremen keert. Als die niet ingaat tegen de openbare Vlaamse orde. Na die cursus moeten ze een examen afleggen. Slagen ze daarin, dan kunnen ze zich hier vestigen in Vlaanderen. Lukt het niet, dan moeten ze terugkeren.
Met dit standpunt kan ik akkoord gaan, maar hoe moeilijk moet dat taalexamen dan zijn? Men kan dat examen ook heel gemakkelijk maken, hee? Of juist heel moeilijk. Als nen taalpurist mijn teksten begint te ontleden, zal die wel taalfouten tegenkomen en nochtans is het mijn moedertaal en ben ik eentalig Nederlands opgevoed. Of de -dt fouten. Hoeveel Vlamingen zijn er niet die dat niet kunnen? Als men moeilijk wilt doen, kan men in principe zo'n migrant buizen voor -dt fouten. Ik vind dus dat men bij dat examen niet naar -dt fouten zou mogen kijken, aangezien veel Vlamingen dat ook niet kunnen. En dan is er nog een probleem: den enen mens leert vlugger een vreemde taal dan den anderen. In die klassen zouden dan zowel hoogbegaafden zitten als mensen die niet zo goed kunnen leren.
Stefanie is offline  
Oud 6 december 2002, 22:41   #28
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Ze moeten zich kunnen uitdrukken in het Vlaams. Kunnen lezen en schrijven. De basis. Dat ze zich voldoende kunnen behelpen. Zo min mogelijk fouten. Dt is basis...

@Knuppel: De grote overtuigen wil ik ook wel hoor. Al zitten die meestal al gedeeltelijk vastgeroest. Staaf bijvoorbeeld. Ik prober wat ik kan. Maar ze blijven erop doorhameren. Op dat referendum.

VL is offline  
Oud 6 december 2002, 22:41   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vermoed dat het te gemakkelijk gaat zijn voor een Vlaming
en te moeilijk voor een allochtoon.

Laat er ons dus maar niet teveel van verwachten.

Iedereen die dat écht wil leert trouwens de taal van het land waar hij/zij gaat wonen in een mum van tijd. Ook zonder verplichting.
Oud 6 december 2002, 22:47   #30
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Dat zouden ze toch moeten doen. Dan zie je meteen wie met welke bedoelingen naar hier komt...

VL is offline  
Oud 6 december 2002, 23:49   #31
M60
Burger

Standaard

Citaat:
En daarna moeten ze vijf passen naar rechts lopen, behalve als de zon slecht zit. Dan moeten ze in rotten van drie naar hun koten lopen, waar ze volledig naargelang hun behoeften aangepaste voeding krijgen om zo optimaal mogelijk te produceren. En elke vrijdagochtend om 6:39 u moeten ze twee keer met hun ogen knipperen, zich omdraaien en terug gaan slapen.

Krijgen de kindjes dan als ze braaf geweest zijn ook een pop van Sinterklaas?
M60 is offline  
Oud 7 december 2002, 04:56   #32
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:

Je bedoeld hiermee dat een samenleving van onderuit moet opgebouwd zijn? Of een gezagsstructuur van boven naar beneden?
Hier moet ik de bal terugspelen: wat bedoelt u met "een samenleving van onderuit OPBOUWEN?" en met "Een gezagsstructuur van boven naar beneden".

Zonder een antwoord op die vraag kan ik toch verhelderen wat ik ermee bedoelde, als dat niet duidelijk was: binnen een gezinsverband zijn mensen wel verdraagszaam tegenover elkaar (want daar gaat het onder meer om), en bouwen ze samen aan hun relatie. Op hoger niveau worden de afstanden vaak te groot en vergeet men vaak alles waar men eigenlijk wel in gelooft, nl. de solidariteit met je medeburger, het streven naar gelijkheid, gelijke kansen e.d.m.

De definitie van medeburger verengt m.a.w. tot datgene wat men (grotendeels) kan vatten. Een bewustwording moet hier tot stand komen. En een visie die de verschillende aspecten in een juist kader schetst en op het juiste niveau alloceert, brengt ons dichter bij datgene dat elke rechtgeaarde burger, zonder het als dusdanig te verwoorden, te verkondigen, als doel aanvaardt en - waarom niet - zelf vooropstelt.

Mvg,

DNB
DNB is offline  
Oud 7 december 2002, 12:50   #33
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het draagvlak moet echter zo groot mogelijk zijn, opdat iedereen zich kan vinden in de consensus die de maatschappij is/beslist. Een goed werkend parlement is daarbij noodzakelijk, maar ook de terugslag naar de basis is belangrijk. Een referendum over echt kapitale punten moet dus zeker kunnen.
Een maatschappij is nog steeds een consensus, men moet zich bijvoorbeeld ook afvragen, hoezeer "nieuwe" mensen in de maatschappij moeten wegen op die consensus. Puur getalmatig, hebben emigranten wel een bepaald gewicht, maar willen we hen wel evenveel meetellen als hun percentage van de bevolking rdelijk zou maken? Hierin moeten we toch als groep van "autochtonen" eerst uitraken, vooraleer we beslissen wat we nieuwkomers vragen te doen.
Ik pleit ervoor om hen op te nemen, maar hen als groep én als individu te erkennen, ook in hun anders-zijn. Wel kunnen we op zijn minst verwachten dat zij hetzelfde doen. En laat ons hoffelijkerwijze de eerste taal tot communicatietaal maken in een gebied.
mvg
groentje is offline  
Oud 7 december 2002, 21:22   #34
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Een maatschappij is nog steeds een consensus, men moet zich bijvoorbeeld ook afvragen, hoezeer "nieuwe" mensen in de maatschappij moeten wegen op die consensus. Puur getalmatig, hebben emigranten wel een bepaald gewicht, maar willen we hen wel evenveel meetellen als hun percentage van de bevolking rdelijk zou maken?
Opmerking: zijn emigranten niet Belgen die in het buitenland leven, en immigranten buitenlanders die in België zijn komen wonen, en tenslotte migranten de verzameling van beide, of meestal beperkt tot immigranten?
Citaat:

Hierin moeten we toch als groep van "autochtonen" eerst uitraken, vooraleer we beslissen wat we nieuwkomers vragen te doen.
Ik pleit ervoor om hen op te nemen, maar hen als groep én als individu te erkennen, ook in hun anders-zijn.
Helemaal mee eens
Citaat:
Wel kunnen we op zijn minst verwachten dat zij hetzelfde doen.
Ook mee eens. Zolang de overheid haar verantwoordelijkheid ook neemt om hen ahw wegwijs te maken en hen niet aan hun lot overlaat.
Citaat:
En laat ons hoffelijkerwijze de eerste taal tot communicatietaal maken in een gebied.
Triplex.

Mvg,

DNB
DNB is offline  
Oud 8 december 2002, 01:15   #35
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik ken het verschil tussen emigranten en immigranten, maar toch ben ik zo slordig geweest om deze fout te laten staan. Mijn excuses.
Bedankt voor de steun.
groentje is offline  
Oud 8 december 2002, 05:19   #36
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik ken het verschil tussen emigranten en immigranten, maar toch ben ik zo slordig geweest om deze fout te laten staan. Mijn excuses.
Bedankt voor de steun.
Hoeft niet te blozen. Slordig zijn we allemaal wel eens, wat niet veroordeeld moet worden. 8)
DNB is offline  
Oud 11 december 2002, 18:52   #37
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Knuppel,

Gij zout blij moeten zijn dat ik Vlaams ben. Is het VB voor een referenda?

Thomas
Thomas Hx is offline  
Oud 12 december 2002, 19:46   #38
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Als intergatie tweezijdig zou zijn, waarnaar wordt dan geïtegreerd?
Oud 14 december 2002, 15:42   #39
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Dat iemand die wel Limburger is, ook Belg, ook Europeaan maar geen Vlaming is, dat niet weet is verstaanbaar

Thomas
Oud 27 december 2002, 01:09   #40
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
A past zich aan aan het feit dat er nog een heel alfabet is, en B doet hetzelfde. Integratie in het alfabet.

Ook als er een groep van 30 man is en daar komt iemand bij, moet er wederzijdse integratie zijn: ik pas mij aan aan de regels, maar heb net als ieder ander het recht om mijn mening te verkondigen. Ik heb respect voor elkeen van de groep, elkeen van de groep heeft respect voor ieder ander, ook voor mij dus.

In zo'n kleine groep vinden de meesten dit allemaal vanzelfsprekend: natuurlijk moet de nieuweling niet zonder meer zwijgen en gehoorzamen, natuurlijk zijn wij benieuwd naar zijn ervaringen, natuurlijk... Wanneer de groep groter wordt en we elk ander individu niet persoonlijk kennen, wordt dit allemaal niet meer zo "natuurlijk". Ego(centr)isme en vrees voor het onbekende halen vaak de bovenhand en begrippen als respect, begrip, interesse, vriendelijkheid moeten plaatsruimen voor minachting, onbegrip, afsluiting.

Mvg,

DNB
DNB is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be