![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer de "democratische meerderheid" (50%+1?, 2/3? 3/4? .. ) de minderheid een besluit oplegt (verhoogde belastingsdruk bij voorbeeld) is dat dictatuur. Democratie is een "dictatuur van de meerderheid" en in de reële context zelfs een "dictatuur van de verkozen minderheidselite". Veel plezier dat te ontkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burgemeester
|
![]() George Bernard Shaw
"De meerderheid heeft nooit gelijk. Nooit, zeg ik je! Het is een van die maatschappelijke leugens waar je als vrije en intelligente man wel tegen moet rebelleren. Wie zijn de mensen die de grootste groep van de bevolking vormen -- de intelligenten of de dommen ? Ik denk dat we het erover eens zijn dat het de dommen zijn, ongeacht waar op de wereld, het zijn de dommen die de overwelmende meerderheid vormen.
![]() |
#23 |
Burgemeester
|
![]() Beste Heftruck,
Iedereen die zo denkt over economische factoren, kan best een aantal handboeken doornemen of zijn klep houden teneinde zichzelf niet langer belachelijk te maken Dank voor je reactie, gewaardeerd. Zoals ik trachtte te zeggen verandert er niets aan economische geplogenheden, het gaat hier louter om een monetaire kwestie. Centrale Banken drukken ook geld bij die ze dan binnen het kader van diezelfde economie gebruiken om deze economie te sturen. Jammer genoeg is die sturing dan niet steeds volgens de essentie van economie of democratie bekeken. Wat betekent voor jezelf bewustwording dan ?
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org Laatst gewijzigd door Werner : 16 november 2007 om 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Veel mooie woorden, Werner, weinig inhoud. Laatst gewijzigd door Heftruck : 16 november 2007 om 13:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burgemeester
|
![]() Beste Heftruck,
Thanks Snap jij eigenlijk wel wat jij zelf schrijft? Een monetair beleid heeft een gigantische impact op "economische geplogenheden", in die mate dat je er het volledige handelswezen mee kan ontwrichten en kapotmaken. Volledig akkoord, het tegengestelde is evengoed waar, een slecht monetair beleid leidt tot armoede en daar hebben we er 'maar' 895.000.000 van. Het is uiteraard niet bedoeling één en ander te ontwrichten dan wel economie te herstellen in functie van die broodnodige duurzame economie. Zonder rekening te houden met de psychologische balans (die ook bestaat) komen we nogal eens in benarde situaties zoals een dreigende wereldoorlog. Ik denk te begrijpen wat ik schrijf, trachten het met wat wetenschappelijk studiewerk te onderbouwen. Politiek geeft blijk hier niet van op de hoogte te zijn, jammer genoeg. Wil je een mooi voorbeeldje van wat die sturing door centrale banken doet? Kijk naar Zimbabwe. Inderdaad, dat is het resultaat van een fragmentarische economie waarbinnen men denkt dat men alleen op de wereld is. Kan je hier enkel in bijtreden en vandaar ook de vereiste solidariteit mondiaal. Dat mensen er niet in slagen om samen te werken, staat los van het pleidooi hiervoor. Politiek roept ook altijd op solidariteit en dat is, zoals je hieronder stelt, inderdaad inhoudloos. Hoe zou je dan zelf dat 'inhoudsloze' enige opvulling willen geven ? Veel mooie woorden, Werner, weinig inhoud. Zonder inhoud blijft het hol, de woorden staan er dan tenminste toch al. Lijkt dan op ‘echte’ politiek, niet waar ? Kan je stelling delen maar zonder solidariteit zal het inderdaad hol blijven, dat begrijp ik ook wel. Vandaar ook een poging tot dialoog, begrijp je ? Dialoog lijkt in onze maatschappij eerder een rariteit, dat weet je ook wel gezien de regeringsvorming.
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De enige oplossing voor armoede is door ze te leren op eigen benen te staan, niet door ze aan een baxter te hangen.
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 16 november 2007 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte,
Veel geblablablaat maar zeer weinig wol,een en al overheidsregulatie. We zullen maar niet beginnen over het immense welvaartsverlies en de daarbij horende armoede dat je gaat creëren Vreemde reactie moet ik toegeven, hoe zie je het welvaartsverlies ontstaan wanneer je de koopkracht verhoogt ? Kan je dat iets nader toelichten, ben ik wel benieuwd naar.
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte,
Men pleit omonwonden voor een planeconomie,no thanks. Van deze boer geen eieren. De enige oplossing voor armoede is door ze te leren op eigen benen te staan, niet door ze aan een baxter te hangen Waarom zou je het determinisme laten zegevieren door steeds de associatie met het verleden te leggen ? Je hoeft niemand aan baxters te leggen maar zoals je terecht stelt, ze op eigen benen leren te staan. Op eigen benen leren staan betekent ook niet dat we mensen als robotten dienen te behandelen, daar stijgt het % depressie en zelfmoorden mee, dat weet je toch ook ? Dit laatste refererend naar de psychologische balans binnen de economische balans zoals je weet.
![]() |
#31 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte,
En dat ga je doen met een planeconomie Wat voor soort economie hebben we nu dan ? Binnen bvb het gegeven generatiepact dat op zich gestoeld is op een bijzonder oppervlakkige analyse zonder enige dieptestructuur, gebruiken we het vlees en bloed om een financieel deficit op te lossen. Wat voor een economie is zoiets dan ? Men gaat zelfs een mensenhandeltje opstarten en noemt het met een geleerd woord ‘legale migratie’. Vind het persoonlijk niet veel mensvriendelijkheid in zich hebben, jij wel dan ?
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte
Een gemengde economie met spijtig genoeg veel te veel overheidsinmenging die leidt tot minder groei, meer welvaartsverlies en meer armoede Dat is een feit, zal niemand willen ontkennen. Denk je dan zelf niet dat een ruimere visie op economie zoals het bedoeld is enig soelaas kan bieden ? Het welvaartsverlies ontstaat door de fragmentatie en kortzichtigheid. We zijn nu zelfs een land aan het splitsen voornamelijk gestuurd door de externe druk van een verschuivende economie. Soms vergeten we dat we mensen zijn, denk je ook niet ? Wat is jouw oplossing hiervoor ?
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik een associatie met het verleden zou willen leggen dan zou ik bijvoorbeeld durven stellen dat van die "economieen" die van boven af worden bestuurt leiden tot autoritaire regimes en dictaturen.
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 16 november 2007 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 16 november 2007 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte,
Ik leg geen associatie met het verleden. Ik ben tegen een overmatig overheidsingrijpen omdat leidt tot deadweight losses. Als ik een associatie met het verleden zou willen leggen dan zou ik bijvoorbeeld durven stellen dat van die "economieen" die van boven af worden bestuurt leiden tot autoritaire regimes en dictaturen Dat is een feit maar dat is niet wat er gezegd wordt. Wat er wel gezegd wordt is dat locale overheden de nodige vrijheid hebben maar dat met inachtneming van mondiale mogelijkheden inzake ecologie, behoeften en bewustzijnsdynamieken. Vroeger vergat men nogal eens wat het is om mens te zijn maar gezien de technologische revolutie van de 20ste eeuw en allerhande wetenschappelijk studiewerk, krijgt dit alles wel een andere dimensie. Cruciale pijnpunten binnen onze maatschappij zullen we ook in rekening dienen te brengen, net zoals onze kennis omtrent bepaalde evolutionaire processen. Hier schiet onze politiek schromelijk tekort ondanks al het nobele studiewerk. Wellicht is de angst om de welvaart te verliezen op dit moment te groot om nog tot enige samenwerking of gezond verstand te komen. Ook dat zijn gekende dynamieken, jammer dat onze politiek ze blijkbaar niet doorheeft natuurlijk.
![]() |
#38 |
Burgemeester
|
![]() Beste Maarte,
En daarom moeten we maar collectief gaan denken en handelen? Het alternatief hiervoor is dan ieder voor zich maar dat is nu net de reden waarom we in deze situatie belanden, het wordt nu enkel bekrachtigd en hiermee stimuleren we het protectionisme. Hoe utopisch het ook in je oren mag klinken maar denk je niet dat solidariteit meer mogelijkheden biedt om tot een oplossing te komen ? Pas op, ik spreek dan over solidariteit, niet het systeem van we zijn solidair als het ons uitkomt, dat is iets anders zoals je ook weet. Heb je een probleem met solidariteit dan ? Niet dat je moet geloven dat het in de praktijk bestaat natuurlijk, dat is niet aan mensen besteed, zo blijkt nog maar eens als we naar de regering kijken. Het welvaartsverlies ontstaat zeker door fragmentatie en kortzichtigheid omdat men juist van bovenaf (overheid) de mensen dingen opgelegd die men niet wenst. Dat mensen dingen opgelegd worden die ze niet wensen, is duidelijk. Dit lijkt me op zich een gevolg van het fragmenteren. Ben van mening dat de enige oplossing een mondiale samenwerking kan zijn hetgeen ook aansluit bij diverse studies. Men lijkt al die studies in de schuif te willen leggen, zou dat uit een soort van schuldbesef zijn, denk je ?
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() hahahahah
het is mooi weer vandaag geniet een beetje van de zon ook he? Er is 6 miljoen dollar per aardbewoner aan officieel gedrukt geld in omloop naar het schijnt, als je alle geld van de nationale banken bij elkaar telt. Ik heb dat ergens gelezen en het zou me niet verbazen als het meer was. Voor mij lijkt dat genoeg voor iedereen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burgemeester
|
![]() Beste Balylonia,
Er is 6 miljoen dollar per aardbewoner aan officieel gedrukt geld in omloop naar het schijnt, als je alle geld van de nationale banken bij elkaar telt. Ik heb dat ergens gelezen en het zou me niet verbazen als het meer was. Leuke informatie, heb je daar ergens een bron van, wou er al een tijdje een oefening mee doen. Hoe dan ook, er is inderdaad geld genoeg maar men spreekt altijd over herverdeling en dan begint de strijd weer. Men zou ook kunnen opteren om iedereen een degelijk leven te gunnen en dat als drijfveer nemen, niet het geld op zich. Maar ook hier, en dan wordt het weer melig, hebben we solidariteit nodig. Misschien is het eenvoudiger de vraag te stellen of we denken dat de mens in staat is om samen te werken ? Als het antwoord hierop neen is, dan hoeven we ook niet naar oplossingen te zoeken natuurlijk, dat zou tijdsverlies zijn. Trouwens, die alternatieven liggen in de schuif, dat is ook het probleem dus niet. Een kwestie van aandacht, vermoed ik.