Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2007, 21:11   #21
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
neen, het zit anders,

wanneer je wordt "gedropt" door een commerciële leverancier (wegens wanbetalingen) zal men een budgetmeter plaatsen. Die werkt met een oplaadbare kaart (zoals bij een GSM met betaalkaart). Wanneer er bvb 100€ op die kaart staat, kan je voor 100€ verbruiken. Die kaart kan opgeladen worden bij Eandis of OCMW. Het is pas als je die kaart NIET gaat opladen, dat je op 12 ampère terugvalt.

Noot: het OCMW verdient zélf ook op die kaarten, en meer dan behoorlijk, geloof me.

Mijn waarde Ardennees,

Vooral uw laatste zin intrigeert me.
Beschikt U over cijfermateriaal? Wat is bijvoorbeeld de winstmarge die het OCWM hanteert op dergelijke kaarten? Buiten de winstmarge kan ik me ook inbeelden dat er op impliciete manier inkomsten vergaard worden (hoeveelheidskortingen gemeentes, opbrengsten tgv. deelname communales, etc.)

met gewekte interesse,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:13   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is binnen de energieverdeling nog steeds een monopolie.
Energie word namelijk verdeeld door de netwerkbeheerder(staat en gemeentes) en die vragen voor hun diensten gewoon wat ze willen.
Want de energie zelf is weldeglijk goedkoper geworden, maar het is de netwerkbeheerder die de mensen pluimt, samen met de vele soorten taksen die men er op int.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:15   #23
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Mijn waarde Ardennees,

Vooral uw laatste zin intrigeert me.
Beschikt U over cijfermateriaal? Wat is bijvoorbeeld de winstmarge die het OCWM hanteert op dergelijke kaarten? Buiten de winstmarge kan ik me ook inbeelden dat er op impliciete manier inkomsten vergaard worden (hoeveelheidskortingen gemeentes, opbrengsten tgv. deelname communales, etc.)

met gewekte interesse,
virmiljoen
sorry, cijfers heb ik niet, maar dat is in de energiesector welbekend (ik heb zoals gezegd jaren in die sector gewerkt)
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:16   #24
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Energie word namelijk verdeeld door de netwerkbeheerder(staat en gemeentes) en die vragen voor hun diensten gewoon wat ze willen.
Want de energie zelf is weldeglijk goedkoper geworden, maar het is de netwerkbeheerder die de mensen pluimt, samen met de vele soorten taksen die men er op int.
precies!
Oud 20 november 2007, 21:18   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, het zit anders,

wanneer je wordt "gedropt" door een commerciële leverancier (wegens wanbetalingen) zal men een budgetmeter plaatsen. Die werkt met een oplaadbare kaart (zoals bij een GSM met betaalkaart). Wanneer er bvb 100€ op die kaart staat, kan je voor 100€ verbruiken, zoals normaal dus. Die kaart kan opgeladen worden bij Eandis of OCMW. Het is pas als je die kaart NIET gaat opladen, dat je op 12 ampère terugvalt.

Noot: het OCMW verdient zélf ook op die kaarten, en meer dan behoorlijk, geloof me.
Ok, wist ik niet. Maar de vraag is, waarom zou iemand zijn kaart nog opladen als hij met 12A voldoende heeft om (als hij slim is, en hij kookt op gas, en hij gebruikt zijn wasmachine, op een moment dat hij zijn andere electrische toestellen niet gebruikt - 's nachts, of desnoods gaat hij naar een wasserette - dan heeft hij met 12A voldoende).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:20   #26
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sorry, cijfers heb ik niet, maar dat is in de energiesector welbekend (ik heb zoals gezegd jaren in die sector gewerkt)
Ardennees, niettemin reuze bedankt.
Het onderwerp was me onbekend en ik ga hier en daar aansluitend toch wat rondneuzen.

Sherlockig,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:25   #27
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ok, wist ik niet. Maar de vraag is, waarom zou iemand zijn kaart nog opladen als hij met 12A voldoende heeft om (als hij slim is, en hij kookt op gas, en hij gebruikt zijn wasmachine, op een moment dat hij zijn andere electrische toestellen niet gebruikt - 's nachts, of desnoods gaat hij naar een wasserette - dan heeft hij met 12A voldoende).
wel, vroeger was dat 6 ampère, maar onlangs heeft de regering verplicht van dat te verdubbelen. Uw bedenking was ook de onze.
Oud 20 november 2007, 21:25   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon wat ze willen, is het nu ook weer niet. Maar een monopoliepositie hebben ze wel. Ze worden bij mijn weten gekontroleerd door de vreg (of is het creg). Herinner U de heisa, enkele weken geleden ter gelegenheid van hun laatste opslag (in het begin door test-aankoop en de media, verkeerdelijk verkocht als zijnde de zoveelste opslag van Electrabel) die ze voor een Brusselse rechter hebben moeten afdwingen, tegen de vreg (of creg) in.
Maar akkoord, vind ook dat de uitbating van het laagspanningskoperwerk, niet zo goedkoop is.
Oud 20 november 2007, 21:32   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge loopt wel een paar jaar achter.
Welk deel van 'Ik zie voorlopig geen reden om electrabel als iets anders te beschouwen.' begrijp je niet?

'Privatisering' van kus mijn kloten.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:53   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welk deel van 'Ik zie voorlopig geen reden om electrabel als iets anders te beschouwen.' begrijp je niet?

'Privatisering' van kus mijn kloten.
Iedereen kan in Belgie, mits de nodige goedkeuringen, een centrale oprichten. Trouwens spe heeft dacht ik, een 15% van de electriciteitsproductie in handen (waaronder een gedeelte van het nucleair). Verder hebben industrien, al of niet in samenwerking met electrabel, de laatste jaren, een niet te verwaarlozen productiecapaciteit opgericht.
Maar toegegeven, nog wat meer concurentie zou niet slecht zijn.
Oud 20 november 2007, 21:59   #31
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Iedereen kan in Belgie, mits de nodige goedkeuringen, een centrale oprichten. Trouwens spe heeft dacht ik, een 15% van de electriciteitsproductie in handen (waaronder een gedeelte van het nucleair). Verder hebben industrien, al of niet in samenwerking met electrabel, de laatste jaren, een niet te verwaarlozen productiecapaciteit opgericht.
men heeft Electrabel verplicht een deel van zijn productiecapaciteit te verkopen.
Oud 20 november 2007, 22:02   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie voorlopig geen reden om Electrabel niét als een overheidsbedrijf te behandelen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 07:25   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon wat ze willen, is het nu ook weer niet. Maar een monopoliepositie hebben ze wel. Ze worden bij mijn weten gekontroleerd door de vreg (of is het creg). Herinner U de heisa, enkele weken geleden ter gelegenheid van hun laatste opslag (in het begin door test-aankoop en de media, verkeerdelijk verkocht als zijnde de zoveelste opslag van Electrabel) die ze voor een Brusselse rechter hebben moeten afdwingen, tegen de vreg (of creg) in.
Maar akkoord, vind ook dat de uitbating van het laagspanningskoperwerk, niet zo goedkoop is.
Vreg is een netwerkbeheerder en creg is een controle instantie.
Maar de creg mag enkel controle uitvoeren op de eerlijkheid van de privé bedrijven. Zij hebben niets te zeggen over de manier van werken van de intercommunales, en die zijn dus de netwerkbeheerders van zowel gas als electrique.
De creg mag enkele controleren of de energieleveransiers geen te hoge prijzen vragen of onverantwoorde opslagen toepassen. Trouwens Vreg maakt deel uit van de Creg en moet dus zichzelf controleren.
Oud 21 november 2007, 07:28   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
men heeft Electrabel verplicht een deel van zijn productiecapaciteit te verkopen.
Nee, electrabel heeft aansluitingspunten op het hoogspanningsnet moeten verkopen, maar geen productiecapaciteit of productieinstalaties.
Oud 21 november 2007, 07:45   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier is een kleine correctie nodige.
Iedereen mag een kleine stroomcentrale opstarten en zijn stroom op het net verkopen aan een grote producent.

Maar voor het produceren van andere energieën is toelating en erkenning van de staat nodig en die kan men enkel krijgen als men direct in ³tonnen kan produceren en verdelen, anders mag men enkel voor eigen gebruik produceren.
Deze wetgeving heeft niet te maken met concurrentie of monopolie, maar met de taksen en beslastingen die men op energie binnenruift.
Zonder taksen of belastingen kost 1liter benzine 0.15€ en diesel 0.10€ , winst van de pomphouders niet inbegrepen.
Oud 21 november 2007, 07:50   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die 12A het laaste is wat hij krijgt, als hij dan geen moeite doet om zijn rekeningen te betalen en zijn kaart niet oplaad, valt hij zonder stroom.
Want hoewel veel mensen denken dat je jou idee kan toepassen is dit dus niet het geval.
De tijd dat men gratis stroom kon opeisen is tegelijk met de 6A opgeheven.
Voor gas en water bestaat er trouwens geen minimum verplichte voorziening met kaart en men mag je dus mits toelating van het OCMW gewoon zonder gas en water zetten.
Oud 21 november 2007, 07:54   #37
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
De SP.A vindt de huidige prijzen te hoog omdat Electrabel een feitelijk monopolie heeft.
als dit het geval is, dan zit er voor de spa maar 1 ding op: wijselijk zwijgen, want zij zijn mede-verantwoordelijk.

Wie gelooft die mensen nog?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:56   #38
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder taksen of belastingen kost 1liter benzine 0.15€ en diesel 0.10€ , winst van de pomphouders niet inbegrepen.
Had het kunnen zijn, ik werk in de petrochemische sector.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:58   #39
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
als dit het geval is, dan zit er voor de spa maar 1 ding op: wijselijk zwijgen, want zij zijn mede-verantwoordelijk.

Wie gelooft die mensen nog?
Ik spreek hen niet goed maar je mist de boodschap compleet. Nu zien ze in dat ze "verkeerd" zijn geweest en dus dienen ze nu dit voorstel in. Het is NU oranje-blauw dat dit voorstel afschiet en dus de consument verder aan zijn lot overlaat.

Oranje-blauw, u weet wel, die formatie dat het beste met de mensen voor heeft ?!
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:58   #40
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

"De concurrentie op de vrije markt zorgt voor een prijsdaling"

Ik vind dat argument toch steeds weer wonderlijk. Het wordt als economisch dogma gepredikt, maar ik ga niet voor dogma's en de feiten geven me gelijk.

Gewoon naar het journaal kijken is al genoeg hoor. Zo ongeveer om de maand wordt bekendgemaakt dat dit of dat bedrijf de concurrentie vervalste of prijsafspraken maakte.

En voor de gewone man (die niet naar het journaal kijkt ) is het ook al niet moeilijk om te zien dat alles duurder is geworden na de privatisering.

De lijn? Was vroeger goedkoper. Energie? Was vroeger goedkoper. Internet? Nergens duurder dan hier. De huizenmarkt? Nogal duur. De post? Geen commentaar.

Het vreemde is dat soms vrij intelligente mensen in het liberale dogma blijven geloven, ondanks de realiteit. En ondanks het gezond verstand. Bedrijven willen winst maken. Dat hebben ze allen met elkaar gemeen. Veel meer dan dat ze iets gemeen hebben met de consument. Wolven eten elkaar niet op. Ze eten ons op.

Of kan iemand een Belgisch voorbeeld geven van consumentenvoordeel na vrijmaking van de markt?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be