Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 november 2007, 09:41   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Blackadder Bekijk bericht
Wat nu op tafel ligt is meer het herstellen van de Belgische staat dan meer bevoegdheden voor Vlaanderen.... tijd dat BDW de stekker eruit trekt en de helft van CD&V meesleurt
De hoogste tijd zelfs!
Zoals Kaal zegt, het is laat, maar nog niet té laat.
In 2008 zal het wél telaat zijn als BDW het NU niet doet.
Oud 27 november 2007, 09:48   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het interessante van het kartel is dat dat ultra-belgicistische deel van de CVP momenteel uitgeteld in de touwen ligt, dat het Vlaamsgezinde deel zich gesteund weet door de kartelpartner, en dat de miniscule NVA grotendeels het communautair gedrag van de CVP bepaalt.

Een situatie om zo lang mogelijk te koesteren, lijkt me.
daar ben ik het niet mee eens.

ik denk eerder dat het momenteel zo is dat het 'democratische' deel van de Vlaamse beweging volledig geneutraliseerd wordt binnen de CD&V : ... voor de gallerij een Vlaams imago, maar Renders en Cortebeeck zitten in de cockpit en sturen de puppets Leterme en Vandeurzen. (in federale kamer én in Vlaams parlement zijn de helft van de Vlaam Kartel verkozenen openlijk door de vakbonden erkende vertegenwoordigers van de vakbondszuil -- unitair belgicist dus)

N-VA wordt gewoon aan het lijntje gehouden en ronduit bedrogen.

N-VA moet de stekker uittrekken, trachten een deel van de CD&V los te weken (Boetfortgroep : Vandenbrande, Sauwens en consoorten) en vooral op eigen houtje doorgaan.

in 2009 Europese en Vlaamse verkiezingen ,die ongetwijfeld communautair getint zullen zijn, met VB, LDD en N-VA als Vlaamse partijen die nog wel geloofwaardigheid bezitten. Zij kunnen op dat moment voor een aardverschuiving zorgen als ze elk een deel van de zeker radicaliserende Vlaamse kiezers kunnen binnenloodsen.
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 09:55   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Enkel het eindresultaat telt. Wat Leterme voorstelt is een dode mus, zoveel is duidelijk. Het menu is zeer pover en er is geen garantie dat dat verwezenlijkt wordt. De enige grendel is die evaluatie in het najaar van 2008. We weten nu al hoe dat zal verlopen : de franstaligen en de VLD zullen zeggen "We hebben toch goed werk geleverd? Laten, we gewoon voortregeren". Of CD&V en N-VA dan de stekker uittrekken is zeer de vraag. Leterme zal dat zeker niet willen doen. Hij heeft zijn programma nu al voor 90% ingeslikt en is grotendeels verbrand. Hij zal net als Verhofstadt na het migrantenstemrecht niets te verliezen hebben en er alles aan doen om zijn regering te redden.

Zal de CD&V na een jaar regeren er de brui aan geven? Ik twijfel daar ten zeerste aan. In 2008 zal alleen de N-VA willen opstappen. Die beslissing zal volgens mij minder effect hebben dan het opblazen van de formatie nu. Het probleem is dat BDW door het aanvaarden van de conventie al een stap gezet heeft in de richting die Leterme nu aangeeft. Keurt hij de nota Leterme goed, dan zet hij een twee stap. En na een jaar regeren zal hij zoveel stappen verder zijn dat hij bijna niet meer terugkan. Vandaag is de Vlaamse publieke opinie geradicaliseerd en attent. Binnen een jaar zal dat misschien niet meer zo zijn. Volgens mij had de N-VA ermee moeten ophouden toen Leterme met die conventie afkwam. Dat was het beste moment. Nu is het al laat, maar nog niet te laat. In 2008 zal het zeker te laat zijn.
²

die paritaire conventie is idd cruciaal ... vraag me af hoe BdW zo'n strategische blunder intern verkoopt ... een meer structurele bevestiging van de minderwaardigheid van de Vlaming kan je je moeilijk voorstellen ...
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 10:38   #24
PAJOT
Banneling

Standaard

Zowel de Belgische Staat als de Belgische eenheid komen sterker uit deze lange crisis. Dat is het resultaat van 170 dagen Vlaams gebakkelei. Het is nu stilaan wel geweest. Leterme en de meerderheid van de cd&v heeft gekozen voor een versterkt België in het belang van alle taalgroepen. Ze hebben goed werk geleverd, al hadden ze véél eerder tot die conclusie moeten komen. Nu nog trachten die n-va aan boord te houden, binnen een jaar buitengooien, hun kiezers zijn ze inmiddels kwijt. En cd&v heeft het niet nodig om zich Vlaams te gedragen.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 27 november 2007 om 10:41.
PAJOT is offline  
Oud 27 november 2007, 10:39   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het interessante van het kartel is dat dat ultra-belgicistische deel van de CVP momenteel uitgeteld in de touwen ligt, dat het Vlaamsgezinde deel zich gesteund weet door de kartelpartner, en dat de miniscule NVA grotendeels het communautair gedrag van de CVP bepaalt.

Een situatie om zo lang mogelijk te koesteren, lijkt me.
Zolang mogelijk is ook maar tijdelijk.
Oud 27 november 2007, 10:44   #26
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
En cd&v heeft het niet nodig om zich Vlaams te gedragen.
Dat is een zeer zware misrekening. Zonder het kartel en met een Belgicistisch regeerprogramma, gaat de CVP rechtstreeks onder de 20 pct. In 2009 al, als ze dat zou aandurven. En Van Deurzen weet dat, vandaar zijn solidaire houding met de NVA.

Er komt dan een hele nieuwe markt vrij.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 10:45   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Zowel de Belgische Staat als de Belgische eenheid komen sterker uit deze lange crisis.

En cd&v heeft het niet nodig om zich Vlaams te gedragen.
Als de Franstaligen zich maar (blijven) gedragen 'zoals het hoort' zal de Belgische staat idd ook deze crisis overleven. Of het regime er ook versterkt uitkomt betwijfel ik. De Vlamingen radicaliseerden immers hand over hand. Ook deze binnen de CD&V 'die zich niet Vlaams mag gedragen'.
Oud 27 november 2007, 10:49   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat is een zeer zware misrekening. Zonder het kartel en met een Belgicistisch regeerprogramma, gaat de CVP rechtstreeks onder de 20 pct. In 2009 al, als ze dat zou aandurven. En Van Deurzen weet dat, vandaar zijn solidaire houding met de NVA.

Er komt dan een hele nieuwe markt vrij.
Leterme heeft zijn 800.000 stemmen ook niet 'verdiend' aan anti-Vlaamse uitspraken.
Oud 27 november 2007, 10:56   #29
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Vertaald, madame Non heeft op alle punten haar goesting gekregen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline  
Oud 27 november 2007, 10:59   #30
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Misschien had Leterme beter al een tijdje de eer aan zichzelf moeten houden, en laat de anderen het maar opsoppen.
Dat had hij inderdaad als 50 dagen geleden moeten doen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline  
Oud 27 november 2007, 11:00   #31
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Vertaald, madame Non heeft op alle punten haar goesting gekregen.
Nog niet, ik hoop op een consequente houding van mensen als Schouppe, zover is het verdomme gekomen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 27 november 2007, 11:01   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Nog niet, ik hoop op een consequente houding van mensen als Schouppe, zover is het verdomme gekomen.

is dat nu om bij in de lach te schieten of om bij te beginnen bleiten ?!
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 11:02   #33
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ja, ik begrijp u wel, daarom zei ik: zover is het verdomme gekomen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 27 november 2007, 11:22   #34
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat nu op tafel ligt is meer het herstellen van de Belgische staat dan meer bevoegdheden voor Vlaanderen.... tijd dat BDW de stekker eruit trekt en de helft van CD&V meesleurt
Als ik het goed voorheb is er zonder NVA wel nog een meerderheid maar zonder overschot (FDF is dan zelfs in staat alles te blokkeren, niet?).
Kan NVA door 1 (een aantal?) CD&V-ers te laten overlopen de meerderheid "breken"? Welke CD&V-ers zouden daarvoor in aanmerking komen dan?

Kan het scenario : Kartel breekt -> regering wordt gevormd -> Cd&V-er(s) lopen over naar NVA? Wat dan?
sjarel is offline  
Oud 27 november 2007, 11:29   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Als ik het goed voorheb is er zonder NVA wel nog een meerderheid maar zonder overschot (FDF is dan zelfs in staat alles te blokkeren, niet?).
Kan NVA door 1 (een aantal?) CD&V-ers te laten overlopen de meerderheid "breken"? Welke CD&V-ers zouden daarvoor in aanmerking komen dan?

Kan het scenario : Kartel breekt -> regering wordt gevormd -> Cd&V-er(s) lopen over naar NVA? Wat dan?
dan zou er een vertrouwensstemming in de kamer kunnen komen, waar de regering in de minderheid gesteld wordt (al zou je je ook kunnen voorstellen dat de PS in dat geval de (anti-vlaamse) regering steunt vanuit de oppositie) ... dan zouden er in elk geval weer een pak maskers sneuvelen...

maar mocht de regering de vertrouwensstemming niet overleven ... dan volgen nieuwe (mogelijk onwettige) verkiezingen
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 11:37   #36
Anna List
Banneling

Standaard

http://www.standaard.be/Meningen/Pol..._5767_7743=Nee

net wat de CD&V nodig heeft, me dunkt !
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 11:44   #37
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/Meningen/Pol..._5767_7743=Nee

net wat de CD&V nodig heeft, me dunkt !
Regeringsvorming Bron

De communautaire nota van formateur Yves Leterme is eigenlijk rond. Vier partijen stemden in met de voorlopige inhoud, alleen kartelpartner N-VA ligt nog dwars.

Ligt er voldoende op tafel om met een regering van start te gaan?

Nee 71,39%
Ja 28,61%

Aantal Stemmen: 1227

Edit: Waarvan één 'Nee'-stem de mijne is.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 27 november 2007 om 11:48.
Ovidius is offline  
Oud 27 november 2007, 11:49   #38
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie Etienne kent, zou wsch beginnen bleiten bij zoveel naïviteit. Nee, op Schouppe zou ik echt niet rekenen.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 11:56   #39
The Blackadder
Vreemdeling

The Blackadder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht

De kans is groot dat er wat Vlaamse CD&V'ers de overstap maken

Dit zijn volgens mij potentiële NVA-ers bij een kartelbreuk;
- Michel Doomst
- Hendrik Bogaert
- Johan Sauwens
- Luc Vanden Brande
The Blackadder is offline  
Oud 27 november 2007, 12:06   #40
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De kans is groot dat er wat Vlaamse CD&V'ers de overstap maken

Dit zijn volgens mij potentiële NVA-ers bij een kartelbreuk;
- Michel Doomst
- Hendrik Bogaert
- Johan Sauwens
- Luc Vanden Brande
En hoeveel moeten er de overstap maken om oranje-blauw (zonder NVA) in een minderheid te brengen?

Ik vrees dat BdW alleen "nee" zal zeggen als hij vrij zeker is van de nodige overlopers. Waarschijnlijk zal dat dan wel binnenskamers blijven en gaan Cd&V-NVA dan gezamenlijk zeggen dat de nota niet volstaat zodat het kartel blijft bestaan.
sjarel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be