Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 5 december 2007, 21:21   #21
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik zie de belgische constructie inderdaad niet in eender welke toekomstige context.

De moeilijke regeringsvorming bewijst het vastlopen van de belgische constructie. Opdeling is de korte pijn en is te verkiezen boven blijven aanmodderen. Is er ineens geen akkoord over een staatshervorming meer nodig. Probleem opgelost.
Hoe zou die opdeling dan moeten gebeuren zonder onderhandelingen? Bedoelt u een scenario waarin VL eenzijdig de onafhankelijkheid afroept?

Vraag: (ook naar Geert C toe, die toevallig actief is ) : Kan dat wel?
Oud 5 december 2007, 21:42   #22
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Hoe zou die opdeling dan moeten gebeuren zonder onderhandelingen? Bedoelt u een scenario waarin VL eenzijdig de onafhankelijkheid afroept?

Vraag: (ook naar Geert C toe, die toevallig actief is) : Kan dat wel?
Waarom zou dat niet kunnen? Er zijn genoeg landen na de val van het communisme op die manier bijgekomen. Voorkeur geniet natuurlijk een Tsjechoslowakijescenario. Wederzijds vaststellen dat we geen regering meer gevormd krijgen en daar zijn we al goed mee op weg.

Onderhandeld zal er altijd moeten worden, maar dan over een scheidingsverdrag. Geen eindeloos palaver meer dat nergens toe leidt.
Rene Artois is offline  
Oud 5 december 2007, 23:13   #23
John2one
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Waarom zou dat niet kunnen? Er zijn genoeg landen na de val van het communisme op die manier bijgekomen. Voorkeur geniet natuurlijk een Tsjechoslowakijescenario. Wederzijds vaststellen dat we geen regering meer gevormd krijgen en daar zijn we al goed mee op weg.

Onderhandeld zal er altijd moeten worden, maar dan over een scheidingsverdrag. Geen eindeloos palaver meer dat nergens toe leidt.
Als we moeten wachten op een scenario zoals in Tsjechoslowakije kunnen we nog lang in de zetel gaan zitten, vergeet niet dat daar in de twee landsdelen de partijen hadden gewonnen die voor splitsing ijverden. Een referendum durfde men alleszins niet organiseren ondanks dat Havel dat gevraagd had.
John2one is offline  
Oud 5 december 2007, 23:26   #24
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten Bekijk bericht
Nee, de kansen van Leterme om premier te worden zijn ondertussen danig geslonken naar mijn mening. Hij heeft zich ongelooflijk onpopulair gemaakt in Wallonië en ook in Vlaanderen is er een serieuze deuk in zijn imago van "goed bestuur" gekomen. CD&V voelt dit zelf ook aan. Na het opblazen van de onderhandelingen dit week-end waren ze er zeer snel bij om het premierschap op te eisen, wat toch wel een uiting is van de paniek in het kartel.
Niettemin... Ik geloof wel dat Leterme uiteindelijk toch premier gaat worden, ondanks de blutsen en builen die hij gedurende de formatie heeft opgelopen. Hiervoor dreigt het kartel door zijn verzwakte positie wel een prijs te betalen. Het zou me niet verbazen dat de liberalen alle andere belangrijke ministerpostjes gaan opeisen in ruil voor het premierschap. Zeker als er toch nog een tripartite gevormd zou worden i.p.v. oranje blauw. Leterme zal dan wel premier zijn, maar dan met relatief weinig macht.

We zullen zien...
Als Leterme premier wordt, zal het inderdaad met instemming van de liberalen zijn. Waarbij ze hem vooral verder willen verzwakken. Het 'momentum' van Leterme ligt achter ons.
Superlux is offline  
Oud 5 december 2007, 23:27   #25
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Leterme werd de afgelopen dagen in de media afgeschilderd als een mislukkeling, een loser zelfs.

Toch was er gisteren een ding die mij opviel, de extreem progressieve VRT journalisten moesten toegeven dat de formatie onder Leterme als gevolg had, dat nu iedereen een grondige staatshervorming wil doorvoeren. Vergeet niet, in het begin waren de Franstaligen "geen vragende partij" voor een staatshervorming.

Meer zelfs Leterme heeft zichzelf en zijn postje opgeofferd om deze staatshervorming mogelijk maken. Het feit dat 98% van de Walen tegen Leterme als premier is, wil juist zeggen dat de man geschiedenis heeft geschreven. Onder zijn leiding hebben de Vlamingen voor de eerste keer niet toegegeven en zijn ze bij hun principes gebleven. De keerzijde voor Leterme is dat door die 98% zijn kansen op het premierschap fors zijn geslonken, maar ik ben er zeker van dat de geschiedenis positief zal oordelen. Want Yves Leterme en zijn Kartel (hij heeft het opgericht) hebben tenminste hun verantwoordelijkheid opgenomen en woord gehouden. Moest hij op die weg voorgaan dan ga ik voor de eerste keer sinds heel lang opnieuw op de Christendemocraten stemmen. Deze mensen hebben geleerd uit het verleden en ik ben er zeker van, moest Leterme geen premier worden, dat hem in 2009 een grootse overwinning te wachten staat en het Vlaamse minister presidentschap en wie weet later zelfs gewoon presidentschap van de Vlaamse Republiek.
Vlaanderen - inderdaad- voor Kristus-: Leterme ten voeten uit. Dat Vlaanderen ondertussen een laïeke staat is, met VEEL vrijzinnigen, met moslims, met Joden, met Protestanten, is je ergens ontsnapt. Arm Vlaanderen. En je Yves Goedbestuur heeft niet toegegeven, omdat hij niet mocht van de NVA - dat het land (en dus ook Vlaanderen) hiermee regelrecht de afgrond in dondert zal hem worst wezen: IK ben STAATSMAN, maar dan enkel voor mezelf en mijn partij - daarbij vergetend dat er nog een paar miljoen Brusselaars, Walen en Duitstaligen zijn, want Vlaanderen, dat dankzij de Walen, in 1302 een handjevol Fransen bij een of andere onnozele beek verslagen heeft, dat is belangrijk! IK BEN VLAMING, maar ik haat de Vlaamse irrealistische , emotionele reacties, ik HAAT Vlaamse Leeuwen op koersen: voor DAT Vlaanderen pas ik - ik wil een Vlaanderen dat van alle Europeanen is, van de wereld!
Boontjes is offline  
Oud 5 december 2007, 23:35   #26
John2one
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Vlaanderen - inderdaad- voor Kristus-: Leterme ten voeten uit. Dat Vlaanderen ondertussen een laïeke staat is, met VEEL vrijzinnigen, met moslims, met Joden, met Protestanten, is je ergens ontsnapt. Arm Vlaanderen. En je Yves Goedbestuur heeft niet toegegeven, omdat hij niet mocht van de NVA - dat het land (en dus ook Vlaanderen) hiermee regelrecht de afgrond in dondert zal hem worst wezen: IK ben STAATSMAN, maar dan enkel voor mezelf en mijn partij - daarbij vergetend dat er nog een paar miljoen Brusselaars, Walen en Duitstaligen zijn, want Vlaanderen, dat dankzij de Walen, in 1302 een handjevol Fransen bij een of andere onnozele beek verslagen heeft, dat is belangrijk! IK BEN VLAMING, maar ik haat de Vlaamse irrealistische , emotionele reacties, ik HAAT Vlaamse Leeuwen op koersen: voor DAT Vlaanderen pas ik - ik wil een Vlaanderen dat van alle Europeanen is, van de wereld!
IDEM
John2one is offline  
Oud 5 december 2007, 23:52   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John2one Bekijk bericht
Als we moeten wachten op een scenario zoals in Tsjechoslowakije kunnen we nog lang in de zetel gaan zitten, vergeet niet dat daar in de twee landsdelen de partijen hadden gewonnen die voor splitsing ijverden. Een referendum durfde men alleszins niet organiseren ondanks dat Havel dat gevraagd had.
Onjuist. Geen enkele partij aan weerszijden van de republieksgrens zijn naar de kiezers getrokken met een onafhankelijkheidseis. Geen enkele. Dat was gewoon niet aan de orde.

Toen er evenwel een regering moest gevormd worden met de Slovaakse en Tsjechische partijen liep het fout.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 5 december 2007, 23:52   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slecht geslapen, jongen?
Oud 6 december 2007, 00:07   #29
Weerbarstig!
Burger

Weerbarstig!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een klucht.
Weerbarstig! is offline  
Oud 6 december 2007, 00:08   #30
John2one
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist. Geen enkele partij aan weerszijden van de republieksgrens zijn naar de kiezers getrokken met een onafhankelijkheidseis. Geen enkele. Dat was gewoon niet aan de orde.

Toen er evenwel een regering moest gevormd worden met de Slovaakse en Tsjechische partijen liep het fout.
Klaus en Meciar hebben onder hun twee'tjes beslist dat het land moest splitsen, ondanks een flauwe poging van Havel (president) en de vraag naar een referendum. Als Reynders of Di Rupo willen splitsen zijn jullie al weer wat dichter bij jullie natte droom, gewoon uit ideologische armoede want als daar ons "probleem" ligt, dan is het aards paradijs nabij
John2one is offline  
Oud 6 december 2007, 10:48   #31
jukke
Burger

Standaard

Citaat:
ik HAAT Vlaamse Leeuwen op koersen: voor DAT Vlaanderen pas ik
jij viseert nu waarschijnlijk waarschijnlijk de organisatie vlaanderen vlagt. Wel jammer genoeg voor u brenngt deze groepering geen politieke boodschap naar buiten maar brengen ze telkens weer een hulde aan de "flandrien". Maar je moet natuurlijk eerst er iets van kennen en afweten voor je je mond opentrekt...
Oud 6 december 2007, 11:12   #32
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jukke Bekijk bericht
jij viseert nu waarschijnlijk waarschijnlijk de organisatie vlaanderen vlagt. Wel jammer genoeg voor u brenngt deze groepering geen politieke boodschap naar buiten maar brengen ze telkens weer een hulde aan de "flandrien". Maar je moet natuurlijk eerst er iets van kennen en afweten voor je je mond opentrekt...
http://www.hbvl.be/nieuws/in_de_rand/default.asp?art={EC75EDFE-307E-4592-8109-18CF923BAF8F}

=56.000 in 4 maanden

http://www.vlaanderenvlagt.org/ = per jaar 10.000 vlaggen

Laatst gewijzigd door straatrue : 6 december 2007 om 11:13.
straatrue is offline  
Oud 6 december 2007, 11:14   #33
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
IDEM
straatrue is offline  
Oud 6 december 2007, 11:24   #34
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Vraag: (ook naar Geert C toe, die toevallig actief is ) : Kan dat wel?
Eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen kan, maar dan zou er naderhand nog moeten onderhandeld worden, wat de Vlaamse positie aan de onderhandelingstafel alleen maar nog verder zou verzwakken. Verder moeten we ons ook afvragen hoe legitiem een onafhankelijkheidsverklaring van het Vlaamse Parlement zou zijn. Toen de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen werden konden ze alleen maar beslissen over zaken zoals onderwijs, cultuur, persoonsgebonden aangelegenheden, enz... en niet over onafhankelijkheid. Daarom dat een Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring allicht mee ondertekend zou moeten worden door de Vlaamse vertegenwoordigers op federaal niveau, er zou dus een soort "Nationaal Congres" ontstaan. En in elk geval zou er waarschijnlijk een referendum moeten plaatsvinden.

Voor de goede gang van zaken zou het uiteraard beter zijn dat, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt (om Churchill's woorden te gebruiken: which I do not for a moment believe), er onderhandeld wordt voor de onafhankelijkheid wordt uitgeroepen. Dat zou voor iedereen het beste zijn. En onderhandelingen over onafhankelijkheid zullen nog veel moeilijker zijn dan onderhandelingen over een staatshervorming.

Een opdeling zonder onderhandelingen is dus uitgesloten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 december 2007 om 11:29.
Geert C is offline  
Oud 6 december 2007, 12:02   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John2one Bekijk bericht
Klaus en Meciar hebben onder hun twee'tjes beslist dat het land moest splitsen, ondanks een flauwe poging van Havel (president) en de vraag naar een referendum. Als Reynders of Di Rupo willen splitsen zijn jullie al weer wat dichter bij jullie natte droom, gewoon uit ideologische armoede want als daar ons "probleem" ligt, dan is het aards paradijs nabij
En al van in de eerste zin zit u fout. Aan Tsjechische kant wou men een sterkere federatie, terwijl men aan Slovaakse kant een lossere band nastreefde. Niet enkele politici hebben tot de splitsing overgegaan, maar wel het Slovaakse deelparlement deed de eerste stap. In juli vaardigde het parlement immers een onafhankelijkheidsverklaring uit. En pas een week later kwamen de Slovaakse toppolitici in actie en begonnen de onderhandelingen tussen Tsjechen en Slovaken. Uiteindelijk was het evenwel het parlement van Tsjechoslovakije dat maanden later de scheiding officieel maakte.

Kortom, leer eens iets van de zaken waarover u wenst te praten!
Oud 6 december 2007, 12:07   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen kan, maar dan zou er naderhand nog moeten onderhandeld worden, wat de Vlaamse positie aan de onderhandelingstafel alleen maar nog verder zou verzwakken. Verder moeten we ons ook afvragen hoe legitiem een onafhankelijkheidsverklaring van het Vlaamse Parlement zou zijn. Toen de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen werden konden ze alleen maar beslissen over zaken zoals onderwijs, cultuur, persoonsgebonden aangelegenheden, enz... en niet over onafhankelijkheid. Daarom dat een Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring allicht mee ondertekend zou moeten worden door de Vlaamse vertegenwoordigers op federaal niveau, er zou dus een soort "Nationaal Congres" ontstaan. En in elk geval zou er waarschijnlijk een referendum moeten plaatsvinden.
Indertijd kondigde het Slovaakse parlement ook eenzijdig de onafhankelijkheid af. En pas vele maanden later werd de ontbinding in het Tsjechoslovaakse parlement behandeld. Ook het Sloveense parlement deed dat eenzijdig, iets wat streng werd veroordeeld door het federale parlement in Belgrado.

Wanneer is een afscheiding dan legitiem? Als we uw criteria mogen gebruiken, dan was de Belgische afscheiding in de eerste plaats totaal onwettig...
Oud 6 december 2007, 13:08   #37
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Toch was er gisteren een ding die mij opviel, de extreem progressieve VRT journalisten moesten toegeven dat de formatie onder Leterme als gevolg had, dat nu iedereen een grondige staatshervorming wil doorvoeren. Vergeet niet, in het begin waren de Franstaligen "geen vragende partij" voor een staatshervorming.
Op dfat punt ben ik het volkomen met je eens. Dat is inderdaad de grote verdienste van Yves Leterme.
Kaal is offline  
Oud 6 december 2007, 15:01   #38
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Er komt nog wel een federale regering, en er zullen er nog vele komen.
Er is er nog steeds geen bij mij weten ...
Philips Inc. is offline  
Oud 6 december 2007, 15:04   #39
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met al mijn respect voor de Vlaamse beweging maar : Dit roepen jullie nu al een halfjaar. Resultaat : een impasse om u tegen te zeggen en in de verste verte geen staatshervorming te bespeuren.
En geen regering.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 6 december 2007, 15:05   #40
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beweer je dat omdat de meeste Vlamingen het niet met je eens zijn, ze "geconditioneerd" zijn om een "slavenmentaliteit" te hebben?

Dat bedoel ik in geen geval.

Ik zeg dat de gemiddelde Vlaming een slavenmentaliteit heeft los van het feit ofdat die met mij akkoord gaan of niet.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 6 december 2007 om 15:05.
HAMC is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be