Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2007, 10:59   #21
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Wettelijk pensioen zou men maar mogen krijgen mits men het bewijs kan voorleggen dat men reeds minstens een jaar dood is...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:07   #22
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Wettelijk pensioen zou men maar mogen krijgen mits men het bewijs kan voorleggen dat men reeds minstens een jaar dood is...
Oud 8 december 2007, 11:09   #23
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Hoe staat u tegenover de denkpiste om het recht op wettelijk pensioen te beperken tot (hoog)bejaarden die écht niet meer in staat zijn om te werken ?
Onzin natuurlijk,als men 40 jaar heeft gewerkt is het tijd dat anderen werken voor mij
Er zijn allochtonen genoeg die men verplicht aan werk zou kunnen helpen
Oud 8 december 2007, 11:09   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Langs achteren.
Bedoel je, dat ze steeds meer ouderen aan het werk zullen proberen te zetten?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:23   #25
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe staat u tegenover de denkpiste om het recht op wettelijk pensioen te beperken tot (hoog)bejaarden die écht niet meer in staat zijn om te werken ?
Wanneer men zou moeten werken tot men niet meer kan, dan zie ik het nut ook niet in om maandelijks een deel van mijn loon af te staan voor de pensioenen.
Wanneer ik dat geld dat ik niet meer moet afstaan voor het pensioen, zelf opzij zet, dan is dat voor mij goed, dan kan ik zelf beslissen wanneer ik stop met werken, en dat is als ik vind dat mijn appeltje voor de dorst groot genoeg is.

Laatst gewijzigd door alberto : 8 december 2007 om 11:38.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 12:01   #26
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Wanneer men zou moeten werken tot men niet meer kan, dan zie ik het nut ook niet in om maandelijks een deel van mijn loon af te staan voor de pensioenen.
Wanneer ik dat geld dat ik niet meer moet afstaan voor het pensioen, zelf opzij zet, dan is dat voor mij goed, dan kan ik zelf beslissen wanneer ik stop met werken, en dat is als ik vind dat mijn appeltje voor de dorst groot genoeg is.

Uiteraard zou het dan de bedoeling zijn dat de fiscale- en parafiscale druk voor de loon- en weddetrekkende middenklasse aanzienlijk verlaagd zou worden, zodat de mensen netto meer zouden verdienen, en aldus de mogelijkheid zouden krijgen meer te sparen zodat ze zelf een vermogen kunnen opbouwen. Heden worden de werkende mensen fiscaal bestolen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 10:37   #27
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Onzin natuurlijk,als men 40 jaar heeft gewerkt is het tijd dat anderen werken voor mij
Er zijn allochtonen genoeg die men verplicht aan werk zou kunnen helpen
Pensioen is niet bedoeld voor mensen die bij de aanvang van hun pensioen van plan zijn om pakweg nog 30 tot 40 jaar te leven. Toen ons pensioenstelsel werd ingevoerd lag de pensioenleeftijd zelfs hoger dan de gemiddelde levensverwachting, en diegenen die de pensioenleeftijd bereikten, hadden doorgaans geen tientallen jaren (doch eerder nog enkele tientallen maanden) te leven.

Om de wettelijke pensioenen betaalbaar te houden, moeten we terug naar de bron, nl. een wettelijk pensioen vanaf een leeftijd waarop men geacht kan worden écht niet meer werkbekwaam te zijn. Daarbij zou misschien kunnen worden gedacht aan een wettelijke pensioenleeftijd van pakweg 75 jaar.
Oud 22 december 2007, 10:43   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem IS er nu. Hoe gaan ze het aanpakken ?
Ik popel al om terug te mogen gaan werken na mijn pensioen. Eerst met een bijverdienste, om te roderen. En daarna fulltime om de economische groei te depanneren.
Oud 22 december 2007, 10:45   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik hoop dat iedereen hierbij probeert zo snel mogelijk te lachen, niettegenstaande Chipie's duidelijk geëtaleerde snelheid van onbegrip.
Oud 22 december 2007, 14:58   #30
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik hoop dat iedereen hierbij probeert zo snel mogelijk te lachen, niettegenstaande Chipie's duidelijk geëtaleerde snelheid van onbegrip.
Gelukkig heeft een zandzak een bredere rug dan een zandloper...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 15:00   #31
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ben je dan nog met dat pensioen?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 16:49   #32
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat ben je dan nog met dat pensioen?
Voor wie ook maar enigzins werkbekwaam is, zou werken de normale manier moeten zijn om geld te verdienen.
Oud 22 december 2007, 17:50   #33
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
de vergrijzing is een goede zaak als je het demografisch bekijkt en niet louter economisch

we zitten nu met een wereldwijde overbevolking - en het feit dat er een vergrijzing komt is een teken dat er tenminste ooit een einde komt aan dat konijnengedrag van de mensen.
Dat klopt. Als de babyboomgeneratie verdwenen is en er verandert niets aan de voortplantingscijfers krijgen we een veel kleinere bevolking dan voordien, althans toch in het westen.
Op werelvlak is het er demografisch gezien heel wat slechter aan toe, daar is de bevolkingspyramide nog steeds een piramide, met onderaan heel wat jongeren. Dit zijn vooral derde wereld landen en landen als China en India.
Ik voorspel dan ten laatste tegen 2020 een grote migratiebeweging van oost naar west start. (In Europa verkiest men waarschijnlijk Chinezen en Indiërs boven mensen uit de Maghrebzone of uit Zwart-Afrika.)
Oud 22 december 2007, 19:11   #34
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Leven om te werken verdomme!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 10:13   #35
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik kies voor meer immigranten. Om te pesten.
Dan zit je binnen de 20 jaar opnieuw met massale vergrijzingsproblemen....die worden namelijk ook oud,zoals de migranten van de eerste generatie...het is een non-oplossing....ook al gezien de "rijkdom" van gans de EU er vermoedelijk niet meer zal zijn....

Ik kan het niet nalaten het te vermelden,de "vergrijzingsproblematiek" in de EU stelt NIKS voor.Omdat de ouderen hier gemiddeld gezien vrij goed bij kas zitten.In landen van vrijwel gans Afrika tot in Bangladesh is het een ongelooflijk drama.Ook daar is,door vooruitgang in de basisgeneeskunde,de gemiddelde leeftijd gestegen ,maar die ouderen zijn een echte LAST voor de jongere generatie,die over het algemeen ook geen nagel hebben om hun g*t mee te krabben.....

trouwens....het door economisten fel bewierookte China gaat een ongeziene ramp tegemoet op dit vlak...

Van baby in de vroege jaren 50 tot ouderling nu....meerdere keren in hun leven zijn honderden miljoenen mensen afhankelijk gebleven van "food-handouts" door ontwikkelingsorganisaties...

Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2007 om 10:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 10:55   #36
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dan zit je binnen de 20 jaar opnieuw met massale vergrijzingsproblemen....die worden namelijk ook oud,zoals de migranten van de eerste generatie...het is een non-oplossing....ook al gezien de "rijkdom" van gans de EU er vermoedelijk niet meer zal zijn....

Ik kan het niet nalaten het te vermelden,de "vergrijzingsproblematiek" in de EU stelt NIKS voor.Omdat de ouderen hier gemiddeld gezien vrij goed bij kas zitten.In landen van vrijwel gans Afrika tot in Bangladesh is het een ongelooflijk drama.Ook daar is,door vooruitgang in de basisgeneeskunde,de gemiddelde leeftijd gestegen ,maar die ouderen zijn een echte LAST voor de jongere generatie,die over het algemeen ook geen nagel hebben om hun g*t mee te krabben.....

trouwens....het door economisten fel bewierookte China gaat een ongeziene ramp tegemoet op dit vlak...

Van baby in de vroege jaren 50 tot ouderling nu....meerdere keren in hun leven zijn honderden miljoenen mensen afhankelijk gebleven van "food-handouts" door ontwikkelingsorganisaties...

Die bejaarden in die ontwikkelingslanden gaan moeten werken tot ze er letterlijk en figuurlijk bij neer vallen.
Oud 23 december 2007, 15:20   #37
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die bejaarden in die ontwikkelingslanden gaan moeten werken tot ze er letterlijk en figuurlijk bij neer vallen.
Laat ons stellen dat er nu eens ECHT geautomatiseerd moet worden in onze fabrieken...

Totnogtoe kon men nog allerlei goedkope nijvere handjes inzetten...desnoods tot in China toe....

Er is vooruitgang echter,laatst zag ik bij mijn woonplaats een ruwbouw van een appartement metselen door 2 metselaars,een "diender" ,een bouwkraan bediend door de "diender",en een dagelijks bezoekje van een vrachtwagen met spullen.....Amper 20 jaar geleden waren er daar zeker 15 man voor nodig en stond de halve straat ervoor op stelten

Ook electriciens,loodgieters,keukenplaatsers en behangers/schilders kwamen met maximaal 2 man opdagen ...

Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2007 om 15:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 16:24   #38
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht

Demografen wisten het al jaaaaaren.

Politiekers wisten van niets of staken hun kop in het zand.
We hebben dan ook geen staatsmannen maar struisvogelpolitici die NOOIT de gepaste maatregelen nemen om problemen te vermijden.

Herinner je Dehaene met zijn adagium "een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt". Zijn opvolger en voorgangers waren geen haar beter.

Politiek voeren is echter vooruitzien. Dat hebben ze duidelijk nagelaten. Op zowat alle vlakken.

Heel die bende nitwitten zorgde ervoor dat het gezin als hoeksteen van de maatschappij moest en zou verdwijnen...

Vandaag werken man en vrouw als zot om de elementaire levensbehoeften te kunnen bekostigen en zijn kinderen zowat ongewenst ... Het klassieke gezin moest niet geholpen worden.
Homohuwelijken, dat was pas belangrijk !

Het probleem IS er nu. Hoe gaan ze het aanpakken ?

Je moet de schuld niet op de politiek afschuiven; de grote schuldige is de Vlaming met zn egoïstische ingesteldheid, dat maar één of missch 2 kinderen laat komen, gewoon om het zcihzelf makkelijker te maken.

En nu beseffen tal van die domme egoïstische Vlamingen op hun oudere dag, hoe dom ze gedaan hebben, nu ze eenzaam en alleen achterblijven, omdat hun ene kind, -ofwel is overleden, -ofwel aan de andere kant vh land woont, etc.

Hun eigen schuld.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:02   #39
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Je moet de schuld niet op de politiek afschuiven; de grote schuldige is de Vlaming met zn egoïstische ingesteldheid, dat maar één of missch 2 kinderen laat komen, gewoon om het zcihzelf makkelijker te maken.

En nu beseffen tal van die domme egoïstische Vlamingen op hun oudere dag, hoe dom ze gedaan hebben, nu ze eenzaam en alleen achterblijven, omdat hun ene kind, -ofwel is overleden, -ofwel aan de andere kant vh land woont, etc.

Hun eigen schuld.
Tindemans, Martens en Dehaene hebben nooit een gezinsvriendelijke politiek gevoerd. Niet moeilijk dat koppels bang waren om meer dan twee kinderen groot te brengen. Trouwens, als er te weinig jonge mensen zijn om te werken waarom wil De Crem ze dan 'vrijwillig' in het leger?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:10   #40
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Tindemans, Martens en Dehaene hebben nooit een gezinsvriendelijke politiek gevoerd. Niet moeilijk dat koppels bang waren om meer dan twee kinderen groot te brengen. Trouwens, als er te weinig jonge mensen zijn om te werken waarom wil De Crem ze dan 'vrijwillig' in het leger?

Vroeger kreeg de straatarme bevolking véél meer kinderen, tot gezinnen met wel 15 kinderen, zonder dat er een sociaalvangnet was. Met het vooruitzicht dat het zware armoede kon worden indien de kostwinner zou wegvallen.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be