Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2007, 10:40   #21
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Straatrue, ik woon in Wallonië ( ik voel mij hier zeer gelukkig) en ik vind dat ze hier ongeveer 30 jaar achter staan, zowel met voor-als met nadelen.

Hier kan ik trouwens nog gerust mijn deur laten openstaan, hier babbelen de buren nog met elkaar en hier is er weinig of geen stress; Bovendien kan je hier nog echt genieten van de natuur en de frisse lucht.

Dat gebrek aan stress is wel goed voor gepensioneerden, maar ik geef toe, als je hier actief moet presteren , zoals in Vlaanderen, is dit onmogelijk, je kan niet rekenen op efficiêntie en correcte afspraken.
Ik woon er ook en ik erger mij soms ook aan het gebrek aan efficiëntie en correcte afspraken.

Maar: ik zie en ontmoet alsmaar vaker mensen die vooruit willen en ik merk dat ze +/- 5 jaar achterlopen op VL.

Mooi voorbeeld = inschrijving in de scholen; na 5 jaar hebben ze het systeem ui VL overgenomen.

WL is platteland en daar gaat het meer op het gemak en neemt men de moderne ideeën iets later over.

De VL moeten blijven zagen; maar anderzijds ook wat geduld hebben.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:41   #22
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dit is zeker waar. De Walen zouden Nederlands verplicht als tweede taal moeten invoeren indien ze het ernstig menen.
En af en toe ondertitelen ipv dubben zodat ze ook eens een andere taal horen.
Oud 8 december 2007, 10:43   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Maar het gaat niet enkel over de taal; maar over een veranderende mentaliteit.

Ik las vandaag ook:

VL komt meestal 5 jaar achter op Nederland; JMDD is nu de Pim Fortuin.

En WL is nog meer platteland hé, dus doe daar nog eens 5 jaar bij.
Limburg is ook een groen, maar eerder bosrijk gebied dat zeer lang benadeeld is geworden op velerlei gebied. Op spoorgebied is dat nog altijd zo. Er ging slechts een fractie van de 'solidariteit' naartoe die er naar Wallonië toeging en gaat. Toch heeft Limburg de rest van Vlaanderen zo goed als bijgebeend.

Doe d�*�*r nog eens vijf jaar bij.
Oud 8 december 2007, 10:44   #24
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu hoor je eens van een ander wat ik hier (vanuit Wallonië) al de hele tijd beweer:

Gazet van Antwerpen zaterdag 08/12/2007

De mens is ingrijpend aan het veranderen, zegt trendwatcher Fons Van Dyck.

(...)

De Vlamingen mogen zich niet vergissen: ook in Wallonië komt er een nieuwe generatie aan die zich niet meer op sleeptouw laat nemen door politici zoals Elio Di Rupo en Olivier Maingain. Ze zijn perfect drietalig, ze beseffen dat de macht zich verplaatst naar het noorden en dat ze Nederlands zullen moeten praten als ze willen toetreden tot de cenakels van de politieke en economische macht. Uit een onderzoek onder twintigers is gebleken dat die jonge Walen minstens evenveel ambitie en dynamiek hebben als hun leeftijdgenoten in Vlaanderen. De bevolkingspiramide speelt ook in het voordeel van Wallonië, dat jonger is dan Vlaanderen. De toekomst ziet er dus niet slecht uit ten zuiden van de taalgrens. De vraag is: welke politici zullen erin slagen om die nieuwe Walen achter zich te krijgen? Naar mijn gevoel zitten ze niet te wachten op een PS-project ten voordele van meer macht voor de staat. Hoe dan ook, het wordt een boeiende strijd.

Fons Van Dyck (48) is niet de eerste de beste. De socioloog en marketeer uit het Mechelse staat aan het hoofd van think.BBDO, een onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO, en adviseert bedrijven en organisaties. Eind jaren negentig was hij directeur Communicatie van het opstartende Telenet. En hij gaf ook strategische adviezen aan sp.a en VLD.
Het werd eens tijd.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:45   #25
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Er zijn inderdaad veel jongeren die echt vooruit willen:er wordt hier trouwens ook veel gebouwd en veel mensen werken na hun uren.

Alleen ze zijn minder ondernemend dan de Vlamingen en ze zouden meer moeten gestimuleerd worden.

De Waalse overheid moet dringend een click maken en eindelijk inzien dat de glorietijd van Wallonië voorbij is en ze dus eerder moete investeren in werkgelegenheid dan in de vele prestigeprojecten !!

Ik woon in de provincie Luxemburg en hier is niet zoveel profitariaat : veel mensen gaan ook in GH Luxemburg werken.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:45   #26
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Limburg is ook een groen, maar eerder bosrijk gebied dat zeer lang benadeeld is geworden op velerlei gebied. Op spoorgebied is dat nog altijd zo. Er ging slechts een fractie van de 'solidariteit' naartoe die er naar Wallonië toeging en gaat. Toch heeft Limburg de rest van Vlaanderen zo goed als bijgebeend.

Limburg liep ook altijd een beetje achter maar heeft door de taal meer contact met dynamisch VL = 2,5 jaar achterop.

YLT komt ook uit de achteropgeraakte Westhoek, daar denken ze nu ook nog dat de WL allemaal luilakken zijn, terwijl VL-Brabanders ook wel weten hoe rijk WL-Brabant is.
Oud 8 december 2007, 10:47   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleem is ook dat WL naast een topregio ligt; zeker wat talenkennis betreft.
Mochten ze ergens tussen Oostenrijk en Frankrijk liggen dan zouden ze zich niet moeten schamen wat talenkenis betreft.

In de Romaanse wereld kennen ze waarschijnlijk het best van al vreemde talen.
Dat laatste is helemaal niet. Romandische Zwitsers staan vele malen hoger op dat lijstje dan de Walen: heel veel Romandische Zwitsers spreken vloeiend Frans en Italiaans, daarnaast is ook de basiskennis van het Duits heel hoog in Zwitserland. Daarmee vergeleken vallen de Walen in het niets.

Hier zien we mooi het verschil tussen eenzelfde taalgroep in een federaal land. Ook naar mentaliteit is er een enorm verschil tussen de Franstaligen in Zwitserland en België. In Zwitserland is er geen sprake van een imperialistische houding t.o.v. de andere taalgroep, geen drang naar het wijzigen van de taalwetgeving: men respecteert elkaars wetten en elkaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:47   #28
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad veel jongeren die echt vooruit willen:er wordt hier trouwens ook veel gebouwd en veel mensen werken na hun uren.

Alleen ze zijn minder ondernemend dan de Vlamingen en ze zouden meer moeten gestimuleerd worden.

De Waalse overheid moet dringend een click maken en eindelijk inzien dat de glorietijd van Wallonië voorbij is en ze dus eerder moete investeren in werkgelegenheid dan in de vele prestigeprojecten !!

Ik woon in de provincie Luxemburg en hier is niet zoveel profitariaat : veel mensen gaan ook in GH Luxemburg werken.
Die click zijn ze aan het maken; maar dat duurt enige tijd hé.
MR = baas = begin (alhoewel ik niet voor MR stem)
Oud 8 december 2007, 10:48   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga eens een kijkje nemen ergens in Limburg. Het geeft niet waar. Het verschil met wat je in Wallonië te zien krijgt is niet 5 maar 100 jaar.
Oud 8 december 2007, 10:50   #30
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ga eens een kijkje nemen ergens in Limburg. Het geeft niet waar. Het verschil met wat je in Wallonië te zien krijgt is niet 5 maar 100 jaar.
Alsof Wallonië er overal identiek uitziet.

Groot verschil tussen prov. Lux., Namen, Charleroi of Ath
Oud 8 december 2007, 10:52   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon er ook en ik erger mij soms ook aan het gebrek aan efficiëntie en correcte afspraken.

Maar: ik zie en ontmoet alsmaar vaker mensen die vooruit willen en ik merk dat ze +/- 5 jaar achterlopen op VL.

Mooi voorbeeld = inschrijving in de scholen; na 5 jaar hebben ze het systeem ui VL overgenomen.
Dit klopt niet. 't Nieuwe decreet is geen kopie van wat in Vlaanderen reeds vele jaren bestaat, daar in Vlaanderen geen inschrijvingsstop per school bestaat en er al evenmin een dwingende genummerde lijst bestaat. Wel twee zaken die in de Franse Gemeenschap werden ingevoerd, om zogezegd een divers schoolpubliek te betrachten (een maatregel die volledig teniet werd gedaan, doordat ouders uit de betere klasse allerlei systemen opzetten om hun kinderen toch in te schrijven).
Oud 8 december 2007, 10:56   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof Wallonië er overal identiek uitziet.

Groot verschil tussen prov. Lux., Namen, Charleroi of Ath
Natuurlijk, maar het probleem zit hem juist dat de probleemgebieden blijkbaar niet vooruitgaan. In een van de laatste Vacatures werd de impact van de vele miljarden Europese en Belgische noodhulp aan Henegouwen onder de loupe genomen en werd de vergelijking met, toen, al even arme Ierland gemaakt. Ierland heeft op een verbazende manier gebruik gemaakt van Europees geld en heeft een hele reeks economische en institutionele maatregelen genomen om het land economisch in de 21e eeuw te brengen. Dat is gelukt, meer dan gelukt zelfs!

Wallonië met haar provincies als Henegouwen en andere, heeft in datzelfde tijdbestek helemaal geen doeltreffend gebruik gemaakt van al dat Europees geld (met dan nog eens een flinke pak Belgische transfers er bovenop). Integendeel!!! De werkloosheidsgraad is, in vergelijking tot de startdatum, nog veel hoger! Er is geen blijvend mechanisme gecreëerd om de welvaart te verhogen en de arbeid aantrekkelijker gemaakt. Wallonië heeft in niets daar iets aan gedaan.

D�*t is nu net het grote probleem!
Oud 8 december 2007, 11:00   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburg liep ook altijd een beetje achter maar heeft door de taal meer contact met dynamisch VL = 2,5 jaar achterop.

YLT komt ook uit de achteropgeraakte Westhoek, daar denken ze nu ook nog dat de WL allemaal luilakken zijn, terwijl VL-Brabanders ook wel weten hoe rijk WL-Brabant is.
"Achteropgeraakte Westhoek"... Eens te meer is Straatrue onzin aan het uitbraken. In oktober 2007 was de werkloosheidsgraad in Vlaanderen 6,1%. In de Westhoek was de werkloosheidsgraad... 4,7%.

Zo zie je daar dat straatrue zich niet laat leiden door cijfers, maar door een louter sentiment!
Oud 8 december 2007, 11:02   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, in niets valt Limburg te vergelijken met het oude industriebekken van Wallonië: Limburg heeft heel vlug een nieuwe weg opgegaan en heeft vele kansen gegrepen die men in Wallonië onbenut liet.
Oud 8 december 2007, 11:07   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat de Walen ons verwijten, en daar hebben ze wel gelijk in, is , dat de Vlamingen te veel dialect spreken . Veel (!) Walen verstaan wel het AN en kunnen zich een beetje uitdrukken in het Nederlands, maar geven de moed op omwille van dit dialect;

En inderdaad ik kan me daar ook aan ergeren, bv gisteren nog op TV: men interviewt mensen en die spreken gewoon dialect! Zou niet mogen!
Waarom zou dialect niet mogen? U gaat er dus van uit dat mensen in een bepaalde streek hun gewone omgangstaal naar de vuilbak zouden moeten verwijzen om anderstaligen terwille te zijn? Ik moet dan onmiddellijk denken aan situatie in Voeren waar de bevolking naast het plaatselijke Veurs vaak heel goed het Waals van het nabijgelegen Wezet spreekt. Ook in Antwerpen treft men vaak Marokkanen aan die, naast Berbers of Marokkaans-Arabisch en AN, vaak heel goed het plaatselijke Antwerps spreken.

Natuurlijk is het goed dat men anderstaligen in het begin terwille is en met niet-dialectsprekers AN probeert te spreken. De meeste mensen in Vlaanderen doen dat ook, tenzij in sommige sociale klassen en bij oudere mensen (maar die laatste kan men dat moeilijk kwalijk nemen).

Als men evenwel denkt dat het ruim gebruik van dialect zich beperkt tot Vlaanderen, dan heeft men nog nooit in Europa rondgereisd. Al vele jaren breng ik een lange periode door in Zwitserland (en Oostenrijk), en daar word je geconfronteerd met een algemeen gebruik van het dialect. Hetzelfde in het zuiden van Duitsland, in bijna heel Italië, in de Slavische landen.
Oud 8 december 2007, 11:46   #36
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Jan, ik ben helemaal niet tegen dialect , integendeel.

Ik heb trouwens in jouw Waregem jarenlang Nederlandse les gegeven en mijn leerlingen mochten dialect spreken, ALS ze bewezen hadden dat ze een deftig gesprek in het AN konden voeren.

Mijn mening daarover is echter, als je vreemde mensen aanspreekt, doe je dat in het AN. En ik vind het zeer jammer dat , zelfs op TV , dialect meer en meer getolereerd wordt en zelfs op sommige momenten het AN verdringt.
In familie -en vriendenkring trouwens, verkies ikzelf ook het dialect.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:55   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik ben helemaal niet tegen dialect , integendeel.

Ik heb trouwens in jouw Waregem jarenlang Nederlandse les gegeven en mijn leerlingen mochten dialect spreken, ALS ze bewezen hadden dat ze een deftig gesprek in het AN konden voeren.

Mijn mening daarover is echter, als je vreemde mensen aanspreekt, doe je dat in het AN. En ik vind het zeer jammer dat , zelfs op TV , dialect meer en meer getolereerd wordt en zelfs op sommige momenten het AN verdringt.
In familie -en vriendenkring trouwens, verkies ikzelf ook het dialect.
Wel, ik deel een dergelijke mening als vind ik het pure dialect op tv - in sommige omstandigheden - geen probleem. Ik heb het dan uitdrukkelijk niet over dat soapserie-verkavelingsvlaams dat een taaltje is dat niemand spreekt maar een soort gemaakt tussentaaltje. Ik besef ook wel dat sommige mensen geen AN beheersen: vele mensen in de lagere sociale klassen spreken het nu eenmaal nooit, en als die geïnterviewd worden is de kans heel groot dat je enkel dialect hoort uit hun mond. Anderzijds doet men in Vlaanderen in de andere sociale geledingen wel de moeite AN te spreken of op z'n minst dit te proberen. Op de regionale Nederlandse zenders (Oost TV bijvoorbeeld) heb ik ook al veel dialect gehoord bij mensen die geïnterviewd werden. Ook daar is het dialect immers dominant, zelfs zodanig dat men er series heeft waarin puur dialect gesproken wordt.
Oud 8 december 2007, 18:22   #38
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

WL is platteland en daar gaat het meer op het gemak en neemt men de moderne ideeën iets later over.

De VL moeten blijven zagen; maar anderzijds ook wat geduld hebben.
En zich 'diepgaand' verontschuldigen omdat ze eens als een blok hebben durven stemmen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 18:30   #39
vooruit
Gouverneur

Standaard

Tja, het probleem met Wallonië is net dat zowel de toekomst als het verleden er altijd mooi uit zien. Maar het heden blijft altijd slecht.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 18:30   #40
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En zich 'diepgaand' verontschuldigen omdat ze eens als een blok hebben durven stemmen...
En Voeren teruggeven
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be